سامانه های مالی و سرمایه

سامانه صیاد پست بانک ib.postbank.ir + ثبت و تایید چک

یکی از تغییراتی که در خدمات بانکی به صورت سراسری از جانب بانک مرکزی اعمال شده، عدم صدور دسته چک های مختلف قدیمی و صدور دسته چک های جدید صیاد می باشد. بر اساس قوانین جدید چک در کشور، سامانه هایی مانند سامانه صیاد پست بانک باید برای ارائه خدمات چک های صیاد به صورت غیر حضوری به مشتریان، راه اندازی شوند.

در حال حاضر تمامی بانک های کشور به شکل های مختلف دسترسی به سامانه پیچک یا همان صیاد را فراهم کرده اند. بهتر است بدانیم بدون ثبت اطلاعات چک صیاد در سامانه پیچک، امکان صدور، دریافت، استعلام و یا انتقال چک ها وجود ندارد.

در واقع چک هایی که اطلاعاتشان توسط صادر کننده، دریافت کننده و یا انتقال دهنده در سامانه صیاد به ثبت نرسند، فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

به دلیل عدم صدور چک های قدیمی و گسترش چک های صیادی در کشور و همچنین گسترده بودن انجام معاملات به وسیله چک های بانکی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه صیاد پست بانک بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه صیاد پست بانک

معرفی سامانه صیاد پست بانک

قبل از بررسی سامانه صیاد متعلق به پست بانک ایران بهتر است با قوانین کلی چک های جدید صیادی بیشتر آشنا شویم. بانک مرکزی در راستای کاهش میزان جرایم مالی و کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی، عدم صدور چک های جعلی و یا عدم دریافت چک هایی که دارنده آن ها خوش حساب نبوده و چک برگشتی دارد، اقدام به اجرا سازی طرح چک های صیاد کرده است.

بر اساس این طرح چک های مختلفی که هر بانک با ساختار خاص خود در اختیار مشتریان قرار می دادند، دیگر صادر نشده و در عوض چک های یکپارچه با ساختاری واحد، به رنگ بنفش صادر شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند.

بر طبق قوانین چک های صیادی، فرد صادر کننده و دریافت کننده موظف هستند اطلاعات چک را در سامانه ای به نام سامانه پیچک که متعلق به بانک مرکزی است به ثبت برسانند، در غیر این صورت چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

درمورد پیچک بهتر است بدانیم سامانه ای واحد یا یکتا نیست، یعنی از طریق بسترهای مختلف می توان به این سامانه وارد شد. به همین دلیل نیز در حال حاضر سامانه های صیاد متعلق به بانک های مختلف مانند سامانه صیاد پست بانک راه اندازی شده اند تا دسترسی مشتریان بانک ها به سامانه پیچک راحت تر شود. در حال حاضر چند بستر مختلف جهت ورود به سایت پیچک وجود دارد که در ادامه مطلب به آن ها اشاره می کنیم:

  • ورود به سامانه صیاد از طریق سایت بانک ها، یعنی نسخه تحت وب
  • دسترسی به سامانه صیاد از طریق موبایل بانک یا همان همراه بانک های مختلف
  • ورود به سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های حوزه پرداخت و مورد تایید بانک مرکزی

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بانک ملی بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است بسیاری از بانک ها هر سه روش ورود به سامانه صیاد را برای مشتریان خود فراهم کرده اند ولی برخی از بانک ها در حال حاضر یکی از روش های دسترسی یعنی برنامه قابل نصب مختص به خود را در اختیار کاربران قرار نداده اند.

در نسخه تحت وب سامانه صیاد متعلق به پست بانک ایران امکان انجام ثبت، تایید و انتقال چک های جدید صیادی فراهم شده و در اختیار مشتریان این بانک قرار گرفته است.

ورود به سامانه صیاد پست بانک ib.postbank.ir

وارد شدن به سامانه صیاد پست بانک

بانک مرکزی در جدیدترین اقدام خود در راستای کاهش جرایم مالی و کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی، افزایش اطمینان مردم برای دریافت چک از دیگران و انجام معاملات با چک های بانکی، طرح چک های صیادی را به مرحله اجرا رسانده است.

برای اطلاع از خدمات سایت کارگزاری بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

بر اساس این طرح، چک های قدیمی بانک ها دیگر صادر نشده و چک های یکپارچه و یک رنگ صیاد جایگزین چک های قدیمی شده اند. چک های جدید صیادی مانند چک های قدیمی به راحتی قابلیت نقل و انتقال و یا نقد شدن ندارند تا از این طریق میزان سوء استفاده های مالی از چک ها کاهش یابد.

بر اساس قوانین مربوط به چک های جدید صیادی، اطلاعات هر فقره چک به هنگام صدور، دریافت و انتقال باید در سامانه ای به نام صیاد مانند سامانه صیاد پست بانک به ثبت برسد، در غیر این صورت فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

برای اطلاع از بخش های سامانه صیاد بانک پاسارگاد بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور مشتریان پست بانک ایران می توانند از طریق نشانی اینترنتی ib.postbank.ir وارد صفحه اصلی سامانه صیاد این بانک شده و مطابق با تصویر زیر، نام کاربری و رمز عبوری که از شعب پست بانک دریافت کرده اند را در قسمت های مربوطه درج و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایند.

ورود به سامانه ib.postbank.ir

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد پست بانک

همانطور که می دانیم صدور چک های قدیمی به این صورت بود که فرد صادر کننده مشخصات مربوط به هر فقره چک را بر روی چک ثبت کرده، نام دریافت کننده را درج و با مهر و امضاء چک آن را در اختیار دریافت کننده قرار می داد. دریافت کننده نیز با ارائه کارت شناسایی معتبر به شعب بانک ها چک مورد نظر را نقد و وجه آن را دریافت می کرد.

در حال حاضر با اجرا سازی طرح چک های صیادی ضروری است فرد صادر کننده مشخصات و اطلاعات چک را در سامانه صیاد مانند سامانه صیاد پست بانک به ثبت برساند، در غیر این صورت چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

برای اطلاع از امکانات سامانه زمرد بانک تجارت بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه مشتری پست بانک ایران هستید و نام کاربری و رمز عبور خود را از شعب پست بانک دریافت کرده اید، می توانید از طریق نشانی اینترنتی ib.postbank.ir وارد فضای اصلی سامانه شده و مطابق با تصویر زیر از منو سمت راست صفحه بر روی گزینه “مدیریت چک صیاد” کلیک کرده و سپس از میان گزینه های نمایش داده شده، گزینه “ثبت چک صیاد” را انتخاب نمایید.

بخش مدیریت چک سامانه صیاد پست بانک
  • در مرحله جدید باید شناسه 16 رقمی چک صیاد را در قسمت مربوطه درج و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
ثبت چک در سامانه صیاد پست بانک
  • حال باید مشخصات خواسته شده درمورد چک و گیرنده آن را در قسمت های مربوطه وارد کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.
صدور چک صیادی
  • در مرحله جدید مشخصات چک و فرد گیرنده ای که وارد کرده بودید نمایش داده می شود، در صورتی که اطلاعات صحیح است باید بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.
ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد پست بانک

تایید چک در سامانه صیاد پست بانک ib.postbank.ir

همانطور که گفتیم برای اعتبار بخشی به چک های صیادی علاوه بر فرد صادر کننده چک، فرد دریافت کننده نیز باید اطلاعات و مشخصات چک را در سامانه صیاد به ثبت رسانده و دریافت چک را تایید کند. در صورتی که فرد دریافت کننده دریافت چک را از طریق سامانه ای مانند سامانه صیاد پست بانک به تایید نرساند، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه سمات بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه مشتری پست بانک ایران هستید به منظور تایید دریافت چک در سامانه صیاد باید از طریق نشانی اینترنتی ib.postbank.ir وارد صفحه اصلی پنل کاربری خود در این سامانه شده، از بخش مدیریت چک، گزینه “تایید یا رد چک صیاد” را مطابق با تصویر زیر انتخاب نمایید.

تایید چک در سامانه صیاد پست بانک
  • در مرحله جدید باید شناسه 16 رقمی صیاد چک مورد نظر را در قسمت مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
درج شناسه صیادی در سامانه ib.postbank.ir
  • سپس صفحه ای برای شما نمایش داده می شود که مشخصات چک و دارنده آن را مشاهده خواهید کرد، حال در صورتی که اطلاعات مورد تایید شما می باشد باید گزینه “تایید” را انتخاب کنید.
تایید دریافت چک

استعلام چک پست بانک

یکی دیگر از مزیت های چک صیادی، امکان استعلام چک و خوش حسابی صادر کننده آن می باشد. متاسفانه درمورد چک های قدیمی این امکان فراهم نبود تا دریافت کننده چک بتواند خوش حسابی صادر کننده را بررسی کند.

ولی در حال حاضر این امکان برای چک های صیادی فراهم شده و افراد می توانند قبل از تایید دریافت چک در سامانه صیاد پست بانک، از طریق انجام استعلام از میزان خوش حسابی و تعداد چک های برگشتی احتمالی فرد صادر کننده چک اطلاع یابند.

به همین منظور چنانچه قصد استعلام چک پست بانک از طریق سامانه صیاد را دارید بهتر است بدانید که استعلام چک از طریق سامانه صیاد این بانک انجام نشده و برای انجام استعلام باید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید.

برای اطلاع از امکانات سامانه صیاد بانک توسعه تعاون بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین از طریق نشانی اینترنتی cbi.ir به صفحه اصلی سایت بانک مرکزی وارد شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “نظام های پرداخت و زیر ساخت” و سپس گزینه “استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی” کلیک نمایید.

استعلام چک صیادی
  • در مرحله جدید باید شناسه صیادی 16 رقمی چک را در قسمت مربوطه درج و گزینه “استعلام چک صیادی” را انتخاب کنید.
استعلام چک پست بانک ایران

انتقال چک در سامانه صیاد پست بانک ib.postbank.ir

بر اساس قوانین جدید چک های بانکی این امکان فراهم شده تا دریافت کننده یک چک صیادی آن را به فردی دیگر انتقال دهد ولی این امکان در صورتی فراهم می باشد که مشخصات چک و فرد گیرنده جدید در سامانه صیاد به ثبت برسد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صیاد بانک رفاه بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم بدون ثبت مشخصات چک و فرد دریافت کننده آن در سامانه صیاد، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد. به همین منظور برای انتقال چک در سامانه صیاد پست بانک باید از طریق نشانی اینترنتی ib.postbank.ir به پنل کاربری خود در این سامانه وارد شده و از بخش مدیریت چک، گزینه “انتقال چک صیاد” را مطابق با تصویر زیر انتخاب نمایید.

انتقال چک صیادی در سامانه صیاد پست بانک
  • حال باید شناسه صیادی چک را در قسمت مربوطه درج و بر روی گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
منتقل کردن چک صیاد
  • در مرحله جدید باید مشخصات خواسته شده درمورد چک، دارندگان و گیرندگان جدید را به ثبت رسانده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.
درج مشخصات گیرنده چک
  • سپس صفحه ای برای شما نمایش داده می شود که از طریق آن باید مشخصات چک و گیرنده جدید را بررسی کرده و در صورت تایید، بر روی گزینه “انتقال” کلیک نمایید.
تایید انتقال چک صیاد

دانلود سامانه صیاد پست بانک ib.postbank.ir

همانطور که گفتیم علاوه بر نسخه تحت وب سامانه صیاد، برنامه های قابل نصب این سامانه نیز در دسترس می باشند. یکی از این برنامه ها همراه بانک یا همان موبایل بانک های مختلف است که فعال سازی آن ها از طریق مراجعه حضوری به شعب بانک ها امکان پذیر می باشد.

لازم به ذکر است در حال حاضر برنامه ای قابل نصب بر روی گوشی های تلفن همراه هوشمند که متعلق به سامانه صیاد پست بانک ایران باشد، در دسترس نیست. درمورد روش دوم نصب برنامه سامانه صیاد بهتر است بدانیم این امکان از طریق نصب اپلیکیشن های حوزه پرداخت که متعلق به بانکی خاص نیستند و خدمات خود را در اختیار مشتریان تمامی بانک ها قرار می دهند، فراهم خواهد شد.

برای اطلاع از امکانات سامانه صیاد بانک مسکن بر روی لینک کلیک کنید.

لیست اپلیکیشن هایی که مورد تایید بانک مرکزی هستند از طریق سایت شاپرک به نشانی shaparak.ir در دسترس می باشد. درمورد دانلود برنامه سامانه صیاد متعلق به پست بانک ایران نیز می توانید از همین طریق اقدام کرده و یکی از اپلیکیشن های مورد تایید بانک مرکزی را دانلود و نصب کنید.

به همین منظور از طریق نشانی اینترنتی shaparak.ir وارد صفحه اصلی سایت شاپرک شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “شرکت ها و برنامک های مجاز” کلیک نمایید.

دانلود سامانه صیاد پست بانک
  • در مرحله جدید باید گزینه “برنامک های طرح چک” را انتخاب کرده و یکی از برنامه هایی که در صفحه نمایش داده می شوند را انتخاب کنید.
اپلیکیشن سامانه صیاد پست بانک

چگونه می توان به سامانه صیاد پست بانک وارد شد؟

برای ورود به این سامانه باید از نشانی اینترنتی ib.postbank.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا فقط مشتریان پست بانک می توانند از خدمات سامانه صیاد این بانک استفاده کنند؟

بله، برای استفاده از خدمات سامانه صیاد متعلق به پست بانک ایران باید نام کاربری و رمز عبور خود را از یکی از شعب این بانک دریافت کنید.

آیا امکان انتقال چک در سایت صیاد پست بانک ایران فراهم می باشد؟

بله، مراحل استفاده از این بخش سامانه صیاد در همین مقاله توضیح داده شده است.

چگونه می توان چک صیاد مربوط به پست بانک را مورد استعلام قرار داد؟

برای انجام این استعلام باید به سایت بانک مرکزی مراجعه نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *