سامانه های اجتماعی

آموزش تصویری ثبت نام کارت سوخت

در حال حاضر روش های مختلفی برای ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور سیکلت وجود دارد. با توجه به اجراسازی طرح سهمیه بندی سوخت، یکی از مدارک مهم و ضروری وسایل نقلیه کارت سوخت آن هاست. براساس قوانین طرح سهمیه بندی بنزین، هر وسیله نقلیه با در نظر گرفتن کاربرد شخصی یا عمومی آن دارای میزان مشخصی سهمیه بنزین است.

چنانچه مالک یک خودرو یا موتور سیکلت بیشتر از میزان سهمیه بنزین در نظر گرفته شده برای وسیله نقلیه او نیاز به تهیه سوخت داشته باشد باید بنزین با نرخ آزاد را خریداری کند. با توجه به اهمیت صدور کارت سوخت برای مالکان وسایل نقلیه شخصی و عمومی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ثبت نام کارت سوخت بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارت سوخت

طرح سهمیه بندی بنزین در سال 1398 به مرحله اجراسازی رسیده است، براساس قوانین این طرح، مالک هر وسیله نقلیه فقط به یک میزان مشخص می تواند از بنزین با نرخ دولتی استفاده کند. این میزان نیز با توجه به معیارهای مختلفی همچون نوع خودرو شخصی یا عمومی تعیین می شود. چنانچه مالکان خودرو به میزان بیشتری از سهمیه بنزین خود نیاز داشته باشند باید بنزین با نرخ آزاد را خریداری کنند. بنابراین صدور کارت سوخت برای مالکان وسایل نقلیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه نوبت دهی اتباع خارجی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت نام کارت سوخت نیز مانند سایر ثبت نام های مهمی که در کشور انجام می شود نیازمند ارائه مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه است. توجه داشته باشید در حال حاضر علاوه بر روش حضوری ثبت نام، روش های غیر حضوری نیز برای ثبت درخواست کارت سوخت وسایل نقلیه وجود دارند. البته ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی فقط از طریق مراجعات حضوری به دفاتر پلیس 10+ امکان پذیر است. بنابراین چنانچه قصد انجام ثبت نام کارت سوخت به صورت حضوری دارید باید مدارک نامبرده در ادامه مطلب را با خود به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک
  • بیمه نامه وسیله نقلیه برای خودروهای لیزینگی
  • اصل و کپی کارت وسیله نقلیه
  • آدرس و کدپستی محل سکونت
  • اصل و کپی سند وسیله نقلیه
  • پرداخت هزینه ثبت نام و ارائه فیش واریز

بهتر است بدانیم ثبت درخواست صدور کارت سوخت تنها در حضور مالک وسیله نقلیه یا فردی که از مالک وکالت نامه رسمی با ذکر عنوان “کارت سوخت” دارد، امکان پذیر خواهد بود.

برای اطلاع از خدمات سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

درمورد ثبت درخواست صدور کارت سوخت ذکر این نکته ضروری است که وسایل نقلیه صفر کیلومتر نیازی به ثبت نام ندارند و کارت سوخت آن ها از طریق پست به مالک وسیله نقلیه تحویل داده می شود. همانطور که گفتیم چند روش برای ثبت نام کارت سوخت وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • ثبت درخواست صدور کارت سوخت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس 10+
  • ثبت درخواست غیر حضوری با ورود به سایت دولت همراه
  • ثبت درخواست غیر حضوری با استفاده از اپلیکیشن دولت همراه
  • ثبت درخواست غیر حضوری با استفاده از کد دستوری

برای اطلاع از نحوه جستجو در سامانه منبع یاب وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

باتوجه به مجزا بودن روند انجام ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه با استفاده از روش های مختلفی که نام بردیم، در ادامه مطلب نحوه استفاده از هر کدام از این روش ها را توضیح خواهیم داد:

ثبت درخواست صدور کارت سوخت با مراجعه به دفاتر پلیس 10+

افرادی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشته و یا تمایل دارند امورات مربوطه را به صورت حضوری به انجام برسانند باید با در دست داشتن مدارکی که در قسمت قبلی همین مقاله توضیح دادیم جهت ثبت نام کارت سوخت به یکی از دفاتر پلیس 10+ در سراسر کشور مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را به انجام برسانند.

ثبت درخواست صدور کارت سوخت با مراجعه به سایت دولت همراه

یکی از سایت های کاربردی و مهمی که طی چند سال اخیر راه اندازی شده و امکانات مهمی را به واسطه همکاری با سازمان های مختلف در اختیار عموم مردم قرار می دهد، سایت خدمات دولت همراه است. چنانچه قصد ثبت درخواست صدور کارت سوخت وسیله نقلیه خود را به صورت غیر حضوری دارید باید از طریق نشانی اینترنتی mob.gov.ir وارد پنل کاربری خود در سایت دولت همراه شده و بعد از مراجعه به بخش “ثبت نام کارت سوخت بانکی” شماره موبایل خود را به همراه عبارت امنیتی در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

راهنمای ثبت نام کارت سوخت

با انجام مرحله قبلی یک کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال خواهد شد. به محض دریافت کد آن را در صفحه جدید وارد کرده و گزینه “بررسی” را انتخاب کنید.

مراحل ثبت نام کارت سوخت

مرحله بعدی ثبت درخواست صدور کارت سوخت مربوط به درج کد ملی و تاریخ تولد است، بعد از ثبت موارد نامبرده بر روی گزینه “بررسی” کلیک نمایید.

نحوه ثبت نام کارت سوخت

چنانچه مراحل قبلی را با موفقیت به انجام برسانید یک پیامک به منظور تایید اطلاعات هویتی شما به شماره موبایلی که ثبت کرده اید ارسال می شود. سپس وارد مرحله ای مطابق با تصویر زیر خواهید شد که باید نوع وسیله نقلیه را انتخاب کرده، شماره سریال و کد VIN آن را وارد کنید و در نهایت بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.

ثبت نام کارت سوخت در سایت دولت همراه

بعد از انجام تمامی مراحل ثبت نام کارت سوخت باید یکی از شماره کارت های بانکی مالک را انتخاب کرده و بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.

شیوه ثبت نام کارت سوخت

برای اطلاع از خدمات سامانه مهندسی مشاغل بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ثبت درخواست برای دریافت کارت سوخت

در قسمت قبلی همین مقاله دو مورد از روش های ثبت درخواست صدور کارت سوخت وسایل نقلیه را توضیح دادیم، همانطور که گفتیم 4 روش برای ثبت این درخواست وجود دارد. به همین علت در ادامه مطلب به دو مورد دیگر از روش های ثبت نام کارت سوخت اشاره می کنیم:

ثبت درخواست صدور کارت سوخت با اپلیکیشن دولت همراه

به منظور افزایش خدمت رسانی به عموم مردم، خدمات سایت دولت همراه از طریق اپلیکیشن آن نیز در اختیار متقاضیان قرار می گیرند. یکی از خدماتی که با ورود به برنامه دولت همراه در دسترس است، ثبت درخواست صدور کارت سوخت وسایل نقلیه می باشد. لازم به ذکر است تمامی مراحل ثبت نام کارت سوخت همانند سایت دولت همراه بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

ثبت نام کارت سوخت در اپلیکیشن دولت همراه

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه قرنطینه دامپزشکی بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت درخواست صدور کارت سوخت با کد دستوری

آخرین روشی که برای ثبت نام کارت سوخت وسایل نقلیه وجود دارد استفاده از کد دستوری #4* است. بنابراین باید این کد را با موبایل خود شماره گیری کرده و بعد از نمایش موارد مختلف مطابق با تصویر زیر گزینه 2 یعنی “کارت سوخت” را انتخاب کنید، سپس تمامی مراحل ثبت نام را به انجام برسانید.

ثبت درخواست صدور کارت سوخت با کد دستوری

برای اطلاع از بخش های سامانه کارمند ایران بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه پیگیری صدور کارت سوخت

چنانچه بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت بازه زمانی حدود دو ماه گذشته ولی کارت سوخت وسیله نقلیه خود را دریافت نکرده اید باید نسبت به پیگیری آن اقدام کنید. برای انجام این کار چند راه وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

پیگیری صدور کارت سوخت با پلاک خودرو

برای انجام این کار باید از طریق نشانی اینترنتی epolice.ir وارد سایت خدمات نیروی انتظامی شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “درگاه خدمات الکترونیک انتظامی” کلیک نمایید.

نحوه پیگیری کارت سوخت

در مرحله جدید از کادر بالایی صفحه ابتدا گزینه “کارت سوخت” و سپس گزینه “پیگیری صدور کارت سوخت” را انتخاب کنید.

پیگیری کارت سوخت با پلاک خودرو

در مرحله جدید باید نوع و شماره پلاک وسیله نقلیه را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “پیگیری کارت سوخت” کلیک نمایید.

مراحل پیگیری کارت سوخت خودرو

چنانچه کارت سوخت وسیله نقلیه شما به اداره پست تحویل داده شده باشد شماره پیگیری مرسوله نمایش داده خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست در سامانه سازندگان بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری صدور کارت سوخت با سامانه پیامکی

چنانچه قصد پیگیری کارت سوخت وسیله نقلیه خود را با استفاده از سامانه پیامکی دارید باید برای خودرو عبارت V*VIN و برای موتور سیکلت عبارت M*VIN را به سامانه پیامکی 1101202040 ارسال کنید.

پیگیری صدور کارت سوخت با سایت رهگیری مرسولات سازمانی

نیروی انتظامی کشور با همکاری اداره پست سامانه رهگیری مرسولات سازمانی را راه اندازی کرده تا عموم مردم بتوانند بدون نیاز به مراجعات حضوری وضعیت صدور مدارکی همچون کارت سوخت، کارت خودرو، گواهینامه و… را پیگیری کنند. بنابراین بعد از انجام ثبت نام کارت سوخت می توانید به نشانی اینترنتی najatracking.post.ir مراجعه کرده و بعد از انتخاب گزینه “کارت سوخت” کد VIN وسیله نقلیه را به همراه عبارت امنیتی در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “جستجو” کلیک نمایید.

پیگیری کارت سوخت در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

پیگیری صدور کارت سوخت با مراجعه به دفاتر پلیس 10+

چنانچه قصد پیگیری صدور کارت سوخت وسیله نقلیه خود را به صورت حضوری دارید باید با در دست داشتن مدارک هویتی و مدارک شناسایی وسیله نقلیه به یکی از دفاتر پلیس 10+ سراسر کشور مراجعه کنید. در این دفاتر وضعیت صدور کارت سوخت وسیله نقلیه به شما توضیح داده خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه رفاه ایرانیان بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان نسبت به ثبت نام کارت سوخت اقدام کرد؟

برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد که در همین مقاله توضیح داده شده اند.

آیا امکان ثبت درخواست صدور کارت سوخت به صورت حضوری نیز وجود دارد؟

بله، باید به یکی از دفاتر پلیس +10 در سراسر کشور مراجعه کنید.

آیا می توانیم وضعیت صدور کارت سوخت خودرو را پیگیری کنیم؟

بله، این امکان از طریق استفاده از روش های مختلف فراهم شده است.

آیا ثبت نام کارت سوخت هزینه دارد؟

بله، بدون پرداخت هزینه، ثبت نام انجام نخواهد شد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *