سامانه های اجتماعی

کارت پایان خدمت سربازی

بسیاری از آقایانی که دوران خدمت وظیفه را گذرانده اند به فکر اطلاع از پیگیری صدور کارت پایان خدمت سربازی هستند. این کارت یکی از مدارک ضروری برای آقایانی محسوب می شود که مشمول خدمت سربازی هستند. این در حالی است که برخی افراد مشمول، کارت معافیت دریافت کرده و نیازی به گذراندن دوران خدمت وظیفه ندارند. خوشبختانه سازمان نظام وظیفه عمومی کشور شرایطی را برای استعلام کارت های پایان خدمت سربازی و پیگیری صدور آن ها فراهم کرده است.

در این میان برخی روش ها حضوری و برخی هم غیر حضوری هستند. با توجه به مهم بودن دریافت کارت نامبرده برای کسانی که دوران خدمت سربازی را گذرانده اند، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف کارت پایان خدمت بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

زمان صدور کارت پایان خدمت سربازی

براساس قوانین کشور ما تمامی آقایانی که به سن قانونی می رسند و در حال تحصیل نیستند، مشمول اعزام به خدمت سربازی هستند. در این میان برخی افراد بنا به دلایل پزشکی و یا کفالت های قانونی از گذراندن دوران خدمت، معاف می شوند. این افراد برای انجام کارهایی که نیاز به کارت پایان خدمت دارند از کارت معافیت استفاده می کنند. بقیه افراد هم باید دوران خدمت وظیفه را به پایان رسانده تا کارت مربوطه را دریافت کنند. سوال مهمی که در این مورد مطرح می شود زمان حدودی دریافت کارت مذکور است.

در رابطه با این سوال باید بگوییم در پایان دوران خدمت وظیفه، فرد باید بلافاصله به یگان خدمتی مراجعه کرده و کارهای مربوطه را انجام دهد. بعد از ثبت اطلاعات فرد در سامانه سازمان نظام وظیفه مبنی بر پایان دوران خدمت سربازی، دو الی سه هفته طول می کشد تا کارت از طریق پست به فرد تحویل داده شود. البته این زمان ممکن است بنا به دلایل مختلف طولانی تر شود که در این شرایط نیاز به پیگیری وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از نحوه پیگیری برگ سبز خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

مراحل صدور کارت پایان خدمت سربازی

آقایانی که دوران خدمت وظیفه خود را به صورت کامل به پایان رسانده اند باید اقداماتی را برای دریافت کارت انجام دهند. در غیر این صورت کارتی برایشان صادر نخواهد شد. با توجه به اینکه در اختیار داشتن کارت پایان خدمت برای انجام برخی از کارهای رسمی و حقوقی، ضروری محسوب می شود، آشنایی با مراحل صدور این کارت برای آقایانی که در شرف به پایان رساندن دوران خدمت وظیفه هستند، لازم است. به همین علت در ادامه مطلب به مراحل صدور این کارت اشاره می کنیم:

  • مراجعه به یگان خدمت و اعلام به پایان رسیدن دوران خدمت سربازی.
  • دریافت فرم های مربوطه، تکمیل و تحویل آن ها به یگان محل خدمت.
  • تحویل مدارکی همچون آخرین مدرک تحصیلی، آدرس محل سکونت، عکس پرسنلی، مدرک اعلام کننده گروه خونی و غیره به یگان محل خدمت سربازی.
  • ثبت اطلاعات فرد در سامانه سازمان نظام وظیفه توسط یگان محل خدمت.
  • دریافت پیامکی مبنی بر انجام مراحل صدور کارت.

زمان حدودی دریافت کارت از روزی که پیامک دریافت می شود 2 تا 3 هفته است. در صورتی که این بازه زمانی طولانی تر شود باید پیگیری های لازم صورت بگیرد.

برای اطلاع از نحوه پیگیری پرونده اداره کار بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام کارت پایان خدمت سربازی

همانطور که گفتیم سازمان نظام وظیفه عمومی امکانی را فراهم کرده تا کسانی که خدمت سربازی خود را به پایان رسانده اند، به صورت غیر حضوری وضعیت کارت را مورد استعلام قرار دهند. برای انجام این کار ابتدا باید از طریق نشانی اینترنتی vazifeh.epolice.ir به صفحه اصلی سایت سازمان نظام وظیفه وارد شوید. سپس از قسمت انتهایی صفحه مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “خدمات الکترونیکی” کلیک نمایید.

استعلام کارت پایان خدمت

با انجام مرحله قبلی حال به صفحه ورود سامانه سخا نظام وظیفه هدایت خواهید شد. برای ورود مستقیم به این صفحه نیز می توانید از نشانی اینترنتی sakha.epolice.ir استفاده کنید. توجه داشته باشید تمامی مشمولان خدمت سربازی باید قبل از اعزام به خدمت در این سامانه ثبت نام کنند. بنابراین در این مرحله کد ملی، رمز عبور و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

نحوه استعلام کارت پایان خدمت

در مرحله جدید باید از منو سمت راست صفحه ابتدا بر روی گزینه “وظیفه عمومی” و سپس گزینه “استعلام های وظیفه عمومی” کلیک نمایید.

مراحل استعلام کارت پایان خدمت سربازی

برای اطلاع از نحوه اعتراض به جریمه رانندگی بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام کارت پایان خدمت با کد ملی

کم نیستند تعداد افرادی که تمایل دارند همه استعلام های مورد نظر خود را از طریق سامانه های آنلاین مختلف فقط با درج کد ملی به انجام برسانند. در مورد استعلام کارت پایان خدمت این امکان فراهم نیست. در واقع استعلام از طریق سامانه سخا نظام وظیفه از طریق کد ملی و کد سخا انجام می شود و در اختیار نداشتن یکی از آن ها مانع از انجام استعلام خواهد شد.

سامانه پیامکی استعلام کارت پایان خدمت

برخی از سازمان های دولتی برای افزایش خدمت رسانی به مردم، کاهش مراجعات حضوری و در نتیجه افزایش رضایت هم وطنان، علاوه بر سامانه های آنلاین، سامانه های پیامکی نیز راه اندازی کرده اند. سامانه های پیامکی برای انجام استعلام کاربردی بوده و برای کسانی که به شبکه اینترنت، گوشی تلفن همراه هوشمند، کامپیوتر و موارد این چنینی دسترسی ندارند، بسیار مفید هستند. سازمان نظام وظیفه هم شرایطی را فراهم کرده تا متقاضیان انجام استعلام کارت های پایان خدمت از طریق ارسال کد ملی و کد سخا به سرشماره 110206010 از وضعیت کارت خود مطلع شوند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از نحوه دریافت گواهی عدم خسارت خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری کارت پایان خدمت سربازی

همانطور که گفتیم گاهی اوقات کارت های پایان خدمت سربازی در بازه زمانی 2 الی 3 هفته ای به صاحبان آن ها تحویل داده نمی شوند. در این شرایط فرد باید پیگیری های لازم را انجام داده تا از وضعیت صدور کارت مطلع شود. اولین اقدامی که باید انجام دهید مراجعه به اداره پست محل سکونت است تا اگر مرسوله در اداره پست قرار گرفته به شما تحویل داده شود. اقدام دوم زمانی انجام می شود که کارت به اداره پست تحویل داده نشده باشد. در این شرایط باید به یکی از دفاتر پلیس 10+ مراجعه کرده و عدم صدور کارت مورد نظر را اطلاع دهید.

چگونه می توانیم استعلام کارت پایان خدمت سربازی را انجام دهیم؟

برای انجام این کار باید به سایت سازمان نظام وظیفه وارد شوید.

آیا می توانیم با کدملی، کارت پایان خدمت سربازی را مورد استعلام قرار دهیم؟

علاوه بر کدملی به کد سخا هم نیاز دارید.

اگر کارت پایان خدمت به اداره پست تحویل داده نشده باشد چه کاری باید انجام دهیم؟

باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.

آیا سامانه پیامکی برای استعلام کارت پایان خدمت وجود دارد؟

بله، در همین مقاله به این موضوع اشاره شده است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *