سامانه های حقوقی

سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

قوه قضاییه کشور دارای زیر مجموعه های گسترده ای می باشد که همگی در راستای برقراری عدالت و اجرای قانون به مردم خدمت رسانی می کنند. در حال حاضر سامانه های مختلفی مانند سامانه ساجد دیوان عدالت اداری خدمات بخش های زیر مجموعه قوه قضاییه را در اختیار متقاضیان اجرای قانون و دادخواهی قرار می دهند. بنابراین افرادی که قصد شکایت از سازمان، اداره و یا اشخاصی که در پست های دولتی مشغول به فعالیت هستند، را دارند باید به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به سامانه ساجد درخواست خود را به ثبت رسانده، تصویر مدارک مورد نظر را بارگذاری کرده و منتظر اعلام نتیجه بررسی های انجام شده بمانند.

به دلیل اهمیت خدمات ارائه شده در سامانه ساجد، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه ساجد دیوان عدالت اداری، نحوه ثبت درخواست و پیگیری آن بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

معرفی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

همانطور که می دانیم ساختار حکومتی جمهوری اسلامی ایران از تفکیک قوا تشکیل شده که هر قوه نیز وظیفه خاص خود را بر عهده دارد.

قوه قضاییه کشورمان در راستای اجرای قوانین، برقراری عدالت در جامعه، رسیدگی به شکایات و دادرسی ایجاد شده و در حال حاضر دارای زیر مجموعه های بسیار گسترده ای اعم از شعب دادرسی، تجدید نظر، اجرای احکام، شوراهای حل و اختلاف، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری می باشد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه خدمات الکترونیکی امور مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

تمامی موارد نام برده به جزء دیوان عدالت اداری در راستای رسیدگی به شکایات مردم از یکدیگر راه اندازی شده و خدمت رسانی می کنند، ولی دیوان عدالت اداری کشور با هدف رسیدگی به شکایات مردم از ادارات، ارگان ها، سازمان ها و همچنین اشخاصی که مسئولیت و پست دولتی دارند، ایجاد شده است.

بنابراین افرادی که بنا به دلایل مختلف قصد ثبت دادخواست علیه ادارات و ارگان های دولتی و یا کارمندان و کارکنان دولت را دارند باید از طریق دیوان عدالت اداری کشور اقدام کنند.

برای اطلاع از شرایط ثبت نام در سامانه آزمون پژوهشکده بیمه بر روی لینک کلیک کنید.

با توجه به توسعه و گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور طی چند سال اخیر تمامی سازمان ها، ادارات، ارگان ها و وزارتخانه ها برای گسترش خدمات غیر حضوری خود اقدام به راه اندازی سامانه های مختلفی کرده اند.

آغاز به کار سامانه های آنلاین سبب جلوگیری از ازدحام جمعیت در مراکز مربوطه، کاهش اتلاف وقت و هزینه های اضافی و همچنین تسریع روند انجام امورات مربوطه خواهد شد.

برای اطلاع از بخش های سامانه جامع بیمه کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

در همین راستا سامانه ساجد دیوان عدالت اداری در کنار تمامی سامانه های متعلق به قوه قضاییه راه اندازی شده تا متقاضیان ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری نیازی به مراجعات حضوری نداشته باشند.

در سامانه ساجد امکانات و خدمات گسترده ای قرار داده شده تا هر فرد براساس نوع درخواست خود بتواند از خدمات سامانه مذکور استفاده کند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ثبت درخواست صدور سند مالکیت بر روی لینک کلیک کنید.

بهتر است بدانیم استفاده از امکانات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری کشور مانند دیگر سامانه های متعلق به قوه قضاییه نیازمند ثبت نام در سامانه ثنا می باشد.

ورود به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری sajed.divan-edalat.ir

بخش های سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری کشور زیر مجموعه قوه قضاییه می باشد و برخلاف دیگر بخش های قوه قضاییه که وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از یکدیگر و یا ارگان های کشور از مردم مانند شکایات حقوقی بانک ها از مشتریان خود، را برعهده دارند، دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات و دادخواهی مردم از ادارات، سازمان ها و ارگان های دولتی یا افرادی که در پست های دولتی مشغول به فعالیت هستند، ایجاد شده است.

دیوان عدالت اداری کشور شامل بخش های مختلفی همچون شعب بدوی، شعب تجدید نظر، هیات های عمومی، تخصصی و… می باشد که همگی در راستای تحقق هدف مهم رسیدگی به شکایات علیه ادارات و سازمان های کشور راه اندازی شده اند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه مالیات بر خودروهای تحت تملک بر روی لینک کلیک کنید.

طی چند سال اخیر که بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور گسترش یافته سامانه های متعددی نیز در راستای ارائه خدمات غیر حضوری فعال شده و در دسترس مردم قرار گرفته اند.

قوه قضاییه در حال حاضر سامانه های کارآمدی را در اختیار متقاضیان قرار داده تا علاوه بر اینکه میزان مراجعات حضوری و ازدحام جمعیت در شعب دادگستری کاهش می یابد بلکه روند انجام امورات مربوطه نیز تسریع یابد.

در کنار سامانه های مختلفی همچون سامانه ابلاغ، ثنا، نوبت دهی اجرای احکام یا سایت عدل ایران، سامانه ساجد دیوان عدالت اداری کشور نیز راه اندازی شده و در اختیار افرادی که قصد ثبت دادخواست علیه سازمان ها، ادارات و ارگان های دولتی و همچنین افرادی که در پست و مقام های دولتی مشغول به فعالیت هستند، قرار گرفته است.

بنابراین چنانچه شما نیز قصد ثبت چنین درخواستی را دارید احتیاجی به مراجعات حضوری به شعب دادگستری نخواهید داشت، البته لازم به ذکر است برای استفاده از خدمات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و رمز شخصی دریافت کنید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قبلا در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ثبت نام کرده و رمز عبور فعال دارید برای ورود مجدد به سامانه ابتدا باید نشانی اینترنتی sajed.divan-edalat.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی ورود به سامانه مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس نام کاربری و رمز عبور خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

ورود به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

با انجام مرحله قبلی حال وارد صفحه اصلی حساب کاربری خود در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری خواهید شد.

حساب کاربری سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

نحوه ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری sajed.divan-edalat.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله درمورد وظایف دیوان عدالت اداری کشور و سامانه آنلاین متعلق به آن صحبت کردیم. بهتر است بدانیم در حال حاضر امکانات متعددی در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری در اختیار مردم قرار گرفته است تا هر فرد با توجه به نوع درخواست خود از خدمات سامانه مذکور استفاده کند. از جمله امکانات سامانه ساجد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای اطلاع از امکانات سامانه رسا سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

  • ثبت دادخواست بدوی
  • ثبت دادخواست تجدید نظر
  • مشاهده و پیگیری پرونده
  • ثبت درخواست ابطال مصوبه
  • ارسال لوایح و نامه ها
  • ثبت درخواست ماده 79
  • ثبت درخواست رسیدگی به تعارض آراء شعب
  • ثبت دادخواست اعاده دادرسی
  • ثبت دادخواست اعتراض ثالث
  • ثبت دادخواست ورود ثالث

همانطور که گفتیم برای استفاده از امکانات سامانه ساجد دیوان عدالت اداری ابتدا باید در سامانه ثنا و سپس در سامانه ساجد ثبت نام کرده و برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست در سامانه فرزند خواندگی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور باید از طریق نشانی اینترنتی sajed.divan-edalat.ir وارد صفحه اصلی ورود به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری شده و برای شروع مراحل ثبت نام ابتدا کد ملی خود را در قسمت مربوطه درج و بر روی گزینه “بعدی” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

چنانچه کد ملی شما در سامانه ثنا به ثبت رسیده باشد در مرحله جدید کد ملی نمایش داده شده، حال باید تاریخ تولد خود را وارد کرده و گزینه “بعدی” را انتخاب کنید.

مراحل ثبت نام

سپس باید مطابق با تصویر زیر شماره موبایلی که به هنگام ثبت نام در سامانه ثنا وارد کرده اید را در این مرحله نیز درج کرده و بر روی گزینه “بعدی” کلیک نمایید.

درج شماره موبایل در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

با انجام مراحل قبلی کد تاییدی برای شماره موبایل شما ارسال خواهد شد که باید به محض دریافت، آن را در مرحله جدید وارد کرده و گزینه “بعدی” را انتخاب کنید.

کد تایید سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

سپس وارد صفحه ای خواهید شد که تمامی اطلاعات هویتی شما که در سامانه ثنا به ثبت رسیده اند در این مرحله قابل مشاهده هستند، حال باید مطابق با تصویر زیر در قسمت انتهایی صفحه رمز عبور دلخواه خود را درج و تکرار کنید و در نهایت بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک نمایید.

انتخاب رمز عبور سامانه sajed.divan-edalat.ir

برای اطلاع از بخش های سامانه میخک بر روی لینک کلیک کنید.

ثبت دادخواست در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری sajed.divan-edalat.ir

دیوان عدالت اداری کشور زیر مجموعه قوه قضاییه می باشد که در راستای رسیدگی به شکایات و دادخواهی مردم از سازمان ها، ادارات و ارگان های دولتی و همچنین افرادی که در جایگاه و مقام دولتی مشغول به فعالیت هستند، راه اندازی شده است.

با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور طی چند سال اخیر سامانه های مختلفی توسط قوه قضاییه جهت رفاه حال مراجعه کنندگان و ارائه خدمات غیر حضوری فعال شده اند، سامانه ساجد دیوان عدالت اداری کشور نیز به منظور ارائه خدمات این دیوان به صورت غیر حضوری راه اندازی شده است.

برای اطلاع از شرایط سامانه ثبت شرکت ها بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ثبت درخواست در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری را دارید بعد از ورود به حساب کاربری خود از طریق نشانی اینترنتی sajed.divan-edalat.ir باید متناسب با نوع درخواست خود یکی از گزینه های موجود را انتخاب کنید، ما برای مثال ثبت درخواست ماده 79 را انتخاب می کنیم.

ثبت درخواست در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

سپس وارد صفحه ای می شوید که باید قوانین و شرایط ثبت درخواستی که انتخاب کرده اید را مطالعه و بر روی گزینه موافقت با موارد کلیک نمایید.

پذیرش شرایط ثبت درخواست

با انجام مراحل قبلی حال باید تمامی مواردی که در مرحله جدید از شما خواسته می شود مانند مشخصات پرونده، رای صادره، موضوع دادخواست و… را در قسمت های مربوطه درج نمایید.

تکمیل اطلاعات در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

سپس علت درخواست خود را وارد کرده، تصویر رای بدوی، کارت ملی و دیگر مواردی که خواسته شده است را بارگذاری نمایید و بر روی گزینه “ذخیره” کلیک کنید.

بارگذاری مدارک در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه صدور پروانه های وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

پیگیری پرونده شکایت از سامانه دیوان عدالت اداری sajed.divan-edalat.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله درمورد وظایف دیوان عدالت اداری کشور، امکانات سامانه ساجد، نحوه ثبت نام، ورود به سامانه و همچنین نحوه ثبت درخواست صحبت کردیم.

حال چنانچه درخواستی را در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به ثبت رسانده اید و قصد پیگیری نتیجه آن را دارید این امکان فراهم شده تا بدون نیاز به مراجعات حضوری بلکه از طریق سامانه ساجد نسبت به پیگیری درخواست خود اقدام نمایید.

برای اطلاع از امکانات سامانه شمیم بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور بعد از ورود به صفحه اصلی حساب کاربری خوددر سامانه ساجد دیوان عدالت اداری باید مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “مشاهده و پیگیری پرونده” کلیک نمایید.

نحوه پیگیری پرونده شکایت

برای اطلاع از نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک کشاورزی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه ساجد دیوان عدالت اداری کشور وارد شد؟

برای ورود به سامانه ساجد باید از نشانی اینترنتی sajed.divan-edalat.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ثبت دادخواست در سایت ساجد دیوان عدالت اداری باید در سامانه ثنا نیز ثبت نام کنیم؟

بله، برای استفاده از امکانات سامانه ساجد باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و احراز هویت انجام دهید.

آیا امکان پیگیری نتیجه درخواست های ثبت شده در سامانه ساجد متعلق به دیوان عدالت اداری کشور وجود دارد؟

بله، این امکان در سامانه ساجد فراهم شده و قابل دسترس می باشد.

آیا می توان از اشخاصی که در پست های دولتی مشغول به فعالیت هستند و در همان پست مشکلاتی را ایجاد کرده اند در سامانه ساجد شکایت کرد؟

بله، امکان ثبت شکایت و دادخواست در سامانه ساجد فراهم می باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *