سامانه های مالی و سرمایه

سامانه صیاد بانک توسعه تعاون vb.ttbank.ir + ثبت و تایید چک

حتما تا به حال نام چک صیاد را شنیده اید، ممکن است خودتان نیز دسته چک صیادی را دریافت کرده یا اینکه اطلاع چندانی از این موضوع نداشته باشید. بهتر است بدانیم چک های جدید صیاد توسط بانک مرکزی طراحی شده اند تا سیستم یکپارچه و سراسری برای ثبت اطلاعات هر فقره چک بانکی ایجاد شود. در این خصوص، سامانه صیاد بانک توسعه تعاون در راستای اجرا سازی قوانین مربوط به چک های صیادی راه اندازی شده تا مشتریان این بانک بتوانند به راحتی امورات مربوط به چک های بنفش یا همان صیاد را انجام دهند.

هدف از اجرا شدن این طرح کاهش جرایم و کلاهبرداری های مالی در زمینه صدور چک و در نتیجه کاهش ریسک و افزایش اطمینان در معاملاتی است که با چک به انجام می رسند.

لازم به ذکر است در حال حاضر علاوه بر درگاه های مشترک برای ثبت اطلاعات چک های صیاد، هر بانک به صورت مجزا بستری را برای انجام این کار طراحی و فعال سازی کرده است. به دلیل جدید بودن و در عین حال اهمیت سامانه های صیادی، ما در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه صیاد بانک توسعه تعاون می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

معرفی خدمات سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

بانک مرکزی در راستای کاهش جرایم مالی و کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی طرحی را به مرحله اجرا رسانده که در این طرح چک های قدیمی بانک ها دیگر صادر نمی شوند و در عین حال چک های جدید بنفش رنگ صیادی که دارای یک شناسه 16 رقمی هستند به مشتریان بانک ها ارائه خواهند شد.

بهتر است بدانیم چک های صیادی برخلاف چک های قدیمی فقط با امضاء فرد صادر کننده قابلیت نقد شدن ندارند بلکه ویژگی اساسی این چک ها ثبت اطلاعات آن ها در سامانه ای به نام پیچک می باشد. یعنی فرد صادر کننده و دریافت کننده باید اطلاعات و مشخصات هر فقره چک را در سامانه پیچک بانک مرکزی به ثبت برسانند تا چک معتبر تلقی شده و قابلیت نقد شدن داشته باشد.

پیچک یا همان سامانه صیاد بانک مرکزی یک سامانه واحد یا یکتا نیست یعنی امکان ورود به این سامانه از طریق بسترهای مختلف امکان پذیر می باشد، به همین علت نیز سامانه صیاد بانک توسعه تعاون یکی از بسترهای ورود به سامانه صیاد مرکزی یا پیچک است.

لازم به ذکر است در کنار سامانه های صیاد متعلق به هر بانک در برخی از اپلیکیشن های حوزه پرداخت که مورد تایید بانک مرکزی هستند و لیست آن ها در سایت شاپرک به نشانی shapark.ir قرار گرفته نیز بستر ورود به سامانه صیاد فراهم می باشد با این تفاوت که استفاده از این اپلیکیشن ها نیازی به مراجعه به بانک و دریافت کد فعال سازی نخواهند داشت.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه اعتبار من بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین ذکر این نکته ضروری است سامانه صیاد بانک توسعه تعاون علاوه بر اینکه از طریق سایت رسمی این بانک در دسترس می باشد بلکه بستر ورود به آن در موبایل بانک یا همان همراه بانک توسعه تعاون نیز قرار داده شده است.

بنابراین با توجه به اینکه حتی دریافت کننده های چک صیاد نیز باید مشخصات آن را در سامانه صیاد به ثبت برسانند، بهتر است تمامی افرادی که به نحوی با چک های صیاد در ارتباط می باشند، نحوه کار کردن با سامانه صیاد را یاد بگیرند.

ورود به سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

ورود به سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون یکی از بانک های کشور است که در راستای تحقق طرح چک های صیاد اقدام به راه اندازی سامانه صیاد توسعه تعاون کرده است تا از این طریق مشتریان بانک توسعه تعاون به راحتی به سامانه صیاد دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر اطلاعات هر فقره چک صیاد باید به هنگام صدور، انتقال و دریافت در سامانه صیاد یا همان پیچک به ثبت برسند در غیر این صورت چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد. در رابطه با سامانه پیچک بانک مرکزی بهتر است بدانیم پیچک سامانه ای واحد و یکتا نیست یعنی بسترهای مختلفی برای ورود به آن توسط بانک ها طراحی شده اند مانند سامانه صیاد بانک توسعه تعاون.

برای اطلاع از امکانات سامانه زمرد بانک تجارت بر روی لینک کلیک کنید.

البته رعایت نکات امنیتی در این مورد بسیار مهم می باشد و نباید از هر درگاه و بستری برای ورود به سامانه صیاد استفاده کنید. توصیه می کنیم برای ورود به سامانه صیاد از سایت رسمی بانک خود، همراه بانکی که توسط شعب بانک برای شما فعال شده اند و یا اپلیکیشن های حوزه پرداخت که لیست آن ها در سایت شاپرک قرار داده شده اند استفاده نمایید.

بانک توسعه تعاون نیز در همین راستا دو درگاه مختلف را برای ورود به سامانه صیاد طراحی کرده است که یک درگاه در سایت رسمی این بانک و درگاه دیگر در همراه بانک یا همان موبایل بانک توسعه تعاون قرار داده شده است.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه معین بانک رفاه بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ورود به سامانه صیاد توسعه تعاون را دارید می توانید از طریق نشانی اینترنتی vb.ttbank.ir مطابق با تصویر زیر به صورت مستقیم وارد نسخه تحت وب سامانه صیاد توسعه تعاون شوید، حال باید بر روی گزینه “ورود به سامانه مدیریت چک (صیاد)” کلیک نمایید.

ورود به خدمات سامانه vb.ttbank.ir

در مرحله جدید از شما خواسته می شود کد ملی یا شناسه ملی، شماره موبایل و کد امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ورود” را انتخاب کنید.

مدیریت چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

سپس باید کد تاییدی که برای شماره موبایل شما ارسال شده است را در مرحله جدید وارد کرده و بر روی گزینه “ثبت کد” کلیک نمایید.

ثبت کد تایید

بعد از انجام مراحل گفته شده قبلی وارد پنل کاربری خود در بانک توسعه تعاون خواهید شد.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون vb.ttbank.ir

همانطور که گفتیم هدف از طراحی چک های صیاد و همچنین سامانه صیاد، جلوگیری از افزایش میزان جرایم مالی و کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی می باشد، تا از این طریق ریسک معامله با چک کاهش یافته و اطمینان خاطر طرفین افزایش یابد.

برای اطلاع از خدمات سامانه سمات بورس بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین در قوانین مربوط به چک های صیادی درج شده در صورتی که اطلاعات و مشخصات هر فقره چک بنفش صیادی در سامانه صیاد به ثبت نرسد، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد. به همین منظور چنانچه شما نیز دسته چک صیادی دارید باید به هنگام صدور هر فقره چک با مراجعه به سامانه صیاد بانک توسعه تعاون اطلاعات چک را به ثبت برسانید.

برای اطلاع از خدمات سامانه صیاد بانک پاسارگاد بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور بعد از وارد شدن به پنل کاربری خود در سامانه صیاد توسعه تعاون باید مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “ثبت چک” کلیک نمایید.

ثبت چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

در مرحله جدید باید تمامی مشخصاتی که در صفحه سامانه صیاد مطابق با تصویر زیر مشاهده می کنید را تکمیل کرده و در نهایت گزینه “افزودن” را انتخاب کنید.

ثبت کردن چک صیادی

با انجام مراحل قبلی صفحه ای جدید برای شما نمایش داده می شود که پیامی مبنی بر “ثبت چک با موفقیت انجام شد” به اطلاع شما خواهد رسید.

ثبت مشخصات چک در سامانه صیاد

تایید چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

بانک توسعه تعاون در راستای اجرای قوانین مربوط به چک های جدید صیادی اقدام به راه اندازی سامانه صیاد مختص این بانک کرده است. بر اساس قوانین بانک مرکزی درمورد چک های جدید صیادی، به منظور افزایش اطمینان و کاهش کلاهبرداری در زمینه چک های بانکی، علاوه بر فرد صادر کننده چک، فرد دریافت کننده نیز باید چک را در سامانه صیاد به تایید برساند.

برای اطلاع از بخش های سامانه صیاد بانک ملت بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است در صورتی که فرد دریافت کننده اطلاعات چک مورد نظر را در سامانه صیاد تایید نکند، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد. به همین منظور چنانچه قصد تایید چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون را دارید بعد از ورود به پنل کاربری خود مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله، باید گزینه “تایید چک” را انتخاب نمایید.

تایید چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

در مرحله جدید باید شناسه 16 رقمی صیاد چک مورد نظر را در قسمت مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “افزودن” کلیک کنید.

درج شناسه صیاد

سپس مشخصات چکی که صادر شده و شما شناسه صیادی آن را در سامانه درج کرده اید نمایش داده می شود که در صورت صحت اطلاعات فوق باید گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.

مشاهده اطلاعات چک صیاد

در نهایت با انجام مراحل قبلی صفحه ای را مشاهده می کنید که پیامی مبنی بر “تایید چک با موفقیت انجام شد” به اطلاع شما خواهد رسید.

تایید موفق چک در سامانه صیاد

انتقال چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون vb.ttbank.ir

چک های جدید صیاد که توضیحات مهمی را در قسمت های قبلی همین مقاله درمورد آن ها بیان کردیم از امنیت بالایی برخوردار هستند و سبب افزایش اطمینان در نقل و انتقال چک و انجام معاملات می شوند. در گذشته چک های بانکی بدون انجام استعلام و تایید صحت اطلاعات آن ها از طریق سیستم های بانکی، به دیگران منتقل شده و همین امر سبب رخ دادن کلاهبرداری های مالی فراوان می شد.

ولی در حال حاضر انتقال چک های صیادی نیز مستلزم ثبت اطلاعات آن ها در سامانه صیاد می باشد بنابراین با انجام این کار مشخص خواهد شد که چک اعتبار دارد، جعلی نیست و اطلاعات آن توسط فرد صادر کننده در سامانه صیاد به ثبت رسیده است.

برای اطلاع از امکانات سامانه ارزی نیما بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد انتقال چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی vb.ttbank.ir وارد پنل کاربری خود در این سامانه شده و مطابق با تصویر زیر گزینه “انتقال چک” را انتخاب نمایید.

انتقال چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

در مرحله جدید باید مشخصات چک را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید.

انتقال دادن چک صیادی

سپس صفحه ای برای شما نمایش داده می شود که پیامی مبنی بر “انتقال چک با موفقیت انجام شد” را مشاهده خواهید کرد.

انتقال موفق چک صیاد

دانلود سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

همانطور که گفتیم سامانه صیاد یا همان پیچک بانک مرکزی سامانه ای یکتا و واحد نیست، یعنی بسترهای مختلفی برای ورود به آن وجود دارد. در حال حاضر اکثر بانک های کشور علاوه بر اینکه درگاه ورود به سامانه صیاد را از طریق سایت رسمی خود فراهم کرده اند بلکه این درگاه را در اپلیکیشن خود یعنی همان موبایل یا همراه بانک نیز قرار داده اند.

بانک توسعه تعاون نیز جزء همین دسته از بانک ها می باشد که امکان استفاده از سامانه صیاد خود را در موبایل بانک نیز فراهم کرده است. البته لازم به ذکر است که فعال سازی موبایل بانک از طریق مراجعه به شعب بانک توسعه تعاون و به صورت حضوری انجام می شود.

برای اطلاع از امکانات سامانه صیاد بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

بنابراین چنانچه رمز عبور به موبایل بانک توسعه تعاون را دریافت کرده و سیستم عامل گوشی تلفن همراه شما نیز اندروید می باشد می توانید از طریق نشانی اینترنتی ttbank.ir که مربوط به صفحه اصلی سایت بانک توسعه تعاون است، مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “همراه بانک” کلیک نمایید.

دانلود سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

در مرحله جدید بر روی قسمت مشخص شده کلیک کنید تا فایل همراه بانک مختص سیستم عامل اندروید برای گوشی تلفن همراه شما دانلود شود.

نصب برنامه خدمات سامانه صیاد بانک توسعه تعاون

همچنین می توانید با ارسال عدد 1 به شماره 500015741 لینک دانلود فایل موبایل بانک توسعه تعاون را دریافت کنید.

لازم به ذکر است در حال حاضر نسخه iOS قابل نصب همراه بانک توسعه تعاون در دسترس نیست و کسانی که سیستم عامل گوشی تلفن همراهشان iOS می باشد برای استفاده از همراه بانک باید از نشانی اینترنتی vb.ttbank.ir استفاده کنند و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “ورود به درگاه امن بانک توسعه تعاون” کلیک نمایند.

اپلیکیشن سامانه صیاد

سپس در مرحله جدید گزینه “موبایل بانک” انتخاب شده و در نهایت رمز عبوری که از شعب بانک دریافت کرده اید را در مرحله بعدی درج کنید.

موبایل بانک توسعه تعاون

چگونه می توان به سامانه صیاد بانک توسعه تعاون وارد شد؟

برای ورود به این سامانه باید از نشانی اینترنتی vb.ttbank.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا ثبت اطلاعات چک صیاد به هنگام دریافت نیز ضروری می باشد؟

بله، چنانچه صادر کننده و دریافت کننده چک های صیادی اطلاعات چک را در سامانه صیاد به ثبت نرسانند، چک فاقد اعتبار بوده و قابلیت نقد شدن ندارد.

آیا می توان از طریق موبایل بانک به سامانه صیاد بانک توسعه تعاون وارد شد؟

بله، درگاه ورود به سامانه صیاد در موبایل بانک توسعه تعاون قرار داده شده است.

آیا امکان تایید چک در سامانه صیاد بانک توسعه تعاون وجود دارد؟

بله، امکان تایید چک صیاد در این سامانه فراهم است.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *