سامانه های اجتماعی

سامانه ملی نهضت مسکن

سامانه ملی نهضت مسکن در راستای تامین مسکن جوانان و خانواده‌های ایرانی راه‌اندازی شده است زیرا موضوع مسکن به دلیل گرانی، یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در سال‌های اخیر است. در همین راستا سامانه سمن کمک می‌کند تا افراد بی‌بضاعت و کم برخوردار بتوانند از طریق آن خانه‌دار شوند. برای استفاده از سامانه مذکور باید ضمن داشتن شرایط خاص، در آن ثبت نام کنید. اهمیت این موضوع می‌تواند برای متقاضیان سرنوشت‌ساز باشد. حال در این میان افرادی هستند که در مورد شرایط آن و مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت وام سامانه ملی مسکن اطلاعی ندارند.

در همین راستا قصد داریم در این مقاله از سایت سامانه رسمی در مورد سامانه ملی نهضت مسکن، راهنمای ورود، شرایط ثبت نام، شیوه ثبت نام، مبلغ وام ساخت مسکن، مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت آن صحبت کنیم تا شما به جواب کلیه سوالات بالا برسید.

معرفی سامانه ملی نهضت مسکن

همان‌طور که بیان شد سایت ملی نهضت مسکن در راستای خانه‌دار شدن افراد بی‌بضاعت و کم برخوردار در سال‌های اخیر ایجاد شده است زیرا مشکل گرانی مسکن یکی از مشکلات آن‌ها است؛ لذا سامانه ملی نهضت مسکن که به سامانه سمن نیز معروف است می‌تواند این مشکل را حل کند. در صورتی که قصد ثبت نام در سامانه مذکور را دارید می توانید به آدرس الکترونیکی saman.mrud.ir مراجعه کنید. سپس با مطالعه شرایط ثبت نام آن، در سامانه مذکور نام‌نویسی کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه جامع انبارها کلیک کنید.

سامانه ملی نهضت مسکن در راستای وعده‌های دولت جدید برای ایجاد 4 میلیون مسکن در طول 4 سال ایجاد شده است. لذا این سامانه یکی از سامانه‌های جدید است که اطلاعات دقیقی در مورد آن وجود ندارد اما در این مقاله قصد داریم به آخرین اطلاعات به دست آمده در این زمینه اشاره کنیم.

طبق سخنان رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سایت ثبت نام سامانه سمن از چهارشنبه 28 مهر ماه 1400 فعالیت خود را آغاز کرده است و افراد واجد شرایط می‌توانند در این سامانه ثبت نام کنند. سپس درخواست خود را برای دریافت مسکن حمایتی ارائه دهند. با آغاز فعالیت سامانه مذکور کلیه افراد در هر نقطه‌ای از کشور می‌توانند در آن ثبت نام کنند و هیچ‌گونه محدودیتی در خصوص شهری یا روستایی بودن متقاضیان در سامانه سمن وجود ندارد.

برای ورود به سامانه سیب و کسب اطلاعات دقیق در مورد آن، بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین شما به عنوان یکی از متقاضیان، ثبت نام خود را در سامانه ملی نهضت مسکن انجام دهید تا کارشناسان شرایط شما را بررسی کنند تا در صورت تایید، به شما اطلاع دهند.

راهنمای ورود به سامانه ملی نهضت مسکن saman.mrud.ir

سامانه ملی نهضت مسکن در راستای تامین طرح مسکن حمایتی دولت جدید به آدرس saman.mrud.ir ایجاد شده است. از آن جایی که این سامانه از 28 مهرماه 1400 فعالیت خود را آغاز کرده است شما برای ثبت نام در saman.mrud.ir باید واجد شرایط باشید. سپس با خیال راحت بر اساس راهنمای ورود به سامانه مذکور از امکانات آن استفاده کنید. جهت ورود به سامانه سمن باید چند مرحله ساده را طی کنید که در زیر به آن ها به صورت کامل اشاره می‌کنیم:

برای پیگیری وام ودیعه مسکن کلیک کنید.

  • ابتدا عبارت «سایت سمن» را در اینترنت جستجو کنید. البته با جستجو نشانی اینترنتی saman.mrud.ir نیز می‌توانید به صورت مستقیم وارد سامانه شوید.
  • بعد از آن که نام این سامانه را در اینترنت جستجو و پیدا کردید، روی آدرس یا عنوان آن کلیک کنید.
راهنمای ورود به سامانه ملی نهضت مسکن
  • حالا شما وارد سامانه سمن شده‌اید و می‌توانید از بخش‌های مختلف آن استفاده کنید.

ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن

بعد از ورود به سامانه سمن، باید اقدامات لازم برای ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن را انجام دهید. شما به عنوان یکی از متقاضیان استفاده از طرح مسکن حمایتی، باید شرایطی را داشته باشید که این شرایط از طرف دولت و وزارت راه و شهرسازی تعیین می شود. با مطالعه دقیق شرایط، در صورت صلاحیت می‌توانید نسبت به ثبت نام در سامانه saman.mrud.ir اقدام کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه جامع قبول پست کلیک کنید.

در ادامه مراحل گام به گام ثبت نام در سامانه مدکور را برای شما بیان می کنیم:

  • بعد از ورود به سامانه سمن روی گزینه “ثبت نام نهضت ملی مسکن” کلیک کنید.
ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن
  • شرایط ثبت نام در سامانه را به خوبی مطالعه کنید. سپس بر روی گزینه “متن بالا را مطالعه کرده و می‌پذیرم” کلیک کنید.
مراحل گام به گام ثبت نام در سامانه سمن
  • کد ملی، شماره تلفن همراه و کد امنیتی را در صفحه بعدی وارد کنید و بر روی گزینه “مرحله بعد” کلیک نمایید.
درج اطلاعات در سامانه ملی نهضت مسکن
  • حالا در صفحه جدید باز شده، مشخصات فردی خود را وارد نموده و روی گزینه “مرحله بعد” کلیک کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه پیگیری کارت ملی مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

شیوه ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن
  • در این بخش مشخصات محل سکونت خود را درج کرده و روی گزینه “مرحله بعد” کلیک نمایید.
درج اطلاعات محل سکونت در سامانه سمن
  • در ادامه باید اطلاعات مربوط به افراد حق تکفل خود را بنویسید سپس روی گزینه “مرحله بعد” کلیک کنید.
افراد تحت تکفل
  • در صفحه باز شده، پیش نمایش اطلاعات خود را مشاهده می کنید در صورتی که آن‌ها را تایید می‌کنید، تیک گزینه تایید در پایین صفحه را انتخاب، سپس روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.
نمایش اطلاعات در سامانه ملی نهضت مسکن
  • در صورتی که شما کلیه مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید، ثبت نام شما در سامانه ملی نهضت مسکن به پایان می رسد و با دریافت یک کد پیگیری می توانید مرورگر سیستم را ببندید. دقت کنید که دریافت این کد پیگیری بسیار مهم است و در صورتی که سایت آن را برای شما اعلام نکند؛ یعنی هنوز ثبت نام شما کامل نشده است.

برای اطلاع از نحوه پیگیری کارت خودرو کلیک نمایید.

شرایط ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن saman.mrud.ir

هدف اصلی سامانه سمن برطرف کردن مشکل مسکن خانواده‌های کم برخوردار است تا هر چه سریع‌تر مشکل مسکن آن‌ها را برطرف کند. لذا در همین راستا برای کلیه داوطلبان ثبت نام در این سامانه شرایطی در نظر گرفته شده است. بنابراین باید شما قبل از ثبت نام در این سامانه شرایط آن را به خوبی مطالعه کنید و بعد با خیال راحت ثبت نام خود را تکمیل کنید. در این بخش به مهم‌ترین شرایط ثبت نام در سامانه اشاره می‌کنیم تا شما با آگاهی کامل در مورد آن‌ها بتوانید در سامانه ثبت نام کنید:

  • به عنوان یک فرد متقاضی، شما یا افراد تحت تکفل‌ شما بعد از سال 1384 دارای زمین یا مسکن نباشد. هم‌چنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از خدمات نهادهای عمومی جهت ایجاد مسکن یا خرید زمین استفاده نکرده باشید.
  • باید متاهل یا سرپرست خانوار باشید.
  • فرم «ج» مسکن شما سبز شده باشد.
  • اگر به عنوان یک زن سرپرست هستید در صورت داشتن حداقل 35 سال سن می‌توانید در این طرح ثبت نام کنید.
  • اگر توسط بنیاد ملی نخبگان به عنوان نخبه شناخته می‌شوید یا جزو افراد معلول دارای حداقل 20 سال سن هستید می‌توانید بدون در نظر گرفتن شرایط تاهل یا سرپرست خانوار بودن در این طرح ثبت نام کنید.
  • حداقل باید در 5 سال اخیر در منطقه مورد تقاضا سابقه سکونت داشته باشید.
  • از سال 84 به بعد نباید از تسهیلات بانکی برای خرید زمین یا ساخت مسکن استفاده کرده باشید.
  • باید شرایط لازم را برای دریافت و پرداخت تسهیلات بانکی داشته باشید. به عنوان مثال نباید هیچ گونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی داشته باشید و آن را بتوانید به دولت پرداخت کنید.

این‌ها تنها تعدادی از مهم‌ترین شرایط ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن هستند و شرایط دیگری نیز برای ثبت نام در این طرح مسکن حمایتی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همه شرایط ثبت نام در saman.mrud.ir می‌توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل نمایید.

جهت اطلاع از پیگیری کارت ایثارگری با کد ملی کلیک کنید.

مبلغ وام ساخت مسکن در سامانه

شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که به ذهن کاربران می‌رسد این است که میزان مبلغ وام ساخت مسکن در سامانه saman.mrud.ir چقدر است؟ آیا مقدار این مبلغ برای کلیه متقاضیان در هر نقاط کشور یکسان است یا خیر؟

در مورد این سوال باید گفت، طبق آخرین سخنان وزارت راه و شهرسازی برای افرادی که قصد ثبت نام در این طرح مسکن حمایتی را دارند یک وام چند میلیونی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. میزان این وام برای متقاضیان ساکن سراسر کشور با توجه به موقعیت آن‌ها بین 75 تا 100 میلیون تومان برای سال 1401 خواهد بود. در حالی که در سال گذشته برای متقاضیان ساکن مراکز استان‌ها 400 میلیون تومان و برای متقاضیان ساکن شهرستان‌ها و روستاها 250 میلیون تومان در نظر گرفته‌ شده بود.

مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت وام سامانه ملی مسکن saman.mrud.ir

مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت وام سامانه سمن

موضوع مهم دیگری که در مورد سایت ملی نهضت مسکن باید بدانید این است که مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت وام سامانه ملی مسکن چقدر است؟‌ همان‌گونه که بیان شد دولت برای کسانی که در اکثر نقاط کشور ساکن هستند بین 75 تا 100 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته است.

جهت ارتباط با پورتال شرکت ملی نفت کلیک کنید.

نرخ سود تسهیلات سامانه ملی سمن نهضت مسکن 18 درصد است. حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای بازپرداخت اقساط تسهیلات سامانه ملی نهضت مسکن نیز 12 سال می‌باشد. معمولا مدت زمان بازپرداخت وام سامانه سمن به میزان درآمد خانوارها به صورت شناور بستگی دارد.

امکان ثبت نام مجردها در سامانه سمن

در شرایط ثبت نام سامانه نهضت ملی مسکن بیان شده است که به غیر از معلولین بالای 20 سال و نخبگان ملی کشور هیچ کدام از مجردها نمی‌توانند در آن ثبت نام کنند اما در حال حاضر دولت برای مردان مجرد بالای 23 سال نیز شرایط ثبت نام جدیدی را فراهم کرده است. دولت برای این اشخاص نیز شرایط خاصی را در نظر گرفته است که مشاوران سامانه رسمی می‌توانند در این خصوص شما را بیشتر راهنمایی کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت دولت همراه کلیک نمایید.

به عنوان مثال این متقاضیان باید تا زمان تحویل مسکن متاهل باشند و یک ازدواج دائم انجام داده باشند. در واقع از این طریق دولت آن‌ها را برای ازدواج ترغیب و تشویق می‌کند. این طرح در سال 1400 برای مدت کوتاهی اجرا شد. اما در حال حاضر به صورت کلی به دلیل استقبال جوانان مجرد بالای 23 سال دوباره ایجاد شده است.

آمادگی شهرهای کشور برای ثبت نام متقاضیان در سامانه سمن نهضت مسکن

مبلغ وام ساخت مسکن در سامانه saman.mrud.ir

خوب است بدانید که در حال حاضر کلیه شهرستان‌ها و استان‌های کشور آمادگی لازم برای ثبت نام داوطلبان در سامانه سمن را ندارند. زیرا این سایت تازه احداث شده و آمادگی کاملی برای ثبت نام از کلیه متقاضیان وجود ندارد. اما طبق اطلاعیه‌ای که از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، صادر شده است، کلیه شهرهای زیر برای ثبت نام از متقاضیان در سامانه سمن نهضت مسکن اعلام آمادگی کرده‌اند. در ادامه لیست این شهرها را به صورت کامل بیان می‌کنیم:

استانشهرشهر مجاور (محل تامین زمین )
البرزشهرهای استان البرز (غیر از شهرهای شهرستان نظر آباد )شهر جدید هشتگرد
ایرانشهرسربازراسک
ایرانشهرفنوجنیک شهر
آذربایجان شرقیشهرهای شهرستان تبریزشهر جدید سهند و شهریار
آذربایجان شرقیشهرهای شهرستان‌ اسکوشهر جدید شهریار
آذربایجان غربیارومیهارومیه (گلمان )
آذربایجان غربیقره ‌ضیاءالدینخوی
اصفهانمبارکهشهر جدید مجلسی
اصفهانشهرهای شهرستان اصفهانشهر جدید بهارستان، شهر جدید فولادشهر، شهر جدید مجلسی 
اصفهانطالخونچهشهر جدید مجلسی
اصفهانگوگد گلپایگان
اصفهانشهرهای شهرستان‌ لنجان شهر جدید فولادشهر
اصفهانشهرهای شهرستان‌ نجف‌ آبادشهر جدید فولاد شهر
اصفهانشهرهای شهرستان‌ فلاورجان شهر جدید فولاد شهر
اصفهانشهرهای شهرستان‌ خمینی‌ شهر شهر جدید فولاد شهر
اصفهانتمام شهرهای استان اصفهانشهر جدید مجلسی
بوشهرعسلویهشهر جدید نایبند
بوشهرنخل تقیشهر جدید نایبند
بوشهرچاه‌مبارکشهر جدید نایبند
تهرانتهرانشهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد، شهر جدید ایوانکی، پاکدشت، رباط کریم
تهرانقیام دشتپاکدشت
تهرانشهرهای شهرستان‌ شهریار
تهرانشهرهای شهرستان‌ بهارستان
تهرانشهرهای شهرستان‌ ملاردشهر جدید پرند
تهرانشهرهای شهرستان‌ ری
تهرانشهرهای شهرستان‌ قدس
خراسان رضویمشهد شهر جدید گلبهار، شهر جدید بینالود
خراسان رضویشهرهای شهرستان‌ چنارانشهر جدید گلبهار
خراسان رضویشهرهای شهرستان‌‌ نیشابورشهر جدید بینالود
خوزستانشهرهای استان خوزستانشهر جدید شیرین‌ شهر
خوزستانشهرهای استان خوزستانشهر جدید رامین
ثمنانشهرهای شهرستان‌های ثمنان و گرمسار شهر جدید ایوانکی
سیستان و بلوچستانمحمدیسراوان
سیستان و بلوچستاندوست محمدشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانزهکشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانادیمیشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانبنجارشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانزابلشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانمحمد آبادشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان‌ کنارک
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان زابل
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان هیرمند
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان نیمروزشهر جدید رامشار
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان‌ هامون 
سیستان و بلوچستانشهرهای شهرستان‌ زهک
قزوینمحمدیهمجموعه شهری مهرگان
قزویناسفرورینتاکستان
قزوینبیدستانمجموعه شهری مهرگان
قزوینشریفیهمجموعه شهری مهرگان
قزوینقزوینمجموعه شهری مهرگان
گیلانشاندرمنماسال
فارسشیرازشهر جدید صدرا
فارساهلاشکنان
مازندرانبابلهادی شهر، بابل
مازندرانبابلسرهادی شهر، بابلسر
مازندرانچالوسمرزن آباد
مازندرانساریسورک
مازندرانعباس‌ آبادکلار آباد
مازندرانکوهی خیلجویبار
مازندرانچمستاننور و رویان
مازندرانسلمان شهرکلار آباد
مازندراننشتارودکلار آباد
مرکزیشهرهای شهرستان اراکشهر جدید مهاجران، شهر جدید امیر کبیر
مرکزیشهرهای شهرستان‌ شازندشهر جدید مهاجران
مرکزیشهرهای شهرستان‌ خمینشهر جدید مهاجران
مرکزیشهرهای شهرستان‌ دلیجان شهر جدید امیرکبیر
مرکزیشهرهای شهرستان محلاتشهر جدید امیرکبیر
یزدحمیدیایزد
هرمزگانشهرهای شهرستان بندرعباسشهر جدید علوی
هرمزگانشهرهای شهرستان خمیرشهر جدید علوی

جهت اطلاع از پیگیری ثبت نام مسکن ملی کلیک کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه سمن saman.mrud.ir

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن
  • تصویر کارت ملی متقاضی
  • کپی شناسنامه متقاضی و افراد تحت سرپرستی او
  • تصویر گواهی سرپرستی خانوار در صورت ضرورت
  • کپی سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
  • تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا حداقل به مدت 5 سال اخیر (این مدارک می‌توانند گواهی تحصیل فرزندان، مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای 5 سال، جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر او، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر یا گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان باشند.)

برای اطلاع از خدمات سایت ثبت نام سایپا کلیک کنید.

لازم به ذکر است، بعد از ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن برای بارگذاری مدارک یاد شده به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی مراجعه نمایید. بعد از بارگذاری و ارسال مدارک، در صورتی که کارشناسان پس از پالایش، آن‌ها را تایید کنند باید اصل مدارک فوق را برای تشکیل پرونده به ادارات كل راه و شهرسازی يا ديگر متوليان طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی ارائه دهید.

نحوه ورود به سامانه سمن چگونه است؟

برای ورود به سمانه سمن به نشانی اینترنتی saman.mrud.ir باید مراجعه کنید تا بتوانید وارد صفحه اصلی سامانه شوید.

آیا کلیه افراد می‌توانند در سامانه ملی نهضت مسکن ثبت نام کنند؟

بله، کلیه افراد واجد شرایط می‌توانند در سامانه سمن ثبت نام کنند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط ثبت نام در سامانه می‌توانید مقاله را مطالعه فرمایید.

مبلغ اقساط و مدت بازپرداخت وام سامانه ملی مسکن چقدراست؟

هنوز اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد. اما به محض انتشار اطلاعات در این خصوص آن را بیان خواهیم کرد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *