سامانه های اجتماعی

خرید خودرو از بورس کالا

یکی از روش های جدید خرید خودرو که به تازگی اجرا شده، خرید خودرو از بورس کالا می باشد. با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و در عین حال عدم افزایش تولیدات داخلی، تقاضا برای خرید خودرو و در پی آن قیمت خودرو افزایش یافته است. به همین علت عرضه خودرو در بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت در مورد قیمت خودروها به مرحله اجراسازی رسیده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

خریداری کردن خودرو از بورس کالا در عین حال که غیر حضوری و بدون اتلاف وقت انجام می شود، مستلزم طی کردن مراحل مختلفی است. به همین علت ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف نحوه خرید خودرو از بورس کالا می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

در بورس کالای ایران موارد مختلفی در زمینه صنعتی، پتروشیمی، کشاورزی، فرآورده های نفتی و… عرضه شده و به فروش می رسند. مهم ترین هدف خرید و فروش در بورس کالا، ایجاد شفافیت در قیمت گذاری کالاهای مختلف است. با توجه به اینکه قیمت خودرو در کشور نیز به صورت نجومی افزایش یافته، طرح عرضه خودرو در بورس کالا به انجام رسیده است.

خرید خودرو از بورس کالا به صورت غیر حضوری انجام می شود ولی طی کردن چند مرحله تا فراهم شدن امکان خرید از بورس کالا برای خریداران ضروری است. در ادامه مطلب به مراحل خرید خودرو از بورس کالا اشاره می کنیم:

ثبت نام در سامانه سجام: همه افرادی که قصد انجام فعالیت در انواع بازارهای بورسی کشور را دارند باید در سامانه سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان، ثبت نام کرده و کد مربوطه را دریافت کنند.

ثبت نام در کارگزاری: بعد از ثبت اطلاعات در سامانه سجام، حال باید در یکی از کارگزاری های کشور نیز ثبت نام کرده و کد بورسی یا همان کد خرید سهام را دریافت کنید. در حال حاضر اغلب کارگزاری های کشور ثبت نام مشتریان را به صورت غیر حضوری به انجام می رسانند.

برای اطلاع از خدمات سامانه مدیریت ممیزی بر روی لینک کلیک کنید.

دریافت کد بورس کالا: ثبت سفارش در بورس کالا علاوه بر اینکه نیازمند دریافت کد بورسی از کارگزاری ها است بلکه خریداران باید یک کد بورس کالا را نیز از سامانه ebgo.ir دریافت کنند.

افتتاح حساب وکالتی: در چهارمین مرحله از نحوه خرید خودرو از بورس کالا باید نسبت به افتتاح حساب وکالتی و واریز مبلغی به آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید بدون افتتاح حساب وکالتی، امکان خرید خودرو برای شما فراهم نخواهد شد.

واریز قیمت پایه خودرو به حساب بورس: لازم به ذکر است 24 ساعت قبل از ثبت سفارش در سایت کارگزاری ها باید قیمت پایه خودرو مورد نظر را به حساب بورس واریز نمایید.

ثبت سفارش در سایت کارگزاری: در مرحله بعدی از نحوه خریداری کردن خودرو از بورس کالا باید قبل از ساعت 8/30 صبح روز عرضه، سفارش خرید خودرو را در سایت کارگزاران بورس کالا به ثبت برسانید.

تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو: به هنگام ثبت سفارش خرید خودرو باید نمایندگی مورد نظر جهت تحویل خودرو خریداری شده را نیز تعیین کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور مجوز مراکز بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

نکته مهمی که در مورد خرید خودرو از بورس کالا وجود دارد این است که فرآیند خرید از طریق قرعه کشی انجام نمی شود، بلکه به همان تعدادی که خودرو عرضه شده، سفارش مشتریان نیز ثبت خواهد شد.

نحوه دریافت کد بورس کالا خرید خودرو

همانطور که در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند علاوه بر اینکه باید کد بورسی خود را از کارگزاری دریافت کنند بلکه باید نسبت به دریافت کد بورس کالا نیز اقدام نمایند. توجه داشته باشید کد بورس کالا برای مشتریان تمامی کارگزاری ها از طریق سامانه ebgo.ir انجام می شود. بنابراین باید از طریق این نشانی به صفحه اصلی سایت دریافت کد بورس کالا مراجعه کرده و از قسمت میانی صفحه، کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نحوه خرید خودرو از بورس کالا

در مرحله جدید مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “اخذ کد آنلاین در بورس کالا” کلیک نمایید.

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

کد ملی و شماره موبایلی که قبلا به هنگام ثبت نام در سامانه سجام و کارگزاری ارائه داده اید در سامانه دریافت کد بورسی کالا نیز وارد کرده و بعد از درج عبارت امنیتی بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

چگونگی خرید خودرو از بورس کالا

با انجام مرحله قبلی یک کد از طرف سامانه سجام برای شماره موبایل شما ارسال می شود، به محض دریافت کد آن را در این صفحه وارد کرده و گزینه “تایید” را نمایید.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

به واسطه دریافت اطلاعات از سامانه سجام، مشخصات شما در مرحله جدید نمایش داده می شود، چنانچه نیازی به تکمیل ندارند گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

دریافت کد بورسی خرید خودرو از بورس کالا

حال باید مشخصات و اطلاعات شغلی خود را تکمیل کرده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

دریافت کد بورس کالا

در مرحله جدید باید اطلاعات مالی شامل ارزش دارایی های تحت مالکیت، متوسط درآمد ماهانه و… را در سامانه خرید خودرو از بورس کالا وارد کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

اخذ کد بورس کالا

در صورتی که در بانک تجارت حساب فعال و قابل تبدیل به حساب وکالتی داشته باشید به صفحه زیر ارجاع داده می شوید. بعد از مطالعه قوانین چنانچه قصد تبدیل حساب خود به وکالتی دارید باید آن را انتخاب کرده و در غیر این صورت بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

ایجاد حساب وکالتی جهت خرید خودرو از بورس کالا

بعد از انتخاب حساب وکالتی باید شرایط و قوانین را مطالعه کرده، تیک مربوط به پذیرش آن ها و ارسال کد تاییدیه را به تایید رسانده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

قوانین دریافت کد بورس کالا

با انجام مراحل قبلی یک کد تایید برای شما ارسال می شود که به محض دریافت، باید آن را در قسمت مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت” و سپس گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

خریداری کردن خودرو از بورس کالا

در مرحله جدید اطلاعات حساب بانکی سجام شما نمایش داده می شود، در صورت نیاز به تغییر، گزینه “ویرایش” و در غیر این صورت گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

ثبت نام در سجام برای خرید خودرو از بورس کالا

سپس وارد صفحه ای از سامانه دریافت کد بورسی کالا خواهید شد که باید مدارک الزامی را آپلود کرده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

مدارک لازم برای دریافت کد بورس کالا

در نهایت بعد از اسکن تصویر امضای خود، نوع درخواست کد را مطابق با تصویر زیر انتخاب کرده و بر روی گزینه “قبول قوانین و مقررات و تایید نهایی” کلیک نمایید.

قوانین دریافت کد بورس کالا
  • با توجه به نوع بازاری که انتخاب کرده اید، شرایط و ضوابط برای شما نمایش داده خواهند شد. بعد از مطالعه موارد آن ها می توانید پذیرش قوانین را به تایید برسانید.
  • بعد از انجام مراحل نامبرده پیگیری های لازم را جهت صدور کد بورسی کالا از کارگزاری مربوطه انجام دهید.

برای اطلاع از امکانات سامانه شفافیت بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا کم و تقاضا برای خریداری کردن آن ها زیاد است، شرکت بورس کالا ایران شرایط خاصی را برای خریداران تعیین کرده است. چنانچه خریداران از شرایط تعیین شده برخوردار نباشند، امکان خرید خودرو از بورس کالا برای آنان فراهم نخواهد بود. در ادامه مطلب به برخی از این شرایط اشاره می کنیم:

  • افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا ضروری است.
  • بدون ثبت نام در یکی از کارگزاری های کشور، امکان خرید خودرو از بورس کالا فراهم نمی باشد.
  • واریز مبلغ پایه خرید خودرو قبل از ثبت سفارش برای خریداران ضروری است.
  • اطلاع رسانی در مورد زمان عرضه خودرو از طریق سایت بورس کالا انجام می شود.
  • امکان ثبت سفارش قبل از 8/30 صبح روز عرضه خودرو فراهم می باشد.

بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط، ابتدا نسبت به انجام مراحل ضروری خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید.

برای اطلاع از خدمات سامانه ستاد اقامه نماز بر روی لینک کلیک کنید.

زمان خرید خودرو از بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا به صورت پیوسته و در تمامی ایام سال انجام نمی شود. با توجه به اینکه زمان واریز مبلغ پایه خرید خودرو و سپس ثبت سفارش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بنابراین خریداران باید از تاریخ دقیق عرضه اطلاع داشته باشند. برای انجام این کار باید از طریق نشانی اینترنتی ime.co.ir به صفحه اصلی سایت بورس کالا وارد شده و از کادر بالایی صفحه ابتدا بر روی گزینه “بازارها” و سپس از قسمت بازار فیزیکی بر روی گزینه “اطلاعیه عرضه” کلیک نمایید.

زمان خرید خودرو از بورس کالا

در مرحله جدید باید فیلدهای قسمت بالایی صفحه اعم از گروه اصلی، گروه ها، زیر گروه ها، تولید کننده و بازه زمانی مورد نظر را انتخاب کرده تا جستجو دقیق تر انجام شود.

زمان عرضه خودرو در بورس کالا

با انجام مراحل قبلی تاریخ تمامی عرضه ها در بازه زمانی که مشخص کرده اید، به صورت دقیق برای شما نمایش داده می شوند.

برای اطلاع از نحوه بازیابی رمز عبور در سامانه سما نفت بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیرات عرضه خودرو در بورس کالا

همانطور که گفتیم به دنبال ممنوعیت ورود خودرو به کشور و عدم تولید خودروهای داخلی به تعداد کافی، قیمت خودروهای موجود در بازار به صورت نجومی افزایش یافته اند. این موضوع نشان دهنده میزان بالای تقاضا برای خرید خودرو است و تا زمانی که عرضه خودرو به تعداد کافی انجام نشود، این شرایط پایدارخواهد بود.

به همین علت طرح عرضه و خرید خودرو از بورس کالا به مرحله اجراسازی رسیده تا قیمت واقعی خودروها شفاف سازی شوند. چنانچه عرضه خودرو به صورت مستمر در بورس کالا انجام شود، تاثیرات مثبتی را بر کاهش قیمت خودروها خواهد داشت، در غیر این صورت تاثیر چندانی به همراه ندارد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه رزرو حج تمتع بر روی لینک کلیک کنید.

آیا برای خرید خودرو در بورس کالا شرایط خاصی وجود دارد؟

بله، چنانچه خریداران از شرایط تعیین شده برخوردار نباشند، امکان خرید خودرو برای آنان فراهم نخواهد بود.

برای خرید خودرو از بورس کالا چه موقع باید هزینه آن را پرداخت کنیم؟

واریز هزینه یک روز قبل از ثبت سفارش انجام می شود.

چگونه می توانیم از بورس کالا، خودرو خریداری کنیم؟

مراحل خرید خودرو از بورس کالا در همین مقاله توضیح داده شده اند.

چگونه می توانیم از زمان عرضه خودرو در بورس کالا مطلع شویم؟

برای انجام این کار باید به سایت بورس کالا مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *