سامانه های حقوقی

استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی

مودیان مالیاتی می توانند به صورت غیر حضوری نسبت به استعلام پرونده مالیاتی خود اقدام کنند. در حال حاضر سازمان امور مالیاتی کشور بسیاری از خدمات خود را به صورت غیر حضوری و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک در اختیار مودیان مالیاتی قرار داده تا از این طریق روند انجام امورات مربوطه تسریع یابد. بدون شک مودیان مالیاتی که به موقع نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، مشمول پرداخت جریمه خواهند شد.

به همین علت سازمان امور مالیاتی شرایطی را فراهم کرده تا مودیان به صورت غیر حضوری از وجود یا عدم وجود پرونده های مالیاتی و همچنین بدهی های مالیاتی خود مطلع شوند. با توجه به اهمیت موضوع استعلام و پرداخت به موقع مالیات، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی جوانب مختلف استعلام پرونده مالیاتی بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

راهنمای استعلام پرونده مالیاتی

نحوه استعلام پرونده مالیاتی

قوانین مربوط به الزام در پرداخت مالیات چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم در تمام کشورهای دنیا وجود داشته و مودیان مالیاتی ملزم به پرداخت مبالغ تعیین شده هستند. کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نبوده و انجام امورات مربوطه جزء وظایف سازمان امور مالیاتی می باشد. تا قبل از گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین و در نتیجه راه اندازی سایت سازمان امور مالیاتی و درگاه ملی خدمات الکترونیک این سازمان، تمامی امورات مربوط به استعلام پرونده های مالیاتی به صورت حضوری انجام می شدند. خوشبختانه در حال حاضر استعلام پرونده و بدهی مالیاتی از طریق سامانه یا همان درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی انجام می شوند.

جهت آشنایی با سامانه اخذ مالیات از اجاره ملک، بر روی لینک کلیک کنید.

در همین راستا تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مودی مالیاتی بوده و مشمول پرداخت مالیات هستند باید نسبت به ثبت نام در این سامانه، ایجاد حساب کاربری و در نتیجه پرونده مالیاتی اقدام کنند. از طریق ثبت نام و درج اطلاعات در سامانه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، وجود یا عدم وجود پرونده های مالیاتی و استعلام بدهی آن ها به صورت غیر حضوری و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

سامانه استعلام پرونده مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در راستای کاهش مراجعات حضوری به مراکز استانی، تسریع روند انجام امورات مربوطه و در نتیجه جلوگیری از اتلاف وقت مراجعه کنندگان، درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را راه اندازی کرده است. مودیان مالیاتی با ثبت نام در این درگاه امکان اطلاع از جزئیات پرونده های مالیاتی، ثبت اظهارنامه، پرداخت آنلاین مالیات، استعلام بدهی و… را خواهند داشت.

برای کسب اطلاعاتی در مورد نحوه محاسبه مالیات درگاه های پرداخت اینترنتی، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

بنابراین سامانه استعلام پرونده مالیاتی همان درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی است. توجه داشته باشید بدون ثبت نام در این سامانه امکان دریافت خدمات وجود ندارد. بنابراین ابتدا نسبت به انجام ثبت نام و فعال سازی اطلاعات کاربری خود اقدام کنید.

نحوه ورود به سامانه استعلام پرونده مالیاتی

همانطور که در قسمت قبلی همین مقاله گفتیم برای ورود به سامانه استعلام پرونده مالیاتی باید نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنید. حال چنانچه مراحل ثبت نام را به انجام رسانده و رمز عبور خود را در اختیار دارید باید نشانی اینترنتی my.tax.gov.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود. سپس از کادر بالایی صفحه ابتدا بر روی گزینه “ورود” کلیک کرده، کد ملی، رمز عبور و عبارت امنیتی را در قسمت های مربوطه درج و در نهایت گزینه “ورود به پنل کاربری” را انتخاب کنید.

سامانه استعلام پرونده مالیاتی

در مرحله بعدی باید رمز عبور یکبار مصرفی که برای شماره موبایل شما ارسال شده است را در قسمت مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “ورود به سامانه” کلیک نمایید.

ورود به استعلام پرونده مالیاتی

برای مشاهده و استعلام مالیات خانه های خالی، بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی

افراد حقیقی و حقوقی که مشمول پرداخت مالیات مستقیم می شوند باید بعد از ثبت نام در سامانه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی نسبت به استعلام پرونده مالیاتی خود اقدام کنند. برای انجام این کار باید همانند مراحل گفته شده در قسمت قبلی همین مقاله به پنل کاربری خود در سامانه استعلام پرونده های مالیاتی وارد شده و از منو سمت راست صفحه بر روی گزینه “پرونده های مالیاتی” کلیک نمایید، سپس گزینه پرونده مالیات درآمد یا ارزش افزوده را انتخاب کنید.

استعلام پرونده مالیاتی با کد ملی

چنانچه قصد استعلام بدهی مالیاتی خود را نیز دارید باید از منو سمت راست صفحه کاربری خود بر روی گزینه “درخواست ها” کلیک کرده و سپس گزینه استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب نمایید.

استعلام بدهی مالیاتی

جهت اطلاع از نحوه ورود به سامانه استعلام بدهی مالیاتی، مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

پیگیری پرونده مالیاتی با کد رهگیری

در رابطه با کد رهگیری مالیاتی بهتر است بدانیم افرادی که نسبت به ثبت درگاه پرداخت و یا دستگاه پوز در سایت سازمان امور مالیاتی اقدام می کنند، یک کد رهگیری مالیاتی در اختیارشان قرار می گیرد. این کد به هنگام مراجعه به ادارات استانی و انجام استعلام پرونده های مالیاتی به صورت حضوری، قابل استفاده است. بنابراین برای انجام استعلام پرونده و بدهی مالیاتی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به کد رهگیری نیاز ندارید، بلکه باید کد ملی و رمز عبور پنل کاربری خود را درج کنید.

استعلام پرونده مالیاتی کارتخوان

بسیاری از افراد به واسطه شغل خود دارای یک یا چند دستگاه کارتخوان هستند. بر مبنای جدیدترین قانون مالیاتی دستگاه های کارتخوان، صاحبان این دستگاه ها باید اطلاعات دستگاه کارتخوان خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کنند تا به صورت مستقیم اطلاعات مالی شغل آنان در اختیار سازمان امور مالی قرار بگیرد.

برای آشنایی با نحوه ثبت مالیات دستگاه کارتخوان، بر روی لینک کلیک کنید.

لازم به ذکر است این اقدام در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی مودیان انجام شده است. حال چنانچه صاحبان دستگاه های کارتخوان، اطلاعات دستگاه را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کرده باشند با ورود به پنل کاربری و بخش “پرونده های مالیاتی” پرونده دستگاه کارتخوان آنان نیز قابل مشاهده است.

آیا امکان استعلام پرونده مالیاتی به صورت غیر حضوری وجود دارد؟

بله، مراحل انجام استعلام پرونده های مالیاتی در همین مقاله توضیح داده شده اند.

آیا می توانیم در سامانه سازمان امور مالیاتی، استعلام بدهی مالیاتی را انجام دهیم؟

بله، این امکان از طریق ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی فراهم شده است.

آیا پرونده دستگاه های کارتخوان نیز در سامانه استعلام پرونده های مالیاتی وجود دارند؟

بله، جزئیات دستگاه های کارتخوان نیز در بخش پرونده های مالیاتی سامانه سازمان امور مالیاتی قابل مشاهده هستند.

آیا می توانیم بدون رمز عبور به صورت غیر حضوری استعلام پرونده های مالیاتی را انجام دهیم؟

خیر، برای انجام این کار به رمز عبور درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی نیاز دارید.

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *