سامانه های تحصیلی

ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

یکی از اقدامات جدید آموزش و پرورش، بررسی و ارزیابی سواد حرکتی دانش آموزان می باشد. با توجه به غیر حضوری شدن طولانی مدت مدارس در دوران شیوع ویروس کرونا، بسیاری از دانش آموزان از انجام فعالیت های جسمی باز مانده و دچار بی تحرکی، اضافه وزن و کاهش انگیزه شده اند. در همین راستا وزارت آموزش و پرورش به منظور بررسی شرایط سلامت جسمی دانش آموزان، ارائه برنامه ورزشی و غذایی به افرادی که دچار مشکلات جسمی همچون اضافه وزن شده اند، اقدام به راه اندازی بخش سواد حرکتی در سامانه پادا کرده است.

با توجه به توضیحات گفته شده، اهمیت سلامت جسمی و روحی دانش آموزان و همچنین جدید بودن سامانه مذکور، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف ارزیابی و سنجش سواد حرکتی دانش آموزان بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه ارزیابی سواد حرکتی پادا

معرفی سامانه ارزیابی سواد حرکتی

قبل از ارزیابی سواد حرکتی دانش آموزان بهتر است با کلیات سامانه پادا آشنا شویم، پادا سامانه پرونده الکترونیکی دانش آموزان است که علاوه بر جمع آوری و حفظ اطلاعات دانش آموزان، امکانات مختلفی همچون ثبت نام مدارس شاهد، دریافت کارنامه و… را نیز در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

به دلیل اینکه ثبت شرایط جسمی دانش آموزان جزئی از پرونده الکترونیکی آنان محسوب می شود، بنابراین وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفته امکان تکمیل فرم های ارزیابی سواد حرکتی را نیز از طریق سامانه پادا برای دانش آموزان فراهم کند، البته این ارزیابی قبلا از طریق سایت همگام انجام می شد.

توجه داشته باشید دانش آموزانی امکان ورود به سامانه پادا را دارند که اطلاعات آنان توسط مدیران مدارس در سامانه سیدا به ثبت رسیده و کد دانش آموز را دریافت کرده باشند. حال بهتر است در ادامه مطلب با اهداف اجرا سازی طرح سنجش سواد حرکتی آشنا شویم.

با آغاز شیوع ویروس کرونا و غیر حضوری شدن کلاس های درس، اغلب دانش آموزان دچار بی تحرکی شده، همانند قبل فعالیت جسمی ندارند، در نتیجه علاوه بر اینکه دچار اضافه وزن چشمگیر شده اند بلکه انگیزه خود را نیز از دست داده و در اغلب موارد با مشکلات روحی مواجه می شوند.

برای اطلاع از بخش های سایت آموزش و پرورش بر روی لینک کلیک کنید.

به دلیل اینکه وزارت آموزش و پرورش علاوه بر وظیفه تعلیم و آموزش مطالب درسی، در قبال حفظ انگیزه و سلامت روحی دانش آموزان نیز مسئول است، به منظور بررسی سلامت جسمی و در نهایت شرایط روحی دانش آموزان، سامانه سواد حرکتی را فعال کرده تا تمامی دانش آموزان بتوانند شرایط خود را به ثبت برسانند.

سپس مشاورین مربوطه شرایط و فرم های تکمیل شده دانش آموزان را بررسی کرده و در صورت لزوم به آنان برنامه ورزشی، غذایی، انگیزشی و… ارائه دهند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش بر روی لینک کلیک کنید.

تکمیل فرم ارزیابی حرکتی در سامانه پادا

وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه های گسترده کشورمان می باشد که در امر راه اندازی سامانه های آنلاین و گسترش ارائه خدمات غیر حضوری نیز جزء پیشگامان است. در حال حاضر دانش آموزان برای انجام اغلب امورات مربوط به دوران تحصیل خود بی نیاز از مراجعات حضوری به مدارس هستند.

همانطور که گفتیم آموزش و پرورش برای بررسی شرایط جسمی دانش آموزان در دوران غیر حضوری شدن مدارس امکان تکمیل فرم های ارزیابی سواد حرکتی را از طریق سامانه پادا فراهم کرده است.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در آزمون استخدامی بخشهای خصوصی بر روی لینک کلیک کنید.

تکمیل فرم ها و پرسشنامه های مربوطه سبب اطلاع مشاورین وزارت آموزش و پرورش از شرایط جسمی و در نتیجه روحی دانش آموزان شده تا از این طریق به دانش آموزانی که با مشکل مواجه شده اند، کمک های تخصصی شود.

به همین منظور چنانچه کد دانش آموزی سامانه سیدا خود را در دست دارید باید از طریق نشانی اینترنتی pada.medu.ir وارد صفحه اصلی سامانه پادا شده و مطابق با تصویر زیر از میان گزینه های سمت چپ، بر روی گزینه “ارزیابی سواد حرکتی دانش آموز” کلیک نمایید.

ورود به سامانه ارزیابی سواد حرکتی

در مرحله جدید باید کد دانش آموز و عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “جستجوی” را انتخاب کنید.

کد دانش آموزی ارزیابی سواد حرکتی

با ورود به مرحله جدید ابتدا والدین دانش آموز باید قسمت مربوط به رضایت نامه را تکمیل کرده، سپس دانش آموز اطلاعاتی از قبیل نام، نام خانوادگی، مدرسه، استان، قد و وزن و… را به ثبت برساند. در نهایت نیز 6 سوال تخصصی انتهای صفحه را پاسخ داده و بر روی گزینه “ثبت نهایی” کلیک نمایید.

برای اطلاع از امکانات سامانه سما لایو بر روی لینک کلیک کنید.

پرسشنامه سواد حرکتی

لازم به ذکر است مسئولین مدارس قبل از شروع تکمیل فرم های ارزیابی حرکتی، تعدادی فیلم آموزشی مربوط به حرکات ورزشی را برای دانش آموزان ارسال می کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت ثبت نام کتاب درسی بر روی لینک کلیک کنید.

دانش آموزان باید فیلم های مربوطه را با دقت مشاهده کرده، حرکات ورزشی را یاد بگیرند تا بتوانند آزمون های ورزشی که سامانه پادا از آنان درخواست می کند را انجام داده و نتیجه را در سامانه وارد کنند. بنابراین بعد از تکمیل فرم های قبلی، نوبت به درج نتیجه انجام حرکات ورزشی می رسد.

ثبت نام ارزیابی سواد حرکتی در پادا

همانطور که گفتیم برای ورود به سامانه ارزیابی سواد حرکتی پادا باید اطلاعات دانش آموزان در سامانه سیدا به ثبت برسد، بنابراین حساب کاربری مجزا در سامانه پادا ایجاد نخواهد شد.

درمورد ارزیابی سواد حرکتی نیز ثبت نامی خاص یا مجزا صورت نمی گیرد، بلکه همان تکمیل پرسشنامه مربوط به مشخصات هویتی از قبیل موارد نامبرده در ادامه مطلب و تکمیل فرم های مربوطه، ثبت نام محسوب خواهند شد:

  • نام و نام خانوادگی
  • رشته و مقطع تحصیلی
  • استان و شهر محل سکونت
  • منطقه تحصیلی
  • نام مدرسه
  • قد و وزن دانش آموز
  • تعداد روزهای حضور در مدرسه

برای اطلاع از خدمات سامانه سمپاد بر روی لینک کلیک کنید.

زمان انجام ارزیابی سواد حرکتی

بهتر است بدانیم تکمیل فرم های ارزیابی سواد حرکتی دانش آموزان در تمامی تاریخ های سال تحصیلی امکان پذیر نمی باشد، بلکه در دو بازه زمانی این امکان برای دانش آموزان فراهم خواهد شد. در ادامه مطلب به دو بازه زمانی تعیین شده برای تکمیل فرم های ارزیابی حرکتی دانش آموزان اشاره می کنیم:

ارزیابی حرکتی اولیه

اولین مرحله تکمیل فرم های ارزیابی مربوط به شروع نیم سال اول تحصیلی یعنی اوایل مهر ماه می باشد. تقریبا از اوایل مهر ماه به مدت 30 روز، سامانه پادا جهت تکمیل پرسشنامه های سواد حرکتی فعال بوده و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه هشت بر روی لینک کلیک کنید.

ارزیابی حرکتی ثانویه

دومین بازه زمانی مربوط به ثبت اطلاعات سواد حرکتی دانش آموزان، در اوایل نیم سال دوم تحصیلی خواهد بود که با شروع نیم سال دوم آغاز شده و تا اواسط اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

پرسشنامه ارزیابی سواد حرکتی در سامانه پادا

همانطور که گفتیم در کنار تکمیل فرم اطلاعات و مشخصات هویتی دانش آموزان، پرسش هایی پیرامون میزان فعالیت جسمی نیز در سامانه پادا مطرح خواهد شد.

برای اطلاع از خدمات سامانه کارسنج بر روی لینک کلیک کنید.

سپس از دانش آموز خواسته می شود تعدادی از حرکات ورزشی را انجام داده و نتیجه آن ها را در سامانه به ثبت برساند. به منظور آشنایی بیشتر با پرسشنامه ارزیابی سواد حرکتی، در ادامه مطلب به موارد فرم مربوطه اشاره می کنیم:

سوالاتآزمون ها
زمان انجام فعالیت بدنی شدید در یک هفتهتعادل پویا و ایستا
زمان انجام فعالیت بدنی متوسط در یک هفتهاستقامت عضلانی
زمان راه رفتن در روزهای یک هفتهمهارت دریافت و پرتاب
زمان انجام کارهای بی تحرک مانند مشاهده تلویزیونهماهنگی
ثبت زمان خوابیدنلی لی در مسیر مستقیم و زیک زاک
میزان ساعات خواب دانش آموز در یک شبانه روزاستقامت قلبی تنفسی

برای تکمیل فرم ارزیابی سواد حرکتی باید به چه سایتی مراجعه می کنیم؟

باید به سامانه پادا به نشانی اینترنتی pada.medu.ir مراجعه نمایید.

آیا ثبت زمان خوابیدن در فرم ارزیابی حرکتی دانش آموزان ضروری است؟

بله، یکی از موارد پرسشنامه این طرح، ثبت زمان خوابیدن می باشد.

آیا می توان با کدملی به سامانه ارزیابی حرکتی وارد شد؟

خیر، ورود به سامانه مذکور نیازمند ثبت نام در سامانه سیدا و دریافت کد دانش آموز می باشد.

آیا می توان به صورت حضوری فرم بررسی سواد حرکتی را تکمیل کرد؟

خیر، این امکان فراهم نمی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *