سامانه های حقوقی

آموزش گام به گام ثبت نام سامانه ثنا

سامانه ثنا (ثبت نام الکترونیک)، یکی از سامانه‌های آنلاین قوه قضاییه است که در آن افراد حقیقی می‌توانند ابلاغیه‌های خود را مشاهده کنند. نحوه ثبت نام سامانه ثنا بسیار آسان است که شما با ثبت اطلاعات فردی و هویتی خود می‌توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید و سپس تمام ابلاغیه‌های قوه قضاییه را در آن مشاهده کنید.

خوب است بدانید که در حال حاضر ابلاغیه پرونده و اوراق قضایی از طریق سامانه ابلاغ ثنا انجام می‌گیرد. لذا ثبت نام در آن می‌تواند روند مشاهده ابلاغیه ها را برای طرفین دعوی آسان کند. در حال حاضر شما می‌توانید ثبت نام در سامانه ثنا را در دفاتر قضایی یا از طریق گوشی، کامپیوتر و لپ‌تاپ انجام دهید.

معرفی سامانه ثنا

قوه قضاییه برای این‌که طرفین دعوی از جزییات بررسی پرونده خود آگاه باشند، ابلاغیه‌ای را برای آن‌ها منتشر می‌کند. این ابلاغیه‌ها از طریق سامانه ثنا به آن‌ها ارسال می‌شود. بنابراین شما برای مشاهده جزییات، باید به این سامانه به صورت آنلاین مراجعه کنید. در واقع سامانه ثنا در راستای اجرای ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری توسط قوه قضاییه راه‌اندازی شده است و در زیر مجموعه سامانه عدل ایران قرار دارد.

افرادی که پرونده حقوقی و کیفری در سیستم قضایی کشور دارند باید برای دسترسی به جزییات ابلاغیه خود از طریق این سامانه اقدام کنند. برای این کار لازم است شما ثبت نام سامانه ثنا را انجام دهید تا با دریافت رمز شخصی (کد ثنا) خود بتوانید وارد سامانه شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه رسا سلامت کلیک کنید.

در گذشته متقاضیان، ثبت نام در سامانه ثنا را باید به صورت حضوری در دفاتر خدمات قضایی انجام می‌دادند. به این صورت که ابتدا اطلاعات اولیه خود را به صورت اینترنتی ثبت می کردند و با در دست داشتن مدارک لازم جهت احراز هویت به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه می کردند. این کارها معمولا زمان و هزینه زیادی را در بر می‌گرفت؛ اما بعد از آن که «سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه» در دی ماه 1399 راه‌اندازی شد. متقاضیان برای ثبت نام سامانه ثنا نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند در خانه و با اتصال به سیستم آنلاین این فرآیندها را انجام دهند؛ سپس با دریافت کد ثنا از کلیه خدمات الکترونیکی آن بهره‌مند شوند.

بعد از معرفی سامانه ثنا حتما به اهمیت آن پی برده‌اید، به همین دلیل به اطلاعات مهمی در خصوص ثبت نام سامانه مذکور و نحوه ورود به آن اشاره خواهیم کرد تا شما هر گونه سوال یا مشکلی در بخش‌های مختلف آن داشته باشید به کمک کارشناسان سامانه رسمی حل کنید.

جهت ورود به پیگیری پرونده قضایی کلیک کنید.

نحوه ثبت نام سامانه ثنا قوه قضاییه

قوه قضاییه، در راستای دولت الکترونیک سامانه‌های متعددی را در سال‌های اخیر راه‌اندازی کرده است که یکی از آن‌ها سامانه ثنا می‌باشد. این سامانه امکان مشاهده جزییات پرونده قضایی و کیفری دادگاه را برای طرفین دعوی، نماینده قانونی آن‌ها، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان و دیگر افراد مرتبط با پرونده فراهم کرده است. متقاضیان باید برای مشاهده ابلاغیه‌های خود در این سامانه ثبت نام کنند. حال برای آشنایی بیشتر شما نحوه ثبت نام سامانه ثنا را به شکل کامل بیان می‌کنیم:

  • آدرس الکترونیکی sana.adliran.ir را در مرورگر خود جستجو کنید تا وارد صفحه اصلی سامانه ثنا شوید.
جستجوی سامانه ثبت الکترونیکی دادگستری
  • در صفحه باز شده روی گزینه “ثبت نام برخط” شخص حقیقی، کلیک نمایید.
نحوه ثبت نام افراد حقیقی در سامانه ثنا
  • تمام اطلاعات خواسته شده مانند کد ملی، تاریخ تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد کنید و سپس بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.

برای ورود به سایت اختبار به عنوان سایت خبرگزاری جامع و تخصصی در حوزه وکالت کلیک کنید.

نحوه ثبت نام سامانه ثنا
  • حالا شرایط و مقررات سامانه ثنا را مطالعه کرده و بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.
قوانین سیستم ثنا
  • مشخصات شناسنامه‌ای خود را در کادرهای تعیین شده، وارد کنید و روی گزینه “مرحله ی بعد” کلیک کنید.
اطلاعات احراز هویت در سامانه ثنا
  • اطلاعات تماس خود را در کادرهای تعیین شده وارد کنید سپس با کلیک بر روی گزینه “مرحله ی بعد” به صفحه دیگر هدایت خواهید شد.
اطلاعات تماس
  • در این مرحله از ثبت نام سامانه ثنا، اطلاعات مربوط به اقامتگاه خود (محل سکونت یا کار) را در کادرهای مشخص شده وارد کنید سپس روی گزینه “مرحله ی بعد” کلیک نمایید.

برای ورود به سامانه مالکیت معنوی کلیک کنید.

راهنمای ثبت نام سامانه ثنا
  • میزان تحصیلات و شغل خود را مشخص کرده و روی دکمه “ثبت اولیه اطلاعات” کلیک نمایید.
آموزش تصویری ثبت نام سامانه ثنا
  • سامانه ثنا یک کد چند رقمی را به شماره موبایل شما ارسال می‌کند که باید آن را در کادر مشخص شده وارد کنید.
  • سپس با زدن دکمه تایید کد امنیتی به مراحل بعدی هدایت خواهید شد.
ثبت اطلاعات در سامانه ثنا
  • در این مرحله باید هزینه لازم برای احراز هویت را پرداخت کنید. بدین منظور یکی از کارگزاران را جهت واریز پول انتخاب کنید.

جهت اطلاع از خدمات سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی کلیک کنید.

پرداخت هزینه در ثبت نام سامانه ثنا قوه قضاییه
  • هم‌اکنون وارد درگاه پرداخت بانکی شده و اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید.
نحوه پرداخت هزینه
  • بعد از واریز مبلغ مورد نظر به سایت ابلاغ ثنا بازگشته و بر روی گزینه “شروع احراز هویت غیر حضوری” کلیک نمایید.
احراز هویت غیر حضوری
  • اگر ثبت نام سامانه ثنا را با گوشی انجام می‌دهید، تصویر خود را با دوربین گوشی طبق دستورات گفته شده ثبت کرده و آن را ارسال کنید؛ اما اگر به کمک سیستم لپ‌تاپ یا کامپیوتر این کار را انجام می‌دهید، آنگاه باید به کمک وب کم این کار را انجام دهید.

برای ورود به سامانه آزمون پژوهشکده بیمه کلیک کنید.

شیوه ثبت نام سامانه ثنا قوه قضاییه
  • با لمس صفحه موبایل امضای الکترونیکی خود را انجام دهید و دکمه “ثبت و ادامه” را بزنید.
نحوه ثبت نام سامانه ثنا قوه قضاییه با گوشی
  • در این مرحله یک عبارت به شما نشان داده می‌شود که باید روی دکمه (record a video) کلیک کرده و آن عبارت را تکرار کنید. بعد از اتمام ویدئو، بر روی گزینه “ارسال ویدئو” کلیک کنید.
ارسال تصویر در سامانه ثنا قوه قضاییه

اکنون در صورتی که کلیه مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید، ثبت نام سامانه ثنا شما با موفقیت تمام می‌شود. به طوری که شما می‌توانید با دریافت کد ثنا در مراحل بعدی وارد سامانه ابلاغ ثنا شوید و از کلیه خدمات آن استفاده کنید. حال اگر به هنگام طی کردن مراحل بالا به هر گونه مشکلی برخورد کردید می‌توانید از کارشناسان سامانه رسمی کمک بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه پیگیری پرونده شورای حل اختلاف کلیک کنید.

ثبت نام سامانه ثنا با گوشی

کاربرانی که به کامپیوتر یا لپ تاپ دسترسی ندارند می توانند از طریق گوشی نیز در سامانه ثنا ثبت نام کنند. خوب است بدانید که مراحل ثبت نام سامانه ثنا با گوشی و کامپیوتر یکسان است و در آن شما باید تمام اطلاعات فردی، هویتی، تماس، اقامتگاه، تحصیلات و شغل خود را وارد کنید.

نحوه ورود به ثبت نام سامانه ثنا

بعد از آن که شما نحوه ثبت نام سامانه ثنا به صورت تصویری را یاد گرفتید باید در مورد نحوه ورود به این سامانه نیز اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید روند مشاهده ابلاغیه و پیگیری پرونده قضایی و حقوقی خود را انجام دهید. به همین دلیل در این بخش نحوه ورود به سامانه ثنا را بیان می‌کنیم: 

  • آدرس الکترونیکی سامانه ثنا را در مرورگر خود جستجو کنید.
  • حالا روی عبارت «سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی» کلیک کنید.
نحوه ورود به ثبت نام سامانه ثنا قوه قضاییه
  • پس از آن که وارد صفحه اصلی سایت ثبت نام الکترونیک ابلاغ ثنا شدید.

جهت اطلاع از سامانه جامع بیمه کشاورزی کلیک نمایید.

مراحل ورود به ثبت نام سامانه ثنا
  • با وارد کردن کد ثنا و کد امنیتی درج شده وارد صفحه کاربری خود شوید.
  • حالا در صفحه اصلی شما «ابلاغیه جدید» را مشاهده خواهید کرد که با کلیک کردن بر روی آن می‌توانید جزییات ابلاغیه را مشاهده کنید.
مشاهده ابلاغیه جدید در سامانه ثنا

جهت اطلاع از سامانه ساجد دیوان عدالت اداری کلیک کنید.

هزینه احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که برای احراز هویت غیر حضوری سامانه ثنا چقدر باید هزینه پرداخت کنیم؟

معمولا مبلغ اعلام شده توسط قوه قضاییه هر سال تغییر می‌کند لذا برای دریافت اطلاعات بروز با کارشناسان سامانه رسمی صحبت کنید.

نکاتی در مورد ثبت نام سامانه ثنا

برخی از کاربران به هنگام ورود به سایت ثنا با پیام «Site is not secure» مواجه می‌شوند. این پیام بیان می‌کند که سایت ایمن نیست. به همین دلیل شما برای حل این مشکل باید به بخش تنظیمات مرورگر خود رفته و روی گزینه Advance کلیک کنید. سپس لینک مورد نظر خود را انتخاب کرده و سایت را بارگذاری کنید.

در صورتی که به هنگام احراز هویت غیر حضوری با پیغام «تصویر متعلق به یک شخص نمی باشد» مواجه شدید. به صفحه اول سامانه برگردید و مرحله اول فرایند ثبت نام خود را تکرار کنید. در این صورت سیستم شما را به صورت اتوماتیک به صفحه احراز هویت هدایت می‌کند. حال اگر پرداخت را انجام داده باشید سیستم آن را تشخیص داده و فرآیند احراز هویت را دوباره انجام می‌دهد.

البته باید در آن کارگزاری که مبلغ احراز هویت غیر حضوری را در آن پرداخت کردید، دوباره انتخاب کنید. دقت کنید که شما تنها 3 بار می‌توانید فرآیند احراز هویت خود را انجام دهید. در غیر این صورت برای حفظ امنیت سایت، کارگزاری خود را تغییر دهید. یعنی در واقع باید دوباره هزینه احراز هویت غیر حضوری را پرداخت کنید.

نحوه ثبت تصویر در ثنا

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو کلیک کنید.

اگر به هنگام احراز هویت غیر حضوری با پیام «ویدیو نامعتبر» مواجه شدید، چند مشکل احتمالی وجود خواهد داشت که باید آن‌ها را برطرف کنید: وجود چندین چهره در ویدئو، مناسب نبودن نور محیط (انعکاس نور بر روی چهره و یا تاریک بودن محیط)، نبودن چهره در ویدئو، فاصله چهره از لنز دوربین، رعایت نکردن شئونات اسلامی و غیره.

ثبت نام تلفنی سامانه ثنا


برای احراز هویت سامانه ثنا به چه مدارکی نیاز داریم؟

افرادی که قصد دارند به صورت غیر حضوری در سامانه ابلاغ ثنا قوه قضاییه احراز هویت کنند باید مدارکی مانند اطلاعات فردی، سکونتی و غیره را به همراه داشته باشند تا بتوانند فرآیند احراز هویت خود را تکمیل کنند. اما افرادی که قصد ثبت نام خود را به صورت حضوری در دفاتر قضایی انجام می دهند باید مدارک زیر را به همراه ببرند:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • شماره تلفن فعال برای دریافت کد ثنا
  • امضاء الکترونیکی

حال بعد از آن که اطلاعات، نام کاربری و رمز عبور شما در سامانه ثنا فعال شد. به شما نام کاربری و رمز عبور تعلق می‌گیرد که با ذخیره آن‌ها می‌توانید در دفعات بعد از آن استفاده کنید.

برای ورود و استفاده از امکانات سامانه ثبت درخواست صدور سند مالکیت کلیک نمایید.

اهمیت احراز هویت ثنا در ثبت نام متقاضیان

احراز هویت فرایندی است که در آن اطلاعات فردی متقاضیان تایید شده و اجازه دسترسی به برنامه‌های مختلف سامانه ثنا داده می‌شود. معمولا احراز هویت از طریق روش‌های مختلفی مانند داده‌های بیومتریک انجام می‌گیرد که در آن از ویژگی‌های فیزیکی و رفتاری منحصربه‌فردی از جمله اثر انگشت، چشم، کف دست و غیره بهره می‌برند زیرا امنیت آن‌ها بسیار زیاد است و امکان دستبرد به اطلاعات مهم امنیتی به کمک هوش مصنوعی را به صفر یا نزدیک صفر می‌رساند.

نرم‌افزار مشاهده ابلاغ الکترونیکی قضایی

از آن جا که اکثر افراد به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند لذا داشتن یک نرم‌افزار مشاهده ابلاغ الکترونیک قضایی می‌تواند به شما کمک کند تا در هر جا که لازم باشد به صورت غیر حضوری ابلاغیه قضایی خود را مشاهده کنید. ثبت نام در سامانه ثنا به کمک گوشی به راحتی انجام می‌گیرد و شما در آن می‌توانید فرآیند احراز هویت خود را تکمیل کنید. خوب است بدانید که ثبت نام سامانه ثنا با گوشی تفاوتی با روش ذکر شده در بالا ندارد.

برای ورود به سامانه نوبت دهی اجرای احکام کلیک کنید.

البته خوب است بدانید که نرم‌افزار «عدالت همراه» نیز جزو یکی از نرم‌افزارهای قوه قضاییه کشور برای ارائه خدمات الکترونیکی به کاربران است. شما می‌توانید آن را از کافه بازار یا اپراتورهای دیگر دانلود کنید. در حال حاضر شما نمی‌توانید به کمک نرم‌افزار عدالت همراه، ثبت نام سامانه ثنا با گوشی همراه را انجام دهید اما در صورتی که قبلا ثبت نام خود را تکمیل کرده باشید می‌توانید جهت مشاهده ابلاغیه‌های خود از آن استفاده کنید.

نرم‌افزار مشاهده ابلاغ الکترونیکی قضایی

چند بار به هنگام احراز هویت در ثبت نام سامانه ثنا می‌توانیم اشتباه کنیم؟

کلیه متقاضیان بعد از آن که هزینه احراز هویت غیر حضوری خود را پرداخت کردند، حداکثر 3 بار فرصت دارند تا احراز هویت خود را تکمیل کنند. در غیر این صورت مجددا باید هزینه احراز هویت خود را واریز و اقدام کنند.

آیا به کمک گوشی می‌توان در سامانه ثنا ثبت نام کرد؟

بله، شما می‌توانید به کمک گوشی خود در سامانه ثنا به صورت غیر حضوری ثبت نام و احراز هویت کنید.

برای ثبت نام در سامانه ثنا به کدام آدرس اینترنتی باید مراجعه کنیم؟

شما برای این کار باید وارد آدرس اینترنتی sana.adliran.ir شوید. سپس مراحل بعدی آن را طبق روال گفته شده در مقاله انجام دهید.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *