سامانه های مالی و سرمایه

خرید سفته الکترونیکی

یکی از جدیدترین امکانات بانکی که در اختیار عموم مردم قرار گرفته، خرید سفته الکترونیکی است. در گذشته سفته ها فقط به صورت کاغذی عرضه می شدند، ولی در حال حاضر علاوه بر نوع کاغذی، سفته الکترونیکی هم توسط چند بانک کشور به مردم عرضه می شوند. خرید این نوع از سفته ها نیازی به مراجعات حضوری ندارد، حتی ثبت و درج امضاء الکترونیک هم به صورت غیر حضوری انجام می شوند. بنابراین ابتدا باید با نحوه خرید این نوع از سفته آشنا شده و سپس نسبت به پرداخت هزینه و ثبت آن اقدام کنید.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد دقت در تکمیل مشخصات صادر کننده و دریافت کننده سفته است زیرا اطلاعات در سیستم بانکی ثبت شده و امکان حذف آن وجود ندارد. با توجه به اهمیت عرضه سفته های الکترونیکی و استفاده عموم مردم از سفته، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف خرید سفته الکترونیکی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

سفته الکترونیکی چیست؟

به طور کلی چه سفته به صورت کاغذی عرضه شود و چه الکترونیکی، یک سند تجاری قابل قبول است که بر مبنای آن فرد صادر کننده متعهد می شود مبلغ تعیین و درج شده در سفته را به موقع و در تاریخ مشخص شده، به دریافت کننده سفته پرداخت کند. البته سفته ها کاربرد ضمانتی نیز دارند، در این صورت باید شرایط ضمانت در سفته ها درج شوند. نکته مهمی که در مورد سفته وجود دارد، عدم ارائه سفته خالی یا همان سفید امضاء به صورت کاغذی است زیرا در این صورت فرد دریافت کننده می تواند هر مبلغ و تاریخی را در آن درج کند.

برای اطلاع از خدمات پیشخوان مجازی بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

البته این مشکل در مورد سفته های الکترونیکی رفع شده است. به هنگام خرید سفته الکترونیکی شما نام دریافت کننده و مبلغ آن را به صورت دقیق و واضح درج می کنید، بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد. همچنین سفته های الکترونیکی از هدر رفتن کاغذ، اتلاف وقت و هزینه های اضافی جلوگیری می کنند.

نحوه خرید سفته الکترونیکی

سفته های الکترونیکی همانند سفته های کاغذی توسط افراد و مراکز مختلف ارائه نمی شوند، بلکه در حال حاضر سه بانک در کشور امکان عرضه سفته الکترونیکی را دارند. بنابراین برای خرید سفته الکترونیکی باید طبق یکی از سه روشی که در ادامه مطلب بیان می کنیم، اقدام نمایید:

خرید سفته الکترونیکی بانک رسالت

بانک رسالت شرایطی را فراهم کرده تا مردم بتوانند با نصب و ورود به اپلیکیشن آی کاپ، سفته الکترونیکی با مبلغ مورد نظر خود را خریداری کنند. برای انجام این کار باید بعد از نصب این برنامه و ورود به صفحه اصلی آن بر روی گزینه “سفته الکترونیک” کلیک نمایید.

نحوه خرید سفته الکترونیکی

در صفحه جدید مراحل انجام احراز هویت و صدور سفته را مشاهده می کنید.

مراحل خرید سفته الکترونیکی

در مرحله جدید باید گزینه “خدمات صدور سفته” را انتخاب کنید.

روش خرید سفته الکترونیکی

سپس مطابق با تصویر زیر بانک عامل و گیرنده نهایی را انتخاب نمایید.

شیوه خرید سفته

با ورود به مرحله جدید باید مبلغ تعهد و اطلاعات محل اقامت را درج کنید.

خرید سفته الکترونیکی از بانک رسالت

با انجام مراحل قبلی، حال می توانید پیش نویس سفته را قبل از صدور نهایی مشاهده نمایید.

خرید سفته الکترونیکی از سامانه آی کاپ

در نهایت با پیام سفته با موفقیت صادر شد، مواجه شده و امکان مشاهده و دریافت فایل آن برای شما فراهم می شود.

دریافت و خرید سفته

برای اطلاع از نحوه انتقال سهام متوفی بر روی لینک کلیک کنید.

خرید سفته الکترونیکی بانک آینده

بانک آینده یکی دیگر از بانک هایی است که سفته الکترونیکی را عرضه می کند. برای خرید سفته الکترونیکی از این بانک باید به سامانه کاربری آن به نشانی id.ba24.ir مراجعه کرده و بعد از ایجاد حساب کاربری در این سامانه، مراحل خرید سفته را در بانک آینده به انجام برسانید.

خرید سفته الکترونیکی از بانک آینده

برای اطلاع از روش های استعلام چک صیاد با کد ملی بر روی لینک کلیک کنید.

خرید سفته الکترونیکی بانک ملی

بانک ملی نیز مانند بانک آینده و رسالت، امکان عرضه سفته الکترونیکی را فراهم کرده است. البته افرادی می توانند از این طریق سفته الکترونیکی خریداری کنند که مشتری بانک ملی بوده و سامانه بام فعال نیز داشته باشند.

خرید سفته الکترونیکی از بانک ملی

برای اطلاع از نحوه استعلام سهام بانک دی بر روی لینک کلیک کنید.

قیمت خرید سفته الکترونیکی

در قسمت های قبلی همین مقاله نحوه خریداری کردن سفته الکترونیکی را از طریق سه مورد از بانک های کشور توضیح دادیم. حال بهتر است بدانیم خرید سفته های الکترونیکی رایگان نبوده و مستلزم پرداخت هزینه هستند. هزینه خرید سفته های الکترونیکی در بانک های مختلف تقریبا مشابه و در حدود جدول ارائه شده در ادامه مطلب است.

قیمت خرید سفته الکترونیکی

برای اطلاع از امکانات سایت بانک اقتصاد نوین بر روی لینک کلیک کنید.

کدام بانک ها سفته الکترونیکی دارند؟

سفته های کاغذی توسط مراکز مختلفی در سراسر کشور عرضه می شوند، ولی دریافت سفته های الکترونیکی اینگونه نبوده و عرضه آن ها فقط در اختیار سه بانک است. بانک های رسالت، آینده و ملی امکانی را فراهم کرده اند تا متقاضیان خرید سفته الکترونیکی به صورت غیر حضوری مراحل خرید را به انجام برسانند.

برای اطلاع از خدمات سایت بانک گردشگری بر روی لینک کلیک کند.

ثبت و استعلام سفته الکترونیکی

سفته های الکترونیکی زمانی اعتبار پیدا می کنند یا در واقع با موفقیت خریداری می شوند که در سیستم بانکی نیز به ثبت برسند. برای انجام این کار باید از همان سامانه ای که اقدام به خرید سفته می کنید، مراحل ثبت را نیز طی نمایید. یکی دیگر از ویژگی های سفته الکترونیکی، امکان استعلام آن است. برای انجام استعلام سفته الکترونیکی نیز باید به همان سامانه ای که سفته از آن خریداری شده است، مراجعه نمایید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بانک مهر ایران بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم سفته الکترونیکی خریداری کنیم؟

برای خرید سفته های الکترونیکی سه راه مختلف وجود دارد که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا همه بانک های کشور سفته الکترونیکی ارائه می دهند؟

خیر، فقط سه بانک در کشور امکان عرضه سفته الکترونیکی را دارند.

آیا برای خرید سفته های الکترونیکی باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

بله، خرید و دریافت سفته های الکترونیکی مستلزم پرداخت هزینه هستند.

آیا امکان استعلام سفته های الکترونیکی وجود دارد؟

بله، در حال حاضر این امکان فراهم است.

4/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *