سامانه های تحصیلی

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲

در کشور ما ورود به مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی فارغ از روند پذیرش برخی از رشته های دانشگاهی مستلزم شرکت در آزمون های برگزار شده توسط سازمان سنجش می باشد. ثبت نام آزمون دکتری نیز مانند کنکور سراسری و کارشناسی ارشد توسط سازمان سنجش انجام شده و برای شرکت در آزمون دانشگاه های دولتی و آزاد نیازی به ثبت نام مجزا نیست زیرا طی چند سال گذشته ثبت نام آزمون مقطع دکتری برای دانشگاه های دولتی و آزاد ادغام شده و طی یک مرحله انجام می شود.

امکان ثبت نام آزمون دکتری در بازه زمانی مشخصی که از جانب سازمان سنجش اعلام می شود امکان پذیر خواهد بود و بعد از پایان مهلت ثبت نام ممکن است چند روزی برای جاماندگان تاریخ جدید مشخص شود، نکته مهم این است که بعد پایان مهلت دوم دیگر تاریخ ثبت نام جدید اعلام نخواهد شد.

بنابراین ضروری است داوطلبان شرکت در آزمون مقطع دکتری نسبت به اطلاعیه های سازمان سنجش در خصوص اطلاع از زمان ثبت نام توجه کنند. به دلیل اهمیت زمان، شرایط، مدارک و مراحل ثبت نام در آزمون مقطع دکتری، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ثبت نام آزمون دکتری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1402

نحوه ثبت نام آزمون دکتری

چندین سال است که با گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور و دسترسی اغلب مردم به رایانه و اینترنت، سازمان سنجش که وظیفه برگزاری آزمون هایی از قبیل کنکور سراسری، کارشناسی ارشد، دکتری، استخدامی، زبان و… را برعهده دارد در راستای افزایش رفاه متقاضیان، انجام مراحل ثبت نام آزمون های مختلف را از طریق سایت سازمان سنجش فراهم کرده است.

ثبت نام آزمون دکتری تا قبل از سال 1396 برای دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت مجزا انجام می شد، یعنی داوطلبان شرکت در آزمون دکتری باید یک ثبت نام برای دانشگاه های سراسری انجام می دادند و یک ثبت نام نیز برای شرکت در آزمون دکتری دانشگاه آزاد، ولی از سال 1396 ثبت نام این دو مورد ادغام شده و بعد از اعلام نتایج اولیه ادامه مراحل از یکدیگر مجزا می شوند.

برای اطلاع از امکانات سامانه روشکا بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین در حال حاضر سایت ثبت نام آزمون دکتری همان سایت سازمان سنجش می باشد که تمامی مراحل از قبیل اعلام زمان ثبت نام، خرید کارت اعتباری، تکمیل فرم، بارگذاری عکس، دریافت کارت ورود به جلسه و اعلام نتایج از طریق همین سایت انجام خواهند شد.

بهتر است بدانیم آزمون دکتری تخصصی دارای دو مرحله کتبی و شفاهی می باشد، داوطلبان بعد از شرکت در آزمون کتبی که سازمان سنجش کشور برگزار می کند چنانچه نمره حد نصاب را کسب کنند به مصاحبه و آزمون شفاهی دانشگاه مورد نظر دعوت شده و ادامه مراحل توسط دانشگاه ها به صورت مجزا انجام خواهند شد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه سپند مدارس بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین بهتر است بدانیم مراحل انجام ثبت نام آزمون دکتری در سایت سازمان سنجش چندین سال است که یکسان بوده و تغییراتی در آن ایجاد نشده است، به دلیل اینکه در حال حاضر زمان ثبت نام این آزمون فرا نرسیده لینک ثبت نام نیز در سایت سازمان سنجش قرار نگرفته است، بنابراین ما از مراحل ثبت نام آزمون مقطع دکتری سال گذشته برای توضیح نحوه ثبت نام در ادامه مطلب استفاده می کنیم.

برای اطلاع از خدمات سامانه ساجد دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه در بازه زمانی اعلام شده از جانب سازمان سنجش قصد ثبت نام در آزمون مقطع دکتری را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی sanjesh.org وارد صفحه اصلی سایت سازمان سنجش شده و مطابق با تصویر زیر از منو سمت راست صفحه، بر روی گزینه “دکتری تخصصی” کلیک نمایید.

مراحل ثبت نام آزمون دکتری

در مرحله جدید وارد صفحه مربوط به انتشار اطلاعیه ها، لینک های ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه، اعلام نتایج، انتشار دفترچه ثبت نام و… مربوط به آزمون مقطع دکتری خواهید شد. حال باید گزینه “ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری” را انتخاب کنید.

چگونگی ثبت نام آزمون مقطع دکتری

مرحله بعدی که در سایت ثبت نام آزمون دکتری پیش روی شما می باشد مربوط به خرید کارت اعتباری یا همان پرداخت هزینه آزمون خواهد بود. در این مرحله باید از منو سمت راست صفحه بر روی گزینه “خرید کارت” کلیک نمایید.

خرید کارت اعتباری آزمون دکتری

با پرداخت هزینه آزمون کد 12 رقمی کارت اعتباری در اختیار شما قرار گرفته می شود، حال به صفحه قبلی برگشته و مطابق با تصویر زیر گزینه “تایید و ادامه-گام بعدی” را انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام در سایت سازمان سنجش

در مرحله جدید باید کد 12 رقمی کارت اعتباری که خریداری کرده اید را به همراه عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت های مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “تایید” کلیک نمایید.

درج سریال کارت اعتباری

سپس مطابق با تصویر زیر در صفحه جدید ابتدا باید نوع فایل عکس پرسنلی که توضیح داده شده را آماده کرده، سپس با کلیک بر روی گزینه “ارسال عکس” فایل عکس پرسنلی خود را بارگذاری کنید و در نهایت گزینه “تایید و ادامه” را انتخاب نمایید.

بارگذاری عکس برای ثبت نام آزمون دکتری

با انجام مراحل قبلی وارد صفحه ای خواهید شد که باید فرم های مربوط به ثبت نام را تکمیل کرده، اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد و در نهایت بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

تکمیل فرم ثبت نام آزمون دکتری

بعد از پایان تکمیل فرم های ثبت نام آزمون دکتری، پیش نمایشی از اطلاعات وارد شده در سایت را مشاهده خواهید کرد که امکان ذخیره و چاپ این صفحه برای داوطلبان فراهم شده است.

پیش نمایش اطلاعات

زمان ثبت نام آزمون دکتری 1402

سازمان سنجش کشور که وظیفه ثبت نام و برگزاری آزمون های مقاطع مختلف دانشگاهی را بر عهده دارد هر ساله اطلاعیه هایی مبنی بر اعلام زمان ثبت نام، ویرایش اطلاعات، دریافت کارت ورود به جلسه و برگزاری آزمون ها را از طریق سایت همین سازمان منتشر خواهد کرد.

ابتدا برای هر آزمون بازه زمانی تقریبا یک هفته ای در نظر گرفته خواهد شد، سپس بعد از گذشت مدت زمانی مجددا تاریخ ثبت نام برای جاماندگان و همچنین ویرایش اطلاعات برای افرادی که قبلا ثبت نام کرده اند نیز اعلام می شود.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه تاییدیه تحصیلی بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین توصیه می کنیم در بازه زمانی اولیه مهلت ثبت نام، نسبت به تکمیل فرم های مربوطه و طی کردن مراحل ثبت نام اقدام کنید. ثبت نام آزمون دکتری نیز از این مورد مستثنی نشده و ثبت نام آن برای ورود داوطلبان به دانشگاه های دولتی و آزاد توسط سازمان سنجش به صورت ادغام شده انجام می شود.

تا قبل از سال 1396 ثبت نام آزمون مقطع دکتری دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت مجزا انجام می شدند ولی بعد از این تاریخ، ثبت نام این دو مورد ادغام شده و داوطلبان یک بار آن هم از طریق سایت ثبت نام آزمون دکتری که همان سایت سازمان سنجش است، ثبت نام این آزمون را به انجام می رسانند.

برای اطلاع از بخش های سامانه بنیاد فرهنگی آموزشی امام صادق بر روی لینک کلیک کنید.

درمورد تاریخ ثبت نام آزمون دکتری بهتر است بدانیم هر ساله به صورت حدودی در ابتدای آذر ماه ثبت نام این آزمون آغاز می شود، تاریخ دقیق آن نیز از جانب سازمان سنجش از طریق وب سایت همین سازمان و رسانه های سراسری اعلام می شود.

در حال حاضر تاریخ آغاز ثبت نام آزمون مقطع دکتری اعلام نشده، بنابراین توصیه می شود بعد از گذشت مدت زمانی از شروع سال تحصیلی جدید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده تا در صورت اعلام تاریخ و زمان ثبت نام آزمون مقطع دکتری از آن مطلع شوید.

برای اطلاع از نحوه بارگذاری مستندات در سامانه بزرگداشت مقام معلم بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط ثبت نام در آزمون دکتری سراسری 1402

شرایط ثبت نام آزمون دکتری

بدون شک انجام ثبت نام و شرکت در آزمون های مقاطع مختلف دانشگاهی مستلزم برخورداری از شرایطی می باشد که از سوی سازمان سنجش اعلام شده و این شرایط برای داوطلبان هر مقطع متفاوت می باشد. لازم به ذکر است شرایط ثبت نام آزمون دکتری از طریق انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

برای اطلاع از خدمات سامانه پیام من پیام نور بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین مطالعه دفترچه بسیار ضروری می باشد زیرا در صورتی که شرایط شرکت در آزمون دکتری با شرایط داوطلب مغایرت داشته باشد یا امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت یا اینکه در صورت پذیرفته شدن در آزمون کتبی دکتری از شرکت در آزمون شفاهی منع شده و سازمان سنجش نیز مسئولیتی را بر عهده نخواهد گرفت. به همین دلیل در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون دکتری اشاره می کنیم:

  • در سال گذشته قانون محرومیت دانشجویان پذیرفته شده در رشته های روزانه دکتری تخصصی برای شرکت در آزمون دکتری سال جدید لغو شده است، بنابراین دانشجویانی که در سال گذشته برای تحصیل در رشته ای روزانه در مقطع دکتری تخصصی پذیرفته شده ولی ثبت نام انجام نداده اند نیز می توانند برای سال جدید در سایت ثبت نام آزمون دکتری فرم های مربوطه را تکمیل کنند.
  • داوطلبان باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی داشته یا اینکه دانشجو سال آخر کارشناسی ارشد و دکتری عمومی باشند و تا قبل از تاریخ 1402/6/31 نیز فارغ التحصیل شوند.
  • دانشجویان روزانه مقطع دکتری تخصصی برای شرکت در آزمون سال جدید باید تا پایان مهلت زمانی ثبت نام در این آزمون از دانشگاه خود انصراف دهند.
  • رشته هایی که برای ثبت نام آزمون مقطع دکتری انتخاب می شوند باید با رشته های کارشناسی ارشد یا مقطع دکتری عمومی و مواد آزمون اعلام شده در دفترچه راهنمای آزمون تجانس داشته باشند.
  • داوطلبان مرد شرکت در آزمون دکتری 1402 نباید دارای منع قانونی نظام وظیفه باشند.
  • افرادی که داوطلب ثبت نام در آزمون مقطع دکتری هستند به جزء کسانی که دانشجو یا فارغ التحصيل دکتری عمومی، دامپزشکی و کارشناسی ارشد پیوسته، نباید معدل کمتر از 14 داشته باشند.

برای اطلاع از امکانات سامانه رویش جهاد دانشگاهی بر روی لینک کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون دکتری سراسری 1402

در قسمت های قبلی همین مقاله به توضیح مراحل ثبت نام آزمون مقطع دکتری پرداختیم، همچنین زمان و تعدادی از شرایط ثبت نام در این آزمون را نیز بیان کردیم.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه پایش سلامت دانشگاه آزاد بر روی لینک کلیک کنید.

حال بهتر است بدانیم تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد پیگیری از سایت ثبت نام آزمون دکتری مستلزم بارگذاری برخی از مدارک داوطلبان و یا اطلاع از مشخصات مدارک می باشد. به همین منظور در ادامه مطلب به مدارک و اطلاعات مورد نیز ثبت نام در این آزمون اشاره می کنیم:

  • مشخصات شناسنامه و کارت ملی
  • بارگذاری عکس پرسنلی
  • مدارک سهمیه
  • تکمیل فرم معدل
  • شماره تلفن همراه و ثابت
  • آدرس و کدپستی محل سکونت
  • کد وضعیت نظام وظیفه آقایان
  • مدارک اثبات معلولیت
  • شماره سریال کارت اعتباری خریداری شده

چگونه می توان به سایت ثبت نام آزمون دکتری وارد شد؟

سایت ثبت نام آزمون مقطع دکتری همان سایت سازمان سنجش است، بنابراین برای ورود به سایت مذکور باید از نشانی اینترنتی sanjesh.org استفاده کنید.

آیا دانشجویان روزانه مقطع دکتری نیز می توانند مجددا در آزمون دکتری ثبت نام کنند؟

بله، در صورتی که تا قبل از پایان مهلت ثبت نام آزمون مقطع دکتری سال جدید از دانشگاه خود انصراف دهند.

آیا برای ثبت نام در آزمون دکتری باید تصویر شناسنامه را نیز بارگذاری کنیم؟

خیر، نیازی به بارگذاری تصویر شناسنامه نیست، بلکه برخی از مشخصات شناسنامه را باید در سایت ثبت نام آزمون مطقع دکتری وارد کنید.

آیا بعد از تکمیل مراحل ثبت نام آزمون دکتری باید هزینه شرکت در این آزمون را پرداخت کنیم؟

خیر، مرحله اول ثبت نام در این آزمون خرید کارت اعتباری و پرداخت هزینه می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *