سامانه های اجتماعی

سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir + ورود و ثبت نام

در حال حاضر با توجه به گسترش بسترهای الکترونیکی در کشور سامانه های مختلفی توسط ادارات، سازمان ها و وزارتخانه های کشور راه اندازی شده تا خدمات مربوط به خود را به صورت غیر حضوری و آنلاین در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند. خوشبختانه بسیاری از امورات مربوط به مراکز مختلف در کشور به صورت غیر حضوری در اختیار مردم قرار گرفته است تا از این طریق میزان مراجعات حضوری کاهش یافته و روند انجام امورات نیز سرعت یابد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از این مورد مستثنی نبوده و سامانه های مختلفی از جمله سامانه جامع روابط کار را طراحی و راه اندازی کرده است.

همانطور که از نام این سامانه پیداست سامانه ای جامع می باشد که دارای تعدادی زیر مجموعه مختلف است که مهم ترین آن ها سامانه بیمه بیکاری می باشد. به دلیل اهمیت بخش های مختلف سامانه جامع روابط کار، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی بخش های مختلف سامانه مذکور پرداخته و نکات مهمی را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

سامانه جامع روابط کار چیست؟

معرفی سامانه جامع روابط کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای گسترش خدمات غیر حضوری، تسریع روند انجام امور و رفاه حال مراجعه کنندگان این سازمان، اقدام به راه اندازی سامانه جامع روابط کار کرده است که خدمات گسترده ای را در اختیار عموم مردم قرار می دهد.

بنابراین کاربران سامانه روابط کار قشر خاصی از مردم نیستند بلکه هر فردی که جزء جامعه هدف بخش های این سامانه باشد می توانند از امکانات آن استفاده نماید. لازم به ذکر است استفاده و بهرمندی از بخش های سامانه مذکور نیازمند ثبت نام و ایجادحساب کاربری است، ثبت نام نیز با انجام احراز هویت آغاز می شود.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه سمیع بر روی لینک کلیک کنید.

درمورد احراز هویت بهتر است بدانیم احراز هویت برای ثبت نام بیمه بیکاری و ثبت دادرسی به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا شعب بانک رفاه کارگران انجام می شود ولی احراز هویت برای مراجعه به دیگر بخش های سامانه روابط کار به صورت الکترونیکی و از طریق همین سامانه قابل انجام است.

ورود به سامانه جامع روابط کار

ورود به سامانه جامع روابط کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه های مختلفی را به منظور انجام امورات مربوط به این وزارتخانه به صورت غیر حضوری و آنلاین راه اندازی کرده که بسیار کارآمد عمل کرده اند. یکی از سامانه های پرکاربرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه جامع روابط کار می باشد که خود شامل سامانه های زیر مجموعه مختلفی است.

برای اطلاع از خدمات سامانه امتا بر روی لینک کلیک کنید.

دسترسی به سامانه روابط کار برای عموم مردم فراهم بوده ولی افراد ابتدا باید ثبت نام خود را در سامانه به انجام برسانند. چنانچه قبلا در این سامانه ثبت نام کرده و احراز هویت خود را انجام داده اید، برای ورود به سامانه ابتدا باید نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بعد از درج نام کاربری و رمز عبور در قسمت های مربوطه باید بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

وارد شدن به سامانه prkar.mcls.gov.ir

ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار

سامانه روابط کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هدف ارائه خدمات غیر حضوری به عموم مردم راه اندازی شده است، با آغاز به کار این سامانه بسیاری از خدمات وزارت تعاون به صورت غیر حضوری در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته تا از این طریق میزان مراجعات حضوری کاهش یافته و همچنین روند انجام امورات مختلف نیز تسریع یابد.

سامانه روابط کار خود دارای چند زیر مجموعه است که ثبت درخواست بیمه بیکاری یکی از این سامانه ها می باشد. همانطور که گفتیم ورود به بخش های مختلف و استفاده از امکانات سامانه روابط کار نیازمند انجام احراز هویت و ایجاد حساب کاربری می باشد.

لازم به ذکر است احراز هویت افرادی که قصد ثبت درخواست بیمه بیکاری دارند از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بانک رفاه کارگران انجام می شود ولی احراز هویت برای استفاده از امکانات دیگر بخش های سامانه مذکور به صورت الکترونیکی و از طریق همین سامانه امکان پذیر است.

چنانچه قصد ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار دارید باید نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “ایجاد حساب کاربری” کلیک نمایید.

ایجاد حساب کاربری در سامانه جامع روابط کار

با انجام مرحله قبلی وارد صفحه ای می شوید که چند روش برای احراز هویت را نمایش داده است، در صورتی که قصد ثبت درخواست بیمه بیکاری ندارید باید روش “احراز هویت الکترونیکی” را مطابق با تصویر زیر انتخاب کنید.

احراز هویت الکترونیکی در سامانه prkar.mcls.gov.ir

با وارد شدن به صفحه احراز هویت همانطور که مشاهده می کنید، مشخص شده که 3 مرحله را پیش رو دارید.

مراحل احراز هویت در سامانه جامع روابط کار

مرحله اول احراز هویت مربوط به درج مشخصات هویتی یا همان اطلاعات اولیه می باشد، بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده باید بر روی گزینه “ارسال” کلیک نمایید.

درج مشخصات هویتی در سامانه جامع

ثبت نام بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار

سامانه روابط کار در راستای گسترش خدمات غیر حضوری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده که دسترسی به آن برای عموم مردم فراهم می باشد، البته استفاده از خدمات و امکانات مختلف این سامانه نیازمند ثبت نام و ایجاد حساب کاربری است.

جهت ورود و ثبت شکایت در سامانه سامد، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

یکی از سامانه های زیر مجموعه سامانه جامع روابط کار مربوط به ثبت نام بیمه بیکاری می باشد. تمامی افرادی که بیمه شده سازمان تامین اجتماعی هستند و بنا به دلایلی که از اختیار افراد خارج بوده شغل خود را از دست داده اند می توانند با مراجعه به سامانه روابط کار درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه بیکاری به ثبت برسانند.

چنانچه با درخواست آنان موافقت شود متناسب با سابقه بیمه ای که داشته اند حقوق ماهانه به عنوان بیمه بیکاری به این افراد تعلق می گیرد. لازم به ذکر است دریافت بیمه بیکاری دارای شرایط و ضوابطی است که اگر افراد متقاضی از این شرایط برخوردار نباشند بیمه بیکاری به آنان تعلق نخواهد گرفت.

برای مثال افراد متقاضی باید از تاریخی که شغل خود را از دست داده اند به قبل، حداقل 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی به صورت پیوسته داشته باشند مگر در مواردی که از دست دادن شغل به واسطه حوادثی مانند سیل، زلزله و… رخ داده باشد.

برای اطلاع از خدمات سامانه پاکنا بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم افرادی که متقاضی ثبت درخواست بیمه بیکاری هستند باید برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا شعب بانک رفاه کارگران مراجعه نمایند، البته در حال حاضر چند روش احراز هویت در این سامانه وجود دارد که مراحل اولیه احراز هویت را به صورت الکترونیکی انجام می دهند ولی در نهایت متقاضیان باید به صورت حضوری به مراکز نام برده مراجعه کنند.

به همین منظور بعد از درج و جستجو نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir در مرورگر از میان گزینه های موجود در صفحه مشاهده شده باید مطابق با تصویر زیر گزینه “ایجاد حساب کاربری” را انتخاب نمایید.

ثبت نام بیمه بیکاری

مرحله بعد مربوط به انجام احراز هویت می باشد که می توانید برای انجام مراحل اولیه آن یکی از روش های موجود را انتخاب کنید.

احراز هویت حضوری

بعد از اینکه با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و یا بانک رفاه کارگران احراز هویت خود را تکمیل کرده و رمز عبور سامانه را دریافت کردید، با ورود به حساب کاربری خود مطابق با تصویر زیر گزینه “پنجره واحد خدمات” سپس “پنجره خدمات” و در نهایت “درخواست بیمه بیکاری” را انتخاب کرده و درخواست خود را با طی کردن مراحل آن به ثبت برسانید.

ثبت درخواست در سامانه جامع روابط کار

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در سامانه جامع روابط کار

همانطور که گفتیم خدمات سامانه روابط کار وزارت تعاون برای عموم مردم قابل دسترس می باشد در صورتی که ثبت نام خود را انجام داده و حساب کاربری در سامانه ایجاد کرده باشند.

جهت کسب اطلاعاتی در رابطه با نحوه ثبت نام پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف، مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

برای ثبت نام غیر حضوری در سامانه مذکور درج مشخصات هویتی یعنی کد ملی، تاریخ تولد و همچنین شماره تماس و شماره شبا بانکی لازم و ضروری است. در صورتی که به صورت حضوری باید احراز هویت خود را انجام دهید همراه داشتن کارت شناسایی، کد کارگاهی که در آن مشغول به کار بوده اید و شماره شبا بانکی ضروری می باشد.

ویرایش اطلاعات در سامانه جامع روابط کار

سامانه روابط کار که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای گسترش خدمات غیر حضوری راه اندازی شده دارای امکانات مختلفی است که متقاضیان استفاده از این خدمات را در اکثر موارد بی نیاز از مراجعات حضوری کرده است. یکی از خدمات سامانه جامع روابط کار امکان ویرایش اطلاعات درخواست های به ثبت رسیده می باشد، چنانچه قصد ویرایش اطلاعات درخواست های خود را دارید باید به بخش احراز هویت الکترونیکی مراجعه کرده و از سمت راست صفحه مطابق با تصویر زیر گزینه “ویرایش درخواست” را انتخاب نمایید.

ویرایش درخواست در سامانه جامع روابط کار

در مرحله جدید مشاهده می کنید که برای ویرایش اطلاعات و مشخصات باید سه مرحله را طی کنید.

مراحل ویرایش اطلاعات

مرحله اول مربوط به درج کد رهگیری درخواست ثبت شده می باشد، برای رفتن به مرحله جدید بعد از واردکردن مشخصات خواسته شده، بر روی گزینه “ارسال” کلیک نمایید.

کد رهگیری درخواست ثبت شده

دانلود اپلیکیشن سامانه جامع روابط کار

در حال حاضر برخی از سامانه هایی که سازمان ها و وزارتخانه های کشور راه اندازی کرده اند علاوه بر بستر تحت وب، اپلیکیشن آن ها نیز طراحی شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. بسیاری از این اپلیکیشن ها در سایت “خدمات هوشمند دولت همراه” قرار گرفته اند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برخی از امکانات خود را در سایت و اپلیکیشن دولت همراه قرار داده است مانند دسترسی به سامانه کارورزی. ولی در حال حاضر اپلیکیشن سامانه جامع روابط کار در دسترس نمی باشد. بنابراین برای استفاده از خدمات این سامانه باید از نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir و مراجعه به سایت آن کمک بگیرید.

برای اطلاع از خدمات سامانه سنهاب بیمه مرکزی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه جامع روابط کار وارد شد؟

برای ورود به سامانه روابط کار وزارت تعاون باید از نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir استفاده کنید و طبق مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا دسترسی به سامانه جامع روابط کار برای عموم مردم فراهم می باشد؟

بله، دسترسی به سامانه مذکور برای عموم مردم فراهم بوده ولی نیازمند ثبت نام در سامانه می باشند.

آیا ثبت درخواست بیمه بیکاری نیز از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می شود؟

بله، البته احراز هویت افرادی که قصد دریافت بیمه بیکاری دارند به صورت حضوری از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و شعب بانک رفاه کارگران انجام می شود.

آیا برای انجام احراز هویت الکترونیکی باید شماره شبا بانکی را نیز درج نماییم؟

بله، وارد کردن شماره شبا بانکی در مراحل احراز هویت الکترونیکی ضروری است.

4/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *