سامانه های اجتماعی

سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir

ایجاد فرصت های شغلی و همچنین پیدا کردن شغل مورد نظر یکی از موضوعات مهم جامعه ما می باشد، با توجه به شرایط فعلی، بسیاری از افراد به ویژه جوانان تحصیل کرده که دوران تحصیل دانشگاهی خود را به پایان رسانده اند برای پیدا کردن کار متناسب با مهارت و دانشی که کسب کرده اند بسیار سخت می باشد. از طرفی برخی از کارفرمایان در کشور با وجود اینکه به افراد متخصص نیاز دارند ولی کارجویان متناسب با عنوان شغلی مورد نظر را پیدا نخواهند کرد. سامانه جامع خدمات اشتغال کشور یا همان سامانه سامکا در همین راستا برای ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است.

در سامانه سامکا بخش ها و سامانه های زیر مجموعه گسترده و متعددی وجود دارد تا دسترسی کارفرمایان و کارجویان به اهدافشان راحت تر انجام شود. به دلیل اهمیت موضوع مهم اشتغال زایی و پیدا کردن کار در جامعه، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه جامع خدمات اشتغال کشور بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور samka.mcls.gov.ir

معرفی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

در حال حاضر برنامه های آنلاین و موسسات کاریابی مختلفی در کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در راستای ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان خدمات متنوعی را ارائه می دهند.

با این حال بسیاری از افراد جویای کار و همچنین کارفرمایان از مراجعات حضوری به موسسات مختلف کاریابی متعدد خسته می شوند، در نتیجه نه کارجویان شغل مناسب و موردنظر خود را پیدا می کنند و نه کارفرمایان با نیروی متخصص و مورد نیاز خود مواجه می شوند.

برای اطلاع از خدمات سامانه سامح وزارت بهداشت بر روی لینک کلیک کنید.

در این میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ایجاد ارتباط سریع میان کارفرمایان و کارجویان اقدام به راه اندازی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور یا همان سامانه سامکا کرده است. در این سامانه امکانات و سامانه های زیر مجموعه گسترده ای وجود دارند تا از این طریق کارفرمایان و کارجویان ثبت نام انجام داده و در کمترین زمان ممکن به هدف خود برسند.

همانطور که می دانیم بیکاری و فراهم نبودن شرایط شغلی یکی از دغدغه های مهم زندگی افراد می باشد که سبب ایجاد مشکلات جدی و گسترده دیگری نیز خواهد شد، به همین علت موضوع اشتغال زایی و همچنین ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان یکی از موضوعات مهم در کشور است.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه دفاتر خدمات سلامت بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه شما نیز جویای کار هستید و یا برای عنوان های شغلی واحد صنفی خود نیازمند نیروی کار می باشید بهتر است با جوانب مختلف سامانه سامکا آشنا شوید.

ورود به سامانه هدایت شغلی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

بخش های سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که یکی از وظایف مهم آن ایجاد فرصت های شغلی و همچنین تسهیل روند ایجاد شغل توسط کارفرمایان می باشد در راستای حل مشکل عدم ایجاد ارتباط به موقع میان کارفرمایان و کارجویان اقدام به راه اندازی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور کرده است.

از طریق آغاز به کار سامانه سامکا کارجویان می توانند با مراجعه به سامانه به صورت غیر حضوری رزومه خود را به ثبت رسانده تا کارفرمایانی که به نیروی کار نیاز دارند، در صورت موافقت با رزومه افراد از آنان دعوت به کار کنند.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت اداره پست بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین در سامانه سامکا امکانی فراهم شده تا کارجویان از لیست فرصت های شغلی که کارفرمایان به ثبت رسانده اند مطلع شده و در صورت تمایل درخواست کار خود را برای کارفرمای مورد نظر ارسال نمایند.

همانطور که گفتیم سامانه جامع خدمات اشتغال کشور خود شامل چند سامانه زیر مجموعه می باشد، برای مثال سامانه هدایت شغلی یکی از این سامانه های زیر مجموعه است که با ورود کارجویان به این بخش توضیحات و نکات هدایت شغلی در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

برای اطلاع از بخش های سامانه ثبت نام مسکن حمایتی بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ورود به سامانه هدایت شغلی را دارید ابتدا باید از طریق نشانی اینترنتی samka.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “میز خدمت مردم” کلیک نمایید.

ورود به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

با انجام مرحله قبلی چند گزینه برای شما نمایش داده می شود که حال باید گزینه “جویندگان کار” را انتخاب کنید.

ورود به بخش جویندگان کار

سپس مطابق با تصویر زیر باید از قسمت سامانه هدایت شغلی بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

وارد شدن به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

ورود به سامانه جستجوی شغل در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

با توجه به گسترش بسترهای غیر حضوری و آنلاین در کشور بسیاری از امورات با موضوعات مختلف به صورت غیر حضوری به انجام می رسند.

یکی از موضوعاتی که در گذشته به صورت کتبی انجام می شد درج آگهی های کاریابی بود، ولی در حال حاضر یکی از راه های درج آگهی نیازمندی نیروی کار و همچنین اطلاع از فرصت های شغلی مراجعه به برنامه های آنلاین و همچنین مراجعات حضوری به موسسات کاریابی می باشد.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه ارمغان بهزیستی بر روی لینک کلیک کنید.

در این میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد مدیریت بهتر و ارتباط موثر میان کارفرمایان و کارجویان اقدام به راه اندازی سامانه جامع خدمات اشتغال کشور کرده است.

در سامانه سامکا امکانات مختلف و سامانه های زیر مجموعه ای وجود دارند که مهم ترین آن ها سامانه جستجوی شغل می باشد. در واقع درج آگهی فرصت های شغلی توسط کارفرمایان و همچنین وارد کردن رزومه توسط کارجویان در این بخش از سامانه سامکا انجام خواهد شد.

برای اطلاع از خدمات سامانه ثبت نام مسکن اولی ها بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ورود به سامانه جستجوی شغل را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی samka.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه سامکا شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “میز خدمت مردم” کلیک نمایید.

ورود به سامانه جستجوی شغل

با انجام مرحله قبلی چند گزینه برای شما نمایش داده می شوند که باید گزینه “جویندگان کار” را انتخاب کنید.

جستجوی شغل در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

در مرحله جدید باید از قسمت مربوط به بخش جستجوی شغل بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

وارد شدن به سامانه جستجوی شغل

ثبت نام کارفرما در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

همانطور که گفتیم سامانه سامکا با هدف ایجاد ارتباط راحت و سریع میان کارفرمایان و کارجویان ایجاد شده است. بهتر است بدانیم بدون انجام ثبت نام و ایجاد حساب کاربری امکان استفاده از بخش های سامانه جامع خدمات اشتغال کشور برای هیچ فردی امکان پذیر نمی باشد.

به همین منظور چنانچه قصد ورود به سامانه مذکور، درج آگهی استخدام و یا مشاهده رزومه کارجویان را دارید می توانید از طریق مراحل قبلی گفته شده در همین مقاله به سامانه جستجوی شغل وارد شوید یا اینکه از نشانی اینترنتی مستقیم همین سامانه استفاده کنید.

برای اطلاع از امکانات سامانه بر خط بازار متشکل ارز ایران بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور ابتدا باید نشانی اینترنتی shoghl.mcls.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سامانه جستجوی شغل مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “کارفرما” کلیک نمایید.

ورود کارفرما به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

در مرحله جدید باید گزینه “ثبت نام” را از قسمت انتهایی صفحه انتخاب کنید.

ثبت نام کارفرما در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

سپس باید مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک نمایید.

درج اطلاعات در سامانه samka.mcls.gov.ir

چنانچه به عنوان کارفرمای حقیقی قصد ثبت نام در سامانه جستجوی شغل را دارید باید مطابق با تصویر زیر گزینه “ثبت نام کارفرمای حقیقی” را انتخاب کنید.

ثبت نام کارفرمای حقیقی

ثبت نام کارجو در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

سامانه جامع خدمات اشتغال کشور با هدف ایجاد ارتباط سریع تر و آشنایی کارفرمایان و کارجویان طراحی شده است. متاسفانه در حال حاضر علاوه بر اینکه بسیاری از افراد جویای کار نمی توانند کار مناسب و مورد نظر خود را پیدا کنند، بلکه کارفرمایان نیز با وجود ایجاد فرصت شغلی و نیاز به نیروی کار نمی توانند فرد موردنظر و مناسب با عنوان های شغلی ایجاد شده را شناسایی کنند.

به همین منظور سامانه جامع خدمات اشتغال کشور فضایی مناسب برای ایجاد ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان می باشد، زیرا کارفرمایان آگهی استخدام خود را به ثبت می رسانند و کارجویان نیز رزومه خود را در سامانه وارد می کنند، در نتیجه هر دو طرف امکان مشاهده درخواست های یکدیگر و ایجاد ارتباط را خواهند داشت.

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت اهدای عضو بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه قصد ثبت نام در سامانه سامکا برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود را دارید باید از طریق نشانی اینترنتی shoghl.mcls.gov.ir وارد صفحه اصلی سامانه جستجوی شغل شده و مطابق با تصویر زیر بر روی گزینه “کارجو” کلیک نمایید.

ورود کارجو به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

در مرحله جدید باید از قسمت انتهایی صفحه گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

ثبت نام کارجو در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

حال باید مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ثبت نام” کلیک نمایید.

درج اطلاعات کارجو

با انجام مراحل قبلی کد تاییدی برای شماره موبایل شما ارسال می شود که باید آن را در مرحله جدید وارد کرده و گزینه “ارسال” را انتخاب کنید.

کد تایید سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

جستجوی فرصت شغلی از سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

با انجام مراحل قبلی و ایجاد حساب کاربری در سامانه سامکا این امکان برای کارجویان فراهم می باشد تا از آگهی های استخدام یا همان فرصت های شغلی که کارفرمایان در سامانه وارد کرده اند، مطلع شوند. به همین منظور بعد از وارد شدن به سامانه جستجوی شغل باید بر روی گزینه “جستجوی فرصت شغلی” کلیک نمایید.

جستجوی فرصت شغلی

در مرحله جدید می توانید مطابق با تصویر زیر گروه شغلی و استان مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی گزینه “جستجو” کلیک نمایید. یا اینکه با مراجعه به قسمت انتهایی همین صفحه از لیست تمامی فرصت های شغلی مطلع شوید.

لیست فرصت های شغلی

جستجوی نیروی کار از سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

خدمات سامانه سامکا مختص کارجویان نبوده و قاعدتا بخش هایی نیز باید در اختیار کارفرمایان قرار بگیرد. کارفرمایان بعد از ثبت نام در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور علاوه بر اینکه می توانند آگهی استخدام و ایجاد فرصت شغلی خود را به ثبت برسانند بلکه امکان مشاهده رزومه کارجویان نیز برای آنان فراهم می باشد.

برای اطلاع از بخش های سامانه ایران من اصناف بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور چنانچه به عنوان کارفرما قصد جستجوی نیروی کار مورد نیاز خود را دارید باید بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه جستجوی شغل بر روی گزینه “جستجوی نیروی کار” کلیک نمایید.

جستجوی نیروی کار

سپس با وارد شدن به مرحله جدید علاوه بر اینکه می توانید مطابق با تصویر زیر گروه شغلی و استان مورد نظر خود را انتخاب کنید بلکه امکان مشاهده رزومه تمامی کارجویان در قسمت انتهایی همین صفحه برای شما فراهم می باشد.

مشاهده رزومه در سامانه جامع خدمات اشتغال کشور

چگونه می توان به سامانه جامع خدمات اشتغال کشور وارد شد؟

برای ورود به این سامانه باید از نشانی اینترنتی samka.mcls.gov.ir استفاده کنید و مطابق با مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا امکان ارسال رزومه در سایت جامع خدمات اشتغال کشور وجود دارد؟

بله، این امکان برای کارجویان در سامانه سامکا فراهم می باشد.

آیا برای استفاده از خدمات سامانه سامکا باید ثبت نام کنیم؟

بله، باید با ورود به سامانه مذکور نسبت به ایجاد حساب کاربری خود اقدام نمایید.

آیا کارفرمایان ثبت نام شده در سامانه سامکا می توانند به رزومه کارجویان دسترسی پیدا کنند؟

بله، کارفرمایان می توانند با مطالعه رزومه کارجویان از وضعیت تخصص و سابقه آنان مطلع شده و به افراد مورد نظر پیشنهاد کار دهند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *