سامانه های مالی و سرمایه

انتقال سهام متوفی به ورثه شخص

یکی از موضوعات مهم پیرامون سهام عدالت، مسئله انتقال سهام متوفی به ورثه و بازماندگان می باشد. در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مردم کشور، اوراقی تحت عنوان سهام عدالت دارند که انجام امورات مربوط به آن ها یا بر عهده خودشان یا در اختیار دولت است. به دلیل اینکه سهام عدالت نیز جزء دارایی های افراد محسوب می شود، بنابراین بعد از فوت نیز امکان تعیین تکلیف، تقسیم و انتقال به وراث برای آن دارد. نکته و سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود، نحوه اطلاع از میزان سهام و چگونگی انتقال آن ها به وراث است.

خوشبختانه اطلاع از میزان سهام عدالت و اکثر امورات مربوط به تقسیم و انتقال سهام به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می شوند. بنابراین ثبت نام و مراجعه به سامانه های مختلف، برای وراث ضروری است. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف انتقال سهام متوفی به وراث بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

راهنمای انتقال سهام متوفی به یکی از وراث

راهنمای انتقال سهام متوفی

از سال 1384 طرحی به عنوان توزیع سهام عدالت میان مردم ایران به تصویب و مرحله اجراسازی رسیده است. براساس قوانین این طرح ابتدا خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و رزمندگان از کار افتاده و فاقد شغل، اوراقی را به نام سهام عدالت دریافت کردند. در آن زمان نه سود و نه اجازه خرید فروش به این اوراق تعلق نمی گرفت. با گذشت زمان اکثر مردم ایران از اقشار مختلف جامعه، سهام عدالت را دریافت کردند و در جدیدترین اقدام دولت، علاوه بر سود امکان خرید و فروش بخشی از این اوراق نیز به مردم داده شده است.

برای اطلاع از نحوه استعلام سهام بانک دی بر روی لینک کلیک کنید.

البته در این میان عده ای از سهام داران فوت شده و سوالی مهم در رابطه با تعیین تکلیف سهام عدالت برای بازماندگان ایجاد شده است. با توجه به اینکه سهام عدالت جزء دارایی مردم محسوب می شود، امکان انتقال سهام متوفی به وراث نیز فراهم می باشد. برای انتقال سهام متوفی باید چند مرحله ای که در ادامه مطلب بیان می کنیم، توسط وراث به انجام برسند:

اطلاع از وضعیت سهام: وراث با در اختیار داشتن کد ملی و مشخصات شناسنامه ای متوفی می توانند به سایت سازمان خصوصی سازی و بخش خدمات الکترونیک مراجعه کرده و از وضعیت سهام متوفی مطلع شوند.

دریافت گواهی انحصار وراثت: بدون شک یکی از مهم ترین اقدامات برای تقسیم و انتقال اموال متوفی، دریافت گواهی انحصار وراثت است. تقسیم سهام عدالت نیز از این موضوع مستثنی نبوده و برای انجام آن به گواهی انحصار وراثت نیاز است.

ثبت نام در سامانه سجام: با توجه به اینکه خرید، فروش، انتقال و نگهداری از سهام عدالت مستلزم ثبت نام در سامانه سجام است، وراث متوفی نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

ثبت نام در سامانه سمات: یکی دیگر از مراحل انتقال سهام عدالت متوفی، ثبت نام در سامانه سمات یا شرکت سپرده گذاری مرکزی می باشد. بعد از ثبت نام در این سامانه امکان ادامه مراحل انتقال سهام برای وراث فراهم خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه دریافت کد بورسی کالا بر روی لینک کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهام متوفی

همانطور که گفتیم سهام عدالت نیز جزء دارایی افراد محسوب شده و بعد از مرگ امکان انتقال آن به وراث وجود دارد. در قسمت قبلی همین مقاله مراحل انتقال سهام به وراث را توضیح دادیم، حال بهتر است در ادامه مطلب با مدارک مورد نیاز جهت انجام انتقال سهام متوفی آشنا شوید:

  • گواهی فوت
  • شناسنامه متوفی
  • شناسنامه وراث
  • استشهادیه محضری
  • عقدنامه رسمی یا رونوشت آن
  • احراز آدرس سکونت متوفی
  • ارائه وصیت نامه رسمی در صورت وجود
  • وکالتنامه و کارت ملی بازماندگانی که جزء وراث نبوده اند

بنابراین بهتر است در ابتدای آغاز انجام مراحل انتقال سهام عدالت متوفی، مدارک مورد نیاز را آماده کرده و در دسترس قرار دهید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت کارگزاری بانک سپه بر روی لینک کلیک کنید.

دریافت کد بورسی برای متوفی جهت انتقال سهام

نحوه انتقال سهام متوفی

با توجه به اینکه تعدادی از سهام داران انجام امورات مربوط به سهام عدالت را به اختیار خود در آورده اند، بنابراین در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی نیز دارند. حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که برای انتقال سهام متوفی باید برای فرد فوت شده نیز کد بورسی بگیریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، به دریافت کد بورسی برای شخص متوفی جهت انتقال سهام او نیازی نیست. این در حالی است که وراث شخص متوفی باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و کد بورسی نیز دریافت کنند، زیرا انجام فرآیندهای انتقال، نگهداری و خرید و فروش سهام عدالت، مستلزم دریافت کد بورسی است.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه پلکان کارگزاری مفید بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای تقسیم سهام بورس به وراث

نحوه تقسیم سهام عدالت شخص متوفی به وراث همانند سایر دارایی ها انجام می شود. در همین راستا برای انتقال سهام متوفی باید هزینه مالیات سهام پرداخت شود، در غیر این صورت امکان انجام امورات مربوطه برای وراث فراهم نخواهد شد. سهم هر یک از وراث برای پرداخت مالیات نیز متناسب با نسبت آن ها به متوفی است. یعنی هر چه نسبت نزدیکتر باشد، سهم مالیات فرد کمتر و هر چه نسبت دورتر باشد، سهم پرداختی فرد بیشتر می شود.

البته پرداخت مالیات سهام عدالت ارتباطی با سایر دارایی ها ندارد، یعنی می توان مالیات سهام عدالت را به تنهایی پرداخت کرده و فقط همین سهام را تقسیم و منتقل کرد. لازم به ذکر است که نسبت سهم هر یک از وراث از سهام عدالت نیز همانند سایر سهام و دارایی ها تعیین می شود.

برای اطلاع از امکانات سایت کارگزاری بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم سهام عدالت متوفی را به وراث منتقل کنیم؟

برای انجام این کار باید مراحل مختلفی را طی کنید که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا راهی برای اطلاع از میزان سهام عدالت متوفی وجود دارد؟

بله، برای اطلاع از وضعیت و میزان سهام عدالت متوفی باید به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه کنید.

چگونه می توانیم از مدارک مورد نیاز برای انتقال سهام متوفی مطلع شویم؟

مدارک مورد نیاز برای انجام این کار در همین مقاله ذکر شده اند.

آیا برای انتقال سهام متوفی، وراث باید کد بورسی دریافت کنند؟

بله، انتقال، نگهداری و خرید و فروش سهام عدالت مستلزم دریافت کد بورسی است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *