سامانه های اجتماعی

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir

خدمات بسیاری از سازمان ها و وزارتخانه های کشور از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در اختیار عموم مردم قرار گرفته اند. سامانه خدمات دولت هوشمند به منظور دسترسی مردم به همه خدمات غیر حضوری سازمان ها، وزارتخانه ها، ادارات و… دولتی راه اندازی شده است. ولی تا به الان تمامی مراکز دولتی با این سامانه همکاری خود را آغاز نکرده اند. در حال حاضر امکان دریافت خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی، ثبت اسناد و املاک کشور، امور مالیاتی، بیمه مرکزی و… از طریق ورود به سامانه خدمات دولت هوشمند قابل دریافت هستند.

بهتر است بدانیم بخشی از خدمات این سامانه در صورتی که کاربران سطح احراز هویت خود، یعنی ثبت اطلاعات در سامانه را ارتقاء دهند، قابل دریافت هستند. این در حالی است که بخشی از خدمات استعلامی نیازی به ارتقاء سطح احراز هویت کاربران نداشته و به راحتی قابل دریافت هستند. با توجه به گسترده بودن امکانات سایت مذکور، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

با گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور، تمامی سازمان ها، ادارات، دستگاه های اجرایی دولتی و… بخشی از خدمات خود را به صورت غیر حضوری در اختیار مردم قرار داده اند. دولت در راستای افزایش رفاه مردم و دسترسی راحت تر به خدمات دولتی غیر حضوری، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی کرده است. در این سامانه خدمات غیر حضوری اکثر سازمان ها و ارگان های دولتی قابل دریافت هستند.

برای اطلاع از خدمات سامانه مدیریت ممیزی بر روی لینک کلیک کنید.

دسترسی به بخشی از این خدمات مستلزم ارتقاء سطح احراز هویت و ثبت اطلاعات شخصی است و بخشی دیگر نیازی به انجام این کار ندارند. به طور کلی امکاناتی که در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قابل دریافت هستند در یکی از بخش های آموزشی، حوزه مسکن، سلامت، عمومی و اقتصادی قرار می گیرند.

ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir

در سامانه خدمات دولت هوشمند امکانات مختلفی از سازمان های دولتی در دسترس عموم مردم قرار گرفته اند. استفاده از خدمات این سامانه رایگان بوده و برای تمامی مردم امکان پذیر است. با توجه به توضیحات گفته شده، چنانچه قصد ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارید باید نشانی اینترنتی my.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس شماره موبایل خود را به همراه عبارت امنیتی در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ارسال کد فعال سازی” کلیک نمایید.

ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

به محض دریافت کد فعال سازی باید آن را در مرحله جدید درج کرده و گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.

دریافت کد فعال سازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

سپس از شما خواسته می شود کد ملی و تاریخ تولد خود را در قسمت های مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “ثبت اطلاعات” کلیک نمایید.

مراحل ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

در نهایت کدپستی محل سکونت شما که آخرین بار در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است در مرحله جدید نمایش داده خواهد شد، در صورت تایید آن، گزینه “ثبت اطلاعات” را انتخاب کنید. در غیر این صورت ابتدا کدپستی را تغییر داده و سپس گزینه نامبرده را انتخاب کنید.

نحوه وارد شدن به سایت خدمات دولت هوشمند

با انجام مراحل قبلی وارد صفحه شخصی خود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خواهید شد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور مجوز مراکز بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir

همانطور که گفتیم بخشی از خدمات سامانه دولت هوشمند در صورتی قابل استفاده هستند که کاربران سطح احراز هویت و ثبت اطلاعات خود را ارتقاء دهند. انجام این کار را می توان نوعی ثبت نام در سامانه تلقی کرد، حال برای ثبت نام باید تمامی مراحل قسمت قبلی همین مقاله را طی کرده تا به صفحه اصلی پروفایل شخصی خود در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد شوید. سپس مطابق با تصویر زیر از بخش میانی صفحه بر روی گزینه “پروفایل احراز هویت” کلیک نمایید.

ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

در مرحله جدید سه سطح احراز هویت برای شما قابل انجام خواهد بود، ما برای مثال سطح یک احراز هویت را انتخاب می کنیم. حال باید مشخصاتی که در این مرحله نمایش داده شده اند را مشاهده و در صورت وجود تغییرات، آن ها را ویرایش کنید و بر روی گزینه “ثبت ویرایش اطلاعات” کلیک نمایید.

احراز هویت در سایت خدمات دولت هوشمند

برای اطلاع از امکانات سامانه شفافیت بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ثبت نام اینترنت رایگان خدمات دولت هوشمند my.gov.ir

یکی از جدیدترین طرح هایی که جهت دسترسی راحت تر به شبکه گسترده اینترنت برای افرادی که جزء سه دهک درآمدی اول جامعه هستند، به مرحله اجراسازی رسیده، اینترنت رایگان سامانه خدمات دولت هوشمند است. بنابراین افرادی که جزء دهک های یک، دو و سه درآمدی جامعه هستند باید به صفحه شخصی خود در سامانه خدمات دولت هوشمند وارد شده و مطابق با تصویر زیر از قسمت اینترنت رایگان مختص به خود بر روی گزینه ” مشاهده” کلیک نمایند.

ثبت نام اینترنت رایگان در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

برای اطلاع از خدمات سامانه ستاد اقامه نماز بر روی لینک کلیک کنید.

سایر امکانات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به منظور دسترسی راحت تر عموم مردم به خدمات غیر حضوری وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی دولتی راه اندازی شده است. در این سامانه شرایطی فراهم شده تا دسترسی به خدمات هر سازمان از طریق دسته بندی ها، راحت تر انجام شود. بر اساس تقسیم بندی انجام شده، خدمات سامانه دولت هوشمند در دسته های نامبرده در ادامه مطلب قرار می گیرند:

خدمات موضوعی

امکانات موضوعی سامانه به دسته های اقتصادی، عمومی، سلامت، بهداشت، فرهنگ و مذهب، تفریح، آموزش و حمایت اجتماعی تقسیم می شوند.

خدمات سازمانی

خدمات مربوط به سازمان هایی همچون ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ملی استاندارد، تامین اجتماعی، هواپیمایی کشور و… در این دسته قرار می گیرند.

خدمات نیازمند به انجام احراز هویت

از جمله چنین خدماتی می توان به استعلام سوابق ورزشی، دریافت مجوز مشاغل خانگی، استعلام گواهینامه، فعال سازی گوشی موبایل و… اشاره کرد.

خدمات بدون نیاز به انجام احراز هویت

آخرین دسته از امکانات سامانه دولت همراه مربوط به خدمات قوه قضاییه مانند جستجوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، احراز هویت برخط و… هستند.

برای اطلاع از نحوه دریافت فیش حقوقی از سامانه سما نفت بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم به سامانه ملی خدمات دولت هوشمند وارد شویم؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی my.gov.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا امکان دسترسی به خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی در سایت خدمات دولت هوشمند وجود دارد؟

بله، در این سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی نیز ارائه می شوند.

آیا می توانیم در سایت خدمات دولت هوشمند درخواست دریافت اینترنت رایگان خبرنگاران را به ثبت برسانیم؟

بله، چنانچه از شرایط دریافت اینترنت خبرنگاران برخوردار باشید، امکان ثبت درخواست برای شما فراهم است.

آیا برای ورود به سایت خدمات دولت هوشمند باید احراز هویت انجام دهیم؟

استفاده از برخی خدمات این سامانه مستلزم انجام احراز هویت است.

4.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *