سامانه های حقوقی

سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک expcar.tax.gov.ir

پرداخت مالیات در هر کشوری یکی از وظایف افراد حقیقی و حقوقی است که مشمول پرداخت مالیات هستند. حال مالیات بر اساس قوانین وضع شده می تواند بر حساب های بانکی، خانه، حوزه کسب و کار و یا ماشین تعلق بگیرد. در کشور ما نیز یکی از جدیدترین قوانین مالیاتی که به تصویب رسیده و در حال اجرا شدن می باشد، مالیات بر خودروهای با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان است. در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک را راه اندازی کرده تا مشمولان مالیاتی چه حقیقی و چه حقوقی برای پرداخت مالیاتی که به خودروهای آنان تعلق گرفته است نیازی به مراجعات حضوری نداشته باشند.

البته این قانون شامل تمامی خودروها و وسایل نقلیه نخواهد شد و مختص خودروهای سواری و وانت دو کابین است، زیرا بقیه وسایل نقلیه که قیمت چند میلیاردی دارند بنا به حوزه ای که در آن به کار گرفته شده اند مشمول مالیات خواهند شد.

بنابراین تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مشمول این طرح مالیاتی هستند باید به سایت مالیات بر خودروهای تحت تملک مراجعه کرده، میزان مالیات تعلق گرفته به خودروهای خود را مشاهده و نسبت به پرداخت قبض مالیاتی اقدام نمایند.

به دلیل جدید بودن این طرح و سامانه مورد استفاده برای اجرا سازی آن، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک

معرفی سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک

بر اساس قوانین مالیاتی که در کشور به تصویب رسیده و اجرا شده اند تمامی شغل ها، املاک، وسایل نقلیه و… مشمول پرداخت مالیات نیستند بلکه برخی از این موارد به دلیل پایین بودن سطح درآمد و یا قیمت املاک و وسایل نقلیه معاف از پرداخت مالیات هستند.

در عین حال بر اساس قوانین مالیاتی کشور بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی به دلیل درآمد بالا یا خریداری املاک و وسایل نقلیه با قیمت های خیلی زیاد مشمول پرداخت مالیات هستند و در صورت عدم پرداخت جزء بدهکاران مالیاتی قرار گرفته و جریمه خواهند شد.

برای اطلاع از خدمات سامانه ارزش افزوده بر روی لینک کلیک کنید.

در جدیدترین مصوبه مالیاتی کشور تمامی افراد حقیقی و حقوقی که خودرو سواری و یا وانت دو کابین با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان دارند و یا اینکه چند خودرو سواری و وانت دو کابین داشته و مجموع قیمت های آنان به بیش از یک میلیارد تومان می رسد، مشمول پرداخت مالیات هستند.

در این مورد بهتر است بدانیم افرادی که دارای فرزندانی با سن کمتر از 18 سال بوده و خودروهای خود را به نام آنان یا افراد تحت تکلف خود منتقل کرده اند نیز در صورت رسیدن مجموع قیمت خودروها به بیش از 1 میلیارد تومان، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه عدل ایران بر روی لینک کلیک کنید.

سازمان امور مالیاتی در کنار دیگر سامانه هایی که برای ارائه خدمات غیر حضوری خود راه اندازی کرده، سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک را نیز فعال و در اختیار عموم مردم قرار داده است.

بنابراین افرادی که مشمول پرداخت مالیات در این طرح هستند می توانند از طریق مراجعه به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک و ایجاد پنل کاربری در آن، نسبت به استعلام و پرداخت غیر حضوری مالیات خودروهای خود اقدام نمایند.

میزان مالیات بر خودروهای تحت تملک expcar.tax.gov.ir

میزان مالیات بر خودروهای تحت تملک

سازمان امور مالیاتی کشور در کنار تمامی سامانه هایی که در راستای گسترش خدمات غیر حضوری، افزایش رفاه حال مراجعه کنندگان و به طور کلی کاهش اتلاف وقت و ازدحام جمعیت در ادارات مالیاتی استان ها راه اندازی کرده، سامانه ای نیز برای پرداخت مالیات خودروهای سواری و وانت دو کابین تحت تملک در نظر گرفته است.

بر اساس یکی از مصوبه های مالیاتی کشور، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که یک خودرو سواری یا وانت دو کابین با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان دارند و یا اینکه مجموع قیمت چند خودرو سواری و وانت دو کابین آنان و افراد تحت تکفل مانند فرزندان با سن کمتر از 18 سال به بیش از 1 میلیارد تومان می رسد، مشمول پرداخت مالیات هستند.

برای اطلاع از امکانات سامانه میخک بر روی لینک کلیک کنید.

این افراد باید در بازه های زمانی که اعلام می شود به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک مراجعه کرده، قبوض مالیاتی که برای آنان صادر شده است را مشاهده و نسبت به پرداخت آن ها اقدام نمایند، در غیر این صورت بدهکار مالیاتی محسوب شده و مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.

حال سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود مبلغ دقیق مالیات می باشد، بهتر است بدانیم میزان پرداخت مالیات متناسب با قیمت خودروها در نظر گرفته شده است، به همین منظور در ادامه مطلب به صورت دقیق میزان مالیات بر خودروهای تحت تملک را توضیح خواهیم داد:

  • خودروهای با قیمت تا 1/5 میلیارد تومان، نسبت به مبلغ مازاد 1 میلیارد تومان مشمول پرداخت 1 درصد مالیات هستند.
  • خودروهای با ارزش تا 3 میلیارد تومان، نسبت به مازاد 1/5 میلیارد تومان مشمول پرداخت 2 درصد مالیات خواهند بود.
  • خودروهای با قیمت تا 4/5 میلیارد تومان، نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان مشمول پرداخت 3 درصد مالیات هستند.
  • خودروهای با ارزش بیش از 4/5 میلیارد تومان، نسبت به مازاد 4/5 میلیارد تومان مشمول پرداخت 4 درصد مالیات خواهند بود.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به توضیحات گفته شده چنانچه شما نیز جزء مشمولان این طرح مالیاتی هستید بهتر است در اسرع وقت نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی خود اقدام نمایید.

مشاهده و استعلام مالیات بر خودروهای تحت تملک

همانطور که گفتیم بر اساس یکی از مصوبه های جدید مالیاتی کشور، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که یک یا چند خودرو سواری و وانت دو کابین دارند و مجموع قیمت آن ها به بیش از 1 میلیارد تومان می رسد، مشمول پرداخت مالیات بر خودروهای تحت تملک هستند.

در این میان برخی از سرپرستان خانوار بیان می کنند که یک یا چند خودرو آنان به نام فرزندان و افراد تحت تکفل آنان بوده و در اختیار سرپرست خانوار نیستند.

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست در سامانه فرزند خواندگی بر روی لینک کلیک کنید.

در این مورد طبق قوانین این طرح تمامی خودروهای سواری و وانت دو کابین فرزندان با سن کمتر از 18 سال و افراد تحت تکفل، جزء دارایی های سرپرست خانوار قرار گرفته و در صورت رسیدن مجموع ارزش آن ها به بیش از 1 میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

در همین راستا نیز سازمان امور مالیاتی کشور برای تحقق طرح نام برده اقدام به راه اندازی سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک کرده است تا مشمولان مالیاتی نیازی به مراجعات حضوری جهت مشاهده جزئیات قبوض مالیاتی و پرداخت آن نداشته باشند.

برای اطلاع از خدمات سامانه رسا سلامت بر روی لینک کیک کنید.

چنانچه شما نیز قصد ورود به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک و مشاهده و استعلام مالیات بر خودروهای تحت تملک خود را دارید و قبلا نیز در این سامانه ثبت نام کرده اید، حال باید نشانی اینترنتی expcar.tax.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید و با وارد شدن به صفحه اصلی سامانه، مطابق با تصویر زیر ابتدا گزینه “ورود” در کادر بالایی را انتخاب کرده و سپس کد ملی، رمز عبور و کد امنیتی که مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “ورود به پنل کاربری” کلیک نمایید.

ورود به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک

با توجه به اینکه ورود به پنل کاربری نیازمند ثبت نام در سامانه می باشد، برای انجام این کار باید از طریق نشانی اینترنتی expcar.tax.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک

سپس با تغییر صفحه ای که برای شما نمایش داده شده بود، حال باید کد ملی، شماره تلفن همراه، تاریخ تولد و عبارت امنیتی که مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

ایجاد پنل کاربری در سامانه expcar.tax.gov.ir

در تصویر قبلی گزینه ای با عنوان “ثبت نام اشخاص حقوقی” مشاهده می کنید، در صورتی که به عنوان شخص حقوقی قصد ثبت نام و ایجاد پنل کاربری در سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک را دارید، باید گزینه نام برده را انتخاب کنید.

برای اطلاع از امکانات سامانه صدور پروانه های وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

با وارد شدن به پنل کاربری خود برای مشاهده قبوض مالیاتی باید از منو سمت راست گزینه “داشبورد مالیاتی” را انتخاب نمایید.

داشبورد مالیاتی

با انجام مرحله قبلی صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود که بدهکاری های مالیاتی با رنگ زرد و نارنجی مشخص شده اند.

لیست بدهکاری های مالیاتی

پرداخت مالیات بر خودروهای تحت تملک expcar.tax.gov.ir

سازمان امور مالیاتی کشور برای تحقق اهداف طرح مالیات بر خودروهای تحت تملک اقدام به راه اندازی سامانه ای با همین نام کرده تا مشمولان مالیاتی بدون نیاز به مراجعه حضوری و در کمترین زمان ممکن نسبت به مشاهده قبوض مالیاتی خود و پرداخت آن ها اقدام نمایند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ثبت شرکت ها بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور باید از طریق نشانی اینترنتی expcar.tax.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “پرداخت الکترونیک” کلیک نمایید.

پرداخت مالیات بر خودروهای تحت تملک

در مرحله جدید دو روش پرداخت متفاوت در اختیار شما قرار می گیرد، در روش اول می توانید از طریق شناسه 30 رقمی نسیم نسبت به پرداخت قبض مالیاتی خودروهای تحت تملک خود اقدام کنید.

پرداخت با شناسه نسیم

در روش دوم این امکان برای شما فراهم شده تا از طریق درج شناسه قبض و شناسه پرداخت، مالیات خودروهای تحت تملک خود را پرداخت نمایید.

پرداخت با شناسه قبض

چگونه می توان به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک وارد شد؟

برای ورود به ساانه مذکور باید از نشانی اینترنتی expcar.tax.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ورود به سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک باید ثبت نام کرده و پنل کاربری داشته باشیم؟

بله، بدون ثبت نام در سامانه امکان مشاهده قبوض مالیاتی و پرداخت آن ها برای شما فراهم نمی باشد.

آیا پرداخت مالیات ماشین های سنگین نیز از طریق سایت مالیات بر خودروهای تحت تملک انجام می شود؟

خیر، سامانه مذکور برای پرداخت مالیات خودروهای سواری و وانت دو کابین با قیمت بیش از یک میلیارد تومان راه اندازی شده است.

آیا امکان مشاهده جزئیات قبوض مالیاتی در سایت مالیات بر خودروهای تحت تملک وجود دارد؟

بله، این امکان در سامانه مذکور فراهم می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *