سامانه های حقوقی

ثبت مالیات کارتخوان

ثبت اظهارنامه مالیاتی، اطلاع از میزان مالیات و پرداخت درصد تعیین شده یکی از موضوعات مهم برای صاحبان اصناف و کسب و کارهای مختلف می باشد. در این میان به دلیل گسترش استفاده از دستگاه های کارتخوان و عدم استفاده از پول نقد، موضوع ثبت مالیات کارتخوان و درصد مالیات تعلق گرفته به دستگاه های پوز بسیار مهم می باشد.

در حال حاضر سوالات و همچنین شایعات بسیار زیادی در مورد اینکه آیا به دستگاه های کارتخوان مالیات تعلق می گیرد؟ اگر دستگاه های پوز مشمول مالیات هستند درصد قابل پرداخت چقدر می باشد؟ یا اینکه قوانین مربوط به دستگاه های کارتخوان شامل چه مواردی می باشند؟ وجود دارد.

به دلیل اهمیت ثبت به موقع اظهارنامه های مالیاتی جهت جلوگیری از پرداخت جریمه و همچنین سوالات و ابهامات متعدد در مورد مالیات دستگاه های پوز، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ثبت مالیات کارتخوان بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مالیات دستگاه کارتخوان در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

امروزه به دلیل گسترش استفاده از دستگاه های کارتخوان در تمامی فروشگاه های بزرگ و کوچک کشور یکی از سوالات صاحبان کسب و کارها که به دلیل شایعه پراکنی های متعدد ایجاد شده است، میزان مالیات تعلق گرفته به دستگاه های کارتخوان می باشد.

متاسفانه افرادی با گسترش شایعات و اطلاعات اشتباه در زمینه مالیات دستگاه های کارتخوان سبب نگرانی و حتی اقدام به عدم استفاده صاحبان مشاغل و اصناف از دستگاه های پوز شده اند. بهتر است بدانیم تعلق گرفتن مالیات به دستگاه های کارتخوان وابسته به تعدادی شرایط می باشد.

برای اطلاع از خدمات سامانه شاپرک بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال افرادی که اظهارنامه مالیاتی شغل خود را در سایت سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل نکنند یا نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی کشور اقدام ننمایند و یا اینکه میزان درآمد سالیانه ای که در اظهارنامه مالیاتی به ثبت رسانده اند با میزان تراکنش های مالی دستگاه کارتخوان آنان مطابقت نداشته باشد مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.

جریمه پرداخت شده توسط عموم مردم به مالیات کارتخوان تعبیر شده است، در واقع مبلغ پرداخت شده میزان اختلاف درصد مالیات شغل موردنظر است که با توجه به اختلاف میزان درآمد ثبت شده در اظهارنامه مالیاتی و مبلغ سالانه تراکنش های مالی دستگاه کارتخوان، تعیین می شود.

برای اطلاع از نحوه پیگیری گذرنامه با کد ملی بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه صاحبان مشاغل علاوه بر ثبت اظهارنامه مالیاتی خود نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی نیز اقدام کنند، دستگاه پوز معاف از مالیات بوده و هزینه ای بابت مالیات این دستگاه ها پرداخت نخواهد شد.

در صورت عدم ثبت مالیات کارتخوان در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور درصدی بین 0 تا 25 درصد کل درآمد سالیانه مشاغل به عنوان مالیات کارتخوان در نظر گرفته خواهد شد.

برای اطلاع از بخش های سایت بیمه رازی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت مالیات دستگاه کارتخوان

با توجه به توضیحات گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله تمامی مشاغل، کسب و کارها و اصناف کشور که از دستگاه های کارتخوان استفاده می کنند علاوه بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی باید نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان خود در سایت سازمان امور مالیاتی کشور نیز اقدام نمایند.

برای اطلاع از روش های پیگیری پرونده قضایی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور باید در سامانه مذکور مراحل ثبت نام را طی کنید، برای انجام این کار ابتدا باید از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک” کلیک نمایید.

نحوه ثبت مالیات کارتخوان

در مرحله جدید بعد از مطالعه موارد بیان شده باید گزینه “ورود به ثبت نام” را انتخاب کنید.

مراحل ثبت مالیات کارتخوان

با وارد شدن به صفحه جدید باید عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید را به همراه نوع مودی و شماره یا شناسه ملی خود در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “ورود به ثبت نام” کلیک نمایید.

تکمیل مراحل ثبت مالیات کارتخوان

سپس مطابق با تصویر زیر از میان گزینه های موجود در صفحه، گزینه “پیش ثبت نام جدید” را انتخاب کنید.

پیش ثبت نام جدید مالیاتی

در مرحله جدید ضروری است که نوع ثبت نام را انتخاب کرده، کد امنیتی، شماره موبایل و عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “پیش ثبت نام جدید” کلیک نمایید.

انتخاب نوع ثبت نام مالیاتی
  • با انجام مراحل قبلی یک کد فعال سازی برای شماره موبایل شما ارسال می شود که باید آن را در مرحله جدید وارد کنید.
  • سپس وارد صفحه ای خواهید شد که اطلاعات هویتی شما نمایش داده شده است، حال در صورت اطمینان از صحت اطلاعات، آن ها را به تایید برسانید.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه البرز بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ثبت کد مالیاتی دستگاه کارتخوان

بر اساس قوانین مربوط به امور مالیاتی کشور صاحبان کسب و کارها و مشاغلی که از کارتخوان استفاده می کنند باید علاوه بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی مربوط به درآمد سالیانه خود، نسبت به ثبت مالیات کارتخوان، کد مالیاتی آن و به طور کلی اطلاعات دستگاه نیز اقدام کنند.

در غیر این صورت چنین افرادی مشمول پرداخت جریمه و تفاوت درصد مالیات مربوط به درآمد اعلام شده با درآمد واقعی حاصل از بررسی تراکنش های دستگاه پوز خواهند شد.

برای اطلاع از خدمات سامانه مالکیت معنوی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور برای ثبت مالیات کارتخوان یا همان ثبت کد مالیاتی دستگاه پوز باید از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شده و بعد از طی کردن مراحل پیش ثبت نام که در قسمت قبلی همین مقاله به آن ها اشاره کردیم، مجددا مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “پیش ثبت نام جدید” کلیک نمایید.

ثبت کد دستگاه کارتخوان

سپس موارد نواقص اطلاعاتی شما در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نمایش داده خواهد شد که باید تمامی نواقص اعلام شده را برطرف کنید.

نواقص اطلاعاتی سامانه امور مالیاتی

در مرحله اول از شما خواسته می شود نشانی محل اقامتگاه خود را از طریق نقشه قرار داده شده در سامانه مشخص کنید و بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.

مشخص کردن محل اقامتگاه برای ثبت مالیات کارتخوان

سپس باید موارد خواسته شده را مطابق با تصویر زیر در قسمت های مربوطه درج و در نهایت گزینه “ثبت” را انتخاب کنید.

تکمیل مشخصات برای ثبت مالیات کارتخوان

در مرحله جدید باید نسبت به تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده اقدام کنید، برای انجام این کار بر روی یکی از گزینه های موجود در قسمت “انتخاب کنید” که در تصویر زیر با کادر مشخص کرده ایم، کلیک نمایید.

تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده

با انجام مراحل قبلی حال باید برای اعلام صحت اطلاعات وارد شده، گزینه “تایید اطلاعات و دریافت کد رهگیری” را انتخاب کنید.

دریافت کد رهگیری ثبت مالیات کارتخوان

در نهایت چنانچه صحت اطلاعات وارد شده به تایید سازمان امور مالیاتی کشور برسد، نام کاربری و رمز عبور برای شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. در همین مرحله مطابق با تصویر زیر کد رهگیری ثبت نام و ثبت مالیات کارتخوان شما قابل مشاهده می باشد.

دریافت نام کاربری سامانه سازمان امور مالیاتی

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

محاسبه مالیات دستگاه پوز

بهتر است بدانیم هر دستگاه کارتخوان و یا پوز در کشور ما دارای یک کد یکتا می باشد که بانک مرکزی از طریق همین کد یکتا به تمامی تراکنش های مالی دستگاه های کارتخوان دسترسی داشته و این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور نیز قرار می دهد.

بنابراین صاحبان کسب و کارها و اصناف نباید نسبت به ثبت اطلاعات اشتباه درمورد میزان درآمد سالانه خود در سامانه امور مالیاتی کشور اقدام کنند.

برای اطلاع از بخش های سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر اصناف و مشاغلی که دستگاه از کارتخوان استفاده می کنند علاوه بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی به منظور اعلام میزان درآمد سالیانه خود، باید نسبت به ثبت اطلاعات دستگاه پوز و ثبت مالیات کارتخوان مورد استفاده خود در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور نیز اقدام کنند تا از این طریق دستگاه های پوز معاف از مالیات شوند.

در غیر این صورت سازمان امور مالیاتی از تراکنش های مالی که بانک مرکزی در اختیار این سازمان قرار می دهد، استفاده کرده و چنانچه میزان درآمد اعلام شده اشخاص با میزان تراکنش های مالی کارتخوان ها مطابقت نداشته باشد، چنین افرادی ملزم به پرداخت اختلاف مبلغ مالیات شده و گاهی مشمول پرداخت جریمه نیز خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین در صورتی که اطلاعات دستگاه های پوز در سامانه امور مالیاتی کشور به ثبت برسند، به تنهایی و به صورت مجزا مشمول پرداخت مالیات نخواهند بود و مالیات اصناف مختلف نیز در چنین شرایطی درصدی بین 0 تا 25 درصد درآمد سالیانه می باشد.

بنابراین توصیه می شود صاحبان مشاغل علاوه بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی شغل خود نسبت به ثبت مالیات کارتخوان در سامانه امور مالیاتی کشور نیز اقدام کنند.

قانون مالیات دستگاه کارتخوان سیار

در قسمت قبلی همین مقاله بیان کردیم که دستگاه های کارتخوان در صورتی معاف از پرداخت مالیات می باشند که اطلاعات آن ها در سامانه امور مالیاتی کشور به ثبت برسند.

برای اطلاع از امکانات سامانه جامع بیمه کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

حال سوال این است که دستگاه های کارتخوان سیار نیز مشمول همین قانون می شوند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم تفاوتی میان دستگاه پوز ثابت و سیار وجود ندارد و تمامی موارد قانون مالیاتی تعیین شده برای دستگاه های پوز سیار نیز اعمال می شوند.

بنابراین صاحبان دستگاه های پوز سیار نیز باید نسبت به ثبت مالیات کارتخوان و وارد کردن اطلاعات دستگاه کارتخوان خود در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند.

چگونه می توان نسبت به ثبت مالیات کارتخوان اقدام کرد؟

برای انجام این کار باید از نشانی اینترنتی tax.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا دستگاه های پوز سیار نیز مشمول پرداخت یا معاف از مالیات می شوند؟

تفاوتی میان دستگاه های پوز ثابت و سیار وجود ندارد، تمام قوانین مالیاتی برای دستگاه های مذکور اجرا می شوند.

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی شغل خود را تکمیل کرده باشیم نیازی به ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی نیست؟

این دو مورد ارتباطی با یکدیگر نداشته و ثبت آن ها جایگرین دیگری نخواهد شد. صاحبان اصناف موظف هستند علاوه بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی، دستگاه کارتخوان خود را نیز به ثبت برسانند.

آیا سازمان امور مالیاتی به میزان تراکنش های دستگاه های کارتخوان دسترسی دارد؟

بله، این اطلاعات توسط بانک مرکزی در اختیاز سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *