سامانه های حقوقی

سامانه استعلام وکالتنامه

همه کسانی که در یک دفترخانه رسمی وکالت نامه ای را امضاء کرده اند می توانند از امکانات سامانه استعلام وکالتنامه استفاده کنند. کم نیستند تعداد افرادی که برای انجام کارهای حقوقی خود به یک فرد معتمد وکالت می دهند. تعدادی از این وکالت نامه ها در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و تعدادی هم به صورت شخصی به امضاء می رسند. در این میان ممکن است شرایطی ایجاد شود که اطلاع از اصالت سند یا همان وکالت نامه ضروری باشد.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور کاهش مراجعات حضوری سامانه ای را به همین منظور راه اندازی کرده است. با توجه به اهمیت اطلاع از اصالت اسناد رسمی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه استعلام وکالتنامه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آشنایی با سامانه استعلام وکالتنامه

در حال حاضر تقریبا تمامی سازمان ها، ادارات، شرکت های دولتی چندین مورد از خدمات خود را به صورت غیر حضوری در اختیار مردم قرار می دهند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در راستای افزایش خدمت رسانی به مردم، وب سایت و چند سامانه آنلاین را راه اندازی کرده است. در این میان سامانه استعلام وکالتنامه نیز به منظور تصدیق اصالت وکالت نامه های رسمی در اختیار مردم قرار گرفته است. این سامانه زیر مجموعه سامانه ثبت من بوده و از طریق نشانی اینترنتی my.ssaa.ir در دسترس قرار گرفته است.

توجه داشته باشید که سامانه ثبت من چندین زیر مجموعه داشته و خدمات گسترده ای را در اختیار مردم قرار می دهد. بنابراین اگر از یکی دیگر از خدمات این سامانه استفاده می کنید نباید تصور کنید که خدمات قبلی دیگر قابل دریافت نیستند. برای درک بهتر خدمات سامانه استعلام اصالت وکالت نامه ها ابتدا باید با مفهوم وکالتنامه و انواع آن آشنا شوید.

وکالت نامه سندی است که بین دو نفر یعنی وکالت دهنده و وکالت گیرنده تنظیم شده و به امضاء می رسد. بر اساس این سند، فرد وکالت دهنده حق انجام یکسری از امورات مشخص و تعیین شده خود را به فرد وکالت گیرنده می دهد. این سند در دو نوع رسمی و عادی تنظیم شده و نوع رسمی برای مراجع قانونی اعتبار دارد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت انحصار وراثت اینترنتی بر روی لینک کلیک کنید.

وکالت نامه رسمی در دفترخانه های اسناد رسمی تنظیم شده و به امضاء می رسد، همچنین امکان استعلام اصالت آن نیز وجود دارد. این در حالی است که وکالت نامه عادی در دفترخانه ها تنظیم نشده و قابلیت استعلام در مراجع قانونی را ندارد. هر وکالت نامه رسمی دارای یک رمز تصدیق در سمت چپ و یک شناسه سند در سمت راست است که با استفاده از آن ها می توان استعلام وکالت نامه را به انجام رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

ورود به سامانه استعلام وکالتنامه

در حال حاضر دو روش برای اطلاع از اصالت وکالت نامه های رسمی وجود دارد. در روش اول می توانید با مراجعه به همان دفترخانه ای که وکالت نامه تنظیم شده و در اختیار قرار دادن اطلاعات درخواستی، استعلام را انجام دهید. در روش دوم می توانید به صورت غیر حضوری به سامانه ثبت من وارد شده و مراحل استعلام را به انجام برسانید.

توجه داشته باشید امکان ایجاد حساب کاربری در سامانه ثبت من که سامانه استعلام وکالتنامه زیر مجموعه آن محسوب می شود برای شما وجود دارد. چنانچه در این سامانه حساب کاربری ایجاد کرده اید و الان قصد ورود به پنل کاربری خود را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی my.ssaa.ir به صفحه اصلی این سامانه وارد شوید. سپس مطابق با تصویر زیر از سمت چپ صفحه ابتدا بر روی گزینه “ورود” و سپس گزینه “ورود به حساب کاربری” کلیک نمایید.

ورود به سامانه استعلام وکالتنامه

با ورود به مرحله جدید باید کد ملی و رمز پویا دریافتی را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ورود به درگاه” را انتخاب کنید.

نحوه ورود به سامانه استعلام وکالتنامه

برای اطلاع از نحوه استعلام پروانه ساختمان با کد ملی بر روی لینک کلیک کنید.

ایجاد حساب کاربری در سامانه استعلام وکالتنامه

همانطور که در قسمت قبلی همین مقاله بیان کردیم برای سامانه ثبت من امکان ایجاد حساب کاربری فراهم شده است. این سامانه امکانات مختلفی دارد که یکی از آن ها استعلام اصالت وکالت نامه های رسمی و قانونی است. حال چنانچه قصد ایجاد پنل کاربری در این سامانه را دارید بعد از ورود به صفحه اصلی آن باید از سمت چپ صفحه ابتدا بر روی گزینه “ورود” و سپس گزینه “ایجاد حساب کاربری” کلیک نمایید.

ایجاد حساب کاربری در سامانه استعلام وکالتنامه

با ورود به مرحله جدید باید کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایل خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

ساخت پنل کاربری در سامانه استعلام وکالتنامه

برای اطلاع از نحوه اخذ پاسپورت خانواری بر روی لینک کلیک کنید.

مراحل گرفتن استعلام اصالت وکالتنامه

با توجه به توضیحات بیان شده حال برای انجام استعلام اصالت وکالت نامه رسمی که رمز تصدیق و شناسه سند دارد باید به صفحه اصلی سامانه ثبت من وارد شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “اسناد رسمی” کلیک نمایید.

نحوه گرفتن استعلام در سامانه استعلام وکالتنامه

با انجام مرحله قبلی به سامانه استعلام وکالتنامه وارد خواهید شد. در این مرحله باید گزینه “تصدیق اصالت سند” را انتخاب کنید.

گرفتن استعلام در سامانه استعلام وکالتنامه

در مرحله جدید باید مطابق با تصویر زیر شناسه سند و رمز تصدیق را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “بیاب” کلیک نمایید.

مراحل انجام استعلام در سامانه استعلام وکالتنامه

برای اطلاع از نحوه پیگیری پرونده اداره کار بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام وکالت نامه با شماره سند

هر وکالت نامه رسمی که در دفترخانه ها تنظیم و امضاء می شود، یک سند رسمی محسوب خواهد شد. در سمت راست وکالت نامه یک شماره وجود دارد که شناسه یا همان شماره سند است. برای انجام استعلام اصالت به روش غیر حضوری باید این شماره را در اختیار داشته باشید. البته همانطور که در تصاویر قسمت قبلی همین مقاله مشاهده کردید برای انجام استعلام وکالت نامه به صورت غیر حضوری علاوه بر شناسه سند به رمز تصدیق هم نیاز دارید.

استعلام وکالتنامه با رمز تصدیق

یکی دیگر از مشخصات وکالت نامه های رسمی که در دفترخانه ها تنظیم و امضاء می شوند، رمز تصدیق است. برای اطلاع از اصالت وکالت نامه از طریق ورود به سامانه استعلام وکالتنامه باید رمز تصدیق و شناسه سند را در اختیار داشته باشید. در غیر این صورت امکان اطلاع از اصالت این سند رسمی برای شما امکان پذیر نخواهد بود. در قسمت های قبلی همین مقاله نحوه انجام استعلام را در این سامانه توضیح دادیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام استعلام اصالت وکالت نامه های رسمی می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

برای اطلاع از نحوه پیگیری کد فراگیر اتباع بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام وکالتنامه بدون رمز تصدیق

برخی از افراد در شرایطی که وکالت نامه رسمی را در اختیار ندارند و از رمز تصدیق آن مطلع نیستند، قصد انجام استعلام دارند. بهتر است بدانیم از طریق هیچ روش غیر حضوری و آنلاینی نمی توانید بدون داشتن رمز تصدیق، استعلام اصالت را انجام دهید. چنانچه اطلاع از اصالت وکالت نامه ضروری باشد باید به همان دفترخانه ای که وکالت نامه در آن تنظیم شده است، مراجعه کنید.

استعلام وکالتنامه با کد ملی

یکی از سوالاتی که اغلب مردم در مورد دریافت خدماتی همچون استعلام های رسمی دارند، این است که آیا می توان فقط با ارائه کد ملی از نتیجه استعلام مطلع شد؟ در مورد استعلام اصالت وکالت نامه ها این امکان به صورت غیر حضوری وجود ندارد. به بیان دیگر نمی توانید از طریق سامانه استعلام وکالتنامه فقط با ارائه کد ملی از اصالت سند مطلع شوید. برای انجام این کار باید به صورت حضوری به همان دفترخانه ای که وکالت نامه در آن تنظیم و امضاء شده مراجعه کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بر روی لینک کلیک کنید.

سایر امکانات سامانه استعلام وکالتنامه

همانطور که گفتیم این سامانه زیر مجموعه سامانه ثبت من است که یکی از سامانه های آنلاین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محسوب می شود. سامانه ثبت من امکانات مختلفی دارد که در ادامه مطلب به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • املاک
  • اسناد رسمی
  • ازدواج و طلاق
  • اجرای اسناد رسمی
  • پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی
  • مکاتبات مکانیزه
  • پرداخت
  • پیگیری استعلام الکترونیک ملک
  • موقعیت مکانی دفتر
  • دفاتر دارای ظرفیت
  • محاسبه هزینه سند
  • ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری
  • مالکیت معنوی
  • شکایات
  • ملاقات نوبت دهی

با توجه به توضیحات گفته شده برای جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی خود بهتر است خدمات نامبرده را به صورت غیر حضوری دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس حاصل فرمایید.

چگونه می توانیم به سامانه استعلام وکالتنامه وارد شویم؟

برای ورود به این سامانه باید از نشانی اینترنتی my.ssaa.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

برای انجام استعلام اصالت وکالتنامه به صورت غیر حضوری به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

برای انجام این استعلام به رمز تصدیق و شناسه سند نیاز دارید.

آیا می توانیم با ارائه کد ملی از اصالت یک وکالتنامه مطلع شویم؟

به صورت غیر حضوری خیر، ولی با مراجعه حضوری به همان دفترخانه ای که وکالت نامه تنظیم شده این امکان برای شما فراهم است.

آیا بدون رمز تصدیق می توانیم استعلام وکالتنامه را به صورت آنلاین انجام دهیم؟

خیر، این امکان فراهم نیست.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *