سامانه های مالی و سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور سبب شده بسیاری از امورات با موضوعات مختلف به صورت غیر حضوری به انجام برسند و نهادها و شرکت های دولتی و خصوصی نیز خدمات خود را از طریق وب سایت ها و سامانه های اینترنتی در اختیار مردم قرار دهند. درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یکی از سامانه های زیر مجموعه سایت سمات می باشد، سمات نیز متعلق به شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات است.

بنابراین خدمات ارائه شده در سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مربوط به فعالان بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار می باشد تا از این طریق افراد متقاضی انجام معاملات نیازی به مراجعات حضوری نداشته باشند.

به دلیل گسترده بودن خدمات ارائه شده در سامانه مذکور و اهمیت آن ها برای سرمایه گذاران بازار سرمایه، ناشران اوراق بهادار و همچنین نهادهای نظارتی، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

افرادی که وارد معاملات بازار سرمایه می شوند ضروری است با سایت ها و سامانه های مختلفی که در این رابطه راه اندازی شده اند نیز آشنا شده تا برای انجام امورات مورد نیاز خود دچار سردرگمی نشوند. یکی از سامانه های کاربردی که اکثر خدمات مورد نیاز فعالان بازار سرمایه، ناشران اوراق بهادار و نهادهای نظارتی را در اختیار آنان قرار می دهد، درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه می باشد.

بهتر است بدانیم سامانه مذکور زیر مجموعه سایت یا همان سامانه سمات می باشد، سمات نیز متعلق به “شرکت سرمایه گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات” است. حال سوال مهمی که ایجاد می شود این است که شرکت سرمایه گذاری مرکزی چه وظیفه ای دارد؟

برای اطلاع از خدمات پیشخوان مجازی بانک رسالت بر روی لینک کلیک کنید.

ذکر این نکته ضروری است که بازار مالی کشورمان از نهادهای مختلفی تشکیل شده که شرکت سرمایه گذاری مرکزی یکی از نهادهای نظارتی بازار مالی کشور می باشد. بر اساس بند 7 ماده 1 قانون بورس اوراق بهادار، شرکت سرمایه گذاری مرکزی وظیفه تامین امنیت معاملات بازار سرمایه و کاهش ریسک انجام این معاملات را برعهده دارد، در واقع شرکت مذکور ملزم به حفاظت از منابع مالی سرمایه گذاران می باشد.

با توجه به توضیحات گفته شده بهتر است بدانیم درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا به اختصار ddn ارائه دهنده خدمات کاربردی و گسترده ای می باشد که ورود به این سامانه مستلزم ثبت نام در سامانه سجام و انجام احراز هویت و سپس ثبت نام در سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه خواهد بود.

برای اطلاع از امکانات سایت سازمان حسابرسی بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ddn.csdiran.ir

همانطور که گفتیم سامانه ddn زیر مجموعه سامانه سمات بوده و به سرمایه گذاران، ناشران اوراق بهادار و همچنین نهادهای نظارتی خدمات مهم و کاربردی را ارائه می دهد.

به منظور ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه چنانچه در سامانه سجام و همچنین درگاه مذکور ثبت نام کرده اید، حال باید از طریق نشانی اینترنتی ddn.csdiran.ir وارد صفحه اصلی سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه شده و مطابق با تصویر زیر بعد از درج کد یا شناسه ملی، رمز عبور و عبارت امنیتی که در تصویر مشاهده می کنید، بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

ورود به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

برای اطلاع از خدمات سایت پست بانک ایران بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است برای ورود به سامانه ذینفعان بازار سرمایه امکان بازیابی رمز عبور در صورت فراموشی نیز فراهم شده است. بنابراین چنانچه رمز عبور سامانه مذکور را فراموش کرده اید در قسمت پایینی صفحه ورود باید گزینه “رمز عبور را فراموش کرده ام” را انتخاب نمایید.

اپلیکیشن درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

شرکت سرمایه گذاری مرکزی بازار مالی کشورمان در راستای افزایش رفاه و رضایت سرمایه گذاران، ناشران اوراق بهادار و نهادهای نظارتی که قصد استفاده از خدمات سامانه ddn را دارند، اقدام به فعال سازی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه کرده است تا از این طریق علاوه بر نسخه تحت وب سامانه مذکور، دسترسی به اپلیکیشن قابل نصب این سامانه برای متقاضیان ورود به آن فراهم شود.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در سایت کارگزاری مفید بر روی لینک کلیک کنید.

برای دریافت فایل برنامه مذکور باید از طریق نشانی اینترنتی ddn.csdiran.ir وارد صفحه اصلی سامانه شده و مطابق با تصویر زیر بر روی QR کد مشخص شده کلیک نمایید.

اپلیکیشن درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه

به منظور دسترسی راحت تر به فایل اپلیکیشن سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه، در ادامه مطلب لینک دانلود این برنامه را قرار می دهیم:

نسخه اندروید سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایهلینک دانلود
نسخه ios سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایهلینک دانلود

خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه ddn.csdiran.ir

در قسمت های قبلی همین مقاله توضیح دادیم که از طریق ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه سه گروه از افراد امکان دریافت خدمات را خواهند داشت، به منظور آشنایی بیشتر با جزئیات سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه در ادامه مطلب به برخی از خدمات ارائه شده اشاره می کنیم:

درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)

  • مشاهده وضعیت سبد دارایی سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی
  • دریافت گواهی سپرده دارایی و گردش معاملات
  • دسترسی به اطلاعیه های منتشر شده توسط ناشران اوراق بهادار
  • مشاهده و اطلاع از دلیل ممنوع معامله شدن
  • امکان مشاهده نمای بازارها و اطلاعات پورفایل سجام
  • دسترسی به آخرین اخبار از خبرهای بازار سرمایه

برای اطلاع از نحوه ورود به سایت بلوبانک بر روی لینک کلیک کنید.

درگاه الکترونیکی ناشران اوراق بهادار (دانا)

  • امکان برقراری ارتباط الکترونیک با ناشران
  • برگزاری مجامع و توزیع سود
  • افزایش سرمایه و گزارش گیری

درگاه الکترونیکی ارکان بازار سرمایه و نهادهای نظارتی و حاکمیتی (ناظر)

  • ارتقاء دقت و سرعت فعالیت های نظارتی به ارکان بازار سرمایه
  • دسترسی به دریافت گزارش های متنوع
  • ارائه خدمات به دفتر ریاست جمهوری، بیمه و بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی و…

چگونه می توان به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه وارد شد؟

برای ورود به سامانه مذکور باید از نشانی اینترنتی ddn.csdiran.ir استفاده کنید و مطابق با توضیحات گفته شده در همین مقاله پیش بروید.

آیا برای ورود به سامانه ddn باید در سامانه سجام نیز ثبت نام کنیم؟

بله، ورود به سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه مستلزم ثبت نام در سامانه سجام می باشد.

آیا در سامانه ddn برای ناشران اوراق بهادار نیز خدماتی در نظر گرفته شده است؟

بله، ناشران اوراق بهادار نیز می توانند به سامانه نامبرده وارد شده و از خدمات مختص به خود استفاده کنند.

آیا برای استفاده از خدمات درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه باید در این سامانه ثبت نام کرده و حساب کاربری ایجاد کنیم؟

بله، ثبت نام در این سامانه برای استفاده از خدمات آن ضروری می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *