سامانه های حقوقی

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

یکی از موضوعات مهمی که دارندگان چک های بانکی باید از آن مطلع باشند نحوه رفع سوء اثر چک است. در سیستم بانکی کشور برخی از چک های صادر شده به جای وصول شدن، برگشت می خورند. دلیل این اتفاق هم کافی نبودن موجودی حساب صادر کننده چک است. برخی از دارندگان چک هایی که وصول نمی شوند از برگشت زدن چک منصرف شده و با صادر کننده به توافق می رسند.

این در حالی است که برخی افراد چک وصول نشده را برگشت می زنند. چک های برگشتی در کارنامه مالی صادر کننده ثبت شده و باعث ایجاد مشکلاتی در روند انجام کارهای بانکی و ضمانتی می شوند. به همین علت کسانی که چک برگشتی دارند باید با نحوه رفع سوء اثر آن ها نیز آشنا شوند. با توجه به تاثیر کارنامه مالی بر روند انجام برخی کارهای بانکی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف رفع سوء اثر چک بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

رفع سوء اثر چک چیست؟

رفع سوء اثر چک چیست

امروزه چک های بانکی برای انتقال و پرداخت مبالغ نسبتا بالایی صادر می شوند. به لطف برنامه های آنلاین و امکان انتقال وجه به صورت غیر حضوری کمتر کسی برای مبالغ پایین چک صادر می کند مگر اینکه معامله ای مدت دار صورت بگیرد و دو نفر که شناخت کافی نسبت به هم ندارند، چک صادر کنند. یکی از موضوعاتی که همواره در مورد چک های بانکی مطرح می شود خوش حسابی صادر کننده است.

در حال حاضر از طریق سامانه پیچک یا همان سامانه صیاد امکان بررسی خوش حسابی صادر کننده چک وجود دارد. ولی موقعیت هایی هم پیش می آیند که افراد خوش حساب نیز برای وصول چک هایشان با مشکل مواجه می شوند. در نتیجه دریافت کننده چک هنگام مراجعه به بانک از ناکافی بودن موجودی حساب صادر کننده مطلع شده و به برگشت زدن چک اقدام می کند. چک های برگشتی در کارنامه مالی صادر کننده ثبت می شوند و سابقه او خدشه دار خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه اجرا گذاشتن چک برگشتی بر روی لینک کلیک کنید.

در سیستم بانکی کشور برای رفع این مشکل راه حلی وجود دارد و آن هم رفع سوء اثر چک است. در واقع به حذف سابقه چک برگشتی از کارنامه مالی افراد، رفع سوء اثر گفته می شود. کسانی که دارای سابقه چک برگشتی در کارنامه مالی خود هستند ممکن است برای انجام کارهای بانکی مانند دریافت وام و یا ارائه ضمانت با مشکل ایجاد شوند. به همین علت باید با نحوه رفع سوء اثر آشنا شوند و جزئیات آن را یاد بگیرند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

شرایط رفع سوء اثر چک

برخی افراد بنا به دلایل مختلف مانند مشکلات مالی یا حتی فراموش کردن تاریخ وصول چک، موجودی حساب خود را افزایش نمی دهند. در نتیجه دریافت کننده چک با مراجعه به بانک امکان دریافت مبلغ چک را نداشته و ممکن است قصد برگشت زدن چک را داشته باشد. فراموش نکنید امکان برگشت زدن چک زمانی فراهم می شود که حداقل 10 روز از تاریخ وصول آن گذشته باشد.

حال کسانی که دارای سابقه چک برگشتی در کارنامه مالی خود هستند باید برای رفع سوء اثر چک به چند نکته مهم توجه کنند. اول اینکه برای رفع سوء اثر نباید هیچگونه شکایت پیرامون آن چک از دارنده به ثبت رسیده باشد. دوم اینکه تاریخ انقضاء چک 3 سال بوده و بعد از آن حتی اگر اقدامی هم انجام نشود در صورتی که شکایتی از فرد به ثبت نرسیده باشد، رفع سوء اثر به صورت خودکار انجام می شود.

برای اطلاع از نحوه اطلاع از موضوع ابلاغیه بر روی لینک کلیک کنید.

درخواست رفع سوء اثر چک برگشتی

درخواست رفع سوء اثر چک

همانطور که گفتیم برای حذف سابقه چک های برگشتی از کارنامه مالی اشخاص، روش های مختلفی وجود دارند که همگی منجر به رفع سوء اثر چک خواهند شد. با توجه به اهمیت انجام این کار در ادامه مطلب به چند مورد از روش های رفع سوء اثر اشاره می کنیم:

تکمیل موجودی: ساده ترین کاری که می توانید برای رفع سوء اثر انجام دهید فراهم کردن مبلغ چک و واریز به حساب خودتان است. در این شرایط چک پاس شده و سابقه چک برگشتی از کارنامه مالی شما حذف می شود.

تحویل لاشه چک: گاهی اوقات صادر کننده و دریافت کننده چک بعد از برگشت خوردن چک با یکدیگر به توافق می رسند. در این شرایط لاشه چک به صادر کننده تحویل داده شده و او نیز با تحویل لاشه چک به بانک امکان رفع سوء اثر را فراهم می کند.

رضایت نامه محضری: در برخی از مواقع هم فرد دریافت کننده، لاشه چک را بعد از برگشت زدن گم می کند. در این شرایط اگر با صادر کننده چک به توافق برسد باید با ارائه یک رضایت نامه محضری، رضایت خود را به بانک اعلام کند. به این ترتیب امکان رفع سوء اثر چک برای صادر کننده فراهم می شود.

بلوکه شدن مبلغ در حساب بانک: تحت شرایطی که امکان استفاده از هیچ یک از روش های رفع سوء اثر قبلی وجود نداشته باشد، فرد صادر کننده مبلغ چک را به حساب بانک واریز می کند. بانک هم ظرف مدت زمان 5 روز به دریافت کننده چک اطلاع می دهد تا نسبت به دریافت مبلغ اقدام کند. توجه داشته باشید که مبلغ چک حداکثر تا 12 ماه نزد بانک نگه داشته می شود.

حکم قضایی: آخرین اقدامی که می توانید برای رفع سوء اثر از کارنامه مالی خود انجام دهید، دریافت حکم قضایی است. چنانچه امکان استفاده از موارد قبلی وجود نداشته باشد بهتر است نسبت به دریافت حکم قضایی اقدام کنید.

پایان انقضاء: درج سابقه چک برگشتی در کارنامه مالی افراد تا سه سال انقضاء دارد. در واقع چنانچه طی این سه سال فرد اقداماتی را برای رفع سوء اثر انجام دهد، سابقه چک برگشتی حذف خواهد شد. در غیر این صورت بعد از گذشت سه سال و در صورت عدم ثبت شکایت از فرد، سابقه به صورت خودکار حذف خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه دریافت برگه ثنا و کاربرد آن بر روی لینک کلیک کنید.

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

رفع سوء اثر چک بدون لاشه

همانطور که گفتیم گاهی اوقات فرد دریافت کننده چک بنا به دلایلی لاشه چک را بعد از برگشت زدن گم می کند. در این شرایط برای رفع سوء اثر، فرد دریافت کننده باید یک رضایت نامه کتبی محضری را به بانک ارائه دهد. بعد از آن بانک مراتب رفع سوء اثر را به انجام رسانده و سابقه چک برگشتی از کارنامه مالی صادر کننده حذف خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت سرقت خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

مدت انقضاء رفع سوء اثر چک

نکته مهمی که در مورد رفع سوء اثر وجود دارد، توجه به مدت زمان انقضاء آن هاست. سابقه چک های برگشتی حداکثر تا سه سال در کارنامه مالی صادر کننده باقی می مانند. در واقع چنانچه صادر کننده چک طی مدت زمان این سه سال اقدامی برای رفع سوء اثر انجام ندهد، بعد از آن در صورت عدم وجود شکایت قضایی از فرد، چک به صورت خودکار رفع سوء اثر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام وکالتنامه بر روی لینک کلیک کنید.

مدارک رفع سوء اثر چک

در قسمت های قبلی همین مقاله به روش های رفع سوء اثر و زمان انقضای سابقه چک های برگشتی در کارنامه مالی افراد اشاره کردیم. حال بهتر است بدانیم برای رفع سوء اثر بنا به روشی که انتخاب می کنید باید مدارکی مانند لاشه چک، رضایت نامه محضری، حکم دادگاه، مدارک هویتی و بانکی خود را در اختیار داشته باشید.

برای اطلاع از موارد احضاریه بر روی لینک کلیک کنید.

موسسات رفع سوء اثر چک برگشتی

شما از هر روشی برای رفع سوء اثر استفاده کنید در نهایت باید به بانک مراجعه کرده و اقدامات نهایی را انجام دهید. برخی افراد بنا به دلایل مختلف خودشان نمی توانند مراحل رفع سوء اثر را انجام دهند، به همین علت کار را به یک وکیل می سپارند. فراموش نکنید برای سپردن کار خود به موسسات حقوقی و وکیل های مختلف باید نهایت دقت را به کار بگیرید. متاسفانه برخی از موسسات از اعتماد مراجعه کنندگان سوء استفاده کرده و اقدامات غیر قانونی انجام می دهند.

برای اطلاع از مفهوم ابلاغ قانونی بر روی لینک کلیک کنید.

مدت زمانی که سابقه چک برگشتی در کارنامه مالی شخص ثبت می شود چه قدر است؟

در حال حاضر تاریخ انقضاء رفع سوء اثر، سه سال است.

برای رفع سوء اثر چک های برگشتی باید چه مدارکی را ارائه دهیم؟

مدارک مورد نیاز مطابق با روش انتخاب شده برای سوء اثر متغیر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

چگونه می توانیم چک های برگشتی را رفع سوء اثر کنیم؟

برای انجام این کار چند روش مختلف وجود دارند که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا امکان رفع سوء اثر بدون داشتن لاشه چک وجود دارد؟

بله، انجام این کار امکان پذیر است.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *