سامانه های حقوقی

ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی + راهنمای ثبت چک در سامانه

بانک مرکزی برای جلوگیری از سوء استفاده مربوط به سیستم چک های بانکی و سازمان دهی چک ها، اقدام به ارائه چک صیاد کرده که با عنوان چک های بنفش نیز شناخته می شوند. طبق ضوابط مربوط به چک های صیاد، افراد صادر کننده و دریافت کننده چک باید اطلاعات مربوط به هر فقره چک را به هنگام صدور و دریافت در سامانه ای جامع به نام سامانه پیچک یا همان سامانه صیاد وارد نمایند. در حال حاضر هر یک از بانک های کشور بخشی با عنوان سامانه صیاد در صفحه اصلی سایت خود قرار داده اند تا مشتریان بانک ها به راحتی به این سامانه دسترسی داشته باشند، سامانه صیاد بانک کشاورزی نیز به همین منظور در اختیار مشتریان این بانک قرار گرفته است.

با توجه به اینکه چک های صیاد تا حد بسیار زیادی توانسته اند از سوء استفاده های مالی مربوط به چک جلوگیری کنند دیگر چک های قدیمی توسط بانک ها صادر نخواهد شد، به همین منظور یادگیری نحوه ورود به سامانه صیاد، استعلام، ثبت چک و یا انتقال آن برای همه افراد ضروری می باشد، زیرا علاوه بر ثبت اطلاعات چک توسط صادر کننده، این مرحله باید توسط دریافت کننده نیز طی شود. به همین علت ما در این مقاله به بررسی نحوه ورود، ثبت چک، انتقال و همچنین استعلام در سامانه صیاد بانک کشاورزی می پردازیم.

ورود به سامانه صیاد برای ثبت چک

معرفی سامانه صیاد بانک کشاورزی

همانطور که گفتیم در حال حاضر دیگر چک های قدیمی توسط بانک ها صادر نمی شوند و چک های صیاد بنفش رنگ جایگزین چک های قدیمی شده اند. این کار توسط بانک مرکزی به منظور جلوگیری از گسترش سوء استفاده مالی از چک انجام شده است. صدور، دریافت و انتقال چک های صیاد نیازمند ثبت اطلاعات در سامانه ای به نام سامانه پیچک یا همان سامانه صیاد می باشند.

لازم به ذکر است اگر اطلاعات چک توسط فرد صادر کننده و همچنین فرد دریافت کننده در سامانه صیاد ثبت نشود، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد، از این رو بهتر است با بخش های مختلف سامانه صیاد آشنا شوید. درمورد سامانه پیچک بهتر است بدانیم سامانه ای واحد یا یکتا نیست یعنی از بسترهای مختلفی می توان وارد این سامانه شده و امور مربوط به چک های بنفش را انجام داد.

برای اطلاع از بخش های سایت بانک ملی بر روی لینک کلیک کنید.

از این رو در حال حاضر چند روش برای ورود به سامانه پیچک وجود دارد. در روش اول همراه بانک برخی از بانک ها امکان ورود به سامانه صیاد را فراهم کرده اند ولی مشتریان باید به بانکی که در آن حساب دارند مراجعه کرده و همراه بانک خود را فعال کنند. در روش دوم می توان از اپلیکیشن های مورد تایید حوزه پرداخت که لیست آن ها در سایت شاپرک موجود می باشد استفاده کرد، ورود به سامانه پیچک از طریق این اپلیکیشن ها نیازی به فعال سازی از جانب بانک مرجع ندارد.

روش سوم ورود به سامانه صیاد مربوط به سایت اصلی هر بانک می باشد که بخشی را برای ورود به سامانه پیچک در نظر گرفته اند. درمورد ورود به سامانه صیاد بانک کشاورزی بهتر است بدانیم که فقط مشتریان این بانک می توانند چک های صیاد بانک کشاورزی را از طریق سایت این بانک به ثبت برسانند و چک صیاد بانک دیگری امکان ثبت از طریق سایت بانک کشاورزی را ندارد.

برای اطلاع از بخش های سایت بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور برای ورود به این سامانه از طریق سایت بانک کشاورزی ابتدا باید نشانی اینترنتی bki.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید و از صفحه اصلی سایت گزینه “میز خدمات الکترونیک” را انتخاب کنید.

ورود به سامانه صیاد بانک کشاورزی

سپس از بخش بانکداری غیر حضوری، بر روی گزینه سامانه صیاد کلیک نمایید.

وارد شدن به سامانه  bki.ir

ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی

همانطور که گفتیم اطلاعات چک های جدید صیاد باید توسط فرد صادر کننده و دریافت کننده در سامانه پیچک به ثبت برسند در غیر این صورت فاقد اعتبار خواهند بود. در سایت بانک کشاورزی این امکان فراهم شده تا مشتریان همین بانک بتوانند چک های مربوط به بانک کشاورزی را در سامانه صیاد بانک کشاورزی به ثبت برسانند. به همین منظور ابتدا باید با درج و جستجو نشانی اینترنتی bki.ir در مرورگر، از صفحه اصلی سایت بانک کشاورزی گزینه سامانه صیاد را مطابق با تصویر زیر انتخاب کنید.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی

سپس در مرحله جدید دو روش برای ورود به سامانه صیاد در اختیار شما قرار داده می شود، در روش اول باید بر اساس شماره حساب مطابق با تصویر زیر احراز هویت را انجام دهید.

احراز هویت در سامانه صیاد بانک کشاورزی

در روش دوم برای ورود به سامانه صیاد بانک کشاورزی می توانید از طریق شماره کارت احراز هویت را به پایان برسانید.

درج شماره کارت در سامانه صیاد

بعد از انجام احراز هویت با یکی از روش های زیر وارد سامانه اصلی صیاد شده و می توانید گزینه ثبت چک را انتخاب کرده و اطلاعات چک صیاد را به ثبت برسانید.

راهنمای ثبت چک دریافتی در سامانه صیاد بانک کشاورزی

همانطور که گفتیم سامانه صیاد بانک کشاورزی که از طریق سایت اصلی این بانک قابل دسترسی می باشد فقط به مشتریان همین بانک اجازه دسترسی می دهد و هیچ چکی را به جزء چک بانک کشاورزی به ثبت نمی رساند. بنابراین برای ثبت چک دریافتی این بانک باید از صفحه اصلی سایت گزینه سامانه صیاد را انتخاب کرده و سپس با استفاده از شماره حساب مطابق با تصویر زیر احراز هویت خود را انجام دهید.

ثبت چک دریافتی در سامانه صیاد بانک کشاورزی

در روش دیگر احراز هویت این امکان فراهم شده تا با درج شماره کارت این مرحله را طی کنید.

احراز هویت با شماره کارت در سامانه  bki.ir

با وارد شدن به سامانه صیاد بانک کشاورزی باید گزینه ثبت چک را انتخاب کرده و اطلاعات چک دریافتی را به ثبت برسانید.

انتقال چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی

همانطور که گفتیم اطلاعات چک های صیاد باید به هنگام صدور، انتقال و دریافت در سامانه پیچک یا همان صیاد ثبت شوند، با توجه به اینکه این سامانه یکتا نیست پس بانک های مختلف می توانند بسترهای متفاوتی را برای ورود به آن ایجاد کنند.

بانک کشاورزی نیز به منظور ثبت چک های همین بانک توسط مشتریان خود گزینه سامانه صیاد را در صفحه اصلی سایت قرار داده است. برای انتقال چک های بنفش صیادی باید مطابق با قسمت های قبلی همین مقاله وارد صفحه اصلی سایت بانک کشاورزی شده و با انجام احراز هویت وارد سامانه صیاد بانک کشاورزی شوید.

دانلود سامانه صیاد بانک کشاورزی

دانلود سامانه صیاد بانک کشاورزی

لازم به ذکر است در حال حاضر برخی از بانک ها دسترسی به سامانه صیاد را جزء همراه بانک خود قرار داده اند ولی بانک کشاورزی تاکنون این امکان را فراهم نکرده است، ولی می توانید از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن های حوزه پرداخت که مورد تایید بوده و در سایت شاپرک قرار گرفته اند، چک های صیاد بانک کشاورزی را ثبت کنید.

استعلام چک صیاد بانک کشاورزی

یکی دیگر از امکانات سامانه صیاد بانک کشاورزی، استعلام چک می باشد. برای استعلام چک های صیاد می توانید از طریق درج و جستجو نشانی اینترنتی bki.ir در مرورگر وارد صفحه اصلی سایت بانک کشاورزی شده و بر روی گزینه سامانه صیاد کلیک نمایید. سپس با استفاده از احراز هویت از طریق شماره حساب وارد سامانه صیاد بانک کشاورزی شده و گزینه استعلام را انتخاب کنید.

استعلام چک صیاد بانک کشاورزی

اگر به شماره حساب خود دسترسی ندارید باید از طریق روش احراز هویت با شماره کارت وارد سامانه صیاد بانک کشاورزی شده و استعلام را انجام دهید.

بررسی چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی

لازم به ذکر است امکان استعلام چک های صیاد توسط سایت بانک مرکزی نیز فراهم می باشد، به این منظور باید نشانی اینترنتی cbi.ir را در مرورگر جستجو کرده و مطابق با تصویر زیر از از بخش نظام های پرداخت و زیر ساخت، گزینه استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی را انتخاب کنید.

استعلام چک از سایت بانک مرکزی

در مرحله جدید برای انجام استعلام چک باید شناسه صیادی آن را در قسمت مربوطه درج کنید.

بررسی چک در سایت بانک مرکزی

تایید چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی

دسترسی به تمامی خدمات مربوط به چک های صیادی از طریق ورود به سامانه صیاد بانک کشاورزی امکان پذیر است و روش ورود به سامانه نیز مشابه می باشد، بنابراین برای تایید چک های جدید بنفش بانک کشاورزی باید مطابق قسمت های قبلی همین مقاله وارد سایت اصلی بانک کشاورزی شوید، گزینه سامانه صیاد را انتخاب کرده، احراز هویت خود را انجام دهید و در نهایت وارد فضای اصلی سامانه پیچک گردید.

برای اطلاع از بخش های سامانه گواهی عدم سوء پیشینه بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان برنامه سامانه صیاد بانک کشاورزی را دانلود کرد؟

در حال حاظر برای سامانه پیچک بانک کشاورزی برنامه اختصاصی طراحی نشده ولی می توانید یکی از اپلیکیشن های مورد تایید سایت شاپرک را به این منظور دانلود و نصب نمایید.

آیا سامانه صیاد بانک کشاورزی، چک صیاد بانک های دیگر را نیز ثبت می کند؟

خیر، سامانه صیاد این بانک مختص چک های بانک کشاورزی و مشتریان این بانک می باشد.

آیا برای ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی باید شماره حساب خود را نیز درج کنیم؟

قبل از ورود به این سامانه باید از طریق درج شماره حساب و یا شماره کارت بانک کشاورزی خود احراز هویت انجام دهید.

آیا از طریق اپلیکیشن آپ می توان چک های صیاد بانک صادرات را به ثبت رساند؟

بله، این امکان در اپلیکیشن آپ فراهم می باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *