سامانه های اجتماعی

سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir + ثبت نام پروانه کسب

بدون شک برای نظارت بر واحدهای صنفی کشور باید نهاد و سازمانی وجود داشته باشد که مطابق با قانون های وضع شده در امورات صنفی بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی صنفی نظارت کرده و همچنین راه را برای راه اندازی کسب و کارهای مختلف صنفی هموارتر کند. شورای صنفی کشور در راستای همین اهداف، سامانه ای به نام سامانه ایرانیان اصناف را طراحی و راه اندازی کرده تا علاوه بر ارائه خدمات غیر حضوری مربوط به امورات صنفی، طبق قانون وضع شده نظام صنفی با واحدهایی که در حوزه اصناف فعالیت می کنند، نظارت داشته باشد.

قبل از راه اندازی سامانه مذکور افرادی که قصد دریافت، تمدید و یا انتقال امتیاز پروانه کسب را داشتند باید به صورت حضوری به مراکز مربوطه مراجعه کرده و مراحل مختلف را طی می کردند ولی در حال حاضر سامانه اصناف کار را راحت تر کرده تا متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری مراحل مربوط به امورات پروانه کسب واحد صنفی خود را به انجام برسانند.

به دلیل اهمیت دریافت پروانه کسب برای شروع به کار واحدهای صنفی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی بخش ها و امکانات مختلف سامانه ایرانیان اصناف بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین اگر سوالی در مورد هر یک از بخش های مقاله داشتید می توانید با کارشناسان سامانه رسمی تماس بگیرید.

سامانه ایرانیان اصناف چیست؟

معرفی سامانه ایرانیان اصناف

قبل از توضیح جزئیات سامانه اصناف بهتر است بدانیم به چه کسی فرد صنفی و چه کسب و کاری واحد صنفی گفته می شود. بر اساس قانون نظام صنفی، هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از موارد صنفی مانند خرید، فروش، تولید، تبدیل، خدمات و… به عنوان صاحب امتیاز، پیشه ور و… به تنهایی یا با شراکت دیگران فعالیت داشته باشد و محل مشخص یا وسیله مشخصی را نیز برای فعالیت خود در نظر بگیرد، فرد صنفی نامیده می شود.

حال افراد صنفی برای قانونی شدن کسب و کار خود باید اقدام به دریافت پروانه کسب کنند تا به حوزه فعالیت خود اعتبار قانونی بخشیده و از تعطیلی فعالیت به دلیل غیر قانونی بودن جلوگیری به عمل آورند. شورای صنفی کشور برای تسهیل تحقق بخشیدن به قوانین نظام صنفی کشور، نظارت بیشتر بر فعالیت واحدهای صنفی، تسهیل انجام امورات مربوط به پروانه کسب و… اقدام به راه اندازی سامانه ایرانیان اصناف کرده است.

لازم به ذکر است سامانه ایرانیان اصناف تحت نظارت مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد، تا از این طریق امورات مربوط به واحدهای صنفی بهتر و سریع تر انجام شوند. همانطور که گفتیم یکی از اهداف راه اندازی سامانه اصناف، کنترل و نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی می باشد، بنابراین شورای صنفی کشور می تواند از این طریق بر تنظیم قیمت ها در بازار نیز نظارت داشته باشد.

برای اطلاع از بخش های سامانه ارزی نیما بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است برخلاف گذشته، در حال حاضر تمامی امورات مربوط به صدور، پیگیری، تمدید، انتقال و… پروانه های کسب از طریق مراجعه به سامانه اصناف به صورت غیر حضوری قابل انجام می باشد. توصیه می کنیم در صورتی که شما نیز قصد راه اندازی کسب و کار جدیدی دارید با بخش های مختلف سامانه مذکور آشنا شوید.

امکانات سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir

خدمات سامانه ایرانیان اصناف

سامانه اصناف تحت نظارت مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط شورای اصناف کشور راه اندازی شده تا از این طریق علاوه بر نظارت بیشتر بر فعالیت واحدهای صنفی، کنترل و تنظیم قیمت ها در بازار، انجام امورات پروانه های کسب به صورت غیر حضوری، تحقق قانون نظام صنفی کشور نیز تسهیل یابد.

سامانه اصناف بخش ها و امکانات مختلف و گسترده ای را در اختیار افراد صنفی قرار می دهد تا از میزان مراجعات حضوری به مراکز مربوطه کاسته شده و روند انجام امورات مختلف این حوزه تسریع یابد. در ادامه مطلب به معرفی بخش ها و امکانات این سامانه می پردازیم:

برای آشنایی با سامانه جامع رسانه کشور بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

پروانه کسب

در این بخش از سامانه ایرانیان اصناف تمامی خدمات مربوط به پروانه کسب یعنی صدور، انتقال، تمدید، تغییر نشانی، تغییر رشته، ویرایش مشخصات صاحب مجوز انجام می شود. همچنین از دیگر موارد خدمات این بخش می توان به صدور پروانه کسب المثنی، درخواست مجوز محصولات دخانی، درخواست کارت اصناف، تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها و… اشاره کرد.

پیگیری

خدمات این بخش از سامانه اصناف شامل مواردی همچون پیگیری صدور مجوز، پرداخت هزینه های اتحادیه ها، پرداخت حق عضویت، استعلام پروانه کسب بر اساس کد ملی، ثبت شریک در پروانه کسب، پیگیری تامین مالی و… می شود.

ناوگان

جستجو کد ملی رانندگان ناوگان حمل و نقل از طریق مراجعه به این بخش از سامانه اصناف امکان پذیر می باشد.

گزارشات

اگر قصد دسترسی به لیست فروشگاه های بزرگ کشور، آمار رانندگان صنفی، جستجو مصوبات، لیست واحدهای صنفی، لیست روسای سازمان صنفی و… را دارید باید به بخش گزارشات سامانه اصناف مراجعه کنید.

شکایت

زمانی که درمورد انجام هر کدام از موارد مربوط به این سامانه قصد ثبت شکایت دارید باید به این بخش از سامانه اصناف مراجعه کنید.

ورود به سامانه ایرانیان اصناف

همانطور که گفتیم سامانه اصناف توسط شورای اصناف کشور و تحت نظارت مستقیم وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده تا از این طریق انجام مراحل مربوط به شروع و کسب مجوز واحدهای صنفی به صورت غیر حضوری تسریع یابد، همچنین امکانی فراهم شود تا تحقق قوانین نظام صنفی تسهیل یافته و این شورا نیز گام مهمی را در جهت گسترش ارائه خدمات غیر حضوری بردارد.

جهت کسب اطلاعاتی در رابطه با سامانه سمیع جهت پرداخت عوارض خودرو، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

بنابراین لازم است افرادی که قصد فعالیت در حوزه اصناف دارند با بخش های مختلف سامانه مذکور و نحوه ورود به آن آشنا شوند. به همین منظور برای ورود به سامانه اصناف باید نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir در مرورگر درج و جستجو کرده تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس مطابق با تصویر زیر از سمت چپ صفحه بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

ورود به سامانه ایرانیان اصناف

در مرحله جدید از شما خواسته می شود نام کاربری و رمز عبور خود را درج کرده و گزینه “ورود به سامانه” را انتخاب کنید.

وارد شدن به سامانه iranianasnaf.ir

ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف

همانطور که در قسمت های قبلی همین مقاله توضیح دادیم افراد صنفی که قصد راه اندازی کسب و کارهای صنفی مانند تولید، خرید، فروش، تبدیل و… را جهت عرضه مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشند باید در سامانه مذکور ثبت نام کرده و درخواست دریافت مجوز خود را به ثبت برسانند.

نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که ثبت در سامانه اصناف به طور مستقیم در همین سامانه انجام نمی شود بلکه متقاضیان باید ابتدا به “درگاه ملی مجوزها” یا همان “سامانه پیشخوان مجوزها” مراجعه کرده و برای تکمیل ثبت نام به سامانه اصناف مراجعه کنند.

جهت کسب اطلاعاتی در رابطه با پیگیری گواهینامه از طریق کد کلی و پیامک، بر روی لینک کلیک کنید.

به همین منظور باید ابتدا نشانی اینترنتی g4b.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه ای مطابق با تصویر زیر برای شما نمایش داده شود، سپس بر روی گزینه “صدور پروانه های صنفی” کلیک نمایید.

ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف

در مرحله جدید باید از برای انجام ثبت نام خود در سامانه گزینه “ثبت نام” را انتخاب کنید.

ثبت اطلاعات در سامانه iranianasnaf.ir

در نهایت بعد از انجام مراحل درگاه ملی مجوزها و دریافت کد پیگیری یا کد درخواست به سامانه اصناف به نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir مراجعه کرده و از بخش پروانه کسب بر روی گزینه “تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها” کلیک کنید.

تکمیل ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف

در نهایت وارد صفحه ای می شوید که باید کد درخواست و کدملی خود را در قسمت های مربوطه درج کنید و گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.

درج کد درخواست در سامانه ایرانیان اصناف

پیگیری ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir

همانطور که گفتیم یکی از خدمات سامانه اصناف مربوط به بخش پیگیری می باشد، در این بخش امکان پیگیری ثبت نام برای متقاضیان فراهم شده است. چنانچه قصد پیگیری ثبت نام جهت صدور مجوز و پروانه کسب دارید باید از طریق نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir وارد صفحه اصلی سایت شده و مطابق با تصویر زیر از بخش پیگیری ها بر روی گزینه “پیگیری ثبت نام” کلیک نمایید.

پیگیری ثبت نام در سامانه ایرانیان اصناف

در مرحله جدید باید کد رهگیری و کد ملی خود را در قسمت های مربوطه درج کرده و گزینه “ادامه” را انتخاب کنید.

وارد کردن کد رهگیری در سامانه iranianasnaf.ir

صدور پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف

یکی از مهم ترین خدماتی که در سامانه ایرانیان اصناف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و تقریبا سامانه مذکور با این خدمت شناخته می شود، درخواست صدور مجوز می باشد. همانطور که گفتیم آغاز به کار واحدهای صنفی بدون دریافت مجوز غیر قانونی بوده و واحد صنفی تعطیل خواهد شد.

بنابراین متقاضیان و افراد صنفی باید نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir را در مرورگر درج و جستجو کرده، با وارد شدن به صفحه اصلی سایت از بخش پروانه کسب، گزینه “درخواست صدور پروانه کسب” را انتخاب کنید.

صدور پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف

در صفحه جدیدی که نمایش داده می شود بیان شده که برای صدور مجوز باید ابتدا به درگاه ملی مجوزها به نشانی g4b.ir مراجعه کنید.

ثبت درخواست مجوز در سامانه ایرانیان اصناف

با وارد شدن به صفحه اصلی درگاه ملی مجوزها بر روی گزینه “صدور پروانه های صنفی” کلیک کرده و مراحل بعدی را به انجام برسانید تا کد درخواست برای شما صادر شود.

صدور پروانه صنفی

در نهایت بعد از انجام مراحل گفته شده قبلی باید وارد سامانه ایرانیان اصناف شده و از بخش پروانه کسب، گزینه “تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها” را انتخاب کنید.

تکمیل درخواست

تمدید پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف iranianasnaf.ir

زمانی که پروانه کسب یک واحد صنفی صادر می شود برای یک مدت زمان مشخص اعتبار دارد، بنابراین افراد صنفی باید در مواقع اتمام اعتبار پروانه کسب خود به سامانه اصناف مراجعه کرده و مراحل تمدید پروانه را طی کنند. به همین منظور ابتدا باید نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس از بخش پروانه کسب، گزینه “درخواست تمدید پروانه کسب” را انتخاب کنید.

تمدید پروانه کسب در سامانه ایرانیان اصناف

با وارد شدن به مرحله بعدی به شما گفته می شود برای انجام تمدید پروانه کسب باید ابتدا وارد “درگاه ملی مجوزها” شوید، به همین منظور از نشانی اینترنتی g4b.ir استفاده کنید.

تمدید اعتبار پروانه کسب

حال در مرحله جدید با وارد شدن به صفحه اصلی درگاه ملی مجوزها باید بر روی گزینه “صدور پروانه های صنفی” کلیک نمایید و مراحل پیش رو را طی کنید.

تمدید مجوز کسب

بعد از طی کردن مراحل قبلی گفته شده در درگاه ملی مجوزها باید مجددا وارد سامانه ایرانیان اصناف شده و از بخش پروانه کسب، گزینه “تکمیل درخواست سامانه پیشخوان مجوزها” را انتخاب نمایید.

تمدید اعتبار مجوزها

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توان به سامانه ایرانیان اصناف وارد شد؟

برای ورود به این سامانه باید نشانی اینترنتی iranianasnaf.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید و سپس مطابق مراحل گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا تمدید پروانه های کسب واحدهای صنفی نیز در سامانه ایرانیان اصناف انجام می شود؟

بله، یکی از خدمات مهم سامانه مذکور، تمدید اعتبار پروانه های کسب صادر شده می باشد.

آیا تمامی مراحل ثبت نام و صدور مجوز کسب و کار در سامانه ایرانیان اصناف انجام می شود؟

خیر، مراحل اولیه ثبت نام و صدور مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزها انجام می گردد.

آیا می توان درخواست صدور مجوز کسب و کار را در سامانه ایرانیان اصناف پیگیری کرد؟

بله، امکان پیگیری درخواست ها و ثبت نام در سامانه اصناف فراهم شده است.

5/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *