سامانه های اجتماعی

سامانه ارزش افزوده evat.ir + نحوه ثبت نام و کار با آن

طی سالیان گذشته و قبل از گسترش خدمات غیر حضوری، مردم باید برای پرداخت قبوض مالیاتی خود به صورت حضوری به ادارات امور مالیاتی مراجعه می کردند، ولی از زمانی که گسترش خدمات غیر حضوری سازمان ها و ارگان های مختلف در دستور کار قرار گرفته، سازمان امور مالیاتی نیز با راه اندازی سامانه ارزش افزوده اقدام مهمی را در این جهت انجام داده است.

با شروع به کار این سامانه، افراد دیگر نیازی به مراجعات حضوری جهت پرداخت قبوض مالیاتی خود ندارند و به راحتی می توانند از طریق خدمات مختلف سامانه مالیاتی امورات مد نظر خود را به انجام برسانند. به دلیل اهمیت پرداخت قبوض مالیات بر ارزش افزوده و همچنین غیر حضوری شدن پرداخت قبوض مالیاتی، یادگیری نحوه کار با سامانه نام برده بسیار مهم می باشد، از این رو ما قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی بخش ها و امکانات مختلف سامانه ارزش افزوده بپردازیم.

معرفی سامانه ارزش افزوده

قبل از اینکه به توضیح بخش های مختلف سامانه ارزش افزوده بپردازیم بهتر است با مفهوم مالیات بر ارزش افزوده بیشتر آشنا شویم. در ابتدا بهتر است بدانیم مالیات بر ارزش افزوده شامل مصرف کنندگان محصولات مختلف نیز می شود و به هنگام خرید محصول مورد نظر به قیمت اصلی افزوده شده و به مشتری اعلام می شود، ولی مالیات بر ارزش افزوده ای که شامل فعالان حوزه کسب و کار می شود باید از طریق سامانه مالیاتی پرداخت گردد.

لازم به ذکر است که این نوع از مالیات خود شامل سه نوع تولیدی، درآمدی و مصرفی می شود. بنابراین تولید کنندگان و فعالان حوزه کسب و کاری که به موقع و در زمان های مشخص شده مالیات بر ارزش افزوده کسب و کار خود را پرداخت نکنند مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

برای اطلاع از بخش های سامانه سنهاب بیمه مرکزی بر روی لینک کلیک کنید.

همانطور که گفتیم در راستای گسترش خدمات غیر حضوری و رفاه حال مراجعه کنندگان ادارات مالیاتی سامانه ای به نام سامانه ارزش افزوده طراحی و راه اندازی شده و به طور فعال در اختیار مردم قرار گرفته است. در این سامانه امکانات و بخش های مختلفی طراحی شده که نیاز اکثر افراد در مورد مراجعات حضوری را رفع می کند. بهتر است بدانیم نحوه پرداخت قبوض مالیاتی و دیگر خدمات این سامانه سخت نیست و هر فردی می تواند به راحتی نحوه کار با سامانه مالیاتی را یاد بگیرد.

نحوه ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده

سامانه ارزش افزوده که در این مقاله معرفی کردیم گام مهمی را در جهت کاهش مراجعات حضوری فعالان حوزه کسب کار یا همان مودیان مالیاتی برداشته و مراحل مختلفی که در گذشته باید به صورت حضوری و درخواست های کتبی طی میشد را حذف کرده است. این سامانه امکانات مختلفی را در اختیار مودیان مالیاتی قرار می دهد تا در کمترین زمان ممکن امورات مورد نظر خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است برای ورود به سامانه مالیاتی باید ابتدا ثبت نام در آن انجام شود، با این حال افرادی که در سامانه ارزش افزوده ثبت نام کرده اند می توانند با درج و جستجو نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر، صفحه ای مطابق با تصویر زیر را مشاهده کرده و با درج نام کاربری و کلمه عبور به فضای اصلی سامانه مالیاتی وارد شوند.

ورود به سامانه ارزش افزوده

ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده evat.ir

همانطور که گفتیم برای استفاده از امکانات و خدمات غیر حضوری سامانه ارزش افزوده، مودیان باید ابتدا در بخش ثبت نام، اطلاعات و مشخصات خواسته شده را درج نمایند تا از این طریق نام کاربری و کلمه عبور برای این افراد صادر شود. به همین منظور برای ثبت نام در سامانه ارزش افزوده باید با درج و جستجو نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر از صفحه اصلی سایت مطابق با تصویر زیر گزینه “مراحل انجام ثبت نام” را انتخاب کنید.

ثبت نام در سامانه ارزش افزوده

سپس در مرحله جدید باید بر روی عبارت “انجام پیش ثبت نام” کلیک نمایید.

پیش ثبت نام در سامانه ارزش افزوده

بعد از انجام اقدامات گفته شده قبلی باید مطابق با تصویر زیر بر روی نماد “ورود به ثبت نام” کلیک کنید.

ورود به ثبت نام در سامانه evat.ir

سپس از شما خواسته می شود اطلاعات خواسته شده در تصویر زیر را در قسمت های مشخص شده سامانه درج کرده و گزینه “ورود به ثبت نام” را انتخاب کنید.

تکمیل ثبت نام در سامانه ارزش افزوده

در مرحله جدید باید از میان گزینه های مشاهده شده، گزینه “مشمولیت ارزش افزوده” را انتخاب کنید.

مشمولیت ارزش افزوده

در نهایت وارد صفحه ای می شوید که باید بر روی گزینه “ثبت نام جدید مودیان مالیاتی” کلیک کرده و در مرحله آخر گزینه “ثبت” را انتخاب نمایید. از این طریق ثبت نام شده در سامانه مالیاتی تکمیل شده و به پایان می رسد.

راهنمای کار با سامانه مالیات بر ارزش افزوده

همانطور که گفتیم در حال حاضر پرداخت قبوض مالیاتی و دیگر امورات مربوط به این حوزه در سامانه نام برده انجام می شود، بنابراین یادگیری نحوه کار با سامانه بسیار ضروری است. مهم ترین نکته درمورد این سامانه انجام فرآیند ثبت نام در آن می باشد که در قسمت قبلی همین مقاله نحوه ثبت نام را توضیح دادیم.

انجام دیگر امورات مانند پرداخت قبوض نیز به راحتی انجام می شود که در ادامه مطلب نحوه کار با تمامی بخش های مهم و کاربردی سامانه را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

برای اطلاع از بخش های سامانه صیاد بانک صادرات بر روی لینک کلیک کنید.

مشاهده اظهارنامه در سامانه ارزش افزوده evat.ir

در مورد اظهارنامه های مالیاتی بهتر است بدانیم هر ساله سازمان امور مالیاتی در یک بازه زمانی مشخص به مودیان مالیاتی فرصت می دهد تا از طریق مراجعه به سامانه نام برده اظهارنامه مالیاتی مربوط به حرفه و کسب و کار خود را تکمیل نمایند. بدون شک افرادی که در بازه زمانی مشخص شده برای تکمیل اظهارنامه به سامانه ارزش افزوده مراجعه نکنند مشمول جریمه خواهند شد.

به همین منظور برای تکمیل این فرم باید در ابتدا با درج و جستجو نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر مطابق با تصویر زیر در قسمت ورود به سامانه، نام کاربری و کلمه عبور خود را درج کرده و بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید.

مشاهده اظهار نامه در سامانه ارزش افزوده

سپس از میان گزینه های پیش رو در مرحله جدید، مطابق با تصویر زیر گزینه “مشاهده و ثبت اطلاعات اظهارنامه” را انتخاب کنید و سپس تمامی مشخصات خواسته شده را در قسمت های مربوطه وارد نمایید.

ثبت اظهار نامه

پرداخت قبوض در سامانه ارزش افزوده evat.ir

همانطور که گفتیم یکی از امکانات و بخش های مهم سامانه مالیاتی پرداخت قبوض مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است، بنابراین برای اقدام به پرداخت قبوض مالیاتی خود به صورت غیر حضوری باید نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر درج و جستجو نمایید و از صفحه ای که برای شما نمایش داده می شود بر روی گزینه “پرداخت قبوض مالیاتی” کلیک کنید.

پرداخت قبوض مالیاتی در سامانه ارزش افزوده

سپس دو روش بررسی برای شما قابل مشاهده خواهد شد، روش اول بررسی قبض بر اساس شناسه 30 رقمی نسیم می باشد.

پرداخت با شناسه نسیم

روش دوم بررسی قبض مالیاتی بر اساس درج شناسه قبض و شناسه پرداخت مطابق با تصویر زیر می باشد.

پرداخت با شناسه قبض

نحوه ثبت اطلاعات چک در سامانه مالیات بر ارزش افزوده

یکی دیگر از خدمات سامانه مالیاتی مربوط به بخش ثبت چک می باشد، در واقع سازمان امور مالیاتی شرایطی را فراهم کرده تا مودیان بتوانند از طریق ثبت یک یا چند چک در سامانه، هزینه مالیات مربوط به یک یا چند دوره را پرداخت کنند. به همین منظور باید بعد از ورود به سامانه ارزش افزوده از میان گزینه های مربوط به خدمات، گزینه “واریز مالیات و عوارض غیر نقدی” را انتخاب کنید، سپس بر روی گزینه “ثبت اطلاعات چک مالیات” کلیک نمایید. در نهایت وارد صفحه کاربری خود شده و لازم است نام کاربری و کلمه عبور را درج کنید.

با انجام مراحل قبلی گفته شده، صفحه ای را مطابق با تصویر زیر مشاهده می کنید که بنا به نظر خود یکی از گزینه ها را انتخاب کرده و بر روی گزینه “ورود جهت ثبت اطلاعات چک” کلیک نمایید.

ثبت چک در سامانه ارزش افزوده

سپس در مرحله جدید باید مشخصات مربوط به حسابی که قصد پرداخت از طریق آن را دارید وارد کرده و گزینه ورود را انتخاب نمایید.

درج اطلاعات حساب در سامانه ارزش افزوده

در مرحله بعدی باید مشخصات مودی مالیاتی و چک را در قسمت های مربوطه مطابق با تصویر زیر درج کنید.

درج مشخصات چک

با انجام مراحل گفته شده در نهایت فرم اطلاعات چک برای شما نمایش داده می شود که باید آن را پرینت گرفته و بعد از مهر و امضاء به همراه چک های مورد نظر به واحد خدمات مودیان تحویل دهید.

استعلام در سامانه ارزش افزوده با کد اقتصادی

یکی دیگر از بخش های کاربردی سامانه ارزش افزوده که به صورت غیر حضوری خدمات خود را در اختیار مودیان قرار می دهد، بخش استعلام با کد اقتصادی می باشد. از این طریق امکان استعلام مالیات بر ارزش افزوده کسب و کار یک فرد توسط فرد دیگر فراهم می باشد در صورتی که کد اقتصادی را در دست داشته باشد. به همین منظور می توانید بعد از درج و جستجو نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر از صفحه اصلی سایت مطابق با تصویر زیر گزینه “بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده” را انتخاب کنید.

استعلام با کد اقتصادی

سپس در مرحله جدید از شما خواسته می شود اطلاعات مورد نیاز را درج کرده تا استعلام انجام شود.

وارد کردن اطلاعات اقتصادی

سایر امکانات سامانه مالیات بر ارزش افزوده evat.ir

همانطور که گفتیم سامانه مالیات بر ارزش افزوده امکانات مختلفی را در اختیار مودیان مالیاتی قرار می دهد، از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی
  • ثبت اطلاعات چک تضمین برای پرداخت بدهی مالیاتی
  • دریافت و پرداخت قبوض مالیات بر ارزش افزوده
  • استعلام مالیات بر ارزش افزوده بر اساس کد اقتصادی

برای اطلاع از بخش های سامانه جامع گارانتی بر روی لینک کلیک کنید.

آیا برای استفاده از خدمات و بخش های سامانه ارزش افزوده باید ثبت نام انجام دهیم؟

بله، ثبت نام در این سامانه به صورت غیر حضوری انجام می شود که مراحل آن در همین مقاله توضیح داده شده است.

چگونه می توان به سامانه ارزش افزوده وارد شد؟

از طریق درج و جستجو نشانی اینترنتی evat.ir در مرورگر می توانید وارد این سامانه شوید.

آیا ثبت چک بابت بدیهی مالیاتی نیز از طریق این سامانه امکان پذیر است؟

بله، مراحل اولیه ثبت چک به صورت غیر حضوری از طریق همین سامانه انجام می شود.

آیا امکان تکمیل اظهارنامه مالیاتی در سامانه ارزش افزوده فراهم می باشد؟

بله، یکی از خدمات کاربردی سامانه مالیاتی تکمیل اظهارنامه می باشد.

5/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *