سامانه های حقوقی

آموزش گام به گام سامانه استعلام ممنوع الخروجی

با توجه به اینکه بسیاری از خدمات ضروری سازمان های مختلف به سمت غیر حضوری شدن سوق پیدا می کنند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری قوه قضاییه نیز از این روند دور نمانده و سامانه استعلام ممنوع الخروجی را راه اندازی کرده اند.

با توجه به اینکه چنین سامانه ای به صورت مکرر مورد استفاده قرار نمی گیرد و تازه تاسیس می باشد تمامی مردم با نحوه استعلام گیری توسط آن آشنا نیستند، به همین علت نیاز به آموزش در این مورد وجود دارد. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش گام به گام استفاده از این سامانه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه استعلام ممنوع الخروجی

معرفی سامانه ممنوع الخروجی

با توجه به نام این سامانه می توان به کاربرد آن پی برد، از طریق سامانه ممنوع الخروجی می توان متوجه شد که آیا فرد مورد نظر توسط مراجع قانونی برای خروج از کشور منع شده است یا خیر. بهتر است بدانیم ممنوع الخروج شدن افراد می تواند بر اساس دلایل مختلفی مانند عدم رضایت پدر یا همسر برای خروج از کشور خانم ها باشد یا به دلیل وجود شکایت های کیفری و حقوقی که مراجع قانونی تا مشخص شدن نتیجه پرونده افراد را ممنوع الخروج می کنند.

بنابراین هنگامی که افراد قصد خروج از کشور را داشته باشند توسط مامورین مشخصات آنان بررسی شده تا اگر حکم عدم خروج از کشور برای آنان صادر شده باشد از خروج این افراد ممانعت به عمل آورند. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه می توان قبل از اقدام به خروج از مرزهای کشور استعلام ممنوع الخروج بودن را انجام داد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چنین استعلامی توسط مراجع مختلفی مانند اداره گذرنامه، ناجا، قوه قضاییه و… انجام می شود.

در گذشته مردم برای کسب اطلاعات درمورد ممنوع الخروجی به اداره گذرنامه مراجعه می کردند یا از طریق تماس تلفنی و با بیان مشخصات شخصی از ممنوع الخروج بودن فرد مورد نظر اطلاع می یافتند. همانطور که گفتیم با گسترش خدمات غیر حضوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با همکاری قوه قضاییه به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان و کاهش مراجعه حضوری اقدام به راه اندازی سامانه استعلام ممنوع الخروجی کرده است.

از این طریق این سامانه در صورتی که اطلاعات شخصی همچون نام، نام خانوادگی، کدملی، شماره شناسنامه، نام پدر و تاریخ تولد را در دست داشته باشید می توانید بدون مراجعه حضوری نتیجه را دریافت کنید.

برای اطلاع از نحوه مشاهده ابلاغیه در سامانه ابلاغ بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای تصویری استعلام ممنوع الخروجی

همانطور که گفتیم مراجع مختلفی این استعلام را انجام می دهند ولی در حال حاضر ما به بررسی سامانه ای که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه اندازی کرده می پردازیم. برای دریافت نتیجه استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 3 راه وجود دارد ولی در نهایت تمامی روش ها به یک صفحه مشترک ختم می شوند، در ادامه مطلب نحوه استفاده از تمامی این روش ها را بیان می کنیم.

در روش اول با درج نشانی اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس ssaa.ir در مرورگر مطابق با تصویر زیر صفحه اصلی سایت نمایش داده شده و شما می توانید از طریق کلیک بر روی گزینه استعلامات ثبتی که آن را با کادر مشخص کرده ایم وارد مرحله بعدی شوید.

ورود به سامانه استعلام ممنوع الخروجی

در این مرحله موارد مختلفی که در تصویر زیر مشاهده می کنید به شما نشان داده می شوند که باید بر روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی کلیک نمایید.

راهنمای ورود به سامانه استعلام ممنوع الخروجی

صفحه جدیدی که مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود صفحه اصلی استعلام است. در این مرحله باید تمامی موارد خواسته شده وارد کنید تا نتیجه استعلام را دریافت نمایید.

وارد کردن مشخصات به سامانه استعلام ممنوع الخروجی

از طریق روش دوم برای دریافت نتیجه استعلام می توانید با استفاده از نشانی اینترنتی my.ssaa.ir وارد صفحه ثبت من شده و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید بر روی گزینه اجرای اسناد رسمی کلیک کنید.

روش دوم ورود به سامانه استعلام ممنوع الخروجی

با وارد شدن به مرحله بعدی مطابق با تصویر زیر از طریق کلیک بر روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی که با کادر مشخص شده وارد مرحله درج اطلاعات می شوید.

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

همانطور که گفتیم در نهایت با وارد کردن تمامی اطلاعات خواسته شده در صفحه مورد نظر، مطابق با تصویر زیر می توانید از نتیجه استعلام آگاه شوید.

نتیجه استعلام ممنوع الخروجی

سایت استعلام ممنوع الخروجی با کدملی

بهتر است بدانیم این سامانه تنها با وارد کردن کدملی نتیجه ای را در اختیار شما قرار نمی دهد، بلکه باید نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نام پدر و تاریخ تولد را نیز همراه با کدملی وارد کنید. یکی دیگر از روش هایی که به طور مستقیم صفحه استعلام را برای شما به نمایش می گذارد استفاده از نشانی اینترنتی exitban.ssaa.ir می باشد. مطابق با تصویر زیر بعد از جستجو آدرس مورد نظر صفحه نهایی استعلام را مشاهده خواهید کرد.

استعلام ممنوع الخروجی با کدملی

استعلام ممنوع الخروجی با پیامک

لازم به ذکر است که در حال حاضر این استعلام از طریق پیامک انجام نخواهد، شد به همین علت بهتر است نسبت به در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به شماره ها یا اشخاصی که چنین ادعایی دارند آگاه باشید و از انجام این کار خودداری نمایید. توصیه می کنیم از روش هایی که سایت های رسمی سازمان های کشوری در اختیار شما قرار می دهند نسبت به دریافت نتیجه استعلام اقدام کنید.

آیا در استعلام ممنوع الخروجی دلیل آن نیز ذکر می شود؟

بله

آیا استعلام ممنوع الخروجی با مراجعه به اداره گذرنامه انجام می شود؟

در حال حاضر می توانید از سامانه این استعلام استفاده کنید تا نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشید.

آیا برای استعلام ممنوع الخروجی به کدملی نیاز می باشد؟

بله

آیا استعلام ممنوع الخروجی از طریق سامانه زمان بر است؟

خیر، راهی که از هدر رفتن وقت جلوگیری می کند همین سامانه استعلام ممنوع الخروجی است.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *