سامانه های فناوری اطلاعات

سامانه یکتا مسکن + نحوه ورود و ثبت مسکن در سایت

طی چند سال اخیر با افزایش نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی بسیاری از مردم که مستاجر هستند و خانه ای تحت مالکیت خود ندارند با مشکل مواجه شده اند. طبق بررسی های انجام شده مسئولان مربوطه این امر بیان کرده اند یکی از دلایلی که موجب افزایش نرخ اجاره بها و کمبود واحدهای مسکونی برای استفاده مستاجران شده است، خالی نگه داشتن بسیاری از واحدهای مسکونی می باشد. سامانه یکتا مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی به همین منظور طراحی و راه اندازی شده تا واحدهای مسکونی که در حال حاضر خالی هستند شناسایی شده و پرداخت مالیات به آن ها تعلق بگیرد، به همین علت نام طرح اجرا شده “مالیات بر خانه های خالی” می باشد.

لازم به ذکر است ثبت نام تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر، همچنین تمامی افرادی که دارای واحد مسکونی تحت مالکیت خود بوده ولی سرپرست خانوار نیستند اجباری بوده و باید به سایت یکتا مسکن مراجعه کرده و مشخصات و فرم های خواسته شده را تکمیل نمایند.

به دلیل اهمیت این موضوع و تعلق گرفتن مالیات و جریمه به افرادی که فرم های مربوطه را در سامانه تکمیل نکنند، ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه یکتا مسکن می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

سامانه کد یکتا مسکن

معرفی سامانه یکتا مسکن

وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق طرحی مهم و بزرگ به نام “مالیات بر خانه های خالی” اقدام به راه اندازی سامانه یکتا مسکن کرده است. هدف از آغاز این طرح، شناسایی خانه ها و واحدهای مسکونی می باشد که بدون دلیل خالی مانده و در اختیار مستاجران و یا افرادی که قصد خرید و سکونت در آن ها دارند قرار نمی گیرند.

بهتر است بدانیم طی چند سال اخیر یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره بها و متاسفانه بدون خانه ماندن افراد مستاجر، خالی ماندن واحدهای مسکونی و در نتیجه کاهش تعداد خانه برای اجاره دادن می باشد.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام در سامانه طرح جهش تولید مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع بسیاری از صاحبان املاک، خانه ها و واحدهای مسکونی را جهت سرمایه گذاری و افزایش چشم گیر قیمت خریداری می کنند و تا زمانی که به قیمت مورد نظر خود برای فروش نرسند، نه ملک را اجاره می دهند و نه به فروش می رسانند.

به همین علت وزارت راه و شهرسازی طرح مالیات بر خانه های خالی را اجرا کرده تا تعداد کامل واحدهای مسکونی خالی از سکونت شناسایی شده و اگر افراد دلیلی برای خالی نگه داشتن واحد مسکونی خود دارند بیان کنند، در غیر این صورت به چنین واحدهای مسکونی که خالی از سکونت هستند مالیات تعلق می گیرد.

البته لازم به ذکر است تمامی سرپرستان خانوار چه مالک و چه مستاجر باید به سامانه یکتا مسکن مراجعه کرده و محل اقامت فعلی خود را به ثبت برسانند، در غیر این صورت حتی به واحدهای مسکونی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و همان خانواده نیز در آن سکونت دارند، مالیات تعلق می گیرد.

جهت آشنایی با نحوه ثبت نام، انتخاب کلاس درسی و مشاهده نمرات در سامانه جامع کانون زبان ایران بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین افرادی که سرپرست خانوار نبوده ولی ملک به نام خود دارند باید به سامانه مراجعه کرده و اطلاعات واحد مسکونی، دلیل خالی ماندن یا نوع سکونت آن را به ثبت برسانند. بنابراین ضروری است افرادی که مشمول ثبت اطلاعات در سامانه یکتا مسکن هستند اطلاعات و مشخصات خواسته شده را در سامانه یکتا مسکن ثبت کنند.

ورود به سامانه یکتا مسکن

یکتا مسکن سامانه ای متعلق به وزارت راه و شهرسازی است که با در نظر گرفتن هدفی بزرگ و مهم راه اندازی شده است. طی چند سال اخیر یکی از مشکلاتی که خانواده های مستاجر با آن مواجه هستند افزایش نرخ اجاره بها و در کنار آن کمبود واحد مسکونی برای سکونت می باشد.

طبق بررسی هایی که مسئولان مربوطه در این امر انجام داده اند مشخص شده یکی از دلایل کمبود واحد مسکونی جهت سکونت مستاجران و در نتیجه افزایش نرخ اجاره بهای دیگر واحدهای مسکونی، خالی نگه داشتن عمدی املاک می باشد.

برای اطلاع از خدمات سامانه جامع گارانتی بر روی لینک کلیک کنید.

متاسفانه بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی جهت سرمایه گذاری و افزایش چشمگیر قیمت ملک خود، از فروش و یا اجاره دادن آن خودداری کرده و دلیلی که بیان می کنند نیز این می باشد که اگر ملک اجاره داده شود فروش به موقع آن سخت خواهد شد یا اینکه واحد مسکونی از حالت نو ساز بودن خارج می شود.

به همین علت وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی اقدام به راه اندازی سامانه یکتا مسکن کرده تا از این طریق تمامی سرپرستان خانوار چه مالک و چه مستاجر اطلاعات و مشخصات واحد مسکونی که در آن سکونت دارند را به ثبت برسانند.

همچنین سرپرستان خانوار و افرادی به غیر از سرپرستان که ملکی به نام خود داشته و در آن سکونت ندارند، مشخصات آن ها اعم از نوع سکونت در آن یا خالی بودن ملک را در سامانه وارد کنند تا از این طریق خانه های خالی شناسایی شده و مالیات به آن ها تعلق بگیرد.

برای اطلاع از بخش های سامانه گواهی عدم سوء پیشینه بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم افرادی که مشمول اجرای این طرح هستند در صورتی که اطلاعات خواسته شده را در سامانه درج نکنند در هر صورت مشمول مالیات شده و ممکن است جریمه نیز به آن ها تعلق بگیرد. بنابراین بهتر است با نحوه ورود به سامانه یکتا مسکن آشنا شوید.

  • برای ورود به این سامانه ابتدا باید نشانی اینترنتی amlak.mrud.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید، سپس گزینه “ورود به سامانه” را مطابق با تصویر زیر انتخاب کنید.
ورود به سامانه یکتا مسکن
  • در مرحله جدید از شما خواسته می شود شماره تلفن همراهی که به نام خودتان می باشد را به همراه کد امنیتی مشاهده شده، در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.
درج شماره موبایل در سامانه یکتا مسکن
  • سپس باید در مرحله جدید جهت انجام احراز هویت، کد ملی خود را وارد کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.
وارد کردن کدملی در سامانه amlak.mrud.ir
  • در مرحله جدید کد احراز هویت برای شماره تماس همراهی که ثبت کرده اید ارسال می شود که باید آن را مطابق با تصویر زیر در قسمت مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
کد احراز هویت سامانه amlak.mrud.ir
  • سپس متنی را مطابق با تصویر زیر مشاهده می کنید که بیان شده احراز هویت با موفقیت انجام شد، رمز عبور سامانه در اختیار شما قرار داده می شود و همچنین امکان تغییر رمز عبور نیز در پنل کاربری برای شما وجود دارد.
رمز عبور سامانه یکتا

نحوه ثبت نام ملک در سامانه کد یکتا

همانطور که در قسمت های قبلی همین مقاله توضیح دادیم سامانه یکتا در جهت تحقق طرح مالیات بر خانه های خالی، توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده تا از این طریق واحدهای مسکونی خالی شناسایی شوند و چون بی دلیل خالی مانده اند به آن ها مالیات تعلق بگیرد.

بهتر است بدانیم بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی از اجاره دادن و یا فروش املاک خودداری می کنند زیرا منتظر افزایش چشمگیر قیمت آن ها هستند و دلیل اجاره ندادن ملک خود را سخت شدن فروش و یا خارج شدن واحد مسکونی از حالت نو ساز بیان می کنند.

به همین دلیل مستاجران با کمبود ملک جهت اجاره و سکونت مواجه شده و نرخ اجاره بهای سایر واحدهای مسکونی افزایش می یابد. بر اساس قوانین طرح مالیات بر خانه های خالی، تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر، همچنین افرادی به غیر از سرپرستان که واحد مسکونی به نام خود دارند باید به سامانه یکتا مسکن مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل کنند.

برای اطلاع از امکانات سامانه سماس بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور بعد از اینکه از طریق نشانی اینترنتی amlak.mrud.ir به سامانه وارد شدید و احراز هویت خود را انجام دادید تا زمانی که مشخصات هویتی و اطلاعات مربوط به محل اقامت فعلی یعنی محل اقامت اصلی خود را به ثبت نرسانید امکان استفاده از دیگر بخش های سامانه یکتا مسکن و ثبت دیگر املاک خود را نخواهید داشت.

  • به همین منظور بعد از انجام احراز هویت که در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم، صفحه ای مطابق با تصویر زیر مشاهده می کنید که باید مشخصات هویتی خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.
تکمیل مشخصات هویتی در سامانه یکتا مسکن
  • سپس پیامی مبنی بر اینکه تا زمانی که مشخصات محل اقامت اصلی یا همان فعلی را به ثبت نرسانید امکان استفاده از دیگر بخش های سامانه را نخواهید داشت مشاهده می کنید که باید گزینه “متوجه شدم” را انتخاب کنید.
فعال شدن بخش های سامانه amlak.mrud.ir
  • در مرحله جدید اطلاعات اقامتگاه اصلی برای شما نمایش داده می شود تا اگر آن ها صحیح بودند بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.
مشاهده مشخصات محل اقامت
  • سپس مراحل درج و تکمیل مشخصات بیشتری از محل اقامتگاه اصلی شما آغاز می شوند. در مرحله اول باید کدپستی واحد مسکونی خود را وارد کنید، در صورتی که از آن اطلاع ندارید گزینه “یافتن کدپستی” را انتخاب کرده و در نهایت عبارت امنیتی مشاهده شده را در قسمت مربوطه وارد کنید تا از این طریق به مرحله بعدی منتقل شوید.
یافتن کدپستی در سامانه یکتا مسکن
  • در مرحله جدید اطلاعات “مالکیت” باید تکمیل گردد مانند میزان سهم فرد از ملک مورد نظر، مدت زمان سکونت و…
اطلاعات مالکیت محل اقامت فعلی
  • سپس باید مطابق با تصویر زیر نوع مالکیت یعنی حقیقی یا حقوقی بودن را انتخاب کنید.
نوع مالکیت محل اقامت اصلی
  • در مرحله جدید از شما خواسته می شود اطلاعات ملک مورد نظر مانند متراژ، طبقه، واحد، سال ساخت و… را درج نمایید.
اطلاعات ملک محل اقامت فعلی
  • سپس باید اطلاعات “اقامت” یعنی تاریخ شروع اقامت در این ملک را به ثبت برسانید.
اطلاعات اقامت در سامانه یکتا مسکن
  • در نهایت از شما خواسته می شود مشخصات مربوط به قبوض همین ملک را در سامانه وارد کنید.
اطلاعات قبوض محل اقامت فعلی

با انجام مراحل قبلی که توضیح دادیم شما مشخصات محل اقامت فعلی یا همان اصلی خود را به ثبت رساندید و حال امکان استفاده از دیگر بخش های سامانه یکتا مسکن برای شما فراهم خواهد شد. بنابراین برای ثبت مشخصات دیگر ملک های خود باید مطابق با مراحل گفته شده در ادامه مطلب پیش بروید:

  • از منوی پنل کاربری خود مطابق با تصویر زیر گزینه “املاک تحت مالکیت” را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “افزودن ملک” کلیک کنید.
ثبت ملک جدید در سامانه یکتا مسکن
  • حال باید اطلاعات “مالکیت” مانند میزان و سهم، نوع، تاریخ شروع و… را انتخاب نمایید.
ثبت مشخصات مالکیت
  • در مرحله جدید از شما خواسته می شود اطلاعات ملک مورد نظر مانند متراژ، پلاک اصلی و فرعی، طبقه، سال ساخت و… را در قسمت های مربوطه درج کنید.
درج مشخصات ملک در سامانه یکتا مسکن
  • سپس باید مطابق با تصویر زیر اطلاعات ساکنین ملک مورد نظر را در مرحله جدید وارد کنید.
ثبت مشخصات ساکنین
  • مرحله آخر تکمیل اطلاعات مربوط به ثبت مشخصات قبوض ملک می باشد.
مشخصات قبوض ملک

مهلت و زمان بندی ثبت نام ملک در سایت کد یکتا

با آغاز فعالیت سامانه یکتا مسکن اعلام شد افراد بر اساس کد ملی و راهنمای تاریخ به سامانه یکتا مسکن وارد شوند و سپس تاریخی جهت ورود تمامی مشمولان فارغ از کد ملی اعلام شد. به طور کلی تاریخ مشخص شده 19 فروردین تا 19 خرداد سال 1400 بوده ولی هم اکنون نیز ثبت در سامانه انجام پذیر است.

چگونه می توان به سامانه یکتا مسکن وارد شد؟

برای ورود به سامانه کد یکتا مسکن باید از نشانی اینترنتی amlak.mrud.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا سرپرستان خانواری که مستاجر هستند نیز باید اطلاعات خود را در سامانه یکتا مسکن وارد کنند؟

بله، تکمیل فرم های موجود در سامانه کد یکتا مسکن برای تمامی سرپرستان خانوار حتی افراد مستاجر ضروری است.

چگونه می توان ملکی به جزء محل سکونت اصلی را در سامانه یکتا مسکن ثبت نام کرد؟

برای انجام این کار ابتدا باید مشخصات محل اقامت اصلی را به ثبت رسانده و سپس از منوی پنل کاربری خود در سامانه مذکور گزینه املاک تحت مالکیت و سپس افزودن ملک را انتخاب نمایید. بقیه مراحل ثبت ملک جدید در همین مقاله توضیح داده شده است.

چگونه می توان پلاک فرعی ملک را پیدا کرد؟

پلاک اصلی، فرعی و تمامی مشخصات ملک در سند مالکیتی که در دست دارید درج شده است.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *