سامانه های اجتماعی

سامانه مشاغل سخت و زیان آور sakht.mcls.gov.ir

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با راه اندازی سامانه مشاغل سخت و زیان آور، امکانی را فراهم کرده تا کارکنان چنین مشاغلی مراحل ثبت و پیگیری درخواست سختی کار خود را به صورت غیر حضوری به انجام برسانند. در حال حاضر چندین شغل توسط وزارت تعاون به عنوان شغل های با سختی کار بالا و زیان آور برای سلامت جسمی و روحی افراد تعیین شده است. به دلیل سخت بودن شرایط چنین کارهایی، سوابق بیمه ای کارکنان مشاغل با سختی کار بالا، یک و نیم برابر محاسبه می شوند، بنابراین بازنشستگی در شغل های با سختی کار زودتر انجام خواهد شد.

در سامانه مشاغل سخت و زیان آور امکاناتی از قبیل ثبت درخواست، پیگیری نتیجه و بازیابی کد رهگیری در دسترس می باشد. با توجه به اهمیت ثبت درخواست سختی کار برای کارکنان مشاغل نامبرده در لیست وزارت تعاون، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف، سامانه مشاغل سخت و زیان آور بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با سامانه مشاغل سخت و زیان آور

هر کار و شغلی در کشور دارای سختی های مختص به خود بوده و هیچ کاری به راحتی انجام نمی شود، ولی در کشور ما مشاغلی وجود دارند که میزان و درجه سختی آن ها برای سلامت جسمی و روحی کارکنان زیان آور است. به همین علت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لیستی شامل 110 عنوان شغلی را تهیه کرده که جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند.

برای اطلاع از نحوه ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بر روی لینک کلیک کنید.

کارکنان چنین مشاغلی باید نسبت به ثبت درخواست سختی کار خود اقدام کنند تا سوابق بیمه ای آنان یک و نیم برابر شده و زودتر از کارکنان سایر مشاغل عادی به بازنشستگی برسند. در همین راستا سامانه مشاغل سخت و زیان آور توسط وزارت تعاون راه اندازی شده تا مراحل ثبت درخواست سختی کار و پیگیری آن به صورت غیر حضوری انجام شود.

حال سوال مهم این است که از دیدگاه وزارت تعاون، تعریف سختی کار چیست؟ این وزارتخانه مشاغل سخت و زیان آور را چنین تعریف می کند: ” مشاغل سخت و زیان آور شامل کارهایی هستند که عوامل و شرایط تعیین شده برای آن ها استاندارد نبوده و در اثر اشتغال طولانی مدت، تنشی به کارگر وارد می شود که سطح سختی بالاتری نسبت به شرایط و تحمل روحی و جسمی انسان دارد.”

برای اطلاع از امکانات سامانه نظارت بر اجرای استاندارد بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین افرادی که تصور می کنند شغل آنان جزء مشاغل سخت و زیان آور است، می توانند به سامانه مذکور مراجعه کرده و درخواست خود را برای انجام بررسی ها و اعلام نتیجه، به ثبت برسانند.

ورود به سامانه مشاغل سخت و زیان آور sakht.mcls.gov.ir

در قسمت قبلی همین مقاله تعریف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درمورد مشاغل سخت و زیان آور بیان کردیم، حال بهتر است بدانیم از دیدگاه این وزارتخانه، مشاغل سخت و زیان آور به دو دسته تقسیم می شوند. در ادامه مطلب به معرفی این دو دسته شغلی می پردازیم:

دسته اول: شغل مورد نظر جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود ولی کارفرما می تواند با فراهم کردن شرایط بهتر ایمنی و بهداشتی، سختی های کار را به صورت کامل حذف کند.

دسته دوم: شغل جزء مشاغل سخت وزیان آور محسوب می شود ولی سختی آن با فراهم کردن هیچ شرایطی توسط کارفرما، به صورت کامل حذف نمی شود ولی سطح سختی کاهش می یابد.

برای اطلاع از نحوه خرید خودرو از بورس کالا بر روی لینک کلیک کنید.

در گذشته و تا قبل از راه اندازی سامانه مشاغل سخت و زیان آور، کارکنان چنین مشاغلی باید به صورت حضوری به اداره کار استان خود مراجعه کرده و مراحل ثبت درخواست را به انجام می رساندند. خوشبختانه با راه اندازی سامانه مذکور مراجعات حضوری به ادارات کار حذف شده و ثبت درخواست به صورت آنلاین انجام می شود.

با توجه به توضیحات گفته شده چنانچه قصد ورود به سامانه مشاغل سخت و زیان آور را دارید باید نشانی اینترنتی sakht.mcls.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس گزینه و بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ورود به سامانه مشاغل سخت و زیان آور

برای اطلاع از خدمات سامانه مالیار بر روی لینک کلیک کنید.

سامانه ثبت نام مشاغل سخت و زیان آور sakht.mcls.gov.ir

چنانچه شغل شما نیز جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، برای اعمال سختی کار باید درخواست خود را در سامانه مختص به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ثبت رسانده و مراحل ثبت نام را طی کنید. برای انجام این کار به صفحه اصلی سامانه مشاغل سخت و زیان آور وارد شده و در قسمت “ثبت نام جدید” کد ملی، نام و نام خانوادگی خود را درج کرده و بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه مشاغل سخت و زیان آور

در مرحله جدید باید مشخصات فردی خواسته شده را در قسمت های مربوطه وارد کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

مراحل ثبت درخواست در سامانه مشاغل سخت و زیان آور

سپس باید مشخصات کارگاه محل کار خود را در سامانه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.

نحوه ثبت درخواست سختی کار

با انجام مراحل قبلی یک جدول که شامل شرایط سختی کار و میزان برخورداری شما از آن ها می باشد به همراه کد رهگیری ثبت نام نمایش داده خواهد شد.

شرایط سامانه مشاغل سخت و زیان آور

بعد از گذشت مدت زمانی چنانچه قصد پیگیری نتیجه ثبت درخواست سختی کار خود را دارید باید به صفحه اصلی سامانه مشاغل سخت و زیان آور وارد شده و در قسمت “پیگیری ثبت نام” کد ملی و کد پیگیری خود را درج کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

پیگیری درخواست در سامانه مشاغل سخت و زیان آور

در نهایت صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده خواهد شد که وضعیت بررسی درخواست شما در آن مشخص شده است.

نتیجه درخواست سختی کار

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه مدیریت ممیزی بر روی لینک کلیک کنید.

بازیابی کد رهگیری در سامانه مشاغل سخت و زیان آور

در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم که با استفاده از کد رهگیری که به هنگام ثبت نام در سامانه مشاغل سخت و زیان آور دریافت کرده اید، امکان پیگیری نتیجه بررسی ها برای شما فراهم می شود. حال چنانچه کد رهگیری را فراموش کرده و در اختیار ندارید باید به صفحه اصلی سامانه مشاغل سخت و زیان آور وارد شده و از قسمت “پیگیری ثبت نام” بر روی گزینه “فراموشی کد رهگیری” کلیک نمایید.

فراموشی کد رهگیری سامانه مشاغل سخت و زیان آور

در مرحله جدید باید مطابق با تصویر زیر کد ملی، شماره شناسنامه و تاریخ تولد خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ارسال” را انتخاب کنید.

بازیابی کد رهگیری سامانه مشاغل سخت و زیان آور

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور مجوز مراکز بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازنشستگی کارکنان مشاغل سخت و زیان آور، شرایطی را تعیین کرده تا در صورت برخورداری کارکنان از آن شرایط، سوابق بیمه ای افراد یک و نیم برابر محسوب شود. با انجام این کار، بازنشستگی کارکنان مشاغل سخت و زیان آور زودتر از سایر مشاغل انجام خواهد شد. به همین علت در ادامه مطلب شرایط بازنشستگی چنین شغل هایی را توضیح می دهیم:

شرایط بازنشستگی برای مردان

  • داشتن 50 سال سن و 30 سال سابقه (سابقه سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم + سابقه عادی)
  • داشتن 60 سال سن و حداقل 10 سال سابقه (سابقه سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم + سابقه عادی)
  • داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی

شرایط بازنشستگی برای زنان

  • داشتن حداقل 20 سال سابقه و 42 سال سن (سابقه سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم + سابقه عادی)
  • داشتن 45 سال سن و 30 سال سابقه (سابقه سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم + سابقه عادی)
  • داشتن 55 سال سن و حداقل 10 سال سابقه (سابقه سخت و زیان آور ضرب در یک و نیم + سابقه عادی)
  • داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرط سنی

بنابراین بهتر است قبل از ثبت درخواست بررسی سختی کار ابتدا از شرایط کامل بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور و لیست این مشاغل مطلع شوید.

برای اطلاع از امکانات سامانه شفافیت بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم به سامانه مشاغل سخت و زیان آور وارد شویم؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی sakht.mcls.gov.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

شرایط بازنشستگی در شغل های سخت و زیان آور چیست؟

در همین مقاله به شرایط بازنشستگی چنین شغل هایی اشاره شده است.

آیا امکان ثبت درخواست سختی کار به صورت غیر حضوری وجود دارد؟

بله، برای انجام این کار باید به سایت مشاغل سخت و زیان آور مراجعه کنید.

آیا در سامانه مشاغل سخت و زیان آور امکان بازیابی کد رهگیری ثبت درخواست فراهم است؟

بله، این امکان در سایت مذکور وجود دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *