سامانه های حقوقی

سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی


سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، یکی از سامانه های مربوط به کسب و کارهای اینترنتی است که در آن مالیات هر یک از درگاه های پرداخت اینترنتی متصل به یک حساب بانکی را دریافت می کنند. کلیه کسب و کارهای اینترنتی که به درگاه های پرداخت متصل هستند باید با نحوه کار سایت نامبرده آشنایی داشته باشند تا به صورت آنلاین مالیات آن را واریز کنند.

با گسترش روز افزون تکنولوژی، اکثر مشاغل به دنبال راه اندازی سامانه های آنلاین هستند. صاحبان این کسب و کارها باید با نحوه دریافت کد مالیاتی و محاسبه آن ها در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی آشنایی داشته باشند. به همین دلیل در ادامه مقاله سایت رسمی قصد داریم در مورد سامانه مذکور و موضوعات مهم پیرامون آن صحبت کنیم.

معرفی سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

معرفی سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

کلیه کسب و کارهای آنلاین باید مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی خود را واریز کنند؛ زیرا طبق قانون مالیاتی کشور همه کسب و کارهای آنلاین که از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می کنند باید طبق نرخ مصوب، مالیات خود را واریز کنند تا دولت فعالیت آن ها را در فضای مجازی به رسمیت بشناسد. مودیان باید برای این کار به اداره مالیات مربوط به شرکت خود بروند و در آن جا پرونده مالیاتی تشکیل دهند.

جهت ورود به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو کلیک کنید.

طبق این قانون، علاوه بر کسب و کار های بزرگ کلیه کسب و کارهای اینترنتی کوچک مانند مشاغل خانگی دارای پروانه، فروشگاه های اینترنتی، فروشگاه های اینستاگرامی و غیره مشمول پرداخت مالیات در کشور هستند؛ لذا صاحبان آن ها باید پرونده مالیاتی داشته باشند و هر یک از درگاه های پرداختی آن ها به یک حساب بانکی متصل باشد.

معمولا پرداخت مالیات در این کسب و کارهای مختلف بر اساس سقف درآمدی آن ها تعیین می شود. در واقع اگر درآمد آن ها از یک حد مشخصی فراتر رود باید مالیات پرداخت کنند. در غیر این صورت مشمول پرداخت مالیات نخواهند بود.

راهنمای دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی

اگر شما جزء افرادی هستید که از کارت‌خوان یا درگاه های پرداخت اینترنتی استفاده می کنید باید در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی ثبت نام و یک کد مالیاتی دریافت کنید. در این صورت دولت مجوز فعالیت شما را صادر می کند. حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه کد مالیاتی را از سامانه مذکور دریافت کنیم؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی و کار با آن کلیک کنید.

شما برای دریافت این کد باید به سایت امور مالیاتی کشور به صورت آنلاین مراجعه کنید و در آن جا کد مالیاتی خود را دریافت نمایید. حال در ادامه راهنمای دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی را به صورت خلاصه بیان می کنیم:

• در سامانه امور مالیاتی کشور برای دریافت کد مالیاتی پیش ثبت نام کنید.
• ثبت نام در سامانه مذکور را انجام دهید.
• اطلاعات وارد شده شما در سامانه اعتبارسنجی می شوند.
• پس از تایید اطلاعات وارد شده، در سامانه برایتان کد مالیاتی ارسال می شود.

حال مراحل بالا را به صورت تصویری در سایت مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی بیان می کنیم:

• وارد سامانه tax.gov.ir شوید و در آن جا روی گزینه «پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک» کلیک کنید.

راهنمای دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی

• روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید.

دریافت کد مالیاتی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه جذب مرکز وکلا کلیک کنید.

• به صفحه جدیدی هدایت خواهید شد که در آن باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. سپس روی گزینه «ورود به ثبت نام» کلیک نمایید.

مراحل دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی

. در صفحه جدید باز شده روی «پیش ثبت نام جدید» کلیک کنید.

آموزش دریافت کد مالیاتی از سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

• حالا اطلاعات خواسته شده مانند شماره ملی، نوع ثبت نام، کد پستی و شماره همراه را درج کنید. سپس روی گزینه «پیش ثبت نام جدید» کلیک نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک کلیک کنید.

پیش ثبت نام در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

• یک پیام کوتاه حاوی کد به گوشی موبایل درج شده در سامانه ارسال می شود که آن را در کادر مشخص شده وارد نموده و روی گزینه «ثبت کد فعال سازی و ادامه» کلیک کنید.

شیوه دریافت کد مالیاتی

• به صفحه اعتبارسنجی هدایت خواهید شد که در آن جا باید اطلاعات مشخص شده را بررسی کرده و در صورت وجود مغایرت آن ها را اصلاح نمایید. در غیر این صورت آن را “تایید” کنید.

آموزش تصویری دریافت کد مالیاتی درگاه های پرداخت اینترنتی

• با انجام مراحل بالا یک پیام کوتاه به شماره تلفن مودی مالیاتی ارسال می شود که در آن یک نام کاربری و رمز عبور قرار دارد که با درج این اطلاعات در سامانه می توانید وارد آن شوید. سپس اطلاعات را در فیلدهای مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

جهت اطلاع از پرداخت عوارض گمرکی کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه

• بعد از آن که اطلاعات شما در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی تایید شد برای شما یک کد مالیاتی 10 رقمی به شماره موبایلتان ارسال می شود که از طریق سامانه نیز می توانید آن را مشاهده کنید.

دریافت کد 10 رقمی مالیاتی

نحوه محاسبه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی

همان طور که بیان شد کلیه کسب و کارهای اینترنتی که دارای درگاه های پرداخت آنلاین هستند باید در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مالیات واریز کنند؛ اما برای پرداخت مالیات آن ها سقف درآمدی در نظر گرفته شده است. لذا اگر درآمد سالانه آن ها بیشتر از این مبلغ باشد باید مالیات واریز کنند. در غیر این صورت مشمول واریز مالیات نخواهند بود. این سقف درآمدی برای کسب و کارهای آنلاین در سال 1400 مبلغ 480 میلیون ریال بود. لذا مشاغلی که بیشتر از آن درآمد سالانه داشته باشند باید طبق روش زیر در سامانه مذکور، مالیات واریز کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه معاملات فصلی کلیک کنید.

• مشاغلی که سالانه درآمد بین 480 تا 960 میلیون ریال درآمد دارند باید 10 درصد مالیات پرداخت کنند.
• کسب و کارهای اینترنتی که سالانه بین 960 تا یک میلیارد و چهارصد و چهل هزار ریال درآمد دارند باید 15 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات واریز کنند.

• اگر درآمد سالانه کسب و کارهای اینترنتی بین یک میلیارد و چهار صد و چهل هزار ریال تا یک میلیارد و شصت هزار ریال باشد باید به میزان 20 درصد به دولت مالیات پرداخت کنند.
• مشاغلی که سالانه بین یک میلیارد و شصت هزار ریال تا دو میلیارد و هشتصد هزار ریال درآمد دارند باید 25 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات در سامانه واریز کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه ثبت درخواست صدور سند مالکیت کلیک کنید.

حال این مبلغ برای سال 1401 متفاوت است که شما برای کسب اطلاعات بروز در مورد آن ها می توانید با کارشناسان سامانه رسمی صحبت کنید. البته اگر هر گونه سوالی در مورد سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی و کار با بخش های مختلف آن داشته باشید، این کارشناسان مجرب قادر هستند جواب آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی از چه مشاغلی مالیات دریافت می شود؟

تمامی کسب و کار های اینترنتی که دارای درگاه های پرداخت اینترنتی هستند باید با ورود به سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی مالیات پرداخت کنند. درصد این مالیات ها برای سقف درآمدی مختلف متفاوت است که در بالا به آن ها اشاره کردیم.

برای دریافت کد مالیاتی به چه سایتی مراجعه کنیم؟

برای دریافت کد مالیاتی درگاه پرداخت اینترنتی خود باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید که آدرس اینترنتی آن tax.gov.ir می باشد.

چگونه مالیات در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی پرداخت کنیم؟

در صورتی که سقف درآمدی سالانه شما از یک حدی بیشتر باشد باید بر حسب آن در سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مالیات پرداخت کنید. مبلغ این درآمد را به عنوان مثال برای سال 1400 بیان کردیم که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سال 1401 می توانید با مشاوران سامانه رسمی صحبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *