سامانه های حقوقی

سامانه مالکیت معنوی ipm.ssaa.ir

بسیاری از افراد با شنیدن واژه مالکیت در ذهن خود وسیله، واحد مسکونی، زمین کشاورزی، گوشی تلفن همراه و یا هر شیء دیگری را تجسم می کنند و هرگز در ذهن خود به موضوعاتی به غیر از اشیاء و املاک فکر نمی کنند، این در حالی است که نوع دیگری از مالکیت نیز به نام مالکیت معنوی وجود دارد. متولی پرداختن به موضوعات و امورات مالکیت معنوی در کشور ما سازمان ثبت اسناد و املاک است که در این رابطه سامانه مالکیت معنوی را در راستای گسترش خدمات غیر حضوری در این زمینه راه اندازی کرده است.

مهم ترین سوالی که در این لحظه برای شما پیش می آید این است که منظور از مالکیت معنوی چیست؟ بهتر است بدانیم مالکیت معنوی همان مالکیت فکری است یعنی افرادی که به واسطه تفکرات خود یک ایده، طرح و یا اختراع در زمینه های هنری، ادبی، صنعتی و… دارند برای آن موضوع خاص دارای مالکیت معنوی هستند.

بنابراین طرح ها و ایده های فکری باید در سیستمی یکپارچه و مدیریت شده به ثبت برسند تا از سوء استفاده افراد سودجو جلوگیری به عمل آید، به همین دلیل سایت مالکیت معنوی راه اندازی شده است.

در همین راستا برای آشنایی بیشتر با جوانب مختلف سایت مذکور و نحوه ثبت نام در آن، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی امکانات مختلف سامانه مالکیت معنوی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه مالکیت معنوی

معرفی سامانه مالکیت معنوی

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور، تمامی سازمان ها، ادارات، وزارتخانه ها، ارگان ها… نسبت به راه اندازی سامانه های مختلف در راستای گسترش خدمات غیر حضوری خود اقدام کرده اند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع هیچ سازمان، مرکز و نهاد دولتی که وظیفه خدمت رسانی مستقیم به مردم را بر عهده دارد بدون سامانه آنلاین نبوده و تمامی نهادها و سازمان ها تا حد امکان بخشی از خدمات خود را به صورت غیر حضوری در اختیار مردم قرار می دهند.

بهتر است بدانیم راه اندازی سامانه های اینترنتی علاوه بر اینکه میزان مراجعات حضوری به مراکز مربوطه را کاهش می دهند بلکه از اتلاف وقت، هزینه های اضافی و انرژی نیز جلوگیری به عمل آورده و در عین حال روند انجام امورات مربوطه را تسریع می بخشند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز از این مورد مستثنی نشده و علاوه بر وب سایت اصلی این سازمان، سامانه های زیر مجموعه مانند سامانه صدور سند مالکیت، سامانه مالکیت معنوی، سامانه ثبت من و… را نیز راه اندازی کرده است. در این میان سامانه مالکیت معنوی و امکانات آن برای بسیاری از مردم جامعه ناآشنا می باشد.

در این مورد بهتر است بدانیم علاوه بر اینکه هر فرد مالک وسایل، خانه، زمین و… خود می باشد بلکه بر افکار، ایده ها، طرح، اختراع و… خود نیز مالکیت دارند، به همین منظور این نوع از مالکیت را مالکیت معنوی یا فکری می نامند.

برای اطلاع از خدمات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری بر روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر متولی رسیدگی، نظارت، مدیریت و ساماندهی مالکیت معنوی در کشور ما سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد، تا قبل از راه اندازی سایت مالکیت معنوی تمامی امورات مربوط به این موضوع به صورت حضوری و از طریق مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک استان ها انجام می شد ولی خوشبختانه روند انجام امورات مالکیت فکری با آغاز به کار سایت مالکیت معنوی راحت تر شده است.

در این رابطه بهتر است بدانیم مالکیت فکری به دو دسته مالکیت ادبی_هنری و مالکیت صنعتی تقسیم می شود، در واقع مالکیت موضوعات هنری و ادبی مانند نشر کتاب، ثبت اختراع، ایده، طرح های صنعتی و… در حوزه مالکیت فکری قرار می گیرند.

برای اطلاع از خدمات سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین صاحبان موارد نامبرده می توانند از طریق مراجعه به سایت مالکیت معنوی ایده، طرح ها، اختراع و… خود را به نام خود به ثبت برسانند تا افراد سودجو امکان استفاده از ایده های آنان را نداشته باشند.

ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی ipm.ssaa.ir

بخش های سامانه مالکیت معنوی

بر اساس قوانین مصوب کشورمان هر فردی که ایده، طرح، اختراع، آثار هنری و ادبی مانند نشر کتاب داشته و فرد دیگری در گذشته چنین طرح، ایده و یا اختراعی را ارائه نداده و به ثبت نرسانده باشد، فرد مذکور بر موضوع مورد نظر مالکیت فکری یا همان معنوی داشته و می تواند از طریق سامانه مالکیت معنوی موضوع مورد نظر را به نام خود به ثبت برساند.

دلیل اینکه سایت مالکیت فکری راه اندازی شده این است که صاحبان اصلی و واقعی موضوعات نامبرده به عنوان مالک آن ها شناخته شده و افراد سودجو امکان سوء استفاده از ایده، طرح و یا اختراع دیگران را نداشته باشند. همانطور که گفتیم در حال حاضر مالکیت معنوی شامل دو حوزه کلی مالکیت ادبی_هنری و مالکیت صنعتی می باشد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

سامانه مالکیت معنوی که در راستای غیر حضوری شدن مراحل ثبت مالکیت فکری راه اندازی شده زیر مجموعه وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد زیرا متولی سازماندهی، مدیریت و نظارت بر مالکیت فکری در کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک است.

در رابطه با موضوع نامبرده ذکر این نکته ضروری می باشد که سامانه مالکیت فکری خود نیز دارای بخش ها و زیر مجموعه های مختلفی همچون ثبت اظهارنامه اختراع، علامت تجاری، طرح صنعتی، نشانه جغرافیایی و جستجو می باشد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین افراد متقاضی ثبت مالکیت فکری می توانند از بخش جستجو سامانه جزئیات طرح خود را درج کنند تا از طرح هایی مطابق با طرح خود در صورت وجود، مطلع شوند زیرا اگر طرح آنان قبلا به ثبت رسیده باشد امکان ثبت مجدد آن وجود ندارد.

بنابراین چنانچه قصد ثبت طرح و ایده خود را در سامانه مالکیت معنوی دارید ابتدا باید نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنید. به همین منظور ابتدا نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سامانه برای شما نمایش داده شود، سپس مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “ثبت نام متقاضی جدید” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ثبت نام در این سامانه و ایجاد حساب کاربری مستلزم طی کردن مراحل مختلف می باشد، ما در ادامه مطلب هر یک از مراحل را به صورت مجزا بررسی می کنیم.

مراحل ثبت نام

برای شروع انجام ثبت نام ابتدا باید نوع شخص را از میان گزینه های موجود در صفحه انتخاب نمایید.

انتخاب نوع شخص در سامانه ipm.ssaa.ir

سپس از شما خواسته می شود نشانی ایمیل خود را در قسمت مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “ارسال کد تایید به ایمیل” کلیک کنید. به محض دریافت کد تایید آن را در سامانه مالکیت معنوی درج کرده و گزینه “مرحله بعدی” را انتخاب کنید.

درج نشانی ایمیل

در مرحله جدید باید مشخصات اولیه خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج و بعد از وارد کردن کدپستی محل سکونت خود بر روی گزینه “دریافت آدرس” کلیک نمایید.

تکمیل مشخصات در سامانه مالکیت معنوی

با انجام مرحله قبلی آدرس محل سکونت شما به صورت خودکار در سامانه مالکیت معنوی وارد خواهد شد، حال باید گزینه “مرحله بعدی” را انتخاب کنید.

درج نشانی محل سکونت

سپس از شما خواسته می شود مدارک مورد نظر را با فرمتی که در صفحه جدید درج شده بارگذاری کرده و بر روی گزینه “مرحله بعدی” کلیک نمایید.

بارگذاری مدارک

با ورود به مرحله جدید نشانی ایمیل و شماره موبایلی که در مراحل قبل ثبت کرده اید برای شما نمایش داده خواهد شد، چنانچه صحت اطلاعات را تایید می کنید باید کد امنیتی مشاهده شده را در قسمت مربوطه درج و گزینه “تایید ثبت نام” را انتخاب کنید.

تایید ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی

در مرحله جدید مطابق با تصویر زیر از شما خواسته می شود ابتدا در سامانه پیامکی مالکیت معنوی ثبت نام کرده، بسته پیامکی مربوط به اپراتور شماره تماس همراه خود را خریداری و در صورت تایید اطلاعات بر روی گزینه “بلی” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه پیامکی مالکیت معنوی

با انجام مراحل قبلی صفحه ای نمایش داده می شود که کد شناسایی شما در آن درج شده، سپس باید متن اقرار نامه را مطالعه کرده و صفحه گواهی امضاء را چاپ کنید. حال باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه کرده و گواهی امضاء را به تایید برسانید.

گواهی امضاء

با انجام امورات قبلی وارد صفحه فعال سازی حساب کاربری خواهید شد که بعد از درج موارد خواسته شده باید گزینه “تایید حساب کاربری” را انتخاب کنید.

فعال سازی حساب کاربری

برای اطلاع از امکانات سامانه جامع بیمه کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

امکانات سامانه مالکیت معنوی ipm.ssaa.ir

امکانات سامانه مالکیت معنوی

در قسمت های قبلی همین مقاله در مورد مفهوم مالکیت معنوی صحبت کردیم، همانطور که گفتیم مالکیت فقط بر اموال و اشیاء دلالت ندارد بلکه افراد بر افکار، ایده، طرح ها و اختراعات خود نیز مالکیت دارند که بر اساس قوانین به تصویب رسیده کشورمان چنین مواردی جزء مالکیت معنوی یا همان فکری محسوب می شوند.

مواردی از قبیل نشر کتاب، ایده های هنری، ادبی، طرح ها و اختراعات صنعتی، ثبت برند یا نشان یک شرکت خدمات رسان یا تولید کننده و… همگی جزء موارد مالکیت معنوی محسوب می شوند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه نوبت دهی اجرای احکام بر روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر متولی نظارت، سازماندهی و مدیریت مالکیت فکری در کشور سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد که این سازمان در راستای گسترش خدمات غیر حضوری در این زمینه و افزایش رفاه متقاضیان سامانه مالکیت معنوی را راه اندازی کرده است. سامانه مالکیت معنوی دارای بخش ها و امکانات مختلفی است که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

ثبت اظهار نامه اختراع

یکی از بخش ها و امکانات سامانه مالکیت معنوی مربوط به ثبت اظهارنامه اختراع می باشد، در واقع افرادی که مدعی اختراع موضوعی خاص هستند باید از طریق مراجعه به این بخش اظهارنامه مربوطه را تکمیل نمایند.

بهتر است بدانیم منظور از اختراع، نوآوری است که دربردارنده یک ایده و ابتکار جدید در بخش صنعت باشد. حال تفاوتی میان شاخه و موضوعات صنعتی وجود ندارد یعنی هر موضوعی که صنعتی محسوب شود امکان ثبت اختراع در آن وجود دارد.

برای اطلاع از بخش های سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت اظهار نامه علامت تجاری

بدون شک همه ما می دانیم که علامت تجاری یا همان برند به معنای نشانی خاص و منحصر به فردی است که توسط صاحب امتیاز یک کالای تولیدی و یا خدمت ارائه شده به مردم، انتخاب شده و از آن بعد کالا یا خدمت مورد نظر با آن نشانی شناخته می شود. بنابراین ثبت برند یا نشان تجاری نیز به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه مالکیت معنوی به ثبت خواهد رسید.

ثبت اظهارنامه طرح صنعتی

بر اساس قوانین به تصویب رسیده در کشور منظور از طرح صنعتی ترکیب هرگونه خطوط، رنگ یا هر گونه شکل سه بعدی که نشان دهنده یک فرآورده صنعتی باشد، طرح صنعتی محسوب شده و امکان ثبت آن در سامانه مالکیت معنوی فراهم می باشد.

برای اطلاع از امکانات سامانه رسا سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت اظهارنامه نشانه جغرافیایی

بهتر است بدانیم کالاهای مختلفی در کشور تولید شده اند که محبوبیت آن ها برگرفته از یک منطقه جغرافیایی در کشور می باشد، به همین دلیل نیز نشان یا علامتی خاص بر روی کالاها برای شناسایی محبوبیت منطقه جغرافیایی درج می شود. در همین راستا یکی دیگر از بخش های سامانه مالکیت معنوی بخش ثبت اظهارنامه نشانه جغرافیایی می باشد.

جستجو

بهتر است بدانیم امکان ثبت یک موضوع خاص با جزئیات مشابه توسط دو نفر در سامانه مالکیت فکری فراهم نمی باشد، به همین منظور برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، باید از طریق مراجعه به بخش جستجو سامانه مالکیت فکری، ابتدا طرح و جزئیات آن را درج و جستجو نمایید تا از ثبت یا عدم ثبت قبلی چنین طرحی مطلع شوید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه مالکیت معنوی وارد شد؟

برای ورود به سایت مالکیت معنوی باید از نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ثبت طرح صنعتی در سایت مالکیت معنوی باید در سامانه پیامکی مالکیت معنوی نیز ثبت نام کنیم؟

بله، بدون ثبت نام در سامانه پیامکی، مراحل ثبت نام در سایت مالکیت معنوی بی اثر خواهند شد.

آیا ثبت نشان جغرافیایی نیز در سایت مالکیت معنوی انجام می شود؟

بله، یکی از بخش های سایت مالکیت معنوی مربوط به ثبت نشان جغرافیایی است.

آیا برای ثبت نام در سامانه مالکیت معنوی باید گواهی امضاء داشته باشیم؟

بله، بدون گواهی امضاء حساب کاربری در سایت مالکیت معنوی فعال نخواهد شد.

3.7/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *