سامانه های مالی و سرمایه

سامانه سهام عدالت samanese.ir

سامانه سهام عدالت، یکی از سامانه‌های دولتی است که برای بررسی وضعیت سهامی با همین نام در نظر گرفته شده است. زیرا در دوره یکی از رئیس جمهورهای گذشته کشور، سهامی به نام سهام عدالت به برخی از مردم با شرایط خاص تعلق گرفت. این سهام برای سال‌های زیادی بدون استفاده باقی ماند که برخی از مردم نیز از وجود سهام عدالت خود اطلاع نداشتند اما در حال حاضر سهام عدالت یکی از سهام‌های شناخته شده کشور است و عده زیادی از مردم آن را در سبد دارایی خود دارند و تلاش می‌کنند از سهام خود در امور سرمایه‌گذاری و غیره استفاده کنند.

در همین راستا دولت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی امور مربوط به سهام عدالت، سامانه‌ای به نام سامانه سهام عدالت به آدرس الکترونیکی samanese.ir ایجاد کرده است. در صورتی که قصد داشته باشید سهام عدالت را بخرید، بفروشید یا سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید با ورود به این سامانه از کلیه خدمات آن استفاده کنید.

در این میان ممکن است شما با نحوه ورود به سامانه سهام عدالت و استعلام آن آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل در این مقاله از سایت سامانه رسمی قصد داریم در مورد سایت سهام عدالت و استعلام آن صحبت کنیم تا شما به تمام سوالات خود پیرامون این موضوع دسترسی پیدا کنید.

معرفی سامانه سهام عدالت

پس از روی کار آمدن سامانه سهام عدالت، نام سهام عدالت بر روی زبان‌ها افتاد و افراد زیادی به دنبال معرفی سامانه مذکور بودند تا بتوانند در مورد این سامانه و کاربردهای آن برای مخاطبان خود اطلاعاتی بدهند. در برخی از مواقع سهام‌داران می‌خواستند بدانند که مقدار سهام عدالت آن‌ها در این سامانه چقدر است و سوالات زیادی را پیرامون آن داشتند اما با گذشت زمانی اطلاعاتی در خصوص دریافت سود سهام عدالت منتشر شد.

برای ورود به کارگزاری بانک صادرات کلیک کنید.

در این اطلاعیه ها بیان شده بود افرادی که قصد دریافت سود سهام عدالت خود را دارند باید شماره شبا سهام عدالت خود را ثبت کنند. حدود یک الی دو سال بعد از گذشت این جریانات، طرح آزادسازی سهام عدالت توسط دولت منتشر شد که همه امور آن باید از طریق سایت سهام عدالت به آدرس الکترونیکی samanese.ir انجام می‌شد.

در حال حاضر در سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir تمامی امور مربوط به سهام عدالت مانند ثبت شماره شبا، ثبت شماره تلفن همراه، مشاهده میزان دارایی اولیه، آزادسازی سهام عدالت و غیره انجام می‌شود.

ورود به سامانه سهام عدالت samanese.ir

در صورتی که شما سهام عدالت دارید و می خواهید امور مربوط به سهام خود را در سامانه samanese.ir انجام دهید باید در مورد نحوه ورود به سامانه سهام عدالت و کار با پنل کاربری آن آشنایی داشته باشید. حال اگر از قبل در مورد بازار سرمایه‌گذاری ایران اطلاعاتی داشته باشید می‌توانید به راحتی وارد سایت سهام عدالت شوید اما در صورتی که هیچ گونه آشنایی نداشته باشید، آنگاه می‌توانید طبق روش زیر جهت ورود به سامانه سهام عدالت اقدام کنید. خوب است بدانید که برای انجام این کار به کارت ملی و شناسنامه خود نیاز دارید که باید آن را به همراه خود داشته باشید:

  • عبارت «سامانه سهام عدالت» را در مرورگر گوگل خود جستجو کنید.
  • روی اولین سایت مشخص شده به آدرس اینترنتی samanese.ir کلیک کنید.
  • در صفحه باز شده برای ورود به سامانه روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
ورود به سامانه سهام عدالت
  • حالا تیک مربوط به گزینه «مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم» را انتخاب نموده و روی گزینه “ادامه” کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه صیاد بانک سپه کلیک کنید.

نحوه ورود به سامانه samanese.ir
  • کد ملی و کد امنیتی را در کادر مشخص شده وارد کنید. سپس روی “ادامه” کلیک نمایید.
شیوه ورود به سامانه سهام عدالت
  • در این مرحله 3 نام و نام خانوادگی برای شما فعال می‌شود که باید روی گزینه مربوط به خود کلیک کنید.

برای آشنایی با سایت بانک ملی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن روی لینک کلیک کنید.

درج نام و نام خانوادگی
  • در این بخش 3 نام پدر برای شما ظاهر می‌شود که باید نام پدر خود را انتخاب نموده سپس روی گزینه “ادامه” کلیک کنید.
تکمیل اطلاعات در سامانه سهام عدالت
  • مطابق موارد بالا، تاریخ تولد شما نیز درج می‌شود که باید تاریخ تولد خود را انتخاب نموده و روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
راهنمای تصویری ورود به سامانه samanese.ir
  • در صفحه باز شده باید تمامی اطلاعات فردی خود را چک کنید و در صورتی که مورد تایید بودن روی گزینه «تایید و ورود» کلیک کنید. در غیر این صورت می‌توانید برای درست کردن داده‌های خود روی گزینه «اصلاح» کلیک نمایید.
تایید اطلاعات
  • بعد از انجام موارد فوق شما وارد پورتال شخصی خود خواهید شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه مرات کلیک کنید.

ورود به پنل کاربری در سامانه samanese.ir

در صورتی که شماره شناسنامه شما با شماره ملی‌تان یکسان باشد در سایت سهام عدالت با یک خط تیره در زیر شماره شناسنامه مشخص می‌شود. به طوری که شما باید روی شماره شناسنامه‌ای که با خط تیره مشخص شده است کلیک کنید.

استعلام سهام عدالت samanese.ir

سهام عدالت تنها به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. به طوری که اگر شما می‌خواهید بدانید که آیا سهام عدالت دارید یا نه می‌توانید وارد samanese.ir شوید و پس از درج اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی از وضعیت سهام عدالت خود استعلام بگیرید. در ادامه نحوه استعلام سهام عدالت را به صورت تصویری برای شما بیان می کنیم.

  • ابتدا وارد سایت سهام عدالت به نشانی اینترنتی samanese.ir شوید.
  • سپس روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
روش استعلام سهام عدالت
  • در ادامه مقررات نحوه استفاده از سامانه سهام را مطالعه کنید و تیک گزینه “مطالب فوق را مطالعه نموده و می‌پذیرم” را انتخاب نموده سپس روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
روش استعلام سهام در سامانه samanese.ir
  • حالا باید کد ملی شخص سهام‌دار را با صفرهای اول شماره به صورت کامل ( 10 رقمی ) وارد نمایید. سپس کد امنیتی را نیز درج نموده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت پست بانک ایران کلیک کنید.

مراحل استعلام سهام عدالت
  • حال اگر سهام عدالت شما در سامانه وجود داشته باشد می‌توانید وارد پنل کاربری خود شوید. در غیر این صورت با پیغام کد ملی در سامانه وجود ندارد، مواجه خواهید شد. در واقع این پیام نشان می‌دهد که نام شما در فهرست هیچ کدام از سهام‌داران سهام عدالت ثبت نشده است.
نتیجه استعلام سهام عدالت

سایر امکانات سامانه سهام عدالت

سایت سهام عدالت خدمات و امکانات زیادی را به شما ارائه می‌دهد. به طوری که هر گونه امور مربوط به آن را می توانید در این سامانه انجام می‌دهید. این سامانه تلاش می‌کند علاوه بر ارتقا امکانات گذشته خود، خدمات جدیدی را به خدمات خود اضافه کند تا شما بتوانید بدون نیاز به مراجعات حضوری تمام کارهای خود را به صورت آنلاین انجام دهید. در حال حاضر سایت سهام عدالت، خدمات و امکانات زیادی را به شما ارائه می‌دهد که در زیر به اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

برای ورود به پیشخوان مجازی بانک رسالت کلیک کنید.

امکان ثبت شماره تلفن همراه

همانگونه که می‌دانید بسیاری از امور مربوط به آزادسازی سهام عدالت و غیره به کمک گوشی همراه انجام می‌گیرد. به همین دلیل در صورتی که قصد استفاده از امکانات این سهام و سایر خدمات سامانه سهام عدالت را داشته باشید باید از طریق گزینه مربوط به شماره تلفن همراه آن را ثبت کنید.

 ثبت و تایید شماره شبای بانکی

اگر تمایل دارید که سود سهام عدالت خود را دریافت کنید باید یک شماره شبای بانکی در سامانه ثبت کنید تا به حساب شما پول واریز شود. البته دقت کنید که بعد از ثبت شماره شبا، این شماره باید بررسی و تایید شود. لذا پس از تایید شدن آن، امکان واریز سود سهام عدالت به این شماره حساب وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه نیما و کاربرد آن روی لینک کلیک کنید.

آزادسازی سهام عدالت

اگر قصد دارید سهام عدالت خود را آزاد کنید باید از طریق سایت سهام عدالت samanese.ir اقدام کنید. در حال حاضر دو روش کلی برای دریافت سود سهام عدالت وجود دارد که شما به عنوان یک سرمایه گذار می‌توانید با توجه به نظر خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • روش آزادسازی سهام عدالت و استفاده از آن به صورت مستقیم
  • دریافت سود سهام عدالت به صورت سالانه و غیر مستقیم

 بررسی وضعیت دارایی سهام

یکی دیگر از امکانات سایت سهام عدالت بررسی وضعیت آن است. به طوری که شما تنها با کلیک کردن بر روی گزینه مورد نظر خود می‌توانید وضعیت فعلی دارایی‌تان را مشاهده کنید. در حال حاضر تمامی اطلاعات سهام عدالت مانند ارزش اولیه آن، میزان سود دریافتی، تاریخ دریافت سودهای سهام عدالت، وضعیت واریزهای سود سهام عدالت بانک به حساب شما و غیره در این بخش قابل مشاهده هستند. بنابراین در صورتی که به اطلاعات جامعی در مورد وضعیت سهام عدالت خود نیاز دارید می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه مناسب کلیه اطلاعات مربوط به آن را دریافت کنید.

برای ارتباط با سایت سازمان حسابرسی کلیک کنید.

خوب است بدانید که امکانات سامانه samanese.ir تنها به موارد ذکر شده در بالا خلاصه نمی‌شود. بلکه در این سایت خدمات زیادی برای سهام‌داران ارائه می‌شود. برای دریافت سایر امکانات سامانه سهام عدالت می‌توانید با کارشناسان سامانه رسمی صحبت کنید تا آن‌ها به تمام سوالات شما جواب دهند. 

نحوه آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت یکی از طرح‌های جدیدی است که در سال‌های اخیر توسط سازمان بورس و اوراق بهادار کشور منتشر شده است. در این روش اگر شما قصد دارید سهام شما از طریق کارگزاری‌های مختلف اداره شود با وارد شدن به این سامانه باید آن‌ها را آزادسازی کنید.

برای ورود به سایت کارگزاری مفید و استفاده از امکانات آن کلیک کنید.

آزادسازی سهام عدالت تنها از طریق سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir انجام می‌شود. لذا اگر سهام شما آزاد نشده باشد، آنگاه توسط دولت اداره می‌شود و سودهای حاصل از آن‌ها در بازه زمانی خاصی به حساب شما واریز می‌شود.

راهنمای استفاده از سامانه سهام عدالت samanese.ir

اگر می خواهید از وضعیت سهام عدالت خود جویا شوید باید از طریق سامانه samanese.ir اقدام کنید. دقت کنید که بعد از درج شماره تلفن و شماره شبا و تایید آن‌ها توسط سامانه سهام عدالت امکان ویرایش آن‌ها وجود ندارد.

نکاتی در مورد سهام عدالت

  • اگر برگه سهام عدالت خود را گم کرده‌ باشید یا دسترسی به آن‌ها برای شما سخت باشد می‌توانید طبق روش گفته شده در بالا به صفحه کاربری خود در سایت سهام عدالت وارد شوید. برای ورود به سامانه سهام عدالت به هیچ گونه اطلاعاتی که در برگه سهام عدالت ذکر شده است، نیازی ندارید.
  •  در صورتی که بعد از وارد کردن شماره ملی خود در سامانه samanese.ir به ارور مبنی بر عدم وجود اطلاعات در سامانه برخورد کردید باید دریابید که اطلاعات شما در سایت سهام عدالت وجود ندارد. در واقع شما سهام عدالت ندارید.
  • همانگونه که در بالا ذکر شده است امکان تغییر شماره شبا در سامانه سهام عدالت وجود ندارد لذا بعد از آزادسازی سهام عدالت، سود به شماره شبای بانکی ثبت شده در سایت واریز می شود.
  • اگر قصد ورود به سامانه سهام عدالت را دارید می‌توانید به کمک مرورگرهای سیستم‌عامل ویندوز مانند مرورگر فایرفاکس و یا مرورگر کروم اقدام کنید.

برای آشنایی با سایت کارگزاری بانک پاسارگاد مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

سوالات متداول

امکانات سامانه سهام عدالت کدام هستند؟

امکانات سامانه سهام عدالت بسیار زیاد است. به طوری که در این سامانه می‌توان وضعیت دارایی سهام، آزادسازی سهام عدالت، ثبت شماره شبای بانکی و غیره را مشاهده کرد.

استعلام سهام عدالت را چگونه انجام دهیم؟

شما برای استعلام سهام عدالت خود می‌توانید به گزینه بررسی وضعیت سهام عدالت در سامانه samanese.ir مراجعه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *