سامانه های اجتماعی

سامانه استعلام بدهی مالیاتی

یکی از موضوعات مهم در مورد شغل های مختلف، درآمد، املاک و حتی کالاهای مصرفی که خریداری می کنیم، مالیات می باشد. در کشور ما همانند سایر کشورهای جهان انواع مختلفی از مالیات به تصویب رسیده و پرداخت میزان مشخصی از مالیات برای موضوعات مختلف اجباری شده است. در این میان سامانه استعلام بدهی مالیاتی جهت انجام استعلام میزان مالیات تعلق گرفته به اشخاص حقیقی و حقوقی راه اندازی شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

بهتر است بدانیم دولت برای پرداخت مالیات برخی از موارد همچون املاک یا شغل های مختلف میزانی را مشخص می کند تا مشمولان مالیاتی که درآمد یا ارزش املاک آنان بیشتر از حد مشخص شده باشد مشمول پرداخت مالیات شوند، در واقع این کار به نفع قشر کم درآمد جامعه بوده و به اصطلاح معافیت مالیاتی ایجاد می شود.

به دلیل اهمیت پرداخت به موقع مالیات و پیامدهای جدی ایجاد شده برای بدهکاران مالیاتی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه استعلام بدهی مالیاتی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

استعلام بدهی مالیاتی

بدهی مالیاتی چیست

قبل از توضیح هر مورد دیگری بهتر است بدانیم پرداخت مالیات توسط افراد حقیقی و حقوقی جزء یکی از منابع درآمد دولت در هر کشوری می باشد، مالیات در کشور ما انواع مختلفی دارد که در هر نوع از مالیات نیز بسیاری از افراد مشمول پرداخت مالیات شده و برخی معاف از مالیات خواهند شد.

برای مثال تمامی کارمندان دولت که حقوق ثابت دریافت می کنند مالیات حقوق آنان به طور مستقیم از مبلغ کلی حقوق کسر شده و آنان نیازی به پرداخت مالیات به صورت مجزا ندارند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور کارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

یا اینکه تمامی شرکت ها، کارخانه ها و… موظف هستند به طور سالانه مالیات تعلق گرفته به شرکت یا شخص حقوقی صاحب امتیاز شرکت را پرداخت نمایند.

همچنین بهتر است بدانیم بر املاک تحت تملک مردم نیز مالیات تعلق می گیرد البته در صورتی که ارزش ملک بیشتر از محدوده ای باشد که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص کرده است.

برای اطلاع از خدمات سامانه سکوی خدمات شهروندان بر روی لینک کلیک کنید.

احتمالا تا به حال مشاهده کرده اید که بر روی کالاهای مختلف مبلغی به عنوان درصد مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ اصلی کالا اضافه شده است، مالیات بر ارزش افزوده به کالاهای مصرفی و خریداری شده توسط مردم و همچنین مواردی از نوع درآمدی تعلق می گیرد.

البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از شغل ها نیز به واسطه میزان درآمد کمی که دارند معاف از پرداخت مالیات می باشند. بنابراین به طور کلی مشمولان مالیاتی موظف به پرداخت مالیات سالانه خود هستند و در صورتی که نسبت به پرداخت مبلغ تعیین شده اقدام نکنند جزء بدهکاران مالیاتی محسوب شده و پیامدهای مختلفی برای آنان به همراه خواهد داشت.

برای اطلاع از شرایط سامانه دوگانه سوز کردن خودرو عمومی بر روی لینک کلیک کنید.

برای مثال انجام برخی از امورات اداری مستلزم پرداخت به موقع مالیات می باشد، یا اینکه برخی از بدهکاران مالیاتی توسط مراجع مربوطه ممنوع الخروج شده و اجازه خروج از کشور را نخواهند داشت. لازم به ذکر است گاهی عدم پرداخت مالیات و ایجاد بدهی، مشمول پرداخت جریمه علاوه بر مبلغ اصلی مالیات می شود.

در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور جهت گسترش خدمات غیر حضوری و آنلاین مرتبط با موضوع بدهی مالیاتی اقدام به راه اندازی سامانه استعلام بدهی مالیاتی کرده است.

برای اطلاع از بخش های سامانه سازمان اموال تملیکی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور افراد حقیقی و حقوقی می توانند برای استعلام بدهی مالیاتی خود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی مراجعه کرده و بعد از انجام ثبت نام و ایجاد حساب کاربری، از بدهی احتمالی مالیاتی خود مطلع شوند.

ورود به سامانه استعلام مالیاتی

بخش های سامانه استعلام بدهی مالیاتی

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور، تمامی سازمان ها، ادارات، ارگان ها، وزارتخانه ها و… در راستای ارائه بخشی از خدمات خود به صورت غیر حضوری اقدام به راه اندازی سامانه های مختلفی کرده اند.

سامانه هایی که خدمت رسانی به متقاضیان را راحت تر کرده، از میزان مراجعات حضوری، اتلاف وقت و هزینه های اضافی جلوگیری به عمل آورده اند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ترخیص کالا بر روی لینک کلیک کنید.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز در کنار تمامی سامانه های مختلفی که در راستای ارائه خدمات غیر حضوری به عموم مردم راه اندازی کرده، سامانه استعلام بدهی مالیاتی را نیز فعال و درگاه ورود به آن را در صفحه اصلی وب سایت خود قرار داده است.

به همین منظور تمامی افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند می توانند از طریق مراجعه به سامانه استعلام بدهی مالیاتی، ابتدا ثبت نام انجام داده و سپس با ارائه کد ملی یا شناسه ملی خود نسبت به بدهی مالیاتی استعلام انجام دهند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

در همین راستا چنانچه قبلا در سامانه استعلام بدهی مالیاتی ثبت نام کرده اید، حال می توانید از طریق نشانی اینترنتی tax.gov.ir به صفحه اصلی وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “درگاه ملی خدمات الکترونیک” کلیک نمایید.

ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی

سپس در صفحه جدیدی که برای شما نمایش داده می شود کد ملی خود به عنوان شخص حقیقی و یا شناسه ملی به عنوان شخص حقوقی را به همراه کلمه عبور در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ورود به پنل کاربری” کلیک نمایید.

رمز عبور سامانه استعلام بدهی مالیاتی

استعلام مالیات با شناسه ملی

همانطور که گفتیم میان اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند تفاوتی وجود ندارد و هر کدام از این افراد نسبت به پرداخت مالیات تعیین شده برای شغل، درآمد و یا املاک خود اقدام نکنند، جزء بدهکاران مالیاتی قرار گرفته و پیامدهای مختلفی برای آنان به وجود خواهد آمد.

درمورد اشخاص حقوقی بهتر است بدانیم صاحب امتیازان شرکت ها و مراکز خصوصی که مجوز فعالیت آنان به عنوان یک حرفه غیر شخصی به ثبت رسیده است جزء افراد یا اشخاص حقوقی قرار می گیرند.

برای اطلاع از امکانات سامانه ثبت نام واکسن کرونا بر روی لینک کلیک کنید.

این افراد برای انجام امورات مربوط به شغل و حوزه فعالیت خود نباید از کد ملی استفاده کنند بلکه باید شناسه ملی خود را به عنوان شخص حقوقی ارائه دهند.

بهتر است بدانیم علاوه بر سامانه استعلام بدهی مالیاتی که متعلق به سازمان امور مالیاتی کشور است، سامانه های دیگری مانند سامانه آسان ثبت، امکان استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی را فراهم کرده اند.

توجه داشته باشید این سامانه برای خدمت رسانی به اشخاص حقوقی راه اندازی شده، بنابراین اشخاص حقیقی امکان استفاده از خدمات سامانه آسان ثبت را ندارند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه املاک و اسکان بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور می توانید از طریق نشانی اینترنتی asansabt.com به صفحه اصلی سامانه وارد شده و بعد از ورود به پنل کاربری خود مطابق با تصویر زیر از منو سمت راست بر روی گزینه “خدمات” و سپس از میان گزینه های نمایش داده شده و بر روی گزینه “مالیات” کلیک نمایید.

استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی

بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی

در کشور ما اشخاص حقیقی نیز در بسیاری از موارد مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. برای مثال تمامی کارمندان دولت که حقوق ثابت دریافت می کنند مشمول پرداخت مالیات بر حقوق هستند ولی مبلغ مورد نظر به صورت مستقیم قبل از پرداخت و واریز حقوق به حساب افراد حقیقی از مبلغ اصلی کسر خواهد شد.

یا اینکه مالیات بر دارایی مانند واحدهای مسکونی نیز شامل اشخاص حقیقی خواهد شد به شرط اینکه ارزش ملک آنان بیشتر از حد معاف از مالیات باشد که سازمان امور مالیاتی کشور مشخص کرده است.

برای اطلاع از بخش های سامانه ایران من اصناف بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه اشخاص حقیقی نیز نسبت به پرداخت مالیاتی که شامل آنان شده اقدام نکنند جزء بدهکاران مالیاتی محسوب خواهند شد. در همین راستا امکان اطلاع از میزان بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی در سامانه استعلام بدهی مالیاتی فراهم شده است.

بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی

همانطور که گفتیم صاحب امتیازان شرکت ها، کارگاه ها، کارخانه های مختلف و… جزء افراد و اشخاص حقوقی محسوب می شوند و در بسیاری از موارد مالیاتی مشخص شده از جانب سازمان امور مالیاتی کشور، مشمول پرداخت مالیات هستند.

برای اطلاع از امکانات سامانه صدور مجوز سام بر روی لینک کلیک کنید.

چنانچه افراد حقوقی به طور سالیانه نسبت به تکمیل فرم ها و اظهارنامه های مالیاتی و سپس پرداخت مبلغ تعیین شده اقدام نکنند جزء بدهکاران مالیاتی قرار گرفته و پیامدهای مختلفی برای آنان به وجود خواهد آمد.

از جمله این پیامدها می توان به ممنوع الخروجی از کشور، پرداخت جریمه علاوه بر اصل مبلغ بدهی مالیاتی، عدم امکان انجام بسیاری از امورات اداری و… اشاره کرد.

بنابراین اشخاص حقوقی نیز می توانند از طریق مراجعه به سامانه استعلام بدهی مالیاتی از میزان بدهی خود مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

برای اطلاع از امکانات سامانه مرزنشینان بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه استعلام بدهی مالیاتی وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی tax.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا امکان ورود اشخاص حقیقی به سایت استعلام امور مالیاتی کشور وجود دارد؟

بله، اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند به سامانه مذکور وارد شده و از امکانات ارائه شده در آن استفاده کنند.

آیا عدم پرداخت بدهی مالیاتی موجب تعیین جریمه خواهد شد؟

بله، پیامدهای مختلفی برای بدهکاران مالیاتی به وجود خواهد آمد.

آیا برای استفاده از خدمات سایت استعلام بدهی مالیاتی باید ابتدا حساب کاربری ایجاد کنیم؟

بله، بدون ثبت نام و ایجاد حساب کاربری امکان استفاده از خدمات سامانه مذکور فراهم نخواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *