سامانه های حقوقی

پیگیری پرونده قضایی

گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور و راه اندازی وب سایت ها و سامانه ها جهت انجام امورات به صورت غیر حضوری شامل خدمات قوه قضاییه نیز شده به نحوی که سایت عدل ایران و زیر مجموعه های آن بسیاری از امورات مورد نیاز مردم را به صورت غیر حضوری به انجام می رسانند. پیگیری پرونده قضایی نیز یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر بدون نیاز به مراجعات حضوری به شعب دادگستری بلکه از طریق درگاه خدمات الکترونیک قضایی یا همان سایت عدل ایران به انجام می رسد.

بدون شک هر فردی که بنا به دلایل گوناگون در یکی از شعب دادگاه پرونده دارد، به دنبال روشی برای اطلاع از نتیجه و یا پیگیری روند پرونده خواهد بود. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های مختلف پیگیری پرونده قضایی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

روش های پیگیری پرونده قضایی

روش های پیگیری پرونده قضایی

چند سالی است که قوه قضاییه کشورمان درگاه خدمات الکترونیک قضایی با نام سایت عدل ایران را راه اندازی کرده است تا از این طریق بستری برای انجام امورات مراجعه کنندگان این قوه به صورت غیر حضوری فراهم گردد.

در حال حاضر سامانه عدل ایران دارای بخش ها و زیر مجموعه های مختلفی می باشد که خوشبختانه به دلیل گسترده و کاربردی بودن خدمات ارائه شده در سایت عدل ایران از میزان مراجعات حضوری به شعب دادگستری به نحو چشمگیری کاسته شده است.

برای اطلاع از خدمات سایت بیمه البرز بر روی لینک کلیک کنید.

زمانی که افراد بنا به دلایل گوناگون خوانده یا خواهان یک پرونده قضایی محسوب می شوند باید روند انجام امورات پرونده را نیز پیگیری کنند، از ابلاغیه ها و احکام صادر شده مطلع گردند تا در صورت لزوم اقداماتی از قبیل اعتراض به رای صادر شده را به موقع انجام دهند.

یکی از روش های پیگیری پرونده قضایی مراجعه حضوری به شعب دادگاه می باشد، البته در حال حاضر به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت در شعب دادگاه و تسریع روند پاسخگویی به مراجعه کنندگان، اخذ نوبت الکترونیکی از سایت عدل ایران برای مراجعه حضوری به شعب دادگستری ضروری می باشد.

برای اطلاع از بخش های سایت بیمه ملت بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین روش مراجعه حضوری به شعب دادگاه جهت اطلاع از روند پرونده و پیگیری نتیجه به دلیل ازدحام جعیت در شعب مربوطه و اتلاف وقت، توصیه نمی شود. به همین منظور در ادامه مطلب روش های غیر حضوری پیگیری پرونده های قضایی را توضیح خواهیم داد:

پیگیری پرونده از طریق سامانه ثنا

بدون شک افرادی که در شعب دادگستری پرونده دارند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و رمز شخصی خود را جهت ورود به درگاه خدمات الکترونیک قضایی دریافت کنند.

یکی از روش های پیگیری پرونده های قضایی مراجعه به سامانه ابلاغ می باشد که بسیاری از مردم سامانه ابلاغ را همان سامانه ثنا می نامند، در حالی که سامانه ثنا جهت احراز هویت افراد طراحی و راه اندازی شده تا از این طریق رمز شخصی ورود به سامانه ابلاغ، سایت عدل ایران، سامانه نوبت دهی اجرای احکام و… در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. بنابراین از طریق ورود به سامانه ابلاغ امکان مشاهده ابلاغیه ها و احکام صادر شده هر پرونده فراهم شده است.

پیگیری پرونده با کد ملی

بخشی در سایت عدل ایران وجود دارد که مختص پیگیری پرونده اشخاص حقیقی می باشد، بنابراین ورود به این بخش مستلزم درج کد ملی افراد حقیقی بوده و شخصیت های حقوقی امکان ورود به این بخش را نخواهند داشت.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه مرکزی بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری پرونده با شماره و رمز پرونده

چنانچه از شماره و رمز پرونده مورد نظر خود مطلع هستید، توصیه می شود برای انجام پیگیری پرونده قضایی به بخش “اطلاع رسانی با رمز پرونده” در سایت عدل ایران مراجعه کرده و به صورت غیر حضوری، نتیجه پرونده را پیگیری نمایید.

برای اطلاع از خدمات سایت بیمه ما بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری پرونده در سامانه ثنا

بهتر است بدانیم ثنا سامانه احراز هویت قوه قضاییه می باشد، افرادی که قصد تشکیل پرونده و طرح شکایت در دادگستری کشور را دارند ابتدا باید به سامانه ثنا مراجعه کرده، احراز هویت خود را به انجام برسانند و رمز شخصی جهت ورود به بخش های مختلف درگاه خدمات الکترونیک قضایی را دریافت کنند.

در واقع سامانه ثنا ارائه دهنده خدمات الکترونیک قضایی نیست بلکه زمینه استفاده از خدمات سایت عدل ایران را فراهم می کند. با توجه به توضیحات گفته شده چنانچه رمز شخصی سامانه ثنا خود را در اختیار دارید برای پیگیری پرونده قضایی باید به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و از ابلاغیه ها و احکام صادر شده مطلع شوید.

برای اطلاع از بخش های سایت بیمه کوثر بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور ابتدا باید نشانی اینترنتی eblagh.adliran.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحع ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “سامانه اصلی ابلاغ الکترونیک” کلیک نمایید.

پیگیری پرونده قضایی با سامانه ثنا

در مرحله جدید باید کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنا را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “مرحله بعد” را انتخاب کنید.

مراحل پیگیری پرونده قضایی

چنانچه در سامانه ثنا ثبت نام کرده ولی در حال حاضر رمز شخصی آن را به خاطر ندارید در همین مرحله می توانید گزینه فراموشی رمز عبور را انتخاب کرده و مراحل دریافت رمز را طی کنید.

با دریافت رمز موقت از طریق شماره موبایل خود باید آن را در صفحه جدید مطابق با تصویر زیر درج کرده و بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

رمز موقت سامانه ثنا

سپس با وارد شدن به صفحه اصلی سامانه ابلاغ باید گزینه “ابلاغیه های جدید” را انتخاب کرده تا از این طریق پیگیری پرونده قضایی را به انجام برسانید.

دریافت ابلاغیه های جدید

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه سینا بر روی لینک کلیک کنید.

نکات پیگیری پرونده در سامانه ثنا

چنانچه از طریق سامانه ابلاغ و رمز شخصی سامانه ثنا قصد انجام پیگیری پرونده های قضایی را دارید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید، در ادامه مطلب به این موارد اشاره می کنیم:

  • استفاده از تمامی روش های نامبرده در قسمت اول همین مقاله برای پیگیری روند پرونده های قضایی مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا، انجام احراز هویت و دریافت رمز شخصی می باشند.
  • ورود به هر بخش از زیر مجموعه های سایت عدل ایران جهت پیگیری پرونده نیازمند رمز می باشد که همان رمز شخصی سامانه ثنا است.
  • رمز شخصی سامانه ثنا معمولا 10 رقمی بوده و شماره پرونده معمولا 5 رقمی می باشد، بنابراین رمز شخصی و شماره پرونده ارتباطی باهم ندارند و نمی توان یکی را به جای دیگری استفاده کرد.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه دانا بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

در قسمت های قبلی همین مقاله نحوه پیگیری پرونده قضایی از طریق سامانه ابلاغ را توضیح دادیم. یکی دیگر از روش های پیگیری پرونده های موجود در شعب دادگستری کشورمان استفاده از شماره و رمز پرونده می باشد.

به همین منظور چنانچه از این دو مورد اطلاع دارید برای پیگیری پرونده قضایی می توانید از طریق نشانی اینترنتی adliran.ir وارد صفحه اصلی سایت عدل ایران شده و از بخش اطلاع رسانی مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “اطلاع رسانی با رمز پرونده” کلیک نمایید.

پیگیری پرونده قضایی با شماره پرونده

سپس باید کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنا را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “مرحله بعد” را انتخاب کنید.

ورود به بخش اطلاع رسانی سایت عدل ایران

به محض دریافت رمز موقت سامانه ثنا آن را در مرحله جدید وارد کرده و بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

استفاده از رمز موقت ثنا

در نهایت وارد صفحه ای مطابق با تصویر زیر خواهید شد که باید شماره پرونده، ردیف فرعی و رمز پرونده را در قسمت های مربوطه وارد کنید.

درج رمز پرونده جهت پیگیری پرونده قضایی

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه تعاون بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری پرونده قضایی با کد ملی

چنانچه پرونده موردنظر با کد ملی شما به ثبت رسیده و به عنوان یک فرد حقوقی با شناسه ملی یکی از طرفین شکایت محسوب نمی شوید برای پیگیری پرونده قضایی می توانید از طریق نشانی اینترنتی adliran.ir وارد صفحه اصلی سایت عدل ایران شده و از بخش اطلاع رسانی بر روی گزینه “اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی” کلیک نمایید.

پیگیری پرونده قضایی با کدملی

سپس باید کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنا را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “مرحله بعد” را انتخاب کنید.

درج کد ملی جهت پیگیری پرونده قضایی

در مرحله جدید باید رمز موقتی که از طریق شماره موبایل خود دریافت کرده اید را وارد کنید و بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

مراحل پیگیری پرونده قضایی با رمز

با ورود به صفحه جدید مطابق با تصویر زیر ابتدا تیک مربوط به دو گزینه “مختومه شده” و “مختومه نشده” را به تایید رسانده و گزینه “بازیابی اطلاعات” از انتهای صفحه را انتخاب کنید.

پیگیری پرونده قضایی مختومه شده

برای اطلاع از بخش های سایت سازمان ثبت احوال بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان پیگیری پرونده قضایی را انجام داد؟

برای انجام پیگیری پرونده های قضایی روش های مختلفی وجود دارند که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا برای انجام پیگیری پرونده های قضایی به صورت غیر حضوری باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

بله، ثبت نام در سامانه ثنا برای دریافت تمامی خدمات غیر حضوری درگاه خدمات الکترونیک قضایی ضروری می باشد.

آیا می توان بدون درج شماره پرونده از روند مراحل آن مطلع شد؟

بله، روش های مختلف پیگیری پرونده های قضایی در همین مقاله توضیح داده شده اند.

آیا از طریق سامانه ابلاغ نیز می توان روند پونده های قضایی را پیگیری کرد؟

بله، یکی از روش های پیگیری پرونده های قضایی، ورود به سامانه ابلاغ می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *