سامانه های حقوقی

سامانه معاملات فصلی

یکی از سامانه های کاربردی و مهم سازمان امور مالیاتی، سامانه معاملات فصلی می باشد. مودیان مالیاتی که در حوزه فعالیت خود معاملاتی در زمینه خرید، فروش، اجاره، واردات و صادرات انجام می دهند باید نسبت به ارسال گزارش معاملات خود به صورت فصلی یعنی بازه زمانی سه ماه به سه ماه اقدام کنند.

حال سوال مهمی که مطرح می شود این است که گزارشات به صورت حضوری ارسال می شوند یا آنلاین؟ در حال حاضر امکان ارسال گزارش معاملات به صورت حضوری وجود ندارد ولی روش های مختلفی برای ارسال گزارش معاملات به صورت غیر حضوری طراحی و در دسترس قرار گرفته است.

به دلیل اهمیت ارسال به موقع گزارش معاملات فصلی و جلوگیری از جریمه شدن مودیان مالیاتی، ضروری است چنین افرادی با نحوه ارسال صورت معاملات فصلی آشنا شوند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه معاملات فصلی می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

قبل از بیان جزئیات و نحوه کار با سامانه مذکور بهتر است با هدف راه اندازی سامانه آشنا شویم. سازمان امور مالیاتی کشور در حال حاضر سامانه های مختلفی را برای ثبت به موقع و راحت تر اظهارنامه های مالیاتی، ثبت مالیات کارتخوان و همچنین سامانه معاملات فصلی و… راه اندازی کرده است تا از این طریق میزان مراجعات حضوری به مراکز مربوطه کاهش یافته، ارسال گزارشات و اظهارنامه راحت تر شده و در نتیجه روند بررسی و صحت سنجی گزارشات نیز تسهیل یابند.

در این میان سامانه ارسال گزارش معاملات فصلی به منظور افزایش شفافیت در ارائه اظهارنامه ها، صحت سنجی اطلاعات ارسال شده و در نتیجه تعیین میزان مالیات راه اندازی شده است.

برای اطلاع از امکانات سامانه شاپرک بر روی لینک کلیک کنید.

با آغاز به کار سامانه معاملات فصلی میزان بسیار زیادی از فرارهای مالیاتی و جرایم در این حوزه کاسته شده است زیرا تمامی مودیان مالیاتی که در حوزه فعالیت خود به انجام معاملات خرید، فروش، اجاره، واردات و صادرات می پردازند بدون در نظر گرفتن هیچ استثنایی موظف به ثبت اظهارنامه و ارسال گزارش معاملات می باشند.

بنابراین عدم ارسال به موقع صورت معاملات فصلی علاوه بر اینکه نظم روند بررسی اطلاعات توسط کارشناسان را دچار اختلال می کند بلکه احتمال در نظر گرفتن جریمه برای مودیان مالیاتی نیز افزایش می یابد.

برای اطلاع از نحوه پیگیری گذرنامه بر روی لینک کلیک کنید.

درمورد جزئیات سامانه مذکور بهتر است بدانیم مودیان مالیاتی باید در بازه های زمانی سه ماهه یعنی در پایان هر فصل نسبت به ارسال صورت معاملات فصلی خود اقدام کنند، البته زمان مقرر برای ثبت اظهارنامه های معاملاتی مشخص شده و حداکثر تا 45 روز بعد از پایان هر فصل امکان ارسال گزارشات فراهم می باشد.

لازم به ذکر است ارسال گزارشات و یا به طور واضح تر سامانه معاملات فصلی به دو صورت برخط و غیر برخط یعنی آنلاین و آفلاین در دسترس مودیان مالیاتی قرار گرفته است. ورود به سامانه آنلاین معاملات فصلی مستلزم انجام پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه میز خدمت امور مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز عبور می باشد که مراحل ثبت نام را به صورت مجزا در مقاله “سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی” توضیح داده ایم.

سامانه آفلاین نیز از طریق دانلود نرم افزاری خاص، بارگذاری اطلاعات در فرمتی مشخص و در نهایت ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور به صورت غیر حضوری می باشد. در ادامه مطلب قصد داریم نحوه ورود به سامانه آنلاین معاملات فصلی را توضیح دهیم.

برای اطلاع از بخش های سایت بیمه رازی بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه قبلا در سامانه امور مالیاتی کشور به نشانی اینترنتی tax.gov.ir مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام خود را به انجام رسانده و نام کاربری و رمز عبور فعال دارید حال برای ورود به سامانه معاملات فصلی باید از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه میز خدمت امور مالیاتی کشور شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” کلیک نمایید.

ورود به سامانه معاملات فصلی

در مرحله جدید بعد از مطالعه توضیحات ارائه شده در صفحه باید گزینه “سامانه صورت معاملات” را انتخاب کنید.

مراحل وارد شدن به سامانه معاملات فصلی

در نهایت وارد صفحه ای خواهید شد که باید نام کاربری و کلمه عبور خود را در قسمت های مربوطه درج کرده، سپس نقش کاربری خود را به عنوان “مودی” انتخاب و با درج عبارت امنیتی که در صفحه مشاهده می کنید، بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

نام کاربری سامانه معاملات فصلی

برای اطلاع از روش های پیگیری پرونده قضایی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت اظهارنامه معاملات فصلی

در قسمت قبلی همین مقاله در مورد لزوم ارسال به موقع اظهارنامه و گزارش معاملات فصلی صحبت کردیم، همانطور که گفتیم عدم به موقع ثبت اظهارنامه معاملات فصلی سبب ایجاد اختلال در روند بررسی گزارش معاملات توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی و در نتیجه جریمه مودیان مالیاتی خواهد شد، بنابراین ضروری است نسبت به ارسال به موقع اظهارنامه معاملات فصلی اقدام کنید.

بنابراین چنانچه قصد ثبت اظهارنامه از طریق سامانه معاملات فصلی برخط یا همان آنلاین دارید، بهتر است بدانید در این سامانه امکان ارسال گزارش خرید، فروش، واردات، صادرات، اجاره، پیش فروش و همچنین مشاهده سوابق و ویراش اطلاعات وارد شده نیز برای مودیان مالیاتی فراهم شده است.

برای اطلاع از خدمات سایت بیمه البرز بر روی لینک کلیک کنید.

البته لازم به ذکر است که ویرایش اطلاعات هر گزارش ارسال شده فقط یکبار امکان پذیر خواهد بود. به همین منظور برای ارسال گزارش در سامانه معاملات فصلی باید طبق مراحل گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه شده تا صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بنا به نوع گزارش مورد نظر خود بر روی گزینه “گزارش خرید” و یا گزینه “گزارش فروش” کلیک نمایید.

ثبت اظهارنامه معاملات فصلی

با ورود به مرحله جدید علاوه بر اینکه می توانید گزارشات ارسال شده قبلی را مشاهده کنید، بلکه امکان ثبت گزارش جدید از طریق انتخاب گزینه “ایجاد” برای شما فراهم می باشد.

مراحل ارسال گزارش معاملات فصلی

حال در صفحه جدید باید گزینه “ثبت و جدید” را از سمت چپ تصویر انتخاب نمایید.

ثبت اظهارنامه جدید

سپس باید مطابق با تصویر زیر تمامی مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه وارد و فرم مشاهده شده را تکمیل کنید.

تکمیل فرم گزارش معاملات فصلی

با انجام مراحل قبلی تمامی اطلاعات وارد شده در سامانه را در قالب صفحه ای مطابق با تصویر زیر مشاهده خواهید کرد، در صورت تایید صحت اطلاعات باید بر روی گزینه “ثبت نهایی” کلیک نمایید.

ثبت نهایی ارسال گزارش معاملات فصلی

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه ملت بر روی لینک کلیک کنید.

مشاهده سوابق صورت معاملات فصلی

همانطور که گفتیم تمامی مودیان مالیاتی که در حوزه فعالیت خود معاملات خرید، فروش، واردات، صادرات، اجاره و… را به انجام می رسانند، بدون در نظر گرفتن هیچگونه استثنایی باید گزارش معاملات فصلی خود را تا حداکر 45 روز بعد از پایان هر فصل در سامانه معاملات فصلی وارد کنند.

در قسمت قبلی همین مقاله نحوه ثبت اظهارنامه را توضیح دادیم، حال بهتر است بدانیم در سامانه مذکور امکان مشاهده سوابق گزارشات ارسال شده برای مودیان مالیاتی نیز فراهم شده است.

برای اطلاع از امکانات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد مشاهده سوابق و یا اطلاع از جزئیاتی خاص در مورد گزارشات ارسال شده دارید باید از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد بخش “صورت معاملات فصلی الکترونیکی” شده و مطابق با تصویر زیر نام کاربری، کلمه عبور، نقش کاربری و عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

نحوه ورود به سامانه

با ورود به مرحله جدید باید از میان گزینه هایی که در صفحه نمایش داده شده اند، گزینه “مشاهده سوابق” را انتخاب کنید.

مراحل مشاهده سوابق معاملات فصلی

سپس وارد صفحه ای خواهید شد که ابتدا باید نوع درخواست خود را از میان گزینه های موجود انتخاب کرده و بر روی گزینه “نمایش” کلیک نمایید.

مشاهده سوابق

در نهایت برای مشاهده جزئیات گزارش های ارسال شده در مرحله جدید باید گزینه “خلاصه گزارش” را انتخاب کنید.

دریافت خلاصه گزارش از سامانه معاملات فصلی

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

مهلت ارسال معاملات فصلی

همانطور که از نام سامانه مشخص است گزارشات معاملات و اظهارنامه ها باید به صورت فصلی یعنی بازه های زمانی سه ماهه از طریق سامانه معاملات فصلی برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شوند. بنابراین مودیان مالیاتی موظف هستند بعد از پایان هر فصل از سال نسبت به ثبت اظهارنامه معاملات حوزه فعالیت خود اقدام کنند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

البته سازمان امور مالیاتی بازه زمانی مشخصی را برای این کار در نظر گرفته است که بر مبنای آن، مودیان مالیاتی حداکثر تا 45 روز بعد از پایان هر فصل امکان ثبت اظهارنامه خود را خواهند داشت. بنابراین بازه زمانی ارسال صورت معاملات فصلی به شرح زیر می باشد:

ارسال گزارشات صورت معاملات فصلیمهلت ارسال گزارشات صورت معاملات فصلی
بهارتا پانزدهم مرداد ماه
تابستانتا پانزدهم آبان ماه
پاییزتا پانزدهم بهمن ماه
زمستانتا پانزدهم اردیبهشت ماه

چگونه می توان به سامانه معاملات فصلی وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی tax.gov.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ثبت گزارش معاملات فصلی در سامانه مربوطه باید از قبل مراحل ثبت نام را به انجام برسانیم؟

بله، ثبت اظهارنامه معاملات فصلی به صورت برخط، مستلزم ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز عبور می باشد.

آیا زمان مشخصی برای ارسال گزارش معاملات فصلی در نظر گرفته شده است؟

بله، مودیان مالیاتی حداکثر تا 45 روز بعد از پایان هر فصل از سال امکان ارسال اظهارنامه معاملات فصلی را خواهند داشت.

آیا می توان از طریق سامانه ارسال معاملات فصلی، گزارشات قبلی را مشاهده کرد؟

بله، این امکان در سامانه مذکور برای مودیان مالیاتی فراهم شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *