سامانه های تحصیلی

لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

یکی از موضوعات داغ و حاشیه ساز این روزها؛ لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد است. بهتر است بدانیم کسانی که در دوره های روزانه دانشگاهی تحصیل می کنند متعهد به خدمت در کشور هستند. البته برای مدت زمانی خاص که از جانب وزارت علوم و بهداشت تعیین می شود. کسانی که دوره تعهد خدمت خود را طی می کنند می توانند نسبت به دریافت مدرک تحصیلی یا همان دانشنامه اقدام کنند.

کسانی هم که این دوره را به پایان نمی رسانند می توانند از طریق روش های دیگری مدرک اصلی خود را دریافت کنند. با توجه به اهمیت دریافت دانشنامه برای بسیاری از افراد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

لغو تعهد آموزش رایگان چیست؟

در کشور ما دوره های تحصیلی مختلفی اعم از رایگان و شهریه دار وجود دارند. دوره های روزانه مختص دانشگاه های دولتی یا به اصطلاح ملی بوده و پذیرفته شدگان نیازی به پرداخت شهریه ندارند. دولت به ازای پرداخت هزینه تحصیل دانش آموختگان دوره های روزانه آن ها را متعهد به گذراندن دوران خدمت در کشور می کند. برای پایبند بودن به این تعهد هم مدرک اصلی دانشگاهی یا همان دانشنامه را در اختیار فارغ التحصیلان قرار نمی دهد تا تحت یکی از شرایط آزادسازی مدرک یا به اصطلاح لغو تعهد آموزش رایگان قرار بگیرند.

برای دریافت گواهی لغو تعهد آموزش رایگان هم سامانه ای از جانب وزارت علوم برای دانش آموختگان رشته های تحت نظارت این وزارتخانه به نام سامانه سجاد راه اندازی شده است. بنابراین متقاضیان باید نسبت به لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد اقدام کنند تا در صورت برخورداری از یکی از شرایط، تعهد خدمت خود را لغو کرده و دانشنامه اصلی را دریافت کنند. توجه داشته باشید که رشته های دارای شهریه نیازی به انجام مراحل لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد نداشته و بعد از انجام مراحل فارغ التحصیلی، دانشنامه و ریز نمرات خود را دریافت می کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه جذب نخبگان بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

آزاد سازی مدرک دانشگاهی دانش آموختگان دوره های روزانه همواره دچار تغییر و تحولاتی می شود و براساس جدیدترین قوانین تعیین شده، کسانی که شامل هیچگونه تبصره ای اعم از مشغول به خدمت، عدم کاریابی، از کارافتادگی و غیره نمی شوند باید هزینه ای را پرداخت کنند تا مدرک اصلی خود را دریافت نمایند. برای لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد باید مدارک مورد نیازی که متناسب با شرایط شما جهت آزاد سازی مدرک هستند را در اختیار داشته و در سامانه بارگذاری کنید.

به همین منظور ابتدا باید نشانی اینترنتی portal.saorg.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سامانه برای شما نمایش داده شود. بعد از طی کردن مراحل ثبت نام و فعال شدن رمز عبور باید از همین صفحه بر روی گزینه “ورود کاربر متقاضی” کلیک نمایید.

نحوه لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

سپس از شما خواسته می شود کد ملی، رمز عبور و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

مراحل لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

پس از آن باید قوانین مربوطه را مطالعه کرده، تیک مربوط به پذیرش قوانین را به تایید برسانید و بر روی گزینه “بعدی” کلیک نمایید.

لغو کردن تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

در مرحله جدید باید مقطع تحصیلی، رشته، گرایش و وضعیت تحصیلی خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “بعدی” را انتخاب کنید.

لغو تعهد آموزش رایگان

در نهایت باید موارد خواسته شده در مرحله جدید را وارد کرده، مدارک لازم را بارگذاری کنید و بعد از درج عبارت امنیتی بر روی گزینه “ارسال” کلیک نمایید.

برای اطلاع از خدمات سامانه مهر رضوی اعضای هیات علمی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه لغو تعهد آموزش رایگان

توجه داشته باشید بعد از تکمیل مراحل ارسال درخواست باید منتظر اعلام نتیجه از جانب دانشگاه محل تحصیل خود باشید. پس از آن به شما اعلام می شود که برای آزادسازی مدرک به پرداخت هزینه نیاز دارید یا خیر.

با توجه به چند مرحله ای بودن لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد و اهمیت ثبت نام صحیح برای دریافت دانشنامه، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان سامانه رسمی به شماره 9099075308 تماس حاصل فرمایید.

آیین نامه لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد

دانش آموختگان وزارت علوم که در دوره های روزانه تحصیل کرده اند باید برای آزاد سازی مدرک اصلی خود به سامانه جامع امور دانشجویان که به اختصار سامانه سجاد نامیده می شود مراجعه کنند. البته تکمیل و ارسال درخواست در این سامانه نیازمند اطلاع از شرایط آیین نامه تعیین شده است. به همین علت در ادامه مطلب به چند مورد از مهم ترین شرایط لغو تعهد آموزش رایگان در سامانه سجاد اشاره می کنیم:

  • گواهی انجام کار معتبر
  • گواهی عدم کاریابی
  • گواهی از کار افتادگی
  • گواهی خدمت به آموزش و پرورش
  • پرداخت هزینه نقدی

با توجه به اهمیت کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه دریافت دانشنامه دانش آموختگان دوره های روزانه دانشگاهی، می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از سامانه منادا بر روی لینک کلیک کنید.

هزینه لغو تعهد آموزش رایگان

کسانی که دوران تعهد خدمت خود را در هیچ ارگان دولتی یا خصوصی نگذرانده اند، گواهی عدم کاریابی ندارند یا از کارافتاده نیستند و به طور کلی هیچ راهی برای دریافت دانشنامه به جزء پرداخت هزینه دوران تحصیل خود ندارند باید نسبت به اطلاع از هزینه قابل پرداخت اقدام کنند. این هزینه با توجه به مقطع تحصیلی، رشته، زمان تحصیل و غیره متفاوت است. بنابراین نمی توان گفت همه دانش آموختگان باید یک مبلغ مشخص را پرداخت کنند. این مبلغ بعد از ثبت درخواست متقاضی، توسط دانشگاه مربوطه تعیین می شود.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه علم سنجی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم مدرک دانشگاهی دوره روزانه خود را دریافت کنیم؟

برای دریافت دانشنامه یا همان مدرک اصلی دانشگاهی باید مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای دریافت مدرک دانشگاهی خود باید هزینه ای را پرداخت کنیم؟

شرایط دریافت مدارک مختلف دانشگاهی با یکدیگر متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

آیا برای دریافت مدرک دانشگاهی دوره شبانه هم باید در سامانه سجاد ثبت نام کنیم؟

خیر، دریافت مدرک دوره های تحصیلی که مستلزم پرداخت شهریه بوده اند نیازی به ثبت نام در سامانه سجاد ندارند.

آیا امکان دریافت مدرک اصلی دانشگاهی یک سال بعد از فارغ التحصیلی وجود دارد؟

بله، این امکان تحت شرایطی خاص فراهم است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *