سامانه های مالی و سرمایه

سایت بانک مرکزی www.cbi.ir

بانک مرکزی به عنوان ناظر بر عملکرد نظام بانکی کشور عمل می کند، در واقع تمامی مصوبات و قوانین جدید بانکی توسط بانک مرکزی به بانک های زیر مجموعه ابلاغ شده و در دستور کار قرار می گیرند. سایت بانک مرکزی در راستای خدمت رسانی به عموم مردم، افراد حقوقی، تمامی بانک های کشور و نهادهای دولتی راه اندازی شده است. از طریق سایت مذکور ابلاغیه ها، قوانین و مصوبات بانکی علاوه بر دیگر بانک ها و سازمان های کشور به اطلاع عموم مردم نیز می رسند.

همچنین علاوه بر انتشار اخبار، مصوبات و قوانین، بخش هایی همچون استعلام چک های صیادی و دریافت شماره شبا نیز از طریق مراجعه به سایت متعلق به بانک مرکزی برای عموم مردم قابل دسترس می باشند. نکته قابل ذکر این است که عموم مردم امکان افتتاح حساب در بانک مرکزی را ندارند بلکه برخی از نهادها، سازمان ها، خزانه داری و… در بانک مرکزی دارای شماره حساب می باشند.

بنا به توضیحات گفته شده بهتر است با جوانب مختلف سایت مذکور آشنا شده تا از اطلاعیه های جدید بانک مرکزی مطلع شوید و همچنین در صورت نیاز از بخش های مختلف آن استفاده کنید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به بررسی جوانب مختلف سایت بانک مرکزی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به سایت بانک مرکزی

ورود به سایت بانک مرکزی

قبل از اینکه به بررسی بخش ها و امکانات سایت بانک مرکزی بپردازیم بهتر است با وظایف کلی این بانک بیشتر آشنا شوید. بانک مرکزی به عنوان ناظر بر عملکرد نظام بانکی کشور شناخته می شود، در واقع این بانک به طور مستقیم به عموم مردم خدمت رسانی نمی کند، بلکه با ارائه مصوبات و قوانین بانکداری به بانک های زیر مجموعه خود، خدمات بانکی را در اختیار مردم قرار خواهد داد.

برای مثال بانک مرکزی قوانین مربوط به صدور چک، نوع تسهیلات ارائه شده به مردم، نرخ سود سپرده ها، نرخ ارز رسمی کشور و… را تعیین کرده و به بانک های کشور ابلاغ می کند. به طور کلی می توان گفت بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول کشور را برعهده دارد.

برای اطلاع از خدمات سایت بانک صنعت و معدن بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به وظایف مهم و خطیر بانک مرکزی ضروری است که این بانک برای انتشار اطلاعیه ها و قوانین، همچنین ارائه خدماتی خاص به نهادهای دولتی، شرکت های خصوصی و همچنین عموم مردم، وب سایت متعلق به خود را راه اندازی کند.

در همین راستا سایت بانک مرکزی برای تحقق تمام دلایل نامبرده راه اندازی شده تا عموم مردم نیز در جریان قوانین تعیین شده از جانب بانک مرکزی باشند.

برای اطلاع از بخش های سایت بانک خاورمیانه بر روی لینک کلیک کنید.

در حال حاضر بخش های مختلفی در سایت بانک مرکزی وجود دارند که بسیاری از آن ها مرتبط با نهادها، سازمان ها، شرکت های خصوصی و همچنین بانک های زیر مجموعه بانک مرکزی هستند و کاربردی برای عموم مردم ندارند، ولی برخی دیگر از بخش ها مانند ارائه قوانین چک های صیادی، استعلام این نوع چک ها و یا دریافت شماره شبا برای عموم مردم نیز قابل استفاده می باشند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بانک ایران زمین بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ورود به سایت بانک مرکزی را دارید باید نشانی اینترنتی www.cbi.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بنا به نیاز خود بخش موردنظر را انتخاب کنید.

وارد شدن به سایت www.cbi.ir

قانون جدید چک در سایت بانک مرکزی www.cbi.ir

چند سالی است که صدور دسته چک های صیادی جایگزین دسته چک های قدیمی شده اند. چک های جدید ساختار، رنگ و شکلی واحد داشته و فقط نماد هر بانک در این چک ها متغیر می باشد، به همین دلیل چک های صیادی با عنوان چک های بنفش نیز شناخته می شوند.

بر اساس مصوبات بانک مرکزی از ابتدای سال 1400 رعایت قوانین مربوط به چک های جدید ضروری بوده و در صورت عدم رعایت قوانین، چک ها فاقد اعتبار خواهند بود.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سایت کارگزاری بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

بر اساس قوانین اعمال شده برای چک های صیادی، افراد صادر کننده، دریافت کننده و همچنین انتقال دهنده چک های جدید باید اطلاعات هر فقره چک را به هنگام صدور، دریافت و انتقال در سامانه پیچک یا همان سامانه صیاد به ثبت برسانند، در غیر این صورت چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

همچنین امکانی فراهم شده تا افراد دریافت کننده چک صیادی بتوانند از طریق سامانه صیاد و شناسه 16 رقمی چک، استعلام وضعیت خوش حسابی و چک های برگشتی صادر کننده را انجام داده و در جریان وضعیت حساب فرد صادر کننده باشند.

برای اطلاع از امکانات سایت بانک ملی بر روی لینک کلیک کنید.

حال سوال این است که دلیل اعمال چنین قوانینی چیست؟ بهتر است بدانیم چک های جدید صیادی و راه اندازی سامانه صیاد به منظور جلوگیری از رخ دادن کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی، افزایش اطمینان خاطر افراد دریافت کننده چک و به طور کلی کاهش جرایم مالی در این زمینه طراحی شده اند.

در حال حاضر درج اطلاعات چک های جدید به منظور صدور، دریافت، انتقال و استعلام از طریق مراجعه به سامانه صیاد بانک های مختلف امکان پذیر است. همچنین عموم مردم می توانند از طریق سایت بانک مرکزی نسبت به استعلام چک های صیادی اقدام کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه نیما بر روی لینک کلیک کنید.

بنا به توضیحات گفته شده چنانچه قصد اطلاع از تمامی قوانین چک های صیادی و همچنین نحوه دریافت دسته چک را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی www.cbi.ir وارد صفحه اصلی سایت بانک مرکزی شده و با مراجعه به میانه صفحه مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “قانون جدید چک” کلیک نمایید.

قوانین چک های صیادی

استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی بانک مرکزی www.cbi.ir

همانطور که گفتیم بانک مرکزی نهاد ناظر بر عملکرد نظام بانکی کشور، تعیین کننده مصوبات و قوانین جدید سیستم بانکداری، مشخص کننده نرخ ارز رسمی، سود سپرده، سود تسهیلات و… می باشد. بنابراین بانک مرکزی به صورت مستقیم خدمات حساب های بانکی را در اختیار عموم مردم قرار نمی دهد.

در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم که قوانین مربوط به چک های صیادی شامل چه مواردی هستند و افراد دریافت کننده چک می توانند وضعیت خوش حسابی فرد صادر کننده چک را مورد استعلام قرار دهند. استعلام چک های جدید علاوه بر اینکه از طریق سامانه صیاد بانک های مختلف انجام می شود، بلکه از طریق مراجعه به سایت بانک مرکزی نیز امکان پذیر است.

برای اطلاع از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد استعلام چک صیادی را دارید باید بعد از ورود به صفحه اصلی سایت بانک مرکزی، مطابق با تصویر زیر از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “نظام های پرداخت و زیر ساخت” و سپس گزینه “استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی” کلیک نمایید.

استعلام چک در سایت بانک مرکزی

در مرحله جدید باید شناسه 16 رقمی چک صیادی را در قسمت مربوطه درج و گزینه “استعلام چک صیادی” را انتخاب کنید.

نحوه استعلام چک صیادی

راهنمای دریافت شماره شبا بانک مرکزی www.cbi.ir

طی چند سال اخیر میزان استفاده از شماره شبا یا همان شناسه حساب بانکی ایران به صورت چشمگیری افزایش یافته است. از شماره شبا به منظور انتقال وجه بین بانکی در کشور و بین المللی استفاده می شود، لازم به ذکر است انتقال وجه به وسیله ارائه شماره شبا بسیار راحت تر از روش های دیگر می باشد.

البته اغلب مردم از شماره شبا بانکی خود مطلع نبوده و اکثر افراد برای دریافت این شماره به صورت حضوری به شعب بانک ها و یا دستگاه های خودپرداز مراجعه می کنند.

برای اطلاع از امکانات سامانه زمرد بانک تجارت بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم در سایت بانک مرکزی امکانی فراهم شده تا عموم مردم و همچنین نهادها و سازمان های دولتی بتوانند با ارائه شماره حساب خود، شماره شبا را دریافت کنند.

این بخش از سایت بانک مرکزی برای تمامی شماره حساب های 5 رقمی قدیمی، 16 رقمی جدید نزد سازمان های دولتی و همچنین شماره حساب عموم مردم نزد تمامی بانک های کشور قابل استفاده می باشد.

برای اطلاع از خدمات سامانه اعتبار من بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد دریافت شماره شبا بانکی خود را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی www.cbi.ir وارد صفحه اصلی سایت بانک مرکزی شده، به انتهای صفحه مراجعه کنید و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “دریافت شماره شبا” کلیک نمایید.

بخش شماره شبا سایت بانک مرکزی

در مرحله جدید باید نوع شماره حساب یعنی 5 یا 16 رقمی را انتخاب کرده، شماره مورد نظر را به همراه عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت های مربوطه درج و گزینه “دریافت شناسه شبا” را انتخاب کنید.

دریافت شماره شبا از سایت بانک مرکزی

سامانه بهداد بانک مرکزی www.cbi.ir

با توجه به گسترش خدمات آنلاین در کشور، بانک ها یکی از پیشگامان عرضه غیر حضوری شدن خدمات بوده و تا به حال سامانه های مختلفی را به همین منظور راه اندازی کرده اند.

بانک مرکزی در راستای حذف چک های کاغذی که دستگاه های اجرایی کشور از آن ها برای انتقال وجه استفاده می کردند، سامانه بهداد را راه اندازی کرده است.

برای اطلاع از امکانات سامانه سمات بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع سامانه بهداد بانک مرکزی سامانه صدور حواله الکترونیک است که از طریق نشانی اینترنتی behdadportal.cbinasim.ir برای دستگاه های مرتبط قابل دسترس می باشد. بهتر است بدانیم این سامانه برای عموم مردم قابل استفاده نبوده و مختص دستگاه های اجرایی کشور است.

شماره تلفن بانک مرکزی

بانک مرکزی در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به عموم مردم، همچنین نهادهای دولتی و خصوصی علاوه بر اینکه سایت بانک مرکزی را راه اندازی کرده است بلکه شماره تلفنی را نیز جهت پاسخگویی به سوالات مردم فعال کرده تا مردم به صورت مستقیم با کارشناسان مربوطه در این بانک صحبت کنند. به همین منظور در ادامه مطلب شماره تلفن بانک مرکزی را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

پیش شماره 021
شماره تلفن بانک مرکزی29951

چگونه می توان به سایت بانک مرکزی وارد شد؟

برای ورود به سایت متعلق به بانک مرکزی باید از نشانی اینترنتی www.cbi.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا امکان ثبت اطلاعات چک صیادی جهت صدور در سایت متعلق به بانک مرکزی وجود دارد؟

خیر، در این سایت بخشی برای ثبت اطلاعات چک های صیادی جهت صدور، دریافت یا انتقال وجود ندارد.

چگونه می توان از طریق سایت متعلق به بانک مرکزی، شماره شبا دریافت کنیم؟

در همین مقاله روش دریافت شماره شبا از طریق سایت مذکور توضیح داده شده است.

آیا امکان استعلام چک های صیادی از طریق ورود به سایت بانک مرکزی وجود دارد؟

بله، این امکان در سایت مذکور فراهم می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *