سامانه های حقوقی

سامانه جامع امور گمرکی epl.irica.ir + ورود و ثبت نام

همانطور که میدانیم گمرک های کشور روزانه حجم بسیار زیادی از تبادلات را انجام می دهند، حال با توجه به روند رو به گسترش تبادلات اگر سیستم گمرکی به همان شیوه قدیمی و دستی باشد قطعا امورات گمرکی با سرعت کم پیش خواهند رفت. از این رو سامانه ای به نام سامانه جامع امور گمرکی طراحی و راه اندازی شده تا جایگزین مناسبی برای انجام امورات دستی، حضوری و حتی سامانه های کوچک قبلی شود.

با راه اندازی این سامانه بسیاری از خدمات گمرکی به صورت غیر حضوری در اختیار متقاضیان قرار گرفته و انجام خدمات سرعت بیشتری یافته است. لازم به ذکر است عمده خدمات این سامانه بدون ثبت نام در آن قابل دسترسی نمی باشد و افرادی که شیوه کاری آنان وابسته به گمرک می باشد باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده و با دریافت نام کاربری و کلمه عبور از خدمات سامانه جامع استفاده کنند.

به دلیل گسترده بودن خدمات و همچنین عدم انجام برخی از امورات به صورت دستی و حضوری، یادگیری نحوه کار با بخش های سامانه جامع گمرکی ضروری می باشد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی نحوه ورود، ثبت نام و نحوه استعلام گیری در سامانه جامع امور گمرکی می پردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه جامع امور گمرکی

معرفی سامانه جامع امور گمرکی

سازمان گمرک که زیر مجموعه وزارت اقتصاد می باشد در راستای گسترش خدمات غیر حضوری، افزایش سرعت انجام امورات مختلف و کاهش مراجعات حضوری به ادارات گمرک استان ها، این سامانه را طراحی و راه اندازی کرده که جایگرین انجام فعالیت ها به صورت دستی و حضوری و همچنین سامانه های کوچک قبلی می باشد.

در سامانه جامع امور گمرکی خدمات گسترده و متنوعی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که برخی از آن ها نیازمند ثبت نام در سامانه جامع می باشند. با توجه به حجم مبادلاتی که در گمرک ها انجام می شود قطعا انجام امورات بدون وجود سامانه جامع با سرعت بسیار کمی پیش می رود و میزان مراجعات حضوری، اتلاف وقت و سپری شدن مراحل طولانی، افزایش می یابد، ولی خوشبختانه در حال حاضر سامانه جامع خدمات گسترده ای را در اختیار فعالان این حوزه قرار داده و از بروز مشکلات نامبرده جلوگیری به عمل آورده است.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه اعزام به خارج از کشور بر روی لینک کلیک کنید.

همچنین بهتر است بدانیم سامانه جامع گام مهمی را در جهت کاهش قاچاق و فرار مالیاتی برداشته است. بنابراین افرادی که زمینه فعالیت آنان وابسته به امورات گمرکی می باشد باید نحوه کار با بخش های مهم سامانه جامع گمرکی را یاد بگیرند.

ورود به سامانه جامع امور گمرکی epl.irica.ir

در حال حاضر بسیاری از خدمات گمرکی به صورت غیر حضوری و آنلاین از طریق ورود به سامانه جامع امور گمرکی انجام می شود، بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به اداره گمرک محل زندگی خود ابتدا وارد سامانه شده و بخش مورد نظر خود را جستجو کنید.

برای ورود به سامانه جامع ابتدا باید نشانی اینترنتی epl.irica.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، حال باید نام کاربری و رمز عبور خود را درج کرده و بر روی گزینه ورود کلیک نمایید.

ورود به سامانه جامع امور گمرکی

ثبت نام در سامانه جامع امور گمرکی

همانطور که گفتیم سامانه جامع در راستای گسترش خدمات غیر حضوری، رفاه حال مراجعه کنندگان، تسریع انجام امورات گمرکی و همچنین کاهش میزان قاچاق کالا و فرار مالیاتی طراحی و راه اندازی شده است. به دلیل اینکه انجام امورات گمرکی در حوزه فعالیت های عمومی نیست و تمامی مردم نیاز به دسترسی به این سامانه ندارند، انجام بسیاری از امورات گمرکی در سامانه جامع نیازمند ثبت نام و دریافت نام کاربری و کلمه عبور است.

به همین منظور افراد متقاضی باید برای انجام ثبت نام با در دست داشتن کارت شناسایی به اداره گمرک محل زندگی خود مراجعه کرده و روند ثبت نام را تکمیل کنند، زیرا در سامانه جامع گمرکی امکان انجام ثبت نام به صورت غیر حضوری و آنلاین فراهم نشده است. در نهایت زمانی که فرآیند ثبت نام حضوری را به پایان برسانید نام کاربری و رمز عبور سامانه در اختیار شما قرار داده شده و می توانید به راحتی از تمامی خدمات سامانه جامع گمرکی استفاده کنید.

برای اطلاع از بخش های سامانه جامع کانون زبان ایران بر روی لینک کلیک کنید.

پرداخت عوارض گمرکی

یکی از خدمات سامانه جامع امور گمرکی که بسیار کاربردی می باشد مربوط به بخش پرداخت عوارض گمرکی است. با راه اندازی سامانه جامع دیگر نیازی به مراجعه حضوری جهت پرداخت عوارض نیست و افرادی که مشمول عوارض گمرکی هستند می توانند به راحتی از طریق سامانه جامع، قبض عوارض خود را پرداخت کنند. به همین منظور باید بعد از درج و جستجو نشانی اینترنتی epl.irica.ir در مرورگر از قسمت انتهایی صفحه مشاهده شده بر روی گزینه “زیر سامانه های پنجره واحد” کلیک نمایید.

پرداخت عوارض در سامانه جامع امور گمرکی

حال تعدادی گزینه و درگاه قابل مشاهده می شوند که برای پرداخت عوارض گمرکی باید گزینه “سامانه متمرکز پرداخت” را انتخاب کنید.

پرداخت قبض در سامانه جامع امور گمرکی

در نهایت وارد صفحه پرداخت می شوید که لازم است شناسه پرداخت عوارض را در قسمت مربوطه مطابق با تصویر زیر درج نمایید.

درج شناسه پرداخت در سامانه epl.irica.ir

راهنمای استعلام پروانه گمرکی

همانطور که گفتیم در سامانه جامع امور گمرکی در راستای گسترش خدمات غیر حضوری و کاهش مراجعه به ادارات گمرک، بخش های متنوع و کاربردی قرار گرفته که یکی از این خدمات مربوط به استعلام پروانه گمرکی می باشد. از طریق ورود به این بخش می توانید به راحتی و بدوم اتلاف وقت، پروانه گمرکی مورد نظر را بررسی نمایید. برای انجام این کار باید بعد از ورود به صفحه اصلی سایت از قسمت انتهایی بر روی گزینه “زیر سامانه های پنجره واحد” کلیک کنید.

استعلام پروانه گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی

سپس از میان گزینه هایی که مطابق با تصویر زیر نمایش داده می شوند باید گزینه “استعلام پروانه الکترونیک” را انتخاب نمایید.

استعلام پروانه الکترونیک

حال در مرحله جدید باید اطلاعات و مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کنید تا استعلام پروانه گمرکی انجام شود.

بررسی پروانه گمرکی در سامانه epl.irica.ir

اظهارنامه گمرکی تلفن همراه

لازم به ذکر است که بدانیم هر فرد طی مسافرت هایی که به خارج از کشور دارد در هر سال می تواند یک گوشی تلفن همراه را با خود به کشور وارد کند، ولی در صورتی که اطلاعات و کد IMEI گوشی تلفن همراه در سامانه جامع امور گمرکی به ثبت نرسد گوشی تلفن همراه قاچاق محسوب شده و قابل استفاده نمی باشد.

به همین منظور در سامانه جامع گمرکی به جهت کاهش مراجعات حضوری برای انجام امورات جزیی نیز بخش هایی طراحی شده است که یکی از این بخش ها ثبت کد گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور توسط مسافران می باشد. برای ثبت این کد باید بعد از ورود به صفحه اصلی سایت نام برده از قسمت انتهایی صفحه بر روی گزینه “زیر سامانه های پنجره واحد” کلیک نمایید.

ثبت گوشی تلفن همراه در گمرک

سپس از میان گزینه هایی که نمایش داده می شود گزینه “اظهارنامه تلفن” را انتخاب کنید.

اظهارنامه تلفن در سامانه جامع امور گمرکی

در نهایت باید در مرحله جدید توضیحاتی که مشاهده می کنید را با دقت مطالعه کرده و تیک مربوط به “قبول دارم” را انتخاب کرده و سپس کد IMEI گوشی تلفن همراه را در قسمت مربوطه وارد نمایید.

درج کد گوشی تلفن همراه در گمرک

برای اطلاع از بخش های سامانه استعلام ممنوع الخروجی بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه جامع امور گمرکی وارد شد؟

با درج و جستجو نشانی اینترنتی epl.irica.ir در مرورگر می توانید وارد صفحه اصلی سامانه جامع گمرکی شوید.

آیا می توان در سامانه جامع امور گمرکی ثبت نام کرد؟

ثبت نام در این سامانه و دریافت نام کاربری و رمز عبور نیاز به مراجعه حضوری به ادارات گمرک دارد و از طریق سامانه انجام نمی شود.

آیا ثبت کد گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور توسط مسافرین در سامانه جامع امور گمرکی انجام می شود؟

بله، یکی از بخش های مهم این سامانه مربوط به ثبت گوشی تلفن همراه مسافرتی است.

برای پرداخت قبوض گمرکی در سامانه جامع امور گمرکی به چه مشخصاتی نیاز است؟

برای پرداخت آنلاین قبوض گمرکی در سامانه جامع باید شناسه پرداخت را در اختیار داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *