سامانه های حقوقی

انتقال بیمه شخص ثالث

طبق جدیدترین قوانین وضع شده، انتقال بیمه شخص ثالث به پلاک و فرد جدید در صورت برخورداری از شرایط تعیین شده، انجام پذیر است. در گذشته بیمه شخص ثالث و تخفیفات متعلق به همان بیمه نامه بعد از فروش خودرو و تغییر مالکیت آن، به مالک جدید منتقل می شد. در واقع قوانین انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در گذشته برای خودرو اعمال می شد نه مالک، به همین علت حق بسیاری از رانندگان که تخلفی را مرتکب نمی شدند، ضایع می شد.

در حال حاضر قوانین مربوط به انتقال بیمه نامه و تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرده و مبتنی بر افراد می باشد، نه خودرویی که بیمه نامه برای آن صادر شده است. با توجه به اهمیت و لزوم صدور بیمه نامه شخص ثالث و همچنین اعمال تخفیفات، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف انتقال بیمه شخص ثالث بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

حالت های انتقال بیمه شخص ثالث

روش انتقال بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه نامه های ضروری و الزامی برای انواع خودروهای شخصی، دولتی و عمومی است. تفاوتی نیز میان نوع و کاربری خودرو وجود نداشته و مالکان تمامی خودروهای موجود در کشور موظف به خرید بیمه شخص ثالث هستند. براساس قوانین کشورمان بیمه نامه های شخص ثالثی که برای چند سال متوالی و پیوسته از آن ها استفاده نشود، مشمول تخفیف هزینه سالیانه می شوند.

برای اطلاع از نحوه خرید بیمه نامه از سایت بیمه دات کام بر روی لینک کلیک کنید.

در گذشته این تخفیفات بعد از فروش خودرو، به مالک جدید منتقل می شد، در واقع تخفیفات بیمه شخص ثالث متعلق به خودرو بودند. به همین علت رانندگانی که رانندگی خوبی داشته و تخلفی انجام نمی دادند، حقشان ضایع شده و در صورت خرید خودرو جدید هیچ تخفیفی نداشتند. به همین علت قوانین انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن تغییر کرده و شامل چند حالت می شود که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

انتقال تخفیف بیمه به خودرو جدید مالک فعلی

یکی از حالت هایی که امکان انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث به پلاک دیگری فراهم می شود، خودرو جدید مالک فعلی است. یعنی یک فرد بعد از فروش یک خودرو که بیمه نامه او دارای تخفیف است و خرید خودرو جدید، می تواند تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به خودرو جدید منتقل کند. توجه داشته باشید تا زمانی که خودرو اول فروخته نشود و مالکیت آن تغییر نکند، امکان انتقال بیمه نامه وجود ندارد.

برای اطلاع از روش خرید بیمه نامه از سایت ازکی بر روی لینک کلیک کنید.

انتقال تخفیف بیمه به افراد درجه یک خانواده

یکی دیگر از حالت ها و شرایطی که موجب انتقال بیمه شخص ثالث به فرد دیگر می شود، انتقال به افراد درجه یک خانواده اعم از پدر، مادر، همسر و فرزندان است. در غیر این صورت امکان انتقال به افراد دیگر وجود ندارد.

انتقال بیمه خودروهای یک شرکت حقوقی

یکی از مواردی که سبب انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث از یک پلاک به پلاک دیگر می شود، انتقال تخفیفات از خودرو یک شرکت حقوقی به خودرویی با کاربری مشابه در همان شرکت است. دلیل انجام این مورد نیز مالکیت مشابه خودروهای يک شرکت و تعلق آن ها به یک شخص حقوقی است.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه کارآفرین بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

نحوه انتقال بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث از یک فرد به فرد دیگر یا از یک خودرو به خودرو دیگر منتقل نمی شوند، مگر در صورت برخورداری از شرایطی خاص. برای مثال چنانچه فردی که صاحب تخفیف بیمه نامه است خودرو اول خود را فروخته و خودرو جدید خریداری کرده باشد، امکان انتقال برای آن وجود دارد. یا اینکه فردی قصد انتقال تخفیفات بیمه نامه به اعضای درجه یک خانواده خود را داشته باشد و یا در حالت سوم تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث از یک خودرو به خودرویی با کاربری مشابه که متعلق به یک شرکت حقوقی هستند، انجام شود.

برای اطلاع از خدمات سایت بیمه آسیا بر روی لینک کلیک کنید.

قانون جدید انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو ۱۴۰۱

در گذشته تخفیفات بیمه شخص ثالث متعلق به خودروها بود و با تغییر مالکیت آن ها، تخفیفات نیز منتقل می شدند. در این شرایط حق رانندگانی که تخلف نداشتند ضایع شده و انگیزه آن ها برای انجام رانندگی قانونمند، کاهش می یافت. براساس قوانین جدید انتقال بیمه شخص ثالث، تخفیفات بیمه نامه متعلق به فرد است نه خودرو. بنابراین افراد می توانند تحت شرایط تعیین شده، تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث خودرو را به فرد یا خودرو دیگر منتقل کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه شکایات بیمه مرکزی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط انتقال تخفیف بیمه خودرو

براساس قوانین کشورمان، افرادی که به هنگام رانندگی تخلفی را انجام ندهند که آن ها را ملزم به استفاده از بیمه نامه شخص ثالث کند، مشمول تخفیف و کاهش هزینه سالیانه بیمه نامه شخص ثالث می شوند. بنابر قوانین جدید انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن، شرایط انتقال مطابق با موارد زیر خواهد بود:

  • تخفیفات بیمه از یک خودرو متعلق به یک شرکت حقوقی به خودرویی با کاربری مشابه در همان شرکت، امکان پذیر است. این موضوع نیز مربوط به مالکیت مشترک خودروهای یک شرکت می باشد.
  • انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات به خودرویی که مالک آن تغییر می کند در صورتی امکان پذیر است که مالک جدید یکی از اعضای درجه یک خانواده صاحب بیمه نامه باشد.
  • انتقال تخفیف بیمه نامه از یک خودرو به خودرو دیگر یک فرد تا زمانی که خودرو اول فروخته نشود و خودرو دوم خریداری نگردد، امکان پذیر نیست.

برای اطلاع از خدمات سایت صندوق بیمه کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودرو صفر

قوانین انتقال بیمه شخص ثالث

برخی از افراد تصور می کنند به هنگام خرید یک خودرو صفر کیلومتر می توانند تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث خودرو قبلی خود را به خودرو جدید منتقل کنند، در حالی که این تصور اشتباه است. به دلیل اینکه خودروهای صفر کیلومتر به هنگام تحویل به خریدار بیمه می شوند، در سال اول امکان انتقال تخفیف و بیمه نامه برای آن ها وجود ندارد، ولی از سال دوم به بعد این امکان برای خودروهای صفر نیز فراهم می شود.

برای اطلاع از امکانات سایت بیمه آسماری بر روی لینک کلیک کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر

برخی از افراد بنا به دلایل مختلف مانند عدم رضایت از خدمات یک شرکت بیمه ای، هزینه های بالای آن ها و… قصد تغییر شرکت بیمه ای خودرو خود و بیمه نامه شخص ثالث آن را دارند. حال سوال مهمی که ایجاد می شود، این است که در چنین شرایطی امکان انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن از یک شرکت بیمه ای به شرکت دیگر وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، بدون اینکه درصدی از میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث شما کسر شود، می توانید بیمه نامه و تخفیفات آن را به شرکت دیگری منتقل کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بیمه رازی بر روی لینک کلیک کنید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر یا برادر

همانطور که گفتیم انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن به فرد دیگر زمانی امکان پذیر است که فرد دوم یکی از اعضای درجه یک خانواده یعنی پدر، مادر، همسر و یا فرزندان باشد. بنابراین امکان انتقال بیمه نامه و تخفیفات آن به برادر یا خواهر وجود ندارد. نکته مهمی که در این مورد مطرح می شود، انتقال تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث بعد از فوت افراد است، یعنی تخفیفات حذف نشده و بعد از فوت نیز به افراد درجه یک خانواده منتقل خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه دریافت گواهی عدم خسارت خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم تخفیفات بیمه شخص ثالث را به پلاک دیگری انتقال دهیم؟

این امکان در صورتی فراهم می شود که مالک خودرو جدید نیز صاحب همان بیمه نامه بوده و خودرو اول را نیز فروخته باشد.

آیا امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به برادر نیز وجود دارد؟

خیر، این امکان در حال حاضر فراهم نیست.

آیا امکان انتقال بیمه شخص ثالث از یک شرکت بیمه ای به شرکت دیگر وجود دارد؟

بله، امکان انتقال بیمه نامه از یک شرکت به شرکت بیمه ای دیگر فراهم است.

آیا امکان انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث به همسر فراهم است؟

بله، براساس قوانین تعیین شده، امکان انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث به همسر وجود دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *