سامانه های تحصیلی

کارنامه سبز کنکور سراسری 1402

سازمان سنجش هر ساله امکان مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری را برای داوطلبان فراهم می کند. وظیفه ثبت نام، برگزاری و اعلام نتایج کنکور سراسری بر عهده سازمان سنجش است، این سازمان نیز تمامی خدمات مربوط به کنکور را از طریق وب سایت خود در اختیار داوطلبان قرار می دهد. بنابراین شرکت کنندگان در کنکور سراسری برای مشاهده کارنامه سبز آزمون خود و اطلاع از شرایط آن نیازی به مراجعات حضوری ندارند.

کارنامه سبز امکانات مهمی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که بسیاری از افراد، اطلاعی از آن ها ندارند. به همین علت ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف کارنامه سبز کنکور سراسری بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

زمان مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری

هر ساله بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری یعنی زمانی که پذیرش یا عدم قبولی افراد در رشته های انتخاب شده منتشر می شود، کارنامه سبز کنکور سراسری یا همان کارنامه محرمانه نیز در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. براساس اطلاعات کارنامه سبز مشخص می شود که رتبه داوطلب و آخرین رتبه قبولی در هر یک از کد رشته های انتخابی او در چه وضعیتی قرار دارند.

از این طریق داوطلب متوجه می شود که شانس قبولی در کدام یک از کد رشته ها را داشته است. با توجه به اینکه کنکور سال 1402 طی دو مرحله برگزار شده ولی فقط یک بار یعنی در تابستان سال 1402 نتایج انتخاب رشته منتشر می شوند، بنابراین انتشار کارنامه سبز نیز اوایل مهر ماه انجام خواهد شد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت ثبت نام کنکور سراسری بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری

داوطلبانی که انتخاب رشته انجام می دهند، می توانند بعد از مشاهده کارنامه سبز اعتراض یا درخواست انتقالی، خود را برای رشته هایی که امکان قبولی داشته اند، به ثبت برسانند. برای انجام این کار ابتدا باید در زمان انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری از طریق سایت سازمان سنجش، کارنامه خود را مشاهده و دریافت کنند. بنابراین از طریق نشانی اینترنتی sanjesh.org وارد صفحه اصلی سایت سنجش شده و از منو سمت راست بر روی گزینه “سراسری” کلیک نمایید.

مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری

سپس مطابق با تصویر زیر گزینه “کارنامه نهایی آزمون سراسری” را انتخاب کنید.

دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری

در نهایت با ورود به مرحله جدید یکی از روش های ورود را انتخاب کرده و اطلاعات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کنید.

روش دریافت کارنامه سبز کنکور سراسری

با انجام مراحل قبلی کارنامه سبز کنکور سراسری برای شما نمایش داده خواهد شد که وضعیت تمامی کد رشته های انتخابی در آن درج شده است.

برای اطلاع از نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری

در کارنامه کنکور سراسری مشخصات مختلفی درج شده که هر کدام معنی خاصی داشته و بیان کننده یک مورد مجزا هستند. به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات این کارنامه در ادامه مطلب هر یک را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد:

  • مطابق با تصویر زیر از سمت راست شماره “ترتیب علاقه” درج شده که نشانگر اولویت و یا همان ترتیب رشته هایی است که به ثبت رسانده اید.
  • دومین ستون بیانگر “کد رشته انتخابی” است که معنی آن مشخص بوده و هرکدام متعلق به یک رشته انتخاب شده شما هستند.
  • سومین ستون کارنامه سبز مربوط به “رتبه داوطلب” است، یعنی داوطلب در میان افرادی که آن رشته را انتخاب کرده اند، چه رتبه ای کسب کرده و چندمین نفر است.
  • “آخرین رتبه قبولی” نیز ستون بعدی کارنامه را تشکیل می دهد. این ستون نشان دهنده این است که آخرین نفر قبولی آن رشته چه رتبه ای داشته است.
  • “نتیجه” نیز آخرین ستون کارنامه سبز است که قبولی داوطلب در یکی از رشته ها را با علامت * نشان می دهد.
استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری

با توجه به توضیحات گفته شده چنانچه رتبه داوطلب در یک کد رشته جلوتر از آخرین رتبه قبولی باشد، در آن رشته قبول شده و بقیه انتخاب ها بی اثر خواهند شد.

برای اطلاع از خدمات سامانه منادا بر روی لینک کلیک کنید.

اعتراض به کارنامه سبز کنکور سراسری

سازمان سنجش برای ثبت درخواست ها و اعتراض های داوطلبان کنکور سراسری، سامانه پاسخگویی را راه اندازی کرده و امکان دسترسی به آن را از طریق سایت خود فراهم کرده است. بنابراین چنانچه داوطلبان کنکور سراسری نسبت به کارنامه سبز خود به جزء مورد “انتخاب رشته اشتباه” اعتراضی دارند، می توانند از طریق سامانه پاسخگویی، اعتراض خود را ثبت کنند.

برای اطلاع از روش های استعلام معافیت تحصیلی بر روی لینک کلیک کنید.

شرایط استفاده از کارنامه سبز کنکور سراسری برای انتقالی

مهم ترین دلیل انتشار کارنامه سبز کنکور سراسری این است که داوطلبان از وضعیت خود در بقیه کد رشته های انتخابی مطلع شده و چنانچه تمایل دارند در یکی دیگر از رشته هایی که پایین تر از رشته قبولی شان است تحصیل کنند، اقدامات لازم را انجام دهند. در حال حاضر سازمان سنجش درخواست های اینترنتی انتقالی را قبول نکرده و انجام این امورات را به خود داوطلبان سپرده تا با مراجعات حضوری به دانشگاه مورد نظر از وضعیت ظرفیت خالی آن رشته مطلع شوند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه دانشجویی بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم کارنامه سبز کنکور سراسری را دریافت کنیم؟

برای مشاهده و دریافت کارنامه سبز باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید.

برای ورود به سایت سازمان سنجش و مشاهده کارنامه سبز کنکور چه مشخصاتی لازم است؟

برای انجام این کار دو روش مختلف وجود دارد که هر کدام اطلاعات متفاوتی را خواستار هستند.

آیا در سایت سازمان سنجش امکان اعتراض به انتخاب رشته اشتباه وجود دارد؟

خیر، امکان اعتراض به این مورد وجود ندارد.

برای ثبت درخواست انتقالی باتوجه به کارنامه سبز چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

توضیحات دریافت انتقالی در همین مقاله بیان شده اند.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *