سامانه های اجتماعی

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با راه اندازی سامانه استعلام الکترونیکی ملک امکان بررسی وضعیت و انجام استعلامات قانونی در مورد سندهای مالکیت را برای عموم مردم فراهم کرده است. تمامی افرادی که قصد انجام استعلام وضعیت سند املاک خود را دارند بدون نیاز به مراجعات حضوری می توانند وضعیت سند را مورد بررسی قرار دهند. البته لازم به ذکر است که روش های مختلفی برای انجام این استعلام وجود دارند ولی تمامی آن ها مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند.

متاسفانه کلاهبرداری در مورد املاک، جعل سند و… همواره وجود داشته است، به همین علت سازمان ثبت اسناد و املاک برای کاهش چنین جرایمی و آگاه سازی عموم مردم، سامانه استعلام الکترونیکی ملک را راه اندازی کرده است. با توجه به اهمیت خدمات ارائه شده در سامانه مذکور، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های مختلف استعلام سند مالکیت بپرداریم، پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

معرفی سامانه استعلام الکترونیکی ملک

سامانه استعلام الکترونیکی ملک

طی چند سال اخیر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور بسیاری از امورات مورد نیاز عموم مردم از طریق سامانه های راه اندازی شده توسط سازمان های مختلف به انجام می رسند. یکی از سامانه های مهم و کاربردی که به کاهش رخ دادن مشکلات ملکی کمک می کند سامانه استعلام الکترونیکی ملک است. این سامانه متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و زیر مجموعه سایت اصلی این سازمان محسوب می شود.

تمامی افرادی که دارای سند مالکیت یک ملک هستند و سند بعد از سال 92 به صورت الکترونیکی صادر شده است می توانند با درج کد یکتا در این سامانه وضعیت سند ملک را مورد استعلام و بررسی قرار دهند. توجه داشته باشید روش های دیگری نیز برای انجام این استعلام وجود دارد ولی اعلام نتیجه از طریق سامانه استعلام الکترونیکی ملک تنها از طریق درج کد یکتا انجام خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند بر روی لینک کلیک کنید.

شناسه یکتای استعلام ملک چیست؟

در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم که برای انجام استعلام و بررسی وضعیت سند املاک از طریق سامانه استعلام الکترونیکی ملک به کد یکتا نیاز دارید. حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که کد یکتا چیست؟ بهتر است بدانیم بعد از صدور سند ملک، برای فرد مالک یک کد 18 رقمی صادر می شود که مختص به کد ملی او بوده و کاملا اختصاصی است، این شماره 18 رقمی همان کد یکتا می باشد.

توجه داشته باشید کد یکتا در سندهای تک برگی که به صورت الکترونیکی از سال 92 به بعد صادر شده اند قابل مشاهده است. بنابراین هر کد یکتا مختص یک کد ملی بوده و برای مالکین املاک صادر می شود. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شرایطی را فراهم کرده تا مالکان در کمترین زمان ممکن با استفاده از کد یکتا، استعلام وضعیت سند را به انجام برسانند.

برای اطلاع از نحوه جستجو در سامانه منبع یاب وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

روش های پیگیری و استعلام سند ملک inquirystatus.ssaa.ir

همانطور که گفتیم روش های مختلفی برای انجام استعلام وضعیت سند املاک وجود دارند که تمامی آن ها مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند. به طور کلی روش های استعلام سند ملک به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

روش حضوری

تمامی افرادی که سند ملکی را به نام خود دارند می توانند به صورت حضوری به ادارات ثبت اسناد و املاک استانی مراجعه کرده و با ارائه کد ملی و سند ملک، استعلام مورد نظر را انجام دهند.

روش غیر حضوری

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور کاهش مراجعات حضوری به مراکز مربوطه و در نتیجه افزایش رفاه و رضایت مردم، روش های غیر حضوری همچون ورود به سامانه استعلام الکترونیکی ملک و استعلام با بارکد را در دسترس عموم مردم قرار داده است. با توجه به اهمیت انجام استعلام وضعیت سند املاک، در ادامه مطلب نحوه ورود به سامانه استعلام الکترونیکی ملک را توضیح خواهیم داد.

برای اطلاع از خدمات سامانه مهندسی مشاغل بر روی لینک کلیک کنید.

برای انجام این استعلام باید از طریق نشانی اینترنتی inquirystatus.ssaa.ir و یا ssaa.ir به صفحه اصلی سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وارد شوید، سپس از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “خدمات الکترونیک” و سپس گزینه “پیگیری استعلام الکترونیک ملک” کلیک نمایید.

نحوه ورود به سامانه استعلام الکترونیکی ملک

با ورود به مرحله جدید باید کد یکتا 18 رقمی سند را در قسمت مربوطه درج کرده و گزینه “ارسال” را انتخاب کنید.

انجام استعلام الکترونیکی ملک

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه قرنطینه دامپزشکی بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی inquirystatus.ssaa.ir

بدون شک اغلب مردم تمایل دارند امورات استعلامی مورد نظر خود را از طریق ارائه کد ملی انجام دهند. در مورد استعلام وضعیت سند املاک نیز چنین امکانی وجود دارد ولی از طریق مراجعه حضوری به ادارات ثبت اسناد و املاک کشور. چنانچه قصد استفاده از سامانه استعلام الکترونیکی ملک را دارید علاوه بر کد ملی به شناسه یکتا 18 رقمی سند نیز نیاز دارید. بنابراین توصیه می کنیم برای جلوگیری از اتلاف وقت خود از درج شناسه یکتا در سامانه استعلام الکترونیکی ملک به جای مراجعات حضوری استفاده کنید.

برای اطلاع از بخش های سامانه کارمند ایران بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام سند مالکیت با بارکد

صدور سند مالکیت مستلزم طی کردن مراحل مختلفی است، یکی از این مراحل تحویل مدارک لازم به دفترخانه های اسناد رسمی است. زمانی که مدارک هویتی و ملکی را به دفترخانه ها تحویل می دهید یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می گیرد، شما می توانید از این کد برای استعلام وضعیت سند استفاده کنید. به همین منظور باید نشانی اینترنتی sabtasnad.post.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی کادر قرمز رنگ کلیک کنید.

استعلام الکترونیکی ملک با بارکد

در مرحله جدید شماره پیگیری و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “جستجو” کلیک نمایید.

روش های استعلام الکترونیکی ملک

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست در سامانه سازندگان بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه استعلام الکترونیکی ملک وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی inquirystatus.ssaa.ir استفاده کنید.

آیا امکان استعلام وضعیت سند ملک به صورت حضوری وجود دارد؟

بله، برای انجام این کار باید به ادارات ثبت اسناد و املاک استان ها مراجعه کنید.

آیا برای انجام استعلام سند ملک به کد یکتا نیاز داریم؟

بله، چنانچه به سامانه استعلام الکترونیک وارد شوید به کد یکتا نیاز دارید.

آیا می توان با کدملی استعلام سند مالکیت را انجام داد؟

بله، باید به صورت حضوری به ادارات ثبت اسناد و املاک مراجعه کنید.

4/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *