سامانه های حقوقی

سایت بیمه مرکزی www.centinsur.ir

یکی از نهادهای نظارتی در کشور که بر عملکرد شرکت های زیر مجموعه خود نظارت داشته، قوانین و ضوابط مربوطه را تدوین کرده و ارائه می دهد، بیمه مرکزی می باشد. بیمه مرکزی کشورمان در راستای تعیین قوانین، ضوابط و ارائه مصوبات امورات بیمه ای به شرکت های بیمه گر در کشور تاسیس شده تا عموم مردم بتوانند با آسودگی خاطر بیمه نامه های مورد نظر خود را خریداری کنند. سایت بیمه مرکزی نیز با هدف ارائه خدمات غیر حضوری مختلف به عموم مردم راه اندازی شده تا از این طریق مردم بتوانند در مورد بیمه نامه های مختلف اطلاعات کسب کرده و سپس نسبت به خرید آن ها از شرکت های بیمه گر اقدام کنند.

البته امکانات سایت سازمان بیمه مرکزی به ارائه جزئیات و شرایط بیمه نامه ها محدود نشده و در حال حاضر امکانات دیگری از قبیل استعلام اصالت بیمه نامه ها، دریافت فایل سوابق بیمه ای، صدور مجوز تاسیس نمایندگی بیمه و… نیز در اختیار عموم مردم قرار می گیرند.

بنابراین ورود به سایت مذکور و استفاده از امکانات آن محدود به افرادی خاص نمی باشد و عموم مردم امکان استفاده از خدمات سایت سازمان بیمه مرکزی را دارند. به دلیل گسترده بودن و اهمیت خدمات ارائه شده در سایت مذکور، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سایت بیمه مرکزی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به پورتال بیمه مرکزی

ورود به سایت بیمه مرکزی

قبل از اینکه به بررسی و بیان جزئیات بخش های سایت سازمان بیمه مرکزی بپردازیم بهتر است با وظایف و عملکردهای بیمه مرکزی بیشتر آشنا شویم. بیمه مرکزی به عنوان نهاد نظارتی و تعیین کننده ضوابط و قوانین مرتبط با امورات بیمه ای کشور و ابلاغ آن ها به شرکت های بیمه گر شناخته می شود، بهتر است بدانیم یکی دیگر از اهداف تاسیس بیمه مرکزی حمایت از بیمه شدگان در کشورمان می باشد.

بنابراین بیمه مرکزی ابتدا قوانین، ضوابط، مقررات و چارچوب های مرتبط با امورات بیمه ای کشور را تعیین و تدوین کرده، سپس به شرکت های بیمه گر ابلاغ نموده، در نهایت بر عملکرد شرکت های بیمه گر نظارت کرده و خدمات مختلفی را نیز به عموم مردم و بیمه شدگان ارائه می دهد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه سینا بر روی لینک کلیک کنید.

سایت بیمه مرکزی نیز در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به عموم مردم راه اندازی شده تا افرادی که قصد اطلاع از شرایط و ضوابط بیمه نامه ها، استعلام اصالت بیمه نامه های خریداری شده و یا ثبت شکایت در مورد امورات بیمه ای شرکت های بیمه گر دارند بدون نیاز به مراجعات حضوری، از طریق ورود به سایت بیمه مرکزی خدمات موردنظر خود را دریافت کنند.

بهتر است بدانیم دریافت خدمات و ورود به بخش های مختلف سامانه بیمه مرکزی نیازی به ثبت نام در این سایت و ایجاد حساب کاربری ندارند بلکه دسترسی به بخش هایی مانند استعلام اصالت بیمه نامه یا دریافت فایل سوابق مستلزم درج برخی از مشخصات مانند کد ملی، شماره موبایل، شماره بیمه نامه، کد vin و… می باشند.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه دانا بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم بیمه مرکزی ناظر بر عملکرد شرکت های بیمه گر و حامی حقوق بیمه شدگان می باشد، بنابراین مشتریان تمامی شرکت های بیمه گر می توانند از خدمات سایت بیمه مرکزی استفاده کنند، زیرا این سایت مختص یک شرکت بیمه خاص نبوده و امکانات آن در راستای خدمت رسانی به تمام بیمه شدگان کشور می باشد.

با توجه به توضیحات گفته شده چنانچه قصد ورود به پورتال بیمه مرکزی را دارید باید نشانی اینترنتی www.centinsur.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس مطابق با تصویر زیر از سمت راست صفحه اصلی سایت بر روی گزینه “میز خدمات الکترونیک” کلیک نمایید.

وارد شدن به سایت www.centinsur.ir

برای اطلاع از بخش های سایت بیمه تعاون بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای استعلام بیمه مرکزی www.centinsur.ir

در حال حاضر به دلیل گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور، افزایش دسترسی عموم مردم به وسایلی همچون رایانه و گوشی های تلفن همراه، تمامی سازمان ها، نهادها، ادارات و ارگان های دولتی و حتی اکثر مراکز خصوصی اقدام به راه اندازی وب سایت ها و سامانه های آنلاین مختلف کرده اند.

گسترش سایت ها و سامانه های اینترنتی در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به مردم انجام شده تا از این طریق میزان مراجعات حضوری به مراکز مختلف کاهش یافته، از ازدحام جمعیت و اتلاف وقت جلوگیری به عمل آمده و به طور کلی میزان رضایت مردم افزایش پیدا کند.

برای اطلاع از خدمات سایت سازمان ثبت احوال بر روی لینک کلیک کنید.

سازمان بیمه مرکزی نیز از این مورد مستثنی نشده و با راه اندازی سایت بیمه مرکزی تمامی اموراتی که برای ارائه به عموم مردم و بیمه شدگان در نظر گرفته است را در اختیار بیمه شدگان و دیگر افرادی که قصد دریافت اطلاعات و سپس خرید بیمه نامه دارند، قرار داده است.

در حال حاضر خدمات مختلفی همچون ثبت و پیگیری شکایت از شرکت های بیمه گر، تکمیل فرم های اعطای نمایندگی، وارد کردن اطلاعات متقاضیان شبکه فروش، استعلام اصالت بیمه نامه، دریافت سوابق بیمه ای و… از طریق ورود به سایت بیمه مرکزی قابل دریافت می باشند.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه دی بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به توضیحات گفته شده قصد داریم در ادامه مطلب نحوه دسترسی به دو خدمت مهم سایت سازمان بیمه مرکزی که برای عموم مردم کاربردی هستند، یعنی استعلام اصالت بیمه نامه و دریافت فایل سوابق بیمه ای بپردازیم:

استعلام اصالت بیمه نامه

تمامی مشتریان شرکت های بیمه گر در کشور می توانند بعد از خرید بیمه نامه موردنظر خود به سایت سازمان بیمه مرکزی مراجعه کرده و اصالت بیمه نامه را مورد استعلام قرار دهند.

به همین منظور باید از طریق نشانی اینترنتی www.centinsur.ir وارد بخش خدمات الکترونیک سایت بیمه مرکزی شده، سپس مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “استعلام اصالت بیمه نامه” کلیک نمایید.

استعلام اصالت بیمه نامه در سایت بیمه مرکزی

سپس در مرحله جدید ابتدا از کادر بالایی صفحه نوع استعلام را انتخاب کرده و سپس مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “استعلام” را انتخاب کنید.

استعلام اصالت بیمه با کد یکتا

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت اختبار وکالت بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام سوابق بیمه

بدون شک تمامی افرادی که بیمه نامه هایی همچون عمر، درمان، شغلی و… را خریداری می کنند تمایل دارند از سوابق بیمه ای خود مطلع شده و در جریان تعداد ماه و سال سابقه بیمه خود باشند.

به همین منظور چنانچه قصد دریافت فایل سوابق بیمه ای خود را دارید باید بعد از ورود به بخش خدمات الکترونیک مطابق با توضیحات قسمت قبلی همین مقاله، بر روی گزینه “استعلام سوابق بیمه” کلیک کنید.

نحوه استعلام سوابق بیمه ای

در مرحله جدید ابتدا باید بیانیه حریم خصوصی را مطالعه کرده و تیک پذیرش آن ها را مطابق با تصویر زیر به تایید برسانید، سپس گزینه “مرحله بعدی” را انتخاب نمایید.

مراحل استعلام بیمه در سایت بیمه مرکزی

با ورود به صفحه جدید باید مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

دریافت فایل سوابق بیمه ای

برای اطلاع از بخش های سامانه جامع بیمه بیکاری بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام بیمه خودرو

یکی دیگر از امکانات سایت بیمه مرکزی، دسترسی به بخش استعلام سوابق بیمه خودرو می باشد. بنابراین چنانچه بیمه نامه خودرو خریداری کرده اید می توانید برای اطلاع از سوابق بیمه ای خودرو موردنظر بدون نیاز به مراجعات حضوری از طریق نشانی اینترنتی www.centinsur.ir وارد بخش میز خدمات الکترونیک سایت سازمان بیمه مرکزی شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “سوابق بیمه خودرو” کلیک نمایید.

مشاهده سوابق بیمه خودرو

در مرحله جدید باید موارد بیانیه حریم خصوصی را مطالعه کرده، تیک مربوط به پذیرش آن ها را به تایید رسانده و گزینه “مرحله بعدی” را انتخاب کنید.

پذیرش بیانیه حریم خصوصی سایت بیمه مرکزی

سپس باید رشته بیمه موردنظر را از میان گزینه های موجود انتخاب کرده و بر روی گزینه “مرحله بعدی” کلیک نمایید.

انواع استعلام بیمه خودرو

در نهایت با ورود به مرحله جدید باید مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “تایید” را انتخاب کنید.

مراحل دریافت فایل سابقه بیمه خودرو

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

خدمات ارائه شده در سایت بیمه مرکزی www.centinsur.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله در مورد نحوه ورود به پورتال بیمه مرکزی، برخی از خدمات مهم و کاربردی سایت بیمه مرکزی همچون استعلام اصالت بیمه نامه و استعلام سوابق بیمه ای صحبت کردیم. حال بهتر است بدانیم خدمات ارائه شده در سایت سازمان بیمه مرکزی به طور کلی به دو بخش تقسیم می شوند.

بخش اول مربوط به میز خدمات الکترونیک است که تمامی خدمات ارائه شده در سایت مذکور از طریق ورود به این بخش قابل دسترس می باشند و بخش دوم مربوط به انتشار اطلاعیه ها و اخبار مرتبط با بیمه مرکزی و در نتیجه شرکت های بیمه گر در کشورمان است.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک بر روی لینک کلیک کنید.

میز خدمات الکترونیک بیمه مرکزی www.centinsur.ir

میز خدمات الکترونیک بیمه مرکزی

همانطور که گفتیم خدمات غیر حضوری سایت بیمه مرکزی از طریق ورود به بخش میز خدمات الکترونیک برای عموم مردم قابل دسترس می باشند. بنابراین به منظور آشنایی بیشتر با خدمات ارائه شده در بخش میز خدمات الکترونیک، در ادامه مطلب به تعدادی از امکانات و خدمات این بخش اشاره می کنیم:

پاسخگویی و رسیدگی به شکایت

در قسمت ابتدایی همین مقاله توضیح دادیم که یکی از وظایف بیمه مرکزی حمایت از حقوق بیمه شدگان می باشد، به همین منظور بخشی در سایت سازمان بیمه مرکزی قرار داده شده تا بیمه شدگانی که قصد شکایت از شرکت های بیمه گر دارند با مراجعه به این بخش نسبت به ثبت و سپس پیگیری نتیجه شکایت خود اقدام کنند.

میز خدمات شبکه فروش

افرادی که جزء شبکه فروش بیمه نامه های کشور هستند فارغ از نام شرکت بیمه گر می توانند از خدمات این بخش از سامانه بیمه مرکزی استفاده کنند.

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست در سامانه فرزند خواندگی بر روی لینک کلیک کنید.

اعطای پروانه فعالیت موسسات بیمه ای

بدون شک موسسات و نمایندگی های بیمه ای در کشورمان برای آغاز فعالیت خود باید نسبت به دریافت پروانه فعالیت رسمی از سازمان بیمه مرکزی اقدام کنند. ثبت درخواست دریافت این پروانه از طریق ورود به سامانه بیمه مرکزی امکان پذیر خواهد بود.

ثبت اطلاعات متقاضیان شبکه فروش

افرادی که قصد عضویت در شبکه فروش بیمه های کشور را دارند باید مشخصات خود را در سایت بیمه مرکزی به ثبت برسانند، به همین منظور بخشی با عنوان ثبت اطلاعات متقاضیان شبکه فروش در سامانه بیمه مرکزی طراحی شده است.

ارائه مشاوره در زمینه بیمه نامه ها

برخی از افراد تمایل دارند علاوه بر دریافت مشاوره از شرکت بیمه گر موردنظر، از مرجعی بالاتر یعنی بیمه مرکزی نیز مشاوره دریافت کرده و سپس بیمه نامه ای را خریداری کنند. به همین منظور و در راستای افزایش میزان رضایت عموم مردم از خدمات بیمه مرکزی، بخشی برای دریافت مشاوره توسط عموم مردم در سامانه بیمه مرکزی قرار داده شده است.

برای اطلاع از امکانات سامانه رسا سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام سوابق بیمه ای افراد

در قسمت های قبلی همین مقاله نحوه استعلام سوابق بیمه ای از طریق ورود به سامانه بیمه مرکزی را توضیح دادیم، بنابراین می توانید در کمترین زمان ممکن نسبت به دریافت فایل سوابق بیمه ای خود به صورت غیر حضوری اقدام کنید.

خدمات مبتنی بر وب سرویس به دستگاه ها

یکی دیگر از بخش های ویژه سامانه بیمه مرکزی بخش خدمات مبتنی بر وب سرویس ها می باشد که از طریق آن خدمات ویژه ای مانند بیمه اتکایی به شرکت های بیمه گر، پاسخ به استعلامات بیمه آتش سوزی و… ارائه می شوند.

درگاه شفافیت سازمان بیمه مرکزی

در این بخش از سایت بیمه مرکزی اطلاعات، مدارک و مستنداتی که مشخص کننده شفافیت عملکرد بیمه مرکزی باشند تا حد امکان در اختیار عموم مردم قرار می گیرند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

اعطای پروانه فعالیت دفاتر ارتباطی موسسات بیمه و موسسات کارگزاری بیمه خارجی در کشور ایران

دفاتر ارتباطی موسسات بیمه و کارگزاری های بیمه می توانند جهت دریافت پروانه فعالیت رسمی به این بخش از سایت سازمان بیمه مرکزی مراجعه کرده، از شرایط و ضوابط مطلع شوند و در نهایت فرم های مربوطه را در سامانه تکمیل کنند.

سامانه پیشخوان ارباب رجوع

همانطور که از نام این بخش مشخص است، خدمات مختلفی به صورت غیر حضوری از طریق مراجعه مشتریان شرکت های بیمه ای مختلف به این بخش از سایت بیمه مرکزی به آنان ارائه خواهد شد.

تایید صلاحیت موسسات آموزشی بیمه ای

موسساتی که موضوع فعالیت آن ها ارائه آموزش در حوزه بیمه ای می باشد، برای تایید صلاحیت خود باید به سایت سازمان بیمه مرکزی مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل نمایند.

چگونه می توان به سایت بیمه مرکزی وارد شد؟

برای ورود به سایت سازمان بیمه مرکزی باید از نشانی اینترنتی www.centinsur.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ورود به بخش های سامانه بیمه مرکزی باید حساب کاربری ایجاد کنیم؟

خیر، نیازی به ایجاد حساب کاربری نیست، بلکه ورود به برخی از بخش های سایت مذکور مستلزم درج شماره بیمه، کدملی، شماره موبایل و… می باشند.

آیا می توانیم از طریق سایت بیمه مرکزی سوابق بیمه ای خود را دریافت کنیم؟

بله، این امکان در سامانه بیمه مرکزی جهت دسترسی عموم مردم فراهم شده است.

آیا می توان از طریق ورود به سامانه بیمه مرکزی نسبت به ثبت شکایت از شرکت های بیمه گر اقدام کرد؟

بله، در سایت سازمان بیمه مرکزی امکان ثبت و پیگیری شکایت از شرکت های بیمه گر فراهم می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *