سامانه های حقوقی

سایت سازمان ثبت احوال www.sabteahval.ir

سازمان ثبت احوال همانند تمامی سازمان ها و ادارات دولتی در راستای ارائه بخشی از خدمات خود به صورت غیر حضوری اقدام به راه اندازی سایت سازمان ثبت احوال کرده است. در حال حاضر اغلب خدمات این سازمان همچون ثبت درخواست صدور کارت ملی، تغییر یا انتخاب نام، صدور گواهی فوت و… به صورت غیر حضوری و آنلاین در اختیار عموم مردم قرار می گیرند.

استفاده از بخش ها و خدمات سایت ثبت احوال مستلزم ایجاد حساب کاربری نبوده بلکه ثبت درخواست در هر بخش با تکمیل فرم های شناسایی انجام خواهد شد. خدمات سازمان ثبت احوال به گونه ای هستند که غیر حضوری شدن ارائه آن ها مشکلی را در روند انجام امورات ایجاد نکرده بلکه از ازدحام جمعیت و اتلاف وقت مراجعین نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.

به دلیل گسترده بودن و اهمیت خدمات ارائه شده در سایت مذکور، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سایت سازمان ثبت احوال بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به سایت سازمان ثبت احوال

ورود به سایت سازمان ثبت احوال

سازمان ثبت احوال به عنوان یکی از سازمان های مهم و حیاتی جامعه وظایف گسترده ای اعم از صدور کارت ملی، شناسنامه، گواهی فوت و… را برعهده دارد.

در واقع سازمان مذکور ثبت کننده هویت مردم جامعه و ارائه دهنده کارت شناسایی هویتی افراد می باشد. به دلیل ثبت موارد تولد و فوت در سازمان ثبت احوال، آمار ولادت و مرگ نیز توسط همین سازمان منتشر می شوند.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه دی بر روی لینک کلیک کنید.

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای غیر حضوری و آنلاین در کشور تمامی سازمان ها، ادارات، ارگان ها و حتی بسیاری از مراکز خصوصی، وب سایت و سامانه های مختلفی را در راستای ارائه خدمات غیر حضوری خود راه اندازی کرده اند.

سازمان ثبت احوال نیز از این مورد مستثنی نشده و با راه اندازی سایت سازمان ثبت احوال بسیاری از خدمات خود را به صورت غیر حضوری در اختیار عموم مردم قرار داده است. در واقع خدمات مهم و پرکاربرد این سازمان یعنی ثبت درخواست کارت ملی هوشمند، انتخاب نام، تغییر آدرس، صدور گواهی فوت و… به صورت غیر حضوری در اختیار عموم مردم قرار می گیرند.

برای اطلاع از بخش های سایت اختبار وکالت بر روی لینک کلیک کنید.

غیر حضوری شدن بسیاری از خدمات این سازمان سبب کاهش مراجعات و ازدحام جمعیت در ادارات ثبت احوال استان ها شده، از اتلاف وقت، انرژی و هزینه های اضافی جلوگیری به عمل آورده و به طور کلی علاوه بر تسریع روند انجام امورات، میزان رضایت مردم نیز افزایش می یابد.

بنا به توضیحات گفته شده چنانچه قصد ورود به سایت سازمان ثبت احوال را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir وارد صفحه اصلی سایت شده و بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ورود به سایت www.sabteahval.ir

آدرس مراکز ثبت احوال www.sabteahval.ir

در قسمت قبلی همین مقاله در مورد مزایای استفاده از خدمات غیر حضوری ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال صحبت کردیم. همانطور که گفتیم در حال حاضر اکثر امورات مورد نیاز مردم به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به سایت ثبت احوال قابل انجام می باشند.

ولی در این میان خدماتی نیز وجود دارند که انجام آن ها مستلزم مراجعات حضوری به ادارات ثبت احوال استان ها می باشد. لازم به ذکر است در حال حاضر برخی از خدمات این سازمان از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت نیز قابل دریافت می باشند.

برای اطلاع از خدمات سامانه مالکیت معنوی بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه خدمت مورد نظر ضما از طریق سایت ثبت احوال قابل دریافت نیست، برای اطلاع از آدرس دقيق مراکز ثبت احوال و همچنین دفاتر پیشخوان خدمات دولت که ارائه دهنده خدمات سازمان ثبت احوال هستند، می توانید به سایت ثبت احوال مراجعه کنید.

به همین منظور باید از طریق نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir وارد صفحه اصلی سایت شده و مطابق با تصویر زیر از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “مراکز ثبت احوال” کلیک نمایید.

آدرس مراکز ثبت احوال

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف بر روی لینک کلیک کنید.

معرفی بخش میز خدمت الکترونیک سازمان ثبت احوال

یکی از بخش های گسترده، مهم و کاربردی سایت ثبت احوال بخش خدمات الکترونیک یا همان میز خدمت الکترونیک می باشد. این بخش خود شامل چند زیر مجموعه است که چند مورد از خدمات پرکاربرد سازمان ثبت احوال محسوب می شوند.

بدون شک اغلب مردم سازمان ثبت احوال را به عنوان نهاد ارائه دهنده مدارک هویتی می شناسند، بنابراین جهت دسترسی راحت تر مردم به چنین مواردی، بخش خدمات الکترونیک در سایت سازمان ثبت احوال قرار داده شده است. از جمله بخش های زیر مجموعه میز خدمت الکترونیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاهده مدارک پیدا شده

برخی از افراد مدارک هویتی که پیدا می کنند را تحویل سازمان ثبت احوال داده تا از این طریق سوء استفاده از مدارک پیدا شده رخ ندهد. در سایت سازمان ثبت احوال بخشی برای مشاهده مدارک پیدا شده وجود دارد تا از این طریق افرادی که مدارک هویتی خود را گم کرده اند با مراجعه به این بخش احتمال پیدا کردن مدارک شان افزایش یابد.

برای اطلاع از امکانات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت درخواست کارت ملی هوشمند

در حال حاضر هیچ خدمتی در کشور با ارائه کارت ملی قدیمی انجام نخواهد شد و ارائه کارت ملی هوشمند ضروری می باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، امکان ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند به صورت غیر حضوری و از طریق وب سایت سازمان ثبت احوال فراهم شده است.

ثبت درخواست انتخاب نام

یکی دیگر از زیر مجموعه های بخش میز خدمت الکترونیک سایت سازمان ثبت احوال، بخش انتخاب نام برای نوزادان می باشد. والدین نوزادان تازه متولد شده باید به این بخش مراجعه کرده، نام مورد نظر را انتخاب کنند و منتظر تایید یا رد نام بمانند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت درخواست تغییر نام یا نام خانوادگی

بدون شک برخی از افراد در جامعه وجود دارند که بنا به دلایل گوناگون قصد تغییر نام یا نام خانوادگی خود را دارند. در حال حاضر سازمان ثبت احوال امکانی را فراهم کرده تا این افراد بتوانند بدون نیاز به مراجعات حضوری درخواست تغییر نام یا نام خانوادگی را از طریق سایت متعلق به این سازمان به ثبت برسانند.

اعلام تغییر نشانی

سازمان ثبت احوال بر این موضوع تاکید دارد که مردم بعد از تغییر محل سکونت خود، نشانی جدید را در سازمان ثبت احوال به ثبت برسانند. به منظور کاهش مراجعات حضوری برای انجام چنین موارد ساده ای، بخشی با عنوان اعلام تغییر نشانی در سایت سازمان ثبت احوال قرار داده شده تا مردم بتوانند به راحتی تغییر نشانی خود را اعلام کرده و آدرس جدید را در کمترین زمان ممکن به ثبت برسانند.

برای اطلاع از امکانات سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت درخواست گواهی فوت

سازمان ثبت احوال علاوه بر موارد نامبرده وظیفه صدور گواهی فوت را نیز برعهده دارد. در حال حاضر این امکان فراهم شده تا ثبت درخواست صدور گواهی فوت نیز بدون نیاز به مراجعات حضوری و از طریق سایت ثبت احوال به انجام برسد.

بنا به توضیحات گفته شده چنانچه قصد استفاده از خدمات الکترونیک سایت ثبت احوال را دارید باید بعد از ورود به صفحه اصلی سایت به قسمت میانی صفحه مراجعه کرده و مطابق با تصویر زیر از میان گزینه های ستون خدمات الکترونیک، خدمت موردنظر خود را انتخاب نمایید.

بخش خدمات الکترونیک سایت سازمان ثبت احوال

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

امکانات سایت سازمان ثبت احوال www.sabteahval.ir

در قسمت قبلی همین مقاله به چند مورد از خدمات مهم و کاربردی سایت ثبت احوال اشاره کردیم. بهتر است بدانیم عمده مراجعات مردم به سازمان ثبت احوال نیز برای دریافت همین خدمات بوده و در حال حاضر با راه اندازی سایت مذکور، دریافت خدمات نامبرده به صورت غیر حضوری انجام می شوند.

البته با مراجعه به سایت ثبت احوال خدمات و امکانات دیگری نیز در اختیار عموم مردم قرار می گیرند، برای مثال آمار ولادت و تولد، شمارش رویدادهای حیاتی، راه های ارتباطی با سازمان مذکور، بخش پرسش های متداول و همچنین دریافت نشانی نمایندگی های سازمان ثبت احوال کشورمان در سایر کشورها نیز از طریق مراجعه به سایت ثبت احوال امکان پذیر می باشند.

چگونه می توان به سایت سازمان ثبت احوال وارد شد؟

برای ورود به سایت ثبت احوال باید از نشانی اینترنتی www.sabteahval.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا امکان ثبت درخواست تغییر نام از طریق مراجعه به سایت ثبت احوال وجود دارد؟

بله، یکی از بخش های سایت مذکور مختص ثبت درخواست تغییر نام و نام خانوادگی می باشد.

چگونه می توانیم آدرس ادارات ثبت احوال استان ها را پیدا کنیم؟

برای اطلاع از نشانی مراکز ثبت احوال در سراسر کشور باید به سایت این سازمان مراجعه کنید.

آیا ثبت احوال ایران در خارج از کشور نیز شعبه دارد؟

بله، نشانی شعب خارج از کشور سازمان ثبت احوال در سایت متعلق به این سازمان درج شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *