سامانه های حقوقی

سامانه ثبت شکایت اینترنتی

در حال حاضر امکان ورود به چندین سامانه ثبت شکایت اینترنتی برای عموم مردم فراهم شده است. یکی از موضوعاتی که توجه ویژه ای به آن شده و گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین نیز به تحقق آن کمک کرده، ثبت شکایت از نهادها، سازمان ها و حتی از اشخاص حقیقی به صورت غیر حضوری و اینترنتی است. برخی از سازمان های کشور برای ثبت شکایت غیر حضوری مردم از عملکرد آن سازمان، سامانه ای را راه اندازی کرده و با ارائه کد پیگیری امکان اطلاع از نتیجه بررسی ها را نیز فراهم کرده اند.

قوه قضاییه یکی از نهادهای دولتی است که به منظور ثبت شکایت اینترنتی عموم مردم سامانه ای مجزا را راه اندازی کرده است. در حال حاضر فقط ثبت شکایت در مورد سرقت های رخ داده به صورت اینترنتی قابل انجام هستند. با توجه به اهمیت آشنایی مردم با خدمات سامانه مذکور که متعلق به قوه قضاییه است، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه ثبت شکایت اینترنتی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با سامانه ثبت شکایت اینترنتی

آشنایی با سامانه ثبت شکایت اینترنتی

تا قبل از گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور افرادی که قصد ثبت شکایت از عملکرد سازمان های مختلف و یا اشخاص حقیقی را داشتند باید به صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه می کردند. در حال حاضر اکثر سازمان های دولتی کشور به منظور افزایش خدمت رسانی به مردم اقدام به راه اندازی سامانه ثبت شکایت اینترنتی کرده اند. عموم مردم می توانند با ورود به چنین سامانه هایی شکایت خود را به ثبت رسانده، کد پیگیری دریافت کنند و بعد از گذشت مدت زمانی نسبت به پیگیری نتیجه شکایت خود نیز اقدام کنند.

از جمله سایت های ثبت شکایت می توان به سامانه ثبت شکایت وزارت نیرو، سازمان کل بازرسی کشور و قوه قضاییه اشاره کرد. با راه اندازی این سامانه ها مردم نیازی به مراجعات حضوری ندارند، پیگیری شکایات شفاف تر انجام شده و روند انجام امورات نیز تسریع می یابند. با توجه به کاربرد بیشتر سامانه ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه، ما در ادامه مطلب به بررسی جوانب مختلف این سامانه می پردازیم. بهتر است بدانیم سامانه مذکور یکی از زیر مجموعه های سامانه عدل ایران قوه قضاییه است. قوه قضاییه برای ارائه خدمات گسترده خود به صورت غیر حضوری سامانه عدل ایران را راه اندازی کرده است.

برای اطلاع از نحوه پیگیری و استعلام حکم جلب بر روی لینک کلیک کنید.

ورود به سامانه ثبت شکایت اینترنتی

استفاده از امکانات و خدمات سامانه های زیر مجموعه سامانه عدل ایران مانند سامانه ابلاغ، ثبت شکایت اینترنتی، پیگیری پرونده قضایی و… مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا هستند. چنانچه در سامانه ثنا ثبت نام کرده و رمز شخصی خود را در اختیار دارید برای ورود به سامانه ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه باید نشانی اینترنتی adliran.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید. با ورود به صفحه اصلی این سایت از بخش “خدمات ویژه” بر روی گزینه “خدمات قضایی من” کلیک نمایید.

ورود به سامانه ثبت شکایت اینترنتی

در مرحله جدید کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنا را وارد کرده و گزینه “مرحله بعد” را انتخاب کنید.

وارد شدن به سایت ثبت شکایت اینترنتی

به محض دریافت رمز موقت آن را در صفحه جدید درج کرده و بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

ورود به پنل کاربری سامانه ثبت شکایت اینترنتی

در نهایت وارد صفحه ای مطابق با تصویر زیر خواهید شد که برای ثبت شکایت باید به بخش ثبت شکوائیه سرقت مراجعه کنید. توجه داشته باشید در حال حاضر فقط امکان ثبت شکوائیه سرقت به صورت غیر حضوری فراهم است.

صفحه شخصی سامانه ثبت شکایت اینترنتی

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه میز خدمت الکترونیک سازمان اوقاف و امور خیریه بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه تنظیم شکایت

در سامانه ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه امکانی فراهم شده تا افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند بتوانند شکایت سرقت رخ داده را به صورت غیر حضوری به ثبت برسانند. برای انجام این کار چند مرحله ضروری را در پیش رو دارید که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • تایید مشخصات شاکی که به صورت پیش فرض در سامانه نمایش داده می شود.
  • درج مشخصات طرف شکایت در صورتی که از مشخصات او اطلاع دارید.
  • مطرح کردن موضوع شکایت
  • انتخاب تحقیقات و اقدامات مورد تقاضا
  • شرح کامل شکوائیه سرقت

توجه داشته باشید حتی در صورتی که از مشخصات طرف شکایت اطلاعی نداشته باشید نیز امکان ثبت شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی وجود دارد.

برای اطلاع از نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ثبت شکایت

در قسمت های قبلی همین مقاله نحوه ورود به سامانه ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه را توضیح دادیم. حال چنانچه قصد ثبت شکایت آنلاین را دارید باید مطایق با توضیحات گفته شده مراحل ورود به سامانه را طی کرده و در نهایت مطابق با تصویر زیر گزینه “ثبت شکوائیه سرقت” را انتخاب کنید.

ثبت شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

با ورود به مرحله جدید باید بر روی گزینه “ثبت و اصلاح شکوائیه” کلیک نمایید.

مراحل ثبت شکوائیه در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید سه گزینه برای شروع ثبت شکایت وجود دارد، ما برای مثال گزینه “شخصا شکوائیه سرقت ارائه می نمایم” را انتخاب می کنیم.

نحوه ثبت شکوائیه در سایت ثبت شکایت اینترنتی

در مرحله جدید به واسطه دریافت اطلاعات از سامانه ثنا، مشخصات شما به صورت پیش فرض مشاهده خواهد شد. چنانچه قصد درج مشخصات جدیدی را دارید باید از انتهای صفحه گزینه “افزودن” را انتخاب کرده و یا بر روی گزینه “مرحله بعدی” کلیک نمایید.

درج مشخصات شاکی در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

با ورود به مرحله جدید ابتدا باید مشخص کنید که طرف شکایت شما شخصی ایرانی یا غیر ایرانی است یا اینکه اطلاعی از این موضوع ندارید، سپس موارد ستاره دار را در قسمت های مربوطه درج کنید.

درج مشخصات طرف شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

مرحله بعدی مربوط به انتخاب موضوع شکایت است. چنانچه از زمان و مکان وقوع سرقت اطلاعی ندارید گزینه های مربوطه را انتخاب کرده و بر روی گزینه “مرحله بعدی” کلیک نمایید.

انتخاب موضوع شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

با انجام مراحل قبلی وارد صفحه ای خواهید شد که باید اقدامات و تحقیقات مورد تقاضا را انتخاب کنید.

انتخاب اقدامات مورد تقاضا در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

در نهایت باید شرح شکوائیه سرقت را در سامانه ثبت شکایت اینترنتی وارد کرده و بر روی گزینه “ثبت موقت و ادامه” کلیک نمایید.

شرح شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

با انجام مراحل قبلی پیام “ثبت با موفقیت” برای شما نمایش داده خواهد شد و کد پیگیری نیز ارائه می شود.

برای اطلاع از خدمات سایت صندوق بیمه کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه پیگیری شکایت

همانطور که در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم بعد از ثبت شکایت در سامانه قوه قضاییه یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می گیرد. چنانچه قصد پیگیری نتیجه شکایت خود را دارید باید به سامانه ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه وارد شده و مطابق با تصویر زیر کد پیگیری را در قسمت مشخص شده وارد کرده و بر روی گزینه “جستجو” کلیک نمایید.

پیگیری شکایت در سامانه ثبت شکایت اینترنتی

برای اطلاع از وظایف سازمان بیمه سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سایت ثبت شکایت اینترنتی قوه قضاییه وارد شد؟

برای ورود به این سامانه باید از سایت عدل ایران استفاده کنید.

در حال حاضر امکان ثبت چه نوع شکوائیه هایی در سایت ثبت شکایت اینترنتی وجود دارد؟

امکان ثبت شکوائیه سرقت برای افرادی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند فراهم است.

آیا در صورتی که مشخصات طرف شکایت را در اختیار نداشته باشیم امکان ثبت شکایت اینترنتی سرقت وجود ندارد؟

در سایت ثبت شکایت اینترنتی گزینه ای برای رفع این مشکل طراحی شده است.

آیا امکان پیگیری نتیجه شکایت سرقت ثبت شده وجود دارد؟

بله، این امکان در سایت ثبت شکایت اینترنتی فراهم است.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *