سامانه های تحصیلی

سامانه آزمون آغازین sa.medu.ir + ورود به سایت ارزشیابی

با توجه به غیر حضوری شدن مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از دانش آموزان با مشکلات آموزشی که در هر سال تحصیلی دارند وارد سال بعد شده و هیچ اقدامی در راستای رفع این مشکلات انجام نمی شد. وزارت آموزش و پرورش برای حل این مشکل راه حلی را ارائه داده تا از طریق برگزاری آزمون آغازین دانش آموزان متوسطه اول و دوم از لحاظ تسلط بر محتوی آموزشی سال تحصیلی گذشته مورد ارزیابی قرار بگیرد. سامانه آزمون آغازین نیز به همین منظور راه اندازی شده تا آزمون پایش آموزشی دانش آموزان متوسطه اول و دوم به صورت غیر حضوری و آنلاین برگزار شود.

با اعلام نتیجه این آزمون و قرار دادن نتیجه در اختیار معلمان مدارس و افرادی که مسئولیت برنامه ریزی درسی دانش آموزان را بر عهده دارند، این افراد متناسب با شرایط و وضعیت تحصیلی دانش آموزان نسبت به نحوه تدریس و محتوی آموزشی برنامه ریزی می کنند تا مشکلات دانش آموزان برطرف شود.

با توجه به پایان سال تحصیلی و وارد شدن دانش آموزان به پایه های جدید ضروری است دانش آموزان متوسطه اول و دوم با جوانب مختلف سامانه مذکور آشنا شوند تا در موعد مقرری که اعلام خواهد شد در آزمون مختص پایه تحصیلی خود شرکت کنند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه آزمون آغازین می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آزمون آغازین چیست؟

آزمون آغازین چیست

همانطور که می دانیم به دلیل شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه سال 1398 در مدارس سراسر کشور آموزش غیر حضوری جایگزین آموزش حضوری شده است. در این میان بسیاری از دانش آموزان بنا به دلایل مختلف مانند کافی نبودن آموزشی که دریافت کرده اند و یا سهل انگاری خودشان مفاهیم درسی را به خوبی یاد نگرفته و از تسلط کافی برخوردار نیستند.

متاسفانه با توجه به بررسی های انجام شده، مشکلات درسی دانش آموزان بدون برطرف شدن وارد سال تحصیلی بعد شده و مشکلات گسترش یافته اند. به همین علت “مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی” وزارت آموزش و پرورش آزمونی را به نام آزمون آغازین طراحی کرده تا وضعیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول و دوم از این طریق بررسی شود، سپس نتیجه در اختیار معلمان و افرادی که مسئولیت برنامه ریزی درسی دانش آموزان را برعهده دارند قرار گرفته تا برنامه ریزی ها و تمهیدات لازم جهت رفع مشکلات درسی و ارتقاء وضعیت تحصیلی دانش آموزان انجام شود.

برای اطلاع از بخش های سایت همگام بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است این آزمون از طریق سامانه آزمون آغازین و در موعد مقرری برگزار می شود، یعنی سامانه همیشه برای دانش آموزان در دسترس نیست. همچنین بهتر است بدانیم شرکت در آزمون آغازین فعلا اجباری نبوده و نتیجه آزمون نیز در سوابق تحصیلی دانش آموزان بی تاثیر می باشد.

ورود به سامانه آزمون آغازین sa.medu.ir

معرفی سامانه آزمون آغازین

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در راستای کمک به ارتقاء وضعیت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول و دوم که در شرایط غیر حضوری شدن مدارس دچار افت تحصیلی شده اند اقدام به راه اندازی سامانه آزمون آغازین کرده است.

طبق برنامه ریزی انجام شده دانش آموزان متوسطه اول و دوم می توانند در موعد مقرری که اعلام می شود به سامانه آزمون آغازین مراجعه کرده و در آزمون آغازین مربوط به پایه تحصیلی خود شرکت نمایند. لازم به ذکر است محتوی آموزشی که در آزمون آغازین از آن ها استفاده می شود فقط مربوط به دروس یک سال گذشته دانش آموزان متوسطه اول و دوم می باشد.

برای اطلاع از امکانات سامانه پاس بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم شرکت در این آزمون فعلا اجباری نبوده و نتیجه آن نیز در سوابق تحصیلی دانش آموزان اعمال نمی شود. هدف برگزاری آزمون آغازین پایش تحصیلی دانش آموزان می باشد تا از این طریق معلمان و افرادی که مسئولیت انجام برنامه ریزی درسی دانش آموزان را برعهده دارند از میزان تسلط و همچنین مشکلات درسی دانش آموزان متوسطه اول و دوم آگاه شده تا در سال تحصیلی جدید تمهیداتی را در جهت رفع مشکلات درسی و ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان انجام دهند.

همانطور که گفتیم دسترسی به سامانه آزمون آغازین همیشگی نبوده و در زمان های مشخصی که اعلام خواهد شد، امکان دسترسی به سامانه آزمون آغازین فراهم می شود. چنانچه در موعد مقرر قصد شرکت در آزمون آغازین پایه تحصیلی خود را داشتید باید نشانی اینترنتی sa.medu.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

ورود به سامانه آزمون آغازین

در مرحله جدید از شما خواسته می شود کد ملی، شماره سریال 6 رقمی شناسنامه و عبارت امنیتی مشاهده شده را در قسمت های مربوطه درج کرده و در نهایت گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

وارد شدن به سامانه آزمون آغازین

تاریخ و زمان شرکت در آزمون سامانه آغازین sa.medu.ir

آزمون آغازین در جهت پایش و بررسی شرایط تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول و دوم طراحی شده است تا از این طریق مشخص گردد دانش آموزان در شرایط غیر حضوری بودن کلاس های درس تا چه حد بر مباحث تدریس شده مسلط شده اند. متاسفانه با غیر حضوری شدن آموزش ها، بسیاری از دانش آموزان با افت تحصیلی مواجه شده اند، این افت می تواند ناشی از ناکافی بودن آموزش و یا سهل انگاری دانش آموزان باشد.

به هر حال افت تحصیلی هر دلیلی که داشته باشد باید راه حلی برای ارتقاء شرایط دانش آموزان در نظر گرفته شود. با برگزاری آزمون آغازین نتایج آن در اختیار معلمان و افرادی که مسئولیت برنامه ریزی درسی دانش آموزان را برعهده دارند قرار گرفته تا از این طریق معلمان از مشکلات دانش آموزان آگاه باشند و بدون رفع مشکلات درسی، مباحث هر پایه تحصیلی را پشت سر نگذارند.

برای اطلاع از امکانات سامانه المپیاد دانش آموزی بر روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر سوالات آزمون آغازین فقط از پایه تحصیلی یک سال گذشته دانش آموزان مطرح می شود، شرکت در آزمون اجباری نیست و نتیجه آن هم تاثیری در سوابق تحصیلی دانش آموزان ندارد. لازم به ذکر است زمان و تاریخ آزمون آغازین سال تحصیلی 1402-1401 فعلا اعلام نشده است ولی تاریخ برگزاری آزمون سال گذشته مطابق با تصویر زیر می باشد.

تاریخ آزمون آغازین

منابع آزمون آغازین sa.medu.ir

منابع آزمون آغازین

همانطور که گفتیم به دلیل افت تحصیلی بسیاری از دانش آموزان متوسطه اول و دوم، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش آموزان، مشخص کردن دروسی که برای دانش آموزان نامفهوم بوده است و در نهایت کمک به رفع این مشکلات، سامانه ای به نام سامانه آزمون آغازین را راه اندازی کرده است.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه فاینال بر روی لینک کلیک کنید.

از طریق این سامانه آزمون آغازین دانش آموزان متوسطه اول و دوم در موعد برگزار می شود و نتایج آن نیز در اختیار معلمان و افرادی که مسئولیت برنامه ریزی درسی دانش آموزان را برعهده دارند، قرار می گیرد. از این طریق معلمان به طور دقیق در جریان مشکلات درسی دانش آموزان قرار گرفته و نسبت به رفع مشکلات آنان اقدام خواهند کرد.

لازم به ذکر است منابع آموزشی که از آن ها برای آزمون آغازین سوال مطرح می شود مربوط به یک سال قبل از هر پایه تحصیلی می باشد، در ادامه مطلب لیست کامل منابع آزمون را قرار می دهیم:

منابع آزمون پایه هفتم

نام درستعداد سوالمحتوی آزمونزمان پیشنهادی(دقیقه)
فارسی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه ششم15
ریاضی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه ششم20
علوم تجربی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه ششم20

منابع آزمون پایه هشتم

نام درستعداد سوالمحتوی آزمونزمان پیشنهادی(دقیقه)
عربی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هفتم15
ریاضی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هفتم20
علوم تجربی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هفتم20
مطالعات اجتماعی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هفتم15

منابع آزمون پایه نهم

نام درستعداد سوالمحتوی آزمونزمان پیشنهادی(دقیقه)
فارسی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هشتم15
انگلیسی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هشتم15
ریاضی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هشتم20
علوم تجربی15تمامی محتوی کتاب درسی پایه هشتم20

منابع آزمون پایه دهم

رشته ریاضی فیزیکرشته علوم تجربیرشته علوم انسانیرشته علوم و معارف
عربی سال نهمعربی سال نهمعربی سال نهمعربی سال نهم
فارسی سال نهمفارسی سال نهمفارسی سال نهمفارسی سال نهم
ریاضی سال نهمریاضی سال نهممطالعات اجتماعی، تاریخ و جغرافیا
سال نهم
مطالعات اجتماعی، تاریخ و جغرافیا
سال نهم
علوم تجربی سال نهمعلوم تجربی سال نهمعلوم تجربی سال نهم

منابع آزمون سال یازدهم

رشته ریاضی فیزیکرشته علوم تجربیرشته علوم انسانیرشته علوم و معارف
عربی زبان قرآن 1عربی زبان قرآن 1فارسی 1فارسی 1
فارسی 1فارسی 1عربی زبان تخصصی 1عربی زبان تخصصی 1
ریاضی 1ریاضی 1علوم و فنون ادبی 1اصول و عقاید 1
فیزیک 1فیزیک 1ریاضی آمار 1تاریخ اسلام 1
شیمی 1شیمی 1جامعه شناسی 1
زیست شناسی 1

منابع آزمون سال دوازدهم

رشته ریاضی فیزیکرشته علوم تجربیرشته علوم انسانیرشته علوم و معارف
عربی زبان قرآن 2عربی زبان قرآن 2فارسی 2فارسی 2
فارسی 2فارسی 2عربی زبان تخصصی 2عربی زبان تخصصی 2
حسابان 1ریاضی 2علوم و فنون ادبی 2اصول و عقاید 2
فیزیک 2فیزیک 2ریاضی آمار 2تاریخ اسلام 2
شیمی 2شیمی 2جامعه شناسی 2
زیست شناسی 2فلسفه 1

خطاهای ورود به سامانه آزمون آغازین

خطاهای سامانه آزمون آغازین

سامانه آزمون آغازین نیز مانند هر سامانه آنلاین دیگری ممکن است با مشکلات و خطاهایی مواجه شود که برخی از آن ها به دلیل درج اطلاعات اشتباه می باشند ولی برخی مربوط به بستر نرم افزاری سامانه است. به همین علت در ادامه مطلب عنوان خطاهای احتمالی ورود به سامانه آزمون آغازین و راه برطرف کردن آن ها را نیز بیان می کنیم:

تاریخ آزمون شما از ساعت 7:00 می باشد

این پیام نشان دهنده این است که شما در تاریخ مقرر آزمون مربوط به پایه تحصیلی خود به سامانه وارد نشده اید.

کد امنیتی اشتباه است

یعنی شما کد امنیتی نمایش داده شده را به طور صحیح وارد نکرده اید، بنابراین بر روی گزینه “بارگذاری مجدد” کلیک نمایید تا کد امنیتی جدید راه مشاهده کرده و در قسمت مربوطه درج کنید.

کدملی یا شماره سریال اشتباه است

  • برای رفع این خطا باید کد ملی را بدون فاصله وارد کنید.
  • نیازی به درج حروف شماره سریال شناسنامه نیست و فقط باید اعداد آن را وارد نمایید.
  • کیبورد گوشی تلفن همراه یا رایانه خود را در حالت انگلیسی قرار دهید.
  • مشخصات وارد شده در این سامانه باید با مشخصات درج شده در سامانه سیدا مطابقت داشته باشد.
  • در صورت برطرف نشدن مشکل به مدیر مدرسه خود مراجعه کنید.

چگونه می توان به سامانه آزمون آغازین وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی sa.medu.ir استفاده کنید و طبق مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا در هر زمانی امکان شرکت در آزمون آغازین وجود دارد؟

خیر، آزمون های آغازین در بازه های زمانی که اعلام می شود برگزار خواهند شد و در خارج از بازه های زمانی تعیین شده امکان ورود به صفحه آزمون را نخواهید داشت.

آیا شرکت در آزمون های آغازین اجباری می باشد؟

خیر، در حال حاضر شرکت در آزمون های آغازین متوسطه اول و دوم اجباری نبوده و نتیجه آن ها نیز در سوابق تحصیلی دانش آموزان اعمال نمی شود.

آیا دانش آموزان ابتدایی نیز باید در آزمون های آغازین وزارت آموزش و پرورش شرکت کنند؟

خیر، آزمون های آغازین برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم طراحی شده و از طریق سامانه آزمون آغازین برگزار خواهند شد.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *