سامانه های اجتماعی

سامانه نسخه الکترونیک ihio.gov.ir

طرحی که اجرا سازی آن چند سال است آغاز شده ولی از سال 1400 به صورت فراگیر گسترش یافته و زمینه های کند شدن پیشرفت آن حذف شده اند، فعالیت سامانه نسخه الکترونیک و حذف نسخه های کاغذی می باشد. طی چند سال اخیر احتمالا در داروخانه های مختلف اطلاعیه پذیرش نسخه الکترونیک یا برخط را مشاهده کرده اید، اطلاعیه مذکور به معنای این است که در آن داروخانه نسخه های الکترونیکی که پزشکان به ثبت رسانده اند قابل پذیرش بوده و داروهای تجویز شده را در اختیار بیماران قرار می دهند.

این طرح در ابتدا اجباری نبود و هر مطب، پاراکلینیک و داروخانه ای که تمایل داشت نسبت به ثبت نام در سایت نسخه الکترونیک اقدام می کرد، ولی در حال حاضر با حذف دفترچه های کاغذی اجرا سازی طرح نسخه الکترونیک به مرحله اجباری رسیده است.

به دلیل اهمیت طرح مذکور و همچنین عدم صدور دفترچه های کاغذی از جانب کارگزاری بیمه های کشور آشنایی با بخش های مختلف سامانه مرتبط با طرح نسخه الکترونیک ضروری می باشد، به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم به بررسی جوانب مختلف سامانه نسخه الکترونیک بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به سامانه نسخه الکترونیک

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور اکثر امورات زندگی از طریق سامانه های آنلاین انجام می شوند.

در این میان سازمان بیمه سلامت کشور در راستای حذف دفترچه ها و نسخه کاغذی، عدم نیاز به مراجعات حضوری برای تمدید و یا صدور دفترچه بیمه، جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی، هزینه های اضافی و همچنین صرفه جویی در مصرف کاغذ اقدام به راه اندازی سامانه نسخه الکترونیک کرده است.

در سامانه مذکور خدمات و امکانات بسیار گسترده ای در اختیار بیمه شدگان، پزشکان، داروخانه ها و پاراکلینیک ها قرار گرفته است که اکثر این افراد از خدمات ارائه شده در سامانه اطلاعی ندارند.

برای اطلاع از امکانات سامانه مخابرات من بر روی لینک کلیک کنید.

در ابتدا با آغاز به کار سامانه نسخه الکترونیک یا همان نسخه برخط به صورت هم زمان دفترچه های کاغذی حذف نشدند تا مردم و مراکز درمانی با طرح مذکور به تدریج آشنا شده و سپس دفترچه های کاغذی حذف شوند.

از سال 1400 استفاده از سایت نسخه الکترونیک برای تمامی مطب ها، پاراکلینیک و داروخانه ها اجباری شده و در همین راستا دفترچه های کاغذی نیز توسط کارگزاری های بیمه صادر نخواهند شد. همچنین بهتر است بدانیم تمدید بیمه نیز بدون نیاز به مراجعات حضوری و از طریق سایت بیمه سلامت امکان پذیر می باشد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است بیمه شدگان نیازی به انجام ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در سایت نسخه الکترونیک ندارند ولی پزشکان، پاراکلینیک ها و داروخانه های فعال در سراسر کشور باید برای استفاده از امکانات سامانه نسخه الکترونیک در همین سامانه احراز هویت انجام داده و یک پنل کاربری برای خود ایجاد نمایند.

به همین منظور چنانچه قبلا در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام کرده و احراز هویت خود را انجام داده اید، حال برای ورود مجدد به سامانه باید از نشانی اینترنتی ihio.gov.ir استفاده کرده و با ورود به صفحه اصلی سامانه مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “نسخه الکترونیک” کلیک نمایید.

ورود به سامانه نسخه الکترونیک

در مرحله جدید باید از میان گزینه های مشاهده شده گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.

نحوه وارد شدن به سامانه ihio.gov.ir

سپس باید نقش خود را به عنوان یکی از موارد مطب، داروخانه و یا پاراکلینیک انتخاب نمایید.

مراحل ورود به سامانه نسخه آنلاین

بهتر است بدانیم برای ورود به سامانه نسخه الکترونیک و استفاده از خدمات آن فعالیت یک نرم افزار واسطه نیاز می باشد، در حال حاضر برای هر یک از نقش هایی که در مرحله قبل نام بردیم نرم افزارهای متعدد و گسترده ای وجود دارند که نرم افزار “خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت” برای ورود تمامی نقش ها مشترک می باشد.

برای اطلاع از بخش های سامانه بازرگام بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین با انجام مراحل قبلی وارد صفحه ای مطابق با تصویر زیر خواهید شد که باید یکی از نرم افزارها را برای ورود انتخاب کنید.

انتخاب نرم افزار ورود

احراز هویت در سامانه نسخه الکترونیک ihio.gov.ir

راه اندازی سامانه نسخه الکترونیک توسط سازمان بیمه سلامت کشور به منظور حذف دفترچه های کاغذی، عدم نیاز به مراجعات حضوری به کارگزاری های بیمه در سراسر کشور، رفع مشکل عدم خوانا بودن نسخه های نوشته شده به صورت دستی و به طور کلی تسریع فرآیند ویزیت بیماران توسط پزشک، تجویز و تهیه دارو، انجام آزمایش، رادیولوژی و حتی فیزیوتراپی انجام شده است.

در حال حاضر دفترچه های کاغذی توسط هیچ یک از کارگزاری های بیمه در سراسر کشور صادر نخواهند شد ولی چنانچه دفترچه درمانی برخی از بیمه شدگان برگه خالی داشته باشد امکان استفاده از آن ها وجود داشته و فاقد اعتبار نخواهند بود.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه عوارضی آزاد راه بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است برای مراجعه به مراکز درمانی نیازی به ارائه مدارک بیمه ای یا هر مدرک دیگری به جزء کارت ملی اشخاص نیست، یعنی بیماران به هنگام مراجعه به مراکز درمانی به جای ارائه دفترچه بیمه کاغذی باید کارت ملی خود را در اختیار بخش پذیرش مرکز درمانی قرار داده تا اطلاعات فرد در پنل کاربری مرکز ثبت و پزشک امکان تجویز دارو، انجام آزمایش، رادیولوژی و… را داشته باشد.

همچنین ذکر این نکته ضروری می باشد که بیمه شدگان نیازی به ایجاد پنل کاربری و احراز هویت در سامانه نسخه الکترونیک ندارند بلکه پزشکان، پاراکلینیک ها و داروخانه ها باید برای استفاده از امکانات سامانه مذکور ابتدا احراز هویت و ثبت نام را به صورت آنلاین و از طریق همین سامانه انجام داده، نام کاربری خود را به ثبت برسانند و سپس از امکانات ارائه شده در پنل کاربری خود استفاده کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور کارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد انجام احراز هویت آنلاین را دارید ابتدا باید از طریق نشانی اینترنتی ihio.ir و طبق مراحل گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله تا مرحله انتخاب نقش پیش بروید. سپس مطابق با تصویر زیر نقش خود را از میان گزینه های موجود در صفحه انتخاب کنید.

تعیین نقش در سایت نسخه آنلاین

همانطور که گفتیم تنها نرم افزار ارائه شده در سامانه نسخه الکترونیک که انجام احراز هویت از طریق آن امکان پذیر می باشد، نرم افزار “خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت” است، بنابراین با ورود به مرحله جدید بر روی گزینه مربوط به این نرم افزار کلیک نمایید.

ورود به نرم افزار خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت

سپس وارد صفحه ای مطابق با تصویر زیر می شوید که باید منتظر بمانید تا به صورت خودکار به مرحله بعدی هدایت شوید.

مراحل احراز هویت در سامانه نسخه الکترونیک

در مرحله جدید مطابق با تصویر زیر ابتدا باید گزینه “ورود با شماره ملی” را انتخاب کرده، سپس کد ملی، شماره موبایل و کد امنیتی که در صفحه مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و بر روی “ورود” کلیک نمایید.

انتخاب ورود به شماره ملی

با انجام مراحل قبلی کد تاییدی برای شماره موبایل شما ارسال خواهد شد، به محض دریافت کد باید آن را در قسمت مربوطه درج و گزینه “بررسی” را انتخاب کنید.

کد تایید سامانه نسخه الکترونیک

سپس سامانه به صورت خودکار تعدادی نام کاربری را به شما پیشنهاد می دهد، بنابراین باید یکی از موارد نمایش داده شده را به عنوان نام کاربری خود انتخاب نمایید.

انتخاب نام کاربری سایت نسخه برخط

با انجام مراحل قبلی ثبت نام و احراز هویت شما با موفقیت انجام شده و در نهایت به صفحه اصلی پنل کاربری خود در سایت نسخه الکترونیک مطابق با تصویر زیر وارد خواهید شد.

پنل کاربری سامانه نسخه الکترونیک

برای اطلاع از بخش های سامانه سکوی خدمات شهروندان بر روی لینک کلیک کنید.

نسخه نویسی بیمه شدگان در سایت نسخه الکترونیک ihio.gov.ir

نسخه نویسی بیمه شدگان

یکی از اهداف مهم اجرا سازی طرح نسخه های الکترونیک افزایش رفاه بیمه شدگان می باشد، زیرا در حال حاضر هیچ یک از بیماران به هنگام مراجعه به مراکز درمانی نیازی به ارائه دفترچه بیمه کاغذی ندارد، نگرانی از بابت اتمام برگه های دفترچه کاغذی یا اتمام اعتبار آن ها وجود نخواهد داشت، بیماران به دلیل ناخوانا بودن نسخه نوشته شده به روش دستی در داروخانه ها، آزمایشگاه و یا مراکز رادیولوژی معطل نشده و روند انجام امورات پزشکی بیمه شدگان تسریع می یابد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه دوگانه سوز کردن خودرو عمومی بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم بیمه شدگان نیازی به انجام ثبت نام و احراز هویت در سامانه نسخه الکترونیک ندارند، اطلاعات این افراد از جانب بیمه هایی که تحت پوشش هستند در سامانه ثبت خواهد شد و به هنگام مراجعه به مراکز درمانی با ارائه کد ملی امکان ثبت نسخه فراهم می گردد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه سازمان اموال تملیکی بر روی لینک کلیک کنید.

با این حال چند سوال مهم در رابطه با نسخه های الکترونیک و روند انجام امورات بیمه شدگان مطرح می شود که در ادامه مطلب به بررسی آن ها می پردازیم:

مدارک لازم جهت دریافت نسخه الکترونیک کدام اند؟

بر اساس قوانین و مصوبات طرح نسخه الکترونیک، دفترچه های کاغذی دیگر صادر نخواهند شد و بیمه شدگان به هنگام مراجعه به مراکز درمانی نیازی به ارائه دفترچه یا مدرکی برای اثبات نوع بیمه ای که تحت پوشش آن هستند ندارند.

با اجراسازی طرح نسخه های الکترونیک بستری فراهم شده تا افراد با ارائه کارت ملی امکان استفاده از خدمات درمانی و نسخه های الکترونیک را داشته باشند.

بنابراین بیمه شدگان بدون نگرانی از بابت نداشتن دفترچه کاغذی تنها با ارائه کارت ملی خود به بخش پذیرش مراکز درمان مراجعه کرده و نسبت به انجام مراحل درمان بیماری خود اقدام نمایند.

برای اطلاع از خدمات سامانه ترخیص کالا بر روی لینک کلیک کنید.

آیا برای دریافت نسخه الکترونیک به دفترچه کاغذی نیاز هست؟

یکی دیگر از سوالات مشترک بیمه شدگان این است که آیا برای دریافت نسخه الکترونیک به ارائه دفترچه کاغذی نیاز دارند؟ در این مورد باید بگوییم خیر، در حال حاضر دفترچه های کاغذی از جانب کارگزاری بیمه های کشور صادر نخواهند شد زیرا نیازی به ارائه آن ها در مراکز درمانی وجود ندارد.

البته افرادی که هنوز دفترچه بیمه آنان دارای برگه قابل استفاده می باشد می توانند از دفترچه خود به هنگام مراجعه به مراکز درمانی استفاده کنند.

در حال حاضر تمامی خدمات اعم از ویزیت پزشک، مراجعه به داروخانه و دریافت داروهای تجویز شده، مراجعه به آزمایشگاه، رادیولوژی و فیزیوتراپی بدون نیاز به ارائه دفترچه های کاغذی و تنها با ثبت نسخه الکترونیک در سامانه مذکور امکان پذیر می باشد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه استفاده از نسخه الکترونیک چگونه است؟

برخی از بیمه شدگان تصور می کنند برای استفاده از نسخه الکترونیکی باید اقدام خاصی انجام دهند در غیر این صورت نسخه های آنلاین قابل استفاده نخواهند بود.

بهتر است بدانیم چنین تصوری اشتباه بوده و بیمه شدگان برای استفاده از نسخه های الکترونیک نیاز به انجام هیچ کاری به جزء ارائه کارت ملی خود به پذیرش مراکز درمانی یا داروخانه ها ندارد.

در واقع بعد از ثبت نسخه توسط پزشک در سامانه نسخه الکترونیک، بیمه شدگان باید به داروخانه ها مراجعه کرده و مجددا با ارائه کارت ملی خود نسبت به دریافت دارو اقدام نمایند.

چنانچه پزشک برای بیماران آزمایش، فیزیوتراپی و یا انجام تصویر برداری نیز تجویز کرده باشد بیمه شدگان می توانند با ارائه کارت ملی خود به بخش پذیرش مراکز مربوطه امورات لازم را به انجام برسانند.

برای اطلاع از امکانات سامانه ثبت نام واکسن کرونا بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت ویزیت پزشکان در سامانه نسخه الکترونیک ihio.gov.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله در مورد نحوه ورود، احراز هویت و ثبت نام مطب ها، پاراکلینیک ها و داروخانه ها در سامانه نسخه الکترونیک صحبت کردیم، با توجه به توضیحات گفته شده اولین اقدامی که در رابطه با ایجاد نسخه های الکترونیک باید انجام شود مراجعه پزشکان به سامانه و تجویز موارد مورد نظرشان می باشد.

برای اطلاع از نحوه نوبت دهی سامانه پذیرش 24 بر روی لینک کلیک کنید.

در غیر این صورت نسخه ای به ثبت نرسیده، دارویی از داروخانه دریافت نخواهد شد و روند درمان بیماران امکان پذیر نمی باشد. به همین منظور چنانچه به عنوان پزشک در سامانه نسخه الکترونیک ثبت نام کرده اید حال برای ثبت نسخه الکترونیک بیماران باید از طریق نشانی اینترنتی ihio.gov.ir و طبق مراحل گفته شده در قسمت های قبلی همین مقاله تا مرحله درج نام کاربری پیش بروید.

سپس در این مرحله ابتدا باید بر روی گزینه “ورود با نام کاربری” کلیک کرده، نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی که در صفحه مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

ورود با نام کاربری

سپس از منو پنل کاربری خود مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “مراجعین” کلیک نمایید.

ورود به بخش مراجعین

از میان لیست مراجعین نام فرد مورد نظر را انتخاب کرده و سپس با نمایش عکس او، گزینه “مشاهده” را انتخاب کنید.

مشاهده نام مراجعین

حال باید مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “تجویز نسخه” کلیک نمایید.

بخش تجویز نسخه الکترونیک

در مرحله جدید بنا به تشخیص خود می توانید تجویز دارو، آزمایش، رادیولوژی یا فیزیوتراپی را انجام دهید، ما در ادامه مطلب مراحل تجویز دارو را توضیح خواهیم داد. بنابراین مطابق با تصویر زیر از قسمت مشخص شده باید نام داروی مورد نظر را جستجو کنید.

مراحل تجویز دارو در سامانه نسخه الکترونیک

سپس از میان نام داروهایی که در نتیجه جستجوی شما نمایش داده می شوند، بر روی نام داروی مورد نظر کلیک نمایید.

انتخاب دارو در سامانه نسخه الکترونیک

در مرحله جدید باید تعداد دفعات مصرف دارو و توضیحات تکمیلی را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “اضافه کردن” را انتخاب کنید.

ثبت نسخه الکترونیک

برای اطلاع از خدمات سامانه سامح وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه نسخه الکترونیک وارد شد؟

برای ورود به سامانه نسخه آنلاین باید از نشانی اینترنتی ihio.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا بیمه شدگان نیز باید در سامانه نسخه برخط ثبت نام کنند؟

خیر، بیمه شدگان نیازی به انجام ثبت نام و احراز هویت ندارند، اطلاعات بیمه شدگان از طریق سازمان های بیمه ای در سامانه بارگذاری خواهند شد.

آیا دفترچه های کاغذی که فعلا برگه خالی دارند قابل استفاده می باشند؟

بله، ولی در صورت اتمام برگه ها دیگر دفترچه ای صادر نخواهد شد.

آیا داروخانه ها باید در سامانه نسخه آنلاین ثبت نام کنند؟

بله، در غیر این صورت امکان ورود به سامانه نسخه الکترونیک را نخواهند داشت.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *