سامانه های اجتماعی

سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir

امروزه اکثر وزارت خانه ها و سازمان های دولتی کشور برای ارائه خدمات خود به صورت آنلاین و غیرحضوری سامانه های زیادی را طراحی و راه اندازی کرده اند. به طوری که به کمک همین سامانه ها می توانند خدمات خود را به مشتریان ارائه دهند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز درصدد ارائه خدمات آنلاین به مشتریان خود، سامانه حمایت معیشتی به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir را ایجاد کرده است و در آن خدمات کمک معیشتی خود را به خانواده های ایرانی ارائه می دهد.

با توجه به این که در حال حاضر افراد زیادی از خانواده های ایرانی با توان مالی کم تحت پوشش سامانه مذکور قرار دارند. به همین دلیل لازم است با نحوه کار سامانه حمایت معیشتی، ورود به آن و راهنمای استفاده از سامانه آگاهی داشته باشید که در ادامه این مقاله همه موارد را برای شما بیان می کنیم.

معرفی سامانه حمایت معیشتی

در سال های گذشته به منظور کمک به خانواده های ایرانی در برابر تورم های مالی، طرح هدفمند سازی یارانه ها توسط دولت ایجاد شد. سامانه درخواست یارانه و کمک حمایت معیشتی دولت هم به خاطر همین منظور طراحی و راه اندازی شده است. در این طرح به ازای هر کدام از اعضای خانواده ایرانی، دولت مبلغی را به عنوان یارانه پرداخت می کند. با گذشت زمان این سامانه افرادی که توان معیشتی بالایی داشتند را حذف کرد.

برای اطلاع از روش های مختلف رهگیری تیپاکس کلیک کنید.

در ادامه طرح معیشتی تنها برای دهک هایی با توان مالی پایین تعلق گرفت. البته در سال 1400 گروه هایی نیز در بازه های زمانی مختلف یارانه آن ها به اشتباه قطع شد که آنها نیز می توانند با ثبت نام در سامانه حمایت معیشتی و درج اعتراض یارانه معیشتی دریافت کنند.

طرح یارانه معیشتی برای اولین بار در سال 1398 در کشور اجرا شد که برای مشخص کردن افراد واجد شرایط، کلیه یارانه بگیران را در آن اضافه کردند زیرا کسانی که یارانه بگیر نبودند وضعیت مالی خوبی داشتند و به همین دلیل به کمک معیشتی دولت نیاز نداشتند.

برای اطلاع از نحوه ورود و ثبت نام در سامانه سپند خوراک دام، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

در صورتی که فکر می کنید یارانه شما به ناحق حذف شده است و هم اکنون وضعیت مالی خوبی ندارید و به پول معیشتی دولت نیاز دارید باید وارد سامانه حمایت معیشتی شده، سپس با تکمیل فرم ثبت نام، درخواست خود را ثبت کنید.

سپس شرایط شما توسط سامانه بررسی می شود؛ اگر واجد شرایط باشید، کمک معیشتی به شما تعلق می گیرد. با توجه به این که در حال حاضر دهک های اجتماعی زیادی در کشور به این یارانه نیاز دارند. بنابراین لازم است آموزش نحوه ورود به سامانه حمایت معیشتی و ثبت نام در آن را مطرح کنیم که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

نحوه ورود به سامانه حمایت معیشتی hemayat.mcls.gov.ir

اگر یارانه شما به ناحق قطع شده باشد از گرفتن کمک معیشتی نیز محروم هستید زیرا یکی از شرایط دریافت کمک معیشتی، دریافت یارانه است. خوشبختانه در حال حاضر در سامانه حمایت معیشتی امکان ورود و انجام اعتراض برای شما تعریف شده است یعنی با ورود به سامانه حمایت معیشتی می توانید اعتراض خود را ثبت کنید.

برای کار با سامانه جامع روابط کار و پنل های مختلف آن روی لینک کلیک کنید.

برای ورود به سامانه حمایت معیشتی باید مراحل ساده ای را طی کنید که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کنید. سپس وارد سایت شوید. در این مورد بهتر است از لپ‌تاپ یا کامپیوتر جهت ورود به سایت استفاده کنید تا در مراحل بعدی به مشکل برخورد نکنید.
  • بعد از آن که گوگل نتایج جستجو را نشان داد روی «معیشتی – وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» کلیک کنید.
نحوه ورود به سامانه حمایت معیشتی
  • پس از ورود به سایت مذکور در پایین صفحه روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک کنید.
ورود به سامانه hemayat.mcls.gov.ir
  • در صفحه ای که برای شما نشان داده می شود اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.
تکمیل اطلاعات

ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir

در صورتی که شما جزو یکی از جاماندگان یارانه معیشتی هستید باید در مرحله اول حتما در سامانه hemayat.mcls.gov.ir نام نویسی کنید و با ورود به این سایت، اقدام به ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی کنید.

برای اطلاع از اخبار و گزارش های کشور وارد سامانه جامع رسانه شوید.

در مرحله دوم اگر جزو افرادی هستید که به دلیل حذف یارانه، امکان دریافت یارانه معیشتی دولتی را ندارید می توانید با ثبت نام در سامانه، از طرح حمایتی دولت استفاده کنید.

برای ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی باید چند مرحله ساده را انجام دهید که در آن به یک سری اطلاعات نیاز دارید. این اطلاعات شامل کد ملی سرپرست خانواده، کد ملی یکی از اعضا و شماره حساب کارت یارانه ای هستند که بعد از آماده کردن آنها می توانید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir جهت ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی مراجعه کنید:

  • پس از جستجو آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir در گوگل وارد سامانه حمایت معیشتی شوید.
  • بعد از ورود به سامانه، اطلاعاتی را مشاهده خواهید کرد که این اطلاعات در واقع یک سری نکات در مورد نحوه ورود به سامانه حمایت معیشتی و استفاده از آن است. بنابراین شما با مطالعه این نکات می توانید تیک مربوط به آن را بزنید.
  • حالا از طریق کشوی موجود در سمت راست به پایین آن حرکت کنید. در انتهای صفحه گزینه «ورود به سامانه» را مشاهده خواهید کرد که روی آن کلیک کنید.
ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی
  • در پنجره جدید باز شده، همان صفحه ورود به سامانه نمایش داده می شود که شما باید اطلاعات آن را به خوبی مطالعه کنید و سپس با دقت بالایی تکمیل نموده و بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

برای ثبت شکایات و ارائه ایده های مختلف به دولت می توانید وارد سامانه سامد شوید.

  • در اولین گزینه کد ملی سرپرست خانواده را وارد کنید. در بخش بعدی شماره حساب واریز یارانه معیشتی را قرار دهید.
  • شماره حساب یارانه را نیز در بخش مربوط به آن درج کنید. این فیلد برای کلیه افرادی که یارانه بگیر هستند یا یارانه آنها در چند سال پیش قطع شده است، وجود دارد.
  • اطلاعات مربوط به وضعیت «خانواده تک نفره» یا «خانواده چند نفره» را مطابق فرم تکمیل کنید. (اگر شما تنها عضو فعال خانواده هستید و کسی در خانواده از شما حمایت نمی کند. در واقع شما یک خانواده تک نفره هستید که باید تیک مربوط به آن را بزنید. در غیر این صورت تیک مربوط به خانواده چند نفره را بزنید.)
ثبت نام جاماندگان در سامانه حمایت معیشتی
  • بعد از طی کردن مراحل بالا به مرحله بعدی ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی هدایت خواهید شد که در آن باید رضایت نامه ای را جهت دسترسی به اطلاعات دارایی و مالی خانواده‌تان تکمیل کنید. لذا اگر هر گونه مشکلی در خصوص دسترسی دولت به اطلاعات دارایی و مالی خانواده خود ندارید می توانید اطلاعات رضایت نامه را تکمیل و آن را ثبت کنید. در غیر این صورت امکان ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی وجود ندارد.

برای آشنایی با نحوه کار با سامانه برق من روی لینک کلیک کنید.

با انجام مراحل بالا شما ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی را با موفق انجام داده‌اید. پس از آن، اطلاعات مالی و دارایی خانواده‌تان توسط سایت بررسی می شود که اگر واجد شرایط باشید یارانه معیشتی به شما تعلق می گیرد. در غیر این صورت چیزی را از دولت به عنوان حمایت معیشتی واریز نمی شود. اگر به هنگام انجام هر کدام از مراحل بالا به مشکل برخورد کردید می توانید جهت راهنمایی بیشتر با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی hemayat.mcls.gov.ir

در حال حاضر کلیه افرادی که از ثبت نام در یارانه معیشتی جا مانده اند یا این که با قطع یارانه، کمک معیشتی آنها نیز قطع شده است می توانند در سامانه حمایت معیشتی ثبت نام کنند. با ثبت نام در سامانه حمایت معیشتی می توانید نتایج را به کمک کد ملی پیگیری کنید. معمولا نتایج بررسی اطلاعات یک ماه تا یک سال آینده معلوم می شود. به طوری که مدت زمان پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی به مسئولین سایت و دستگاه های مربوطه بستگی دارد.

جهت اطلاع از نحوه ایجاد حساب کاربری در سایت سایپا یدک، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

وقتی وضعیت مالی و دارایی شما و خانواده‌تان مورد بررسی قرار گرفت، شناسنامه اقتصادی و اجتماعی آن در سامانه hemayat.mcls.gov.ir درج می کنند. در این صورت می توان دریافت که با توجه به وضعیت مالی فعلیتان با دریافت یارانه معیشتی در سامانه موافقت شده است و این نشان می دهد که در آینده به حساب شما یارانه معیشتی واریز خواهد شد.

اما در برخی مواقع ممکن است پس از بررسی وضعیت مالی شما و خانواده‌تان متوجه شوند که برای دریافت یارانه واجد شرایط نیستید، در این موقع نیز می توانید وضعیت خود را به کمک کد ملی پیگیری کنید. سپس در صورت لزوم اعتراض کنید.

برای کسب اطلاعاتی در مورد سامانه مشاغل خانگی و نحوه ثبت نام در آن، روی لینک کلیک کنید.

به طور کلی اگر در سامانه حمایت معیشتی ثبت نام کرده اید می توانید پیگیری و ثبت شکایت خود از طریق سایت hemayat.mcls.gov.ir انجام دهید.

  • وارد سامانه حمایت معیشتی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir شوید.
  • پس از ورود به سامانه حمایت معیشتی روی گزینه «ورود به سامانه» در انتهای صفحه کنید تا پنجره جدیدی برای شما باز شود.
مراحل پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی
  • بعد از آن که پنجره جدید برای شما باز شد با توجه به این که خانواده شما تک نفره یا چند نفره است روی گزینه مربوطه کلیک کنید. سپس اطلاعات خواسته شده را درج کنید. کد ملی سرپرست و شماره حساب یارانه را ثبت کنید. خانواده های چند نفره باید علاوه بر این اطلاعات شمار ملی یک عضو دیگر را نیز وارد سامانه کنند.
  • پس از تکمیل اطلاعات فوق و با درج کد امنیتی نمایش داده شده روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

جهت ورود به سامانه جامع انبارها کلیک نمایید.

پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی
  • حالا وارد حساب کاربری خود می شوید که اگر با ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی شما موافقت شده باشد، شناسنامه اقتصادی و اجتماعی خانواده را مشاهده خواهید کرد. اما در صورتی که در سایت شناسنامه اقتصادی قرار نگرفته باشد؛ یعنی هنوز نتیجه نهایی ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی شما مشخص نشده است و اطلاعات شما مورد بررسی قرار نگرفته است. حال اگر بعد از یک سال نیز وضعیت ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی شما مشخص نشده باشد، آنگاه می توانید به نهادهای مربوطه مراجعه کنید.
  • اگر وضعیت شما در سامانه hemayat.mcls.gov.ir رد شده باشد، آنگاه با تکمیل یک رضایت نامه می توانید درخواست بازبینی مجدد بدهید و منتظر نتیجه نهایی آن باشید.

برای اطلاع از نحوه محاسبه ارزش افزوده می توانید وارد سامانه سامانه ارزش افزوده وارد شوید.

در بالا شیوه پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی را برای شما مشخص کردیم. به طوری که شما با انجام مراحل بالا می توانید وضعیت نهایی ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی را مشاهده کنید.

راهنمای سامانه حمایت معیشتی

تاکنون نحوه ورود به سامانه حمایت معیشتی را برای شما مشخص کردیم هم چنین مراحل ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی را بیان کردیم. در ادامه نیز روش پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی را بیان کردیم. به طوری که اگر شما کلیه مطالب گفته شده در بالا را به دقت انجام دهید به هنگام کار با آن دچار مشکل نخواهید شد.

جهت ارتباط با سامانه رهتاب و دانلود برنامه آن، روی لینک کلیک کنید.

به صورت کلی سایت حمایت معیشتی برای ثبت نام یارانه معیشتی و اعتراض در این مورد ایجاد شده است و کار با آن پیچیدگی خاصی ندارد که تاکنون متوجه آن شده اید.

سوالات متداول

در سامانه حمایت معیشتی چه افرادی می توانند ثبت نام کنند؟

در این سایت کلیه جاماندگان طرح ثبت نام یارانه معیشتی در سال 98 و هم چنین افرادی که با قطع یارانه آنها طرح حمایت معیشتی نیز قطع شده است می توانند ثبت نام کنند.

چگونه وارد سامانه حمایت معیشتی شویم؟

شما برای این کار، آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کنید. پس از ورود به صفحه اصلی گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید و پس از درج اطلاعات خواسته شده روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید.

یارانه نوزاد تازه متولد شده چگونه واریز می شود؟

بعد از آن که کودکی متولد شد اطلاعات او در اداره ثبت احوال ذخیره می شود. سپس به صورت اتوماتیک یارانه او واریز می شود. لذا اگر بعد از مدتی یارانه نوزاد شما واریز نشد می توانید جهت بررسی موضوع با کارشناسان سامانه رسمی در تماس باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *