سامانه های حقوقی

نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

چند سالی است که ابلاغیه های کاغذی قوه قضاییه حذف شده و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی جایگزین دریافت ابلاغیه های کاغذی شده اند. افرادی که در سامانه ثنا قوه قضاییه ثبت نام کرده و احراز هویت خود را انجام داده اند می توانند در کمترین زمان ممکن به سامانه ابلاغ وارد شده و ابلاغیه های الکترونیکی که دریافت کرده اند را مشاهده کنند. در حال حاضر اکثر خدمات قضایی مورد نیاز مردم از طریق سامانه های قوه قضاییه قابل دریافت هستند. با توجه به اهمیت مشاهده به موقع ابلاغیه های دادگاه، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی نحوه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیک

سامانه ثنا ابلاغ الکترونیک

به دلیل تعداد بسیار زیاد مراجعه کنندگان شعب مختلف دادگستری و اتلاف وقت مردم در صف های طولانی، قوه قضاییه سامانه ای جامع به نام درگاه خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی کرده است. این سایت که با نام سامانه عدل ایران نیز شناخته می شود دارای بخش ها و سامانه های زیر مجموعه مختلف و کارآمدی است.

چند سالی است که قوه قضاییه در راستای گسترش خدمات غیر حضوری خود ارسال ابلاغیه های کاغذی را حذف کرده و به جای آن به صورت الکترونیکی ابلاغیه ها و احکام صادر شده را به اطلاع مردم می رساند. بنابراین سامانه ابلاغ نیز یکی از سامانه های مهم قوه قضاییه است که امکان دریافت و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی، احکام و رای های صادر شده در محاکم قضایی را به صورت غیر حضوری برای مردم فراهم کرده است.

ورود به سامانه ابلاغ و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و احکام صادر شده مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا و انجام احراز هویت است. بعد از ثبت نام در سامانه ثنا یک رمز شخصی در اختیار شما قرار می گیرد که از طریق آن می توانید از خدمات سامانه های آنلاین قوه قضاییه مانند نوبت دهی قضایی، ابلاغ، پیگیری پرونده شورای حل اختلاف و… استفاده کنید.

باتوجه به توضیحات گفته شده چنانچه در سامانه ثنا ثبت نام کرده و رمز شخصی خود را دریافت کرده اید حال برای ورود به سامانه ابلاغ و مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی باید نشانی اینترنتی eblagh.adliran.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی ورود به سامانه برای شما نمایش داده شود، سپس کد ملی و رمز شخصی سامانه ثنا خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “مرحله بعد” کلیک نمایید.

مراحل مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

بعد از دریافت رمز موقت آن را در مرحله جدید مطابق با تصویر زیر درج کرده و گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.

روش های مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

با انجام مراحل قبلی وارد حساب کاربری خود شده و می توانید با انتخاب گزینه “ابلاغیه های جدید” متن و جزئیات ابلاغیه ها، احکام و رای های صادر شده در محاکم قضایی را مشاهده نمایید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی جدید

برای اطلاع از خدمات سازمان بیمه سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی با کد ملی

برخی از افراد تصور می کنند چنانچه کد ملی خود را در صفحه ورود به سامانه های مختلف قوه قضاییه درج کنند امکان استفاده از خدمات آن ها همچون مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی برایشان فراهم خواهد شد. بهتر است بدانیم ورود به سامانه های آنلاین قوه قضاییه مستلزم ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی است. بنابراین استفاده هم زمان از کد ملی و رمز شخصی امکان ورود به سامانه های قوه قضاییه و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی را برای افراد فراهم می کند.

برای اطلاع از امکانات سایت ازکی بر روی لینک کلیک کنید.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی قوه قضاییه

قوه قضاییه کشورمان دارای بخش های مختلفی همچون دادسرا، دادگاه های حقوقی و کیفری، شعب اجرای احکام، تجدید نظر، شوراهای حل اختلاف و… می باشد. قوه قضاییه به منظور بهبود کیفیت خدمت رسانی به مردم و جلوگیری از اتلاف وقت آنان سامانه های آنلاین مختلف و کارآمدی را راه اندازی کرده است.

یکی از اقدامات مهم قوه قضاییه حذف ابلاغیه و احکام صادر شده کاغذی می باشد، براساس این طرح مشاهده ابلاغیه الکترونیکی و احکام صادر شده توسط شعب مختلف دادگستری از طریق ورود به سامانه ابلاغ امکان پذیر هستند. در حال حاضر هیچ تفاوتی میان شعب مختلف دادگاه وجود نداشته، تمامی ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ابلاغ صادر می شوند.

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی شورای حل اختلاف

سالانه تعداد بسیار زیادی پرونده قضایی با موضوعات مختلفی که چندان پیچیده نیستند تشکیل شده و طرفین آن ها برای دفاع از حق خود به دادگستری مراجعه می کنند. قوه قضاییه برای کاهش تعداد پرونده های شعب مهم دادگستری و همچنین کوتاه شدن زمان انتظار مردم، بررسی و حل پرونده های کوچک و نه چندان پیچیده را به شوراهای حل اختلاف می سپارد.

برای اطلاع از خدمات سایت بیمه آسماری بر روی لینک کلیک کنید.

درست است که شعب شورای حل اختلاف جزء شعب دادگستری نیستند ولی به هر حال زیر مجموعه قوه قضاییه می باشند به همین علت ابلاغیه پرونده های شورای حل اختلاف نیز به صورت غیر حضوری ارسال شده و مردم برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی باید به سامانه ابلاغ مراجعه کنند.

چگونه می توان ابلاغیه های الکترونیکی قوه قضاییه را مشاهده کرد؟

برای مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی باید به سامانه ابلاغ از طریق نشانی اینترنتی eblagh.adliran.ir وارد شوید.

آیا امکان ورود به سامانه ابلاغ و مشاهده ابلاغیه با کدملی وجود دارد؟

برای مشاهده ابلاغیه های الکترونیکی علاوه بر کدملی به رمز شخصی سامانه ثنا نیز نیاز دارید.

آیا حکم جلسات دادگاه نیز از طریق سامانه ابلاغ ارسال می شوند؟

بله، ابلاغیه و احکام صادر شده از طریق ورود به سامانه ابلاغ قابل دریافت هستند.

آیا برای دریافت ابلاغیه شورای حل اختلاف باید به صورت حضوری مراجعه کنیم؟

خیر، ابلاغیه های شوراهای حل اختلاف نیز از طریق سامانه ابلاغ دریافت می شوند.

4.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *