سامانه های اجتماعی

سامانه مشوق بیمه ای moshavegh.mcls.gov.ir

یکی از مشکلات مهم این روزهای جامعه، بیکاری و عدم پیدا کردن کار توسط افراد تحصیل کرده می باشد. متاسفانه یکی از دلایل بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز بیکاری و نبود شغل مناسب است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه مشوق بیمه ای را در راستای تحقق طرحی با همین نام راه اندازی کرده تا کارفرمایان کارگاه های دارای مجوز با دریافت امتیازاتی از دولت نسبت به استخدام کارجویان تحصیل کرده در مقاطع بالاتر از لیسانس تشویق شوند.

در واقع طرح مذکور در راستای ایجاد تحرک در بازار کار کشور به مرحله اجراسازی رسیده است. با توجه به اهمیت همیشگی ایجاد فرصت های شغلی و عدم بیکاری جوانان، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه مشوق بیمه ای بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه مشوق بیمه ای

معرفی سامانه مشوق بیمه ای

بهتر است بدانیم یکی از وظایف مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم کردن شرایط و زمینه های مناسب برای کارفرمایان جهت استخدام نیروهای کاری و در نتیجه کاهش آمار بیکاری در کشور می باشد.

در حال حاضر طرح های مختلفی توسط این وزارتخانه در راستای حمایت از کارفرمایان و کارجویان به مرحله اجراسازی رسیده است، برای مثال سامانه یارانه دستمزد با هدف رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در زمان شیوع ویروس کرونا و ایجاد آسیب به بنگاه ها و کارگاه های دارای مجوز در کشور راه اندازی شده است.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مالیات بر حقوق بر روی لینک کلیک کنید.

در کنار تمامی طرح های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح مشوق بیمه ای نیز به مرحله اجرا رسیده و در حال حاضر تمامی استان های کشور تحت پوشش طرح مذکور هستند.

تحقق اهداف طرح مشوق بیمه ای نیازمند راه اندازی سامانه ای جامع و یکپارچه می باشد تا کارفرمایان و کارجویان بدون نیاز به مراجعات حضوری تمامی مراحل ثبت نام، پیدا کردن شغل و همچنین نیروی کار موردنظر را به انجام برسانند.

سامانه مشوق بیمه ای به همین منظور راه اندازی شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است، البته متقاضیان کار و کارفرمایان باید دارای یکسری از شرایط باشند تا امکان ثبت نام آنان در سامانه مذکور فراهم شود. برای مثال کارفرمایان باید دارای مجوز رسمی در حوزه فعالیت خود بوده و متقاضیان کار نیز باید دارای مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس باشند.

برای اطلاع از شرایط سامانه سرا خانه کارگر بر روی لینک کلیک کنید.

متاسفانه به دلیل افزایش نرخ بیکاری در کشور بسیاری از افراد ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی را به بیکار ماندن ترجیح می دهند و همین عامل سبب ناامیدی بیشتر افراد تحصیل کرده می شود.

بر اساس قوانین به تصویب رسیده طرح مشوق بیمه ای متقاضیان کار و کارفرمایان در سامانه مشوق بیمه ای ثبت نام می کنند، کارفرمایان رزومه و شرایط کارجویان را بررسی کرده و در صورت مشاهده شرایطی که مورد نظرشان است با فرد جویای کار ارتباط گرفته و در نهایت برای جایگاه شغلی مورد نظر به توافق می رسند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه ثبت نام ودیعه مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

حال سوال این است که حمایت دولت به چه صورت می باشد؟ دولت در راستای ایجاد انگیزه و تحریک در بازار کار کشور به کارفرمایان دارای مجوز فعالیت قانونی و رسمی که از طریق سامانه مشوق بیمه ای افراد تحصیل کرده با مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس را استخدام می کنند به مدت دو سال 23 درصد از میزان حداقل حقوقی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت سالانه مشخص می کند را برای هر فردی که استخدام می کنند پرداخت کرده و در همین مدت دو سال سهم کارفرمایان از حق بیمه افراد استخدام شده را به صفر می رساند.

ورود به سامانه مشوق بیمه ای moshavegh.mcls.gov.ir

بخش های سامانه مشوق بیمه ای

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور تمامی سازمان ها، ارگان ها، ادارات، وزارتخانه ها و… در راستای گسترش خدمات غیر حضوری و افزایش رفاه مراجعه کنندگان خود اقدام به راه اندازی سامانه های آنلاین کرده اند. تعداد این سامانه ها به تدریج رو به افزایش و میزان مراجعات حضوری مردم به مراکز مربوطه در حال کاهش است.

گسترش تعداد سامانه آنلاین در کشور علاوه بر اینکه میزان مراجعات حضوری و ازدحام جمعیت را در مراکز مربوطه کاهش می دهد بلکه سبب جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه های اضافی و انرژی شده و در عین حال روند انجام امورات را تسریع می بخشند. در حال حاضر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه های متعددی از جمله سامانه بیمه بیکاری، سامانه جامع روابط کار و سامانه مشوق بیمه ای را راه اندازی کرده و در اختیار عموم مردم قرار داده است.

سامانه مشوق بیمه ای در راستای طرحی با همین عنوان توسط معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون طراحی و راه اندازی شده تا کارفرمایان و متقاضیان کار که مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس دارند نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

برای اطلاع از بخش های سامانه یکپارچه فروش خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

بعد از ایجاد حساب کاربری در سامانه مذکور کارفرمایانی که کارگاه آنان دارای مجوز رسمی و قانونی می باشد به سامانه مراجعه کرده، رزومه و شرایط افراد جویای کار را بررسی و در نهایت با افراد موردنظر ارتباط برقرار می کنند.

بر اساس قوانین طرح مشوق بیمه ای که با هدف ایجاد رونق در بازار کار کشور و کاهش نرخ بیکاری به مرحله اجراسازی رسیده، دولت به کارفرمایانی که از طریق سامانه مشوق بیمه ای نسبت به استخدام متقاضیان کار اقدام می کنند به مدت دو سال 23 درصد میزان حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به ازای هر نفر نیروی کار، پرداخت کرده و همچنین سهم کارفرما از حق بیمه افراد استخدام شده را به صفر می رساند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک بر روی لینک کلکی کنید.

لازم به ذکر است برای استفاده از امکانات سایت مشوق بیمه ای چه کارفرمایان و چه کارجویان باید در سامانه مشوق بیمه ای ثبت نام کنند. بنابراین چنانچه مراحل ثبت نام خود را طی کرده اید حال برای ورود مجدد به سامانه باید نشانی اینترنتی moshavegh.mcls.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سامانه نمایش داده شود، سپس مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “ورود به پنل کاربری” کلیک نمایید.

ورود به سامانه مشوق بیمه ای

در مرحله جدید باید نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی که در صفحه مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “ورود” را انتخاب کنید. چنانچه رمز عبور خود را فراموش کرده اید می توانید از گزینه “ورود با رمز عبور یکبار مصرف” که در بالای همین صفحه قرار گرفته، استفاده کنید.

نام کاربری سامانه مشوق بیمه ای

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه سماح بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت نام در سامانه مشوق بیمه ای moshavegh.mcls.gov.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله هدف از راه اندازی سایت مشوق بیمه ای را توضیح دادیم، امتیارات ارائه شده توسط دولت به کارفرمایان و نحوه ورود به سامانه را نیز با ارائه تصویر بیان کردیم.

همانطور که گفتیم برای ورود به سامانه مشوق بیمه ای و استفاده از خدمات آن ابتدا باید ثبت نام کرده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. به همین منظور چنانچه قصد ثبت نام در سامانه را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی moshavegh.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی سایت مشوق بیمه ای شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “پیش ثبت نام” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه مشوق بیمه ای

لازم به ذکر است ثبت نام متقاضیان کار و کارفرمایان از طریق دو بخش متفاوت انجام می شود، در ادامه مطلب هر مورد را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

ثبت نام متقاضیان کار

با انجام مرحله قبلی حال وارد صفحه ای خواهید شد که برای ورود به مراحل ثبت نام باید بر روی گزینه “ثبت نام متقاضی کار” کلیک نمایید.

ثبت نام متقاضیان کار

برای اطلاع از امکانات سامانه مخابرات من بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت نام کارفرمایان

چنانچه به عنوان کارفرما قصد ثبت نام در سامانه مشوق بیمه ای را دارید باید بعد از انجام مرحله قبلی با وارد شدن به صفحه جدید، گزینه “ثبت نام بنگاه” را انتخاب کنید.

ثبت نام کارفرمایان

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

امکانات سامانه مشوق بیمه ای

همانطور که گفتیم طرح مشوق بیمه ای توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجراسازی رسیده تا از این طریق نرخ بیکاری در کشور کاهش یابد. متاسفانه بسیاری از افراد جویای کار که بعد از اخذ مدرک لیسانس، کار مناسب را پیدا نمی کنند مجددا به دانشگاه برگشته و درصد قابل توجهی از افراد فارغ التحصیل مقاطع بالاتر از لیسانس نیز بیکار هستند.

دولت در راستای به کارگیری چنین افرادی مزایای مختلفی را به کارفرمایان دارای مجوز رسمی و قانونی می دهد تا افراد تحصیل کرده بالاتر از مقاطع تحصیلی لیسانس و جویای کار را استخدام کنند.

برای اطلاع از نحوه خرید کالا از سامانه بازرگام بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است علاوه بر امکان ثبت نام در سامانه مشوق بیمه ای، بخش ها و امکانات دیگری نیز در دسترس می باشند که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

مشاهده گزارش

طرح مشوق بیمه ای به گونه ای طراحی شده تا جزئیات پیاده سازی طرح در استان های مختلف در سامانه مشوق بیمه ای برای تمامی کاربران قابل دسترس باشد. در بخش مشاهده گزارش امکان مشاهده قردادهای به انجام رسیده، تعداد افراد ثبت نام شده و… قابل مشاهده می باشند.

به همین منظور چنانچه قصد مشاهده گزارشات مربوط به این طرح را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی moshavegh.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “مشاهده گزارش” کلیک نمایید.

مشاهده گزارش در سامانه مشوق بیمه ای

سپس می توانید بازه زمانی مورد نظر خود جهت مشاهده گزارش را تعیین و گزینه “جستجو” را انتخاب کنید.

جستجوی گزارشات

برای اطلاع از نحوه دریافت برچسب از سامانه عوارضی آزاد راه بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

استان های تحت پوشش

در ابتدای آغاز طرح مشوق بیمه ای تمامی استان های کشور تحت پوشش این طرح نبودند ولی در حال حاضر کارفرمایان و متقاضیان کار در تمامی استان ها امکان ثبت نام در سامانه مشوق بیمه ای را دارند.

به همین منظور چنانچه قصد اطلاع از استان های تحت پوشش این طرح را دارید باید بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه بر روی گزینه “استان های تحت پوشش طرح” کلیک نمایید.

استان های تحت پوشش در سامانه moshavegh.mcls.gov.ir

با ورود به مرحله بعدی مطابق با تصویر زیر نام استان های تحت پوشش را مشاهده خواهید کرد.

استان های مشمول طرح

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور کارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

دستورالعمل و شرایط

بدون شک هیچ طرحی از جانب دولت بدون اعمال شرایط و تعیین دستورالعمل به مرحله اجرا سازی نمی رسد. بنابراین چنانچه قصد اطلاع از این موارد را دارید بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه مشوق بیمه ای باید از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “دریافت دستور العمل” کلیک کرده و فایل مربوطه را دانلود کنید.

دستورالعمل طرح مشوق بیمه ای

برای اطلاع از امکانات سامانه سکوی خدمات شهروندان بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه مشوق بیمه ای وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی moshavegh.mcls.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای افراد جویای کار و متقاضی ثبت نام در سایت مشوق بیمه ای شرایطی در نظر گرفته شده است؟

بله، افراد جویای کار در صورتی امکان ثبت نام در سامانه مذکور را دارند که مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس داشت باشند.

آیا کارفرمایانی که هنوز مجوز قانونی فعالیت خود را دریافت نکرده اند می توانند در سایت مشوق بیمه ای ثبت نام کنند؟

خیر، امکان ثبت نام برای کارفرمایانی فراهم است که دارای مجوز قانونی و رسمی برای حوزه فعالیت خود باشند.

آیا می توان از طریق مراجعه به سایت مشوق بیمه ای از نام استان های تحت پوشش طرح مذکور اطلاع پیدا کرد؟

بله، این امکان در سایت مشوق بیمه ای فراهم شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *