سامانه های اجتماعی

پیگیری کارت ملی هوشمند

در حال حاضر کارت های ملی قدیمی فاقد اعتبار می باشند این در حالی است که روند صدور کارت ملی هوشمند نیز کند بوده و ماه ها بعد از تکمیل مراحل ثبت نام، کارت ملی جدید به دست افراد ثبت نام شده می رسد. بنابراین پیگیری کارت ملی در این مواقع می تواند راهکاری جهت اطلاع افراد از وضعیت صدور کارت باشد. سازمان ثبت احوال اعلام کرده برای انجام امورات اداری که ارائه کارت ملی هوشمند ضروری است افرادی که ثبت نام انجام داده ولی کارت خود را دریافت نکرده اند می توانند رسید ثبت نام کارت ملی هوشمند را به مراکز مربوطه ارائه دهند.

بنابراین توصیه می شود به دلیل بازه زمانی طولانی مدت صدور کارت ملی هوشمند، ثبت نام را به تعویق نیندازید زیرا رسید ثبت درخواست کارت ملی جدید برای انجام امورات اداری قابل قبول است ولی ارائه کارت های قدیمی خیر.

با توجه به اهمیت صدور و دریافت کارت ملی هوشمند، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های پیگیری کارت ملی جدید و وضعیت صدور آن ها بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه پیگیری کارت ملی هوشمند

سامانه پیگیری کارت ملی

کارت ملی هوشمند یکی از مدارک هویتی و شناسایی مهم مردم ایران می باشد، در واقع اولین مدرک شناسایی که برای انجام امورات مختلف، ضروری و مهم از شما درخواست می شود ارائه کارت ملی هوشمند است.

همانطور که می دانیم کارت های ملی قدیمی هوشمند نبوده و فقط به منظور درج کد ملی و اطلاع از این کد صادر می شدند و متاسفانه امکان جعل کارت های قدیمی بسیار زیاد بود.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ثبت نام ودیعه مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

بعد از گذشت حدود 20 سال از صدور کارت های ملی قدیمی، طرح صدور کارت های ملی هوشمند به مرحله اجرا سازی رسید، بهتر است بدانیم کارت ملی هوشمند قابلیت های بسیار زیادی دارد.

برای مثال با ثبت نام در سامانه های مختلف و درج کد ملی اکثر اطلاعات هویتی و عکس پرسنلی که بر روی کارت ملی شما ثبت شده در سامانه موردنظر به صورت خودکار بارگذاری می شوند.

برای اطلاع از بخش های سامانه یکپارچه فروش خودرو بر روی لینک کلیک کنید.

در ابتدای اجرا سازی این طرح صدور کارت ملی هوشمند با سرعت بیشتری انجام می شد زیرا تامین کارت و تراشه الکترونیکی آن با مشکل مواجه نبود. متاسفانه بعد از گذشت مدت زمانی تامین کارت و تراشه الکترونیکی دچار مشکل شده و روند صدور کارت های ملی هوشمند ماه ها به طول می انجامند.

به همین دلیل سازمان ثبت احوال برای اطلاع افرادی که نسبت به ثبت نام و دریافت این کارت اقدام کرده اند از وضعیت صدور کارت، سامانه پیگیری کارت ملی هوشمند را راه اندازی کرده تا ثبت نام شدگان بدون نیاز به مراجعات حضوری، اتلاف وقت و هزینه های اضافی از وضعیت صدور کارت ملی هوشمند خود مطلع شوند.

برای اطلاع از خدمات سامانه نسخه الکترونیک بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه شما نیز برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده و مراحل ثبت نام آنلاین و حضوری را نیز به صورت کامل به انجام رسانده اید، توصیه می کنیم از مراجعات حضوری به دفاتر پیشخوان دولت خودداری کرده و از طریق سامانه پیگیری کارت ملی هوشمند از وضعیت صدور کارت خود مطلع شوید.

ورود به سامانه پیگیری صدور کارت ملی هوشمند

فراهم کردن بسترهای ثبت نام آنلاین و همچنین حضوری جهت صدور کارت ملی هوشمند جزء وظایف سازمان ثبت احوال کشور می باشد. همانطور که گفتیم به دلیل مشکلات به وجود آمده در تامین کارت و تراشه الکترونیکی کارت های ملی هوشمند، صدور این کارت ها مستلزم سپری شدن چند ماه وقت می باشند.

از این رو سازمان ثبت احوال با راه اندازی سامانه پیگیری کارت ملی هوشمند شرایط استعلام وضعیت صدور کارت ها را برای ثبت نام شدگان تسهیل کرده است، بنابراین با آغاز به کار سامانه مذکور نیازی به مراجعات حضوری به دفاتر پیشخوان دولت جهت استعلام وضعیت صدور کارت ملی هوشمند نخواهید داشت.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور برای ورود به سامانه پیگیری صدور کارت ملی ابتدا باید نشانی اینترنتی ncr.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سامانه مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی” کلیک نمایید.

ورود به پیگیری کارت ملی

در مرحله جدید باید شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و جواب سوال پرسیده شده را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “پیگیری وضعیت” را انتخاب کنید.

پیگیری وضعیت صدور کارت ملی

سپس با ورود به مرحله جدید ابتدا از کادر بالایی صفحه روش استعلام را انتخاب کرده و در نهایت مشخصات خواسته شده را در سامانه درج نمایید.

انتخاب روش پیگیری کارت ملی

برای اطلاع از امکانات سامانه بازرگام بر روی لینک کلیک کنید.

راهنمای پیگیری صدور کارت ملی

روند ثبت نام کارت ملی هوشمند به این صورت است که ابتدا از طریق سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند که متعلق به سازمان ثبت احوال است تاریخ و محل دفتر پیشخوان دولت موردنظر انتخاب می شود، سپس متقاضیان در تاریخ مقرر به دفتر پیشخوان مشخص شده مراجعه کرده و مراحل احراز هویت اعم از ثبت عکس پرسنلی، اثر انگشت و… را به انجام می رسانند.

سپس رسید ثبت نام و کد رهگیری به صورت چاپ شده در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. به دلیل اینکه روند صدور کارت ملی هوشمند به چند ماه وقت نیاز دارد، ثبت نام شدگان در این طرح می توانند مطابق با توضیحات گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله نسبت به پیگیری کارت ملی هوشمند خود اقدام کرده و از اتلاف وقت و مراجعات حضوری جلوگیری به عمل آورند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه عوارضی آزاد راه بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری کارت ملی هوشمند با کد رهگیری

همانطور که در قسمت قبلی همین مقاله گفتیم بعد از ثبت نام صدور کارت ملی هوشمند یک کد رهگیری برای افراد متقاضی صادر می شود که از طریق این کد، امکان استعلام و پیگیری کارت ملی جدید به صورت غیر حضوری فراهم خواهد شد.

به همین منظور برای استعلام وضعیت صدور کارت ملی هوشمند با استفاده از کد رهگیری ابتدا باید از طریق نشانی اینترنتی ncr.ir وارد صفحه اصلی سامانه مربوطه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی” کلیک نمایید.

پیگیری کارت ملی با کد رهگیری

در مرحله جدید ابتدا باید شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و پاسخ سوال پرسیده شده را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “پیگیری وضعیت” را انتخاب کنید.

استعلام صدور کارت ملی هوشمند

سپس با ورود به مرحله جدید ابتدا از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “پیگیری با کد رهگیری ثبت نام” کلیک کرده، سپس کد رهگیری ثبت نام و جواب سوال پرسیده شده را در قسمت های مشخص شده وارد کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

درج کد رهگیری ثبت نام کارت ملی

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور کارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری کارت ملی هوشمند با کد ملی

استفاده از کد ملی یکی از روش های استعلام از طریق سامانه های مختلف می باشد، در همین راستا سامانه پیگیری کارت ملی هوشمند نیز از این مورد مستثنی نشده و روشی بر مبنای درج کد ملی برای استعلام وضعیت صدور کارت ملی جدید فعال کرده است.

بنابراین چنانچه قصد استعلام وضعیت صدور کارت ملی هوشمند خود از طریق کد ملی دارید باید از طریق نشانی اینترنتی ncr.ir وارد صفحه اصلی سامانه مربوطه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی” کلیک نمایید.

پیگیری کارت ملی با کد ملی

با ورود به صفحه جدید باید شماره ملی، شماره سریال شناسنامه و پاسخ سوال پرسیده شده را در قسمت های مربوطه درج و گزینه “پیگیری وضعیت” را انتخاب کنید.

مراحل پیگیری کارت ملی با کد ملی

سپس در مرحله جدید ابتدا از کادر بالایی صفحه بر روی گزینه “پیگیری با شماره ملی” کلیک نمایید و در نهایت با درج شماره ملی، شماره سریال شناسنامه، تاریخ تولد شمسی و پاسخ سوال پرسیده شده، گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

نحوه استعلام صدور کارت ملی هوشمند

برای اطلاع از بخش های سامانه سکوی خدمات شهروندان بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام صدور کارت ملی هوشمند با کد دستوری

برخی از افراد بنا به دلایل گوناگون از قبیل عدم دسترسی به اینترنت و یا رایانه و گوشی های تلفن همراه هوشمند، تمایل دارند از روش هایی همچون استعلام از طریق کدهای دستوری USSD استفاده کنند.

در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور کد دستوری #6090*4* را فعال و دسترس عموم مردم قرار داده است تا از این طریق استعلام و پیگیری وضعیت صدور کارت ملی هوشمند بدون نیاز به اینترنت نیز به انجام برسد. به همین منظور برای استفاده از کد دستوری مذکور ابتدا باید #6090*4* را از طریق تلفن همراه خود شماره گیری کنید.

پیگیری کارت ملی با کد دستوری

سپس مطابق با تصویر زیر عدد 1 که مربوط به گزینه “کارت هوشمند ملی” می باشد را انتخاب نمایید.

مراحل پیگیری کارت ملی با کد دستوری

در نهایت با ورود به مرحله جدید شماره گزینه روش استعلام مورد نظر خود را انتخاب و ارسال کنید.

روش کد دستوری پیگیری کارت ملی

برای اطلاع از خدمات سامانه سازمان اموال تملیکی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان نسبت به پیگیری کارت ملی هوشمند اقدام کرد؟

برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا می توانیم با استفاده از کد ملی و بدون کد رهگیری، وضعیت صدور کارت ملی هوشمند را بررسی کنیم؟

بله، این امکان در سامانه پیگیری وضعیت صدور کارت ملی سازمان ثبت احوال فراهم شده است.

آیا کارت های ملی قدیمی فاقد اعتبار می باشند؟

بله، هیچ مرکز و ارگانی در کشور با ارائه کارت ملی قدیمی به مراجعه کنندگان خدمتی را ارئه نخواهند داد.

آیا می توان بدون اینترنت و از طریق پیامک یا کد دستوری از وضعیت صدور کارت ملی هوشمند مطلع شد؟

روش پیامکی برای انجام این استعلام وجود ندارد ولی نحوه استفاده از کد دستوری در همین مقاله توضیح داده شده است.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *