سامانه های مالی و سرمایه

سامانه صیاد بانک پاسارگاد + ثبت، تایید و انتقال چک صیادی

یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری در زمینه صدور چک، کاهش صدور چک هایی که صاحبان خوش حساب ندارند و به طور کلی افزایش اطمینان در معاملاتی که چک در آن ها صادر و دریافت می شود، طراحی و صدور چک های صیاد می باشد. مشخصات چک های صیاد باید در سامانه ای به نام سامانه پیچک یا همان سامانه صیاد به ثبت برسند در غیر این صورت فاقد اعتبار خواهند بود، سامانه صیاد بانک پاسارگاد نیز به همین منظور طراحی و فعال شده تا مشتریان بانک پاسارگاد بتوانند با مراجعه به این سامانه چک های صیاد خود را به ثبت برسانند، تایید کرده و یا انتقال دهند.

با توجه به گسترش صدور چک های صیاد و جایگزینی تمام چک های قدیمی با چک های جدید صیاد، ضروری است تمام کسانی که با صدور و دریافت چک در ارتباط هستند نحوه ثبت، تایید و انتقال این چک ها را یاد بگیرند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی بخش های مختلف سامانه صیاد بانک پاسارگاد می پردازیم.

معرفی سامانه صیاد بانک پاسارگاد

معرفی سامانه صیاد بانک پاسارگاد

بانک مرکزی برای افزایش اطمینان در صدور و دریافت چک های بانکی، کاهش میزان کلاهبرداری در زمینه صدور چک و آگاهی دریافت کنندگان از خوش حسابی صادر کننده اقدام به طراحی چک های جدید بانکی به نام چک صیاد کرده است.

چک های صیاد که بنفش رنگ می باشند و با نام چک های بنفش نیز شناخته می شوند در صورتی دارای اعتبار خواهند بود که فرد صادر کننده هر فقره چک و فرد دریافت کننده اطلاعات چک اعم از شناسه 16 رقمی صیاد، تاریخ سر رسید، مبلغ و… را در سامانه ای خاص به ثبت برسانند.

سامانه ای که به این منظور توسط بانک مرکزی راه اندازی شده سامانه پیچک نام دارد. لازم به ذکر است که پیچک سامانه ای واحد یا یکتا نیست، یعنی بسترهای متفاوتی برای ورود به این سامانه وجود دارند. این بسترها متعلق به بانک های کشور بوده و یا اینکه یکی از بخش های اپلیکیشن های حوزه پرداخت هستند که به تایید بانک مرکزی رسیده اند.

سامانه صیاد بانک پاسارگاد نیز به همین منظور راه اندازی شده تا مشتریان بانک پاسارگاد که بخش بانکداری الکترونیکی حساب خود را فعال کرده اند بتوانند خدمات مربوط به چک های صیاد خود را به انجام برسانند. بنابراین مشتریان دیگر بانک ها امکان استفاده از سامانه چک صیاد بانک پاسارگاد را نخواهند داشت.

ورود به سامانه صیاد بانک پاسارگاد

همانطور که گفتیم چک های صیاد توسط بانک مرکزی در راستای کاهش جرایم حوزه چک های بانکی و افزایش اطمینان در معاملاتی که با چک انجام می شوند، طراحی شده است. چک های صیاد در صورتی دارای اعتبار هستند که اطلاعات هر فقره چک به هنگام صدور و دریافت در سامانه ای به نام پیچک به ثبت برسد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صیاد بانک کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

یعنی اگر فرد صادر کننده اطلاعات چک را به ثبت برساند ولی فرد دریافت کننده این کار را انجام ندهد چک فاقد اعتبار می باشد. سامانه پیچک بانک مرکزی سامانه ای یکتا یا واحد نیست یعنی بسترهای مختلفی برای ورود به آن وجود دارد.

در حال حاضر تمامی بانک های کشور از جمله بانک پاسارگاد بخشی را به عنوان سامانه صیاد جزء خدمات خود قرار داده اند. البته لازم به ذکر است که سامانه های صیاد هر بانک مختص مشتریان همان بانک می باشد، ولی در حال حاضر برخی از اپلیکیشن های حوزه پرداخت سامانه صیاد را در اختیار تمامی بانک ها قرار داده اند، لیست این اپلیکیشن های مورد تایید در سایت شاپرک به نشانی shaparak.ir قرار داده شده است.

برای اطلاع از خدمات سامانه صیاد بانک ملت بر روی لینک کلیک کنید.

مشتریان بانک پاسارگاد که خدمات بانکداری الکترونیکی این بانک را برای خود فعال کرده اند می توانند از طریق درج و جستجو نشانی اینترنتی bpi.ir در مرورگر وارد صفحه اصلی سایت بانک پاسارگاد شده و سپس مطابق با تصویر زیر از سمت راست صفحه بر روی گزینه “سامانه مدیریت چک” کلیک نمایید.

ورود به سامانه صیاد بانک پاسارگاد

در مرحله جدید باید کد ملی یا شناسه ملی، شماره تماس همراه و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج کرده و در نهایت گزینه “ورود” را انتخاب نمایید.

وارد شدن به سامانه صیاد

ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

مطابق با قانون چک های جدید صیادی اگر به هنگام صدور اطلاعات هر فقره چک از جمله شناسه 16 رقمی صیاد، مبلغ، تاریخ سر رسید و… در سامانه صیاد به ثبت نرسند، چک فاقد اعتبار می باشد. بنابراین مشتریان بانک پاسارگاد که بخش بانکداری الکترونیک را برای حساب خود فعال کرده اند می توانند از طریق نشانی اینترنتی bpi.ir وارد صفحه اصلی سایت این بانک شده و بعد از ورود به بخش “سامانه مدیریت چک ها” و سپس پنل کاربری خود، مطابق با تصویر زیر گزینه “خدمات چک” و سپس “ثبت چک” را انتخاب کنند.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

در مرحله جدید باید مطابق با تصویر زیر مشخصات خواسته شده مانند شناسه صیاد، مبلغ، تاریخ سر رسید، مشخصات دریافت کننده، شماره شبای مقصد و… را در قسمت های مربوطه وارد نمایید و در نهایت بر روی گزینه “افزودن” کلیک کنید.

ثبت کردن چک صیاد

تایید چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

همانطور که گفتیم علاوه بر فرد صادر کننده چک های صیاد، فرد دریافت کننده نیز باید مشخصات چک دریافتی را در سامانه صیاد به ثبت برساند تا چک قابلیت نقد شدن داشته باشد. ثبت مشخصات چک صیاد توسط فرد دریافت کننده با عنوان “تایید چک” شناخته می شود.

بنابراین بخش تایید چک سامانه صیاد بانک پاسارگاد برای دریافت کنندگان طراحی شده است. لازم به ذکر است فقط افرادی که در بانک پاسارگاد حساب داشته و بخش بانکداری الکترونیک آن را نیز فعال کرده اند امکان استفاده از سامانه صیاد بانک پاسارگاد را خواهند داشت.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه صیاد بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه قصد ثبت چک دریافتی را در سامانه صیاد این بانک دارید باید بعد از ورود به پنل کاربری خود در بخش سامانه صیاد این بانک، گزینه “خدمات چک” و سپس “تایید چک” را انتخاب نمایید.

تایید چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

بعد از وارد شدن به مرحله جدید باید شناسه 16 رقمی صیاد چک مورد نظر را در قسمت مربوطه مطابق با تصویر زیر درج کرده و سپس گزینه “افزودن” را انتخاب نمایید.

تایید چک صیاد پاسارگاد

انتقال چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

گاهی اوقات لازم است نقل و انتقالی درمورد چک های صیادی انجام شود، بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه نیز راه حلی را ارائه داده است. چنانچه قصد انتقال چک های جدید صیادی را دارید باید مشخصات چک را در سامانه پیچک یا همان صیاد به ثبت برسانید.

به همین منظور مشتریان بانک پاسارگاد که بخش بانکداری الکترونیک را برای حساب خود فعال کرده اند می توانند بعد از ورود به پنل کاربری خود از طریق بخش “سامانه مدیریت چک”، مطابق با تصویر زیر گزینه “خدمات چک” و سپس “انتقال چک را انتخاب نمایند.

انتقال چک در سامانه صیاد بانک پاسارگاد

در مرحله جدید باید تمامی مشخصات خواسته شده از جمله شناسه صیادی، شماره شبای مقصد، مشخصات دریافت کننده، امضاء کنندگان و… را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.

انتقال چک صیاد بانک پاسارگاد

دانلود سامانه صیاد بانک پاسارگاد

دانلود سامانه صیاد بانک پاسارگاد

بدون شک بسیاری از افراد تمایل دارند به جای مراجعه به سایت بانکی که در آن حساب دارند از همراه بانک آن استفاده کنند. در حال حاضر برخی از بانک های کشور بخش سامانه صیاد را در اپلیکیشن همراه بانک خود قرار داده اند ولی برخی از بانک ها چنین بخشی را طراحی نکرده اند.

بانک پاسارگاد جهت رفاه حال مشتریان خود بخش سامانه صیاد بانک پاسارگاد را در همراه بانک خود قرار داده است، در واقع برنامه سامانه صیاد این بانک همان همراه بانک پاسارگاد می باشد. در حال حاضر فقط نسخه اندروید این برنامه در دسترس است و افرادی که سیستم عامل گوشی تلفن همراهشان نسخه ios می باشد باید از طریق سایت بانک پاسارگاد و نسخه تحت وب از امکانات سامانه صیاد استفاده نمایند.

البته همانطور که گفتیم برخی از اپلیکیشن های حوزه پرداخت دسترسی به سامانه صیاد را برای تمامی بانک ها فراهم کرده اند که لیست این اپلیکیشن ها در سایت شاپرک به نشانی اینترنتی shaparak.ir قابل مشاهده می باشد. در ادامه مطلب لینک دانلود همراه بانک پاسارگاد و همچنین ورود به سایت آن را قرار می دهیم.

برای اطلاع از بخش های مختلف سایت بانک ملی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه صیاد بانک پاسارگاد وارد شد؟

برای ورود به سامانه صیاد این بانک باید از نشانی اینترنتی bpi.ir استفاده کرده و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا افرادی که در بانک پاسارگاد نیز حساب ندارند می توانند از سامانه صیاد این بانک استفاده کنند؟

خیر، استفاده از خدمات سامانه صیاد بانک پاسارگاد مختص مشتریان این بانک بوده و فعال سازی بخش بانکداری الکترونیک این بانک نیز ضروری می باشد.

آیا امکان انتقال چک نیز در سامانه صیاد بانک پاسارگاد وجود دارد؟

بله، تمامی خدمات مربوط به ثبت، تایید و انتقال چک های جدید صیادی در سامانه صیاد این بانک قابل دسترس می باشند.

آیا برنامه قابل دانلود سامانه صیاد بانک پاسارگاد در دسترس است؟

بله، همراه بانک یا همان موبایل بانک پاسارگاد بخش سامانه صیاد را نیز شامل می شود.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *