سامانه های حقوقی

عوارض سالیانه خودرو

یکی از انواع عوارض و مالیات شهرداری ها مربوط به عوارض سالیانه خودرو می باشد، شهرداری های کشور برای تامین منابع مالی خود از روش ها و قوانین مختلفی استفاده می کنند که یکی از آن ها عوارض سالیانه متعلق به خودروهای سواری و وانت دوکابین می باشد. پرداخت عوارض سالیانه برای تمامی خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل و همچنین وارداتی ضروری بوده و عدم پرداخت به موقع، موجب لزوم پرداخت جریمه خواهد بود.

به دلیل استفاده از مبالغ عوارض خودرو برای نوسازی شهرها توسط شهرداری ها و همچنین پرداخت جریمه برای افرادی که عوارض خودرو خود را پرداخت نمی کنند ضروری است با نحوه استعلام و پرداخت عوارض سالیانه متعلق به خودروها آشنا شوید. به همین منظور ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف استعلام، پرداخت، سایت ها و سامانه های فعال در زمینه عوارض سالیانه خودرو بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عوارض سالیانه خودرو چیست؟

عوارض سالیانه خودرو چیست

بهتر است بدانیم یکی از منابع درآمدی هر دولت در کشورهای مختلف، پرداخت مالیات توسط شهروندان می باشد. در کشور ما نیز قوانین مختلفی برای پرداخت مالیات های متفاوت اعم از نقل و انتقال خودرو، خانه های بدون سکونت، مالیات حقوق، حوزه های کسب و کار، مالیات کارتخوان و… به تصویب رسیده و در حال حاضر برای مودیان مالیاتی به مرحله اجراسازی رسیده است.

در این میان یکی از انواع مالیات های کشور ما با نام عوارض سالیانه خودرو توسط شهرداری ها دریافت می شود. به دلیل اینکه شهرداری های کشورمان وظیفه ساخت، ایجاد و همچنین نوسازی خیابان، میدان، کوچه، پیاده رو، کانال ها و جوی های آب و فاضلاب و… را برعهده دارند، بنابراین روشی برای تامین منابع مالی مورد نیاز آن ها باید در نظر گرفته شود.

برای اطلاع از وظایف دیوان محاسبات کشور بر روی لینک کلیک کنید.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده تمامی مالکان خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل و همچنین وارداتی به دلیل استفاده و تردد در خیابان ها، معابر، میدان ها، کوچه و… موظف به پرداخت عوارض سالیانه خودرو هستند. در واقع عوارض خودرو به نوعی هزینه استفاده از خدمات ارائه شده توسط شهرداری ها یعنی ساخت و نوسازی خیابان ها و… می باشد.

بهتر است بدانیم مبلغ و نرخ عوارض سالیانه خودرو بر اساس ارزش و مدل خودروها، شهر محل سکونت و… توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده، به وزارت اقتصاد و امور دارایی ابلاغ و در نهایت طی بخشنامه های مختلف به اطلاع شهرداری های سراسر کشور خواهند رسید.

برای اطلاع از امکانات درگاه ملی قوه قضاییه بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو

در قسمت قبلی همین مقاله به بررسی مفهوم عوارض سالیانه مربوط به خودروها پرداختیم، همانطور که گفتیم تمامی خودروهای سواری و وانت دو کابین تولید داخل و همچنین وارداتی مشمول پرداخت عوارض سالیانه خودرو هستند، در همین راستا چنانچه عوارض خودرو به موقع پرداخت نشود مالکان خودروها مشمول پرداخت جریمه 2 درصدی علاوه بر مبلغ عوارض سالیانه خواهند بود.

بر اساس قوانین به تصویب رسیده نرخ عوارض سالیانه متعلق به خودروهای داخلی برابر با 1 هزارم قیمت فروش خودروها در کارخانه و نرخ عوارض سالیانه مربوط به خودروهای وارداتی برابر با 1 هزارم هزینه گمرکی و حق ورود به کشور خواهد بود.

برای اطلاع از خدمات سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر روی لینک کلیک کنید.

در مورد نحوه استعلام، اطلاع از نرخ ها و در نهایت پرداخت عوارض سالیانه خودرو بهتر است بدانیم در گذشته و قبل از گسترش سامانه ها و سایت های اینترنتی، تمامی مراحل نامبرده به صورت حضوری به انجام می رسیدند ولی در حال حاضر علاوه بر سایت شهرداری ها در سراسر کشور، اپلیکیشن ها و سامانه های آنلاین مختلفی نیز استعلام و پرداخت عوارض را به صورت غیر حضوری به انجام می رسانند.

از جمله این موارد می توان به بخش عوارض خودرو در سایت شهرداری تهران، اپلیکیشن آیتول، قبضینو، کارگذر، بخش خودرو و طرح ترافیک اپلیکیشن تهران من، همچنین وب سایت تهران من اشاره کرد. لازم به ذکر است روشی دیگر که بدون نیاز به اینترنت استفاده می شود نیز برای استعلام و پرداخت عوارض سالیانه متعلق به خودروها وجود دارد که کد دستوری #3*3*137* می باشد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به توضیحات گفته شده در ادامه مطلب به بررسی نحوه استعلام عوارض سالیانه از طریق وب سایت تهران من می پردازیم. به همین منظور ابتدا باید نشانی اینترنتی my.tehran.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس مطابق با تصویر زیر به بخش میانی صفحه مراجعه کرده و بر روی گزینه “استعلام بدهی طرح ترافیک پارک ها و عوارض سالیانه خودرو” کلیک نمایید.

استعلام عوارض سالیانه خودرو

در مرحله جدید باید یکی از روش هایی که در تصویر مشاهده می کنید را انتخاب نمایید، ما برای مثال گزینه “آنلاین با کارت بانکی” را انتخاب می کنیم.

اطلاع از مبلغ عوارض سالیانه خودرو

سپس در تصویر جدید از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “استعلام بدهی عوارض” کلیک نمایید.

استعلام بدهی عوارض خودرو

در نهایت وارد صفحه ای مطابق با تصویر زیر خواهید شد که باید شماره پلاک خودرو را در قسمت مربوطه درج و گزینه “استعلام بدهی عوارض” را انتخاب کنید.

استعلام عوارض خودرو

برای اطلاع از خدمات سامانه جذب مرکز وکلا بر روی لینک کلیک کنید.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو

همانطور که گفتیم وزارت صنعت، معدن و تجارت هر ساله بر اساس مدل و ارزش، شهر محل سکونت و… خودروهای سواری و وانت دوکابین تولید داخل و همچنین وارداتی اقدام به تعیین نرخ عوارض سالیانه کرده و لیست تدوین شده را به وزارت اقتصاد و امور دارایی ابلاغ می کند، سپس از طریق وزارت اقتصاد نرخ عوارض خودرو به شهرداری ها ابلاغ خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه پرداخت عوارض گمرکی بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم پرداخت عوارض سالیانه برای انجام امورات مختلفی همچون تعویض پلاک، اسقاط خودروهای فرسوده، ترخیص خودروها از پارکینگ و… ضروری می باشد.

در قسمت قبلی همین مقاله روش و مراحل استعلام عوارض سالیانه متعلق به خودروهای سواری و وانت دوکابین را توضیح دادیم، حال بهتر است بدانیم روش پرداخت این عوارض ادامه مراحل استعلام مبلغ عوارض سالیانه می باشد. در واقع بعد از استعلام عوارض و مشاهده مبلغ آن، گزینه پرداخت نیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت اظهارنامه در سامانه معاملات فصلی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو باید از طریق نشانی اینترنتی سایت تهران من یعنی my.tehran.ir مراحل استعلام عوارض را طی کرده تا به مرحله ای مطابق با تصویر زیر برسید، حال باید شماره پلاک خودرو را در قسمت مربوطه درج و بر روی گزینه “استعلام بدهی عوارض” کلیک نمایید.

پرداخت عوارض سالیانه خودرو

در مرحله جدید باید در قسمت سوم که مربوط به عوارض سالیانه است کد VIN خودرو را درج کرده و بر روی گزینه “دریافت” کلیک نمایید، سپس با مشاهده میزان مبلغ عوارض گزینه “پرداخت” را انتخاب کنید.

نحوه پرداخت عوارض خودرو

چگونه می توان عوارض سالیانه خودرو را به صورت اینترنتی پرداخت کرد؟

سایت ها و اپلیکیشن های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است، یکی از روش های پرداخت عوارض سالیانه ورود به سایت تهران من می باشد.

آیا خودروهای سواری وارداتی نیز مشمول عوارض سالیانه می باشند؟

بله، خودروهای سواری وارداتی نیز مانند خودروهای تولید داخل مشمول عوارض سالیانه هستند.

چنانچه عوارض سالانه خودروها پرداخت نشوند جریمه برای مالکان در نظر گرفته خواهد شد؟

بله، در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض سالیانه، جریمه دو درصدی در نظر گرفته می شود.

چه مرجعی در کشور میزان عوارض سالیانه مربوط به خودروها را تعیین می کند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کننده میزان عوارض سالیانه می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *